1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wat voor banden gebruik jij?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door TDCI Power, 3 jul 2007.

  1. Wat is duur ik vind €94,25 bij autobandenmarkt wel meevallen in de maat 215x55x16
     
  2. Maar 205-55-16 kost maar 60 euro per band ipv 95 per band.
     
  3. Die passen ook je hebt alleen een cm minder rubber
     
  4. De snelheidsmeter kanl mogelijk iets meer of minder nauwkeurig zijn door de iets gewijzigde afrolomtrek. Makkelijk te controleren met een navigatie of GPS app op de telefoon. Zelf vergelijk ik de snelheid op de snelheidsmeter met die op de Flitsmeister app.
    Zo weet ik dat 107 op de teller van mijn Focus 103 km/u werkelijke snelheid is. Met daarbij de wettelijke 3 km/u correctie blijf ik precies aan de goede kant van de streep bij de 100 km/u trajectcontrole/snelheidscontrole
     
  5. Volgens mij kan ik via Forscan of Focccus de bandenmaat wel aanpassen.
     
  6. Tellerafwijking is in deze geen issue.

    Zowel 205-55-16 als 205-55-16 zijn door Ford voor de Focus 3 voorgeschreven. Wanneer je dus overstapt van bandenmaat 215-55-16 naar 205-55-16 is er geen grotere tellerafwijking wanneer de bandenmaat in de centrale voertuigconfiguratie wordt gewijzigd.
     
  7. Ja, 205-55-16 is de standaard maat onder Focus 2011-2018
     
  8. Inmiddels banden vervangen van Michelin Primacy HP 215-55-16 uit 2014 naar de nieuwe Goodyear Efficientgrip Performance 2 205-55-16.
    Gevolg: stiller in de auto en voelbaar betere rolweerstand(door rollen bij gas loslaten).
    Brandstof verbruik ben ik benieuwd naar.
    Vooraf kwam ik op 1 op 15km.
     
  9. Ik rijd met 4 michelin primacy hp extra load. Deze zijn van 2015 dus 6 jaar oud. Ze hebben nog 5mm profiel, maar ik ben niet zo tevreden over deze banden. Ze zijn vrij luidruchtig. Daarnaast hebben ze een hoge bandenspanning van 2,9. Hiervoor onder mijn mondeo primacy 4 gehad en dat was een feest. Waarom zou iemand extra load banden plaatsen onder een focus?
     
  10. na 6 jaar is het nieuwe er wel van af en kunnen ze wat uitgedroogd zijn waardoor ze luidruchtiger worden.
    extra load weet ik niet maar het staat ook op mijn banden (19" ), maar betekent niet dat ik ze oppomp naar bijna 3 bar :confused:
     
  11. @michel Derksen
    geen idee welke banden maat je hebt maar meeste bandenmaten zijn 2.1-2.4bar voor de focus 3
    235/40/18 heeft normaal 2.1/2.4bar en bij zware belading 2.4/2.8bar. (voorband/achterband)
    deze maat zit bij mij ook onder maar rij altijd met 2.6bar rondom eigenlijk. Rijdt fijn en ook ivm vaak snelweg rij dan is hogere spanning niet verkeerd.
    bandenslijtage is wel iets in het midden hoger maar dan spreek ik over minder dan 0.5mm terwijl profiel al onder 3mm tegen 2.5mm is.
    Tevens heeft elke band tegenwoordig eigenlijk stempel extra load erop staan. Helemaal als je grote inch maat en brede banden hebt.
    Als ze luidruchtig zijn, zijn ze niet gecupt/zaagtandeneffect op de banden voornamelijk achter te zien.

    6jaar op michelin die nog met zulk profiel hebben lijkt me sterk. Ze zijn niet tussendoor nog eens vervangen?
    Michelin banden hebben over het algemeen 6-7mm profiel nieuw.
    mijn continental banden zijn bij aankoop vervangen dat was nu 4jaar en bijna 60.000km geleden. Conti heeft over het algemeen meer profiel als michelin band.
     
  12. Ik kan mij ook niet voorstellen dat ze 6 jaar onder de auto hebben gezeten. De auto heeft 80k km gereden. Maar de banden zijn geproduceerd in 2015. De ford dealer heeft er 2,9 bar in gedaan. Ik las dat extra load banden meer spanning nodig hebben, dus ik dacht dan zal het wel kloppen. Ik heb bandenmaat 215/50/17
     
  13. Sorry, heel je reactie gemist. Geen extra maatregelen, gewoon gemonteerd op de velg en de combinatie onder de Focus gezet. Nu paar weken al mee onderweg
     
  14. ze kunnen wel in 2015 geproduceerd zijn, dat wil niet zeggen dat ze er toen ook onder zijn gegaan.
    ik begrijp ook dat je de conclusie trekt dat extra load meer spanning nodig heeft als je dat leest en als de dealer dat toepast.
    maar ik zou me afvragen, waar is dat op gebaseerd dan?
     
  15. @michel Derksen
    geen idee waarom dealer met 2.9bar aankomt. zulke spanning zet je op banden van een auto die meer dan 2ton weegt.
    17inch banden zouden 2.5bar rondom goed genoeg zijn. met zware belasting of snelweg keer de achterbanden paar tienden meer, dat kan.
    Onder mijn mk2 zaten 205/50/17 die hield ik op 2.5bar nooit problemen gehad en heb er toch bijna 3sets op gehad, de laatste twee michelin ps4
    als ze van 2015 zijn hebben ze toch even op de plank gelegen. Die banden zie je ook weinig meer, meeste hebben primacy4 onder liggen

    eigenlijk heel simpel voor je. Als je niet tevreden bent en je vindt niet erg om 550euro uit te geven aan 4nieuwe banden.
    Dan leg je andere onder. Kan zijn dat een bandenbedrijf je oude banden best even willen bewaren om zo eerst na een rit te kijken of het daadwerkelijk heeft geholpen en je met nieuwe set tevreden bent
     
  16. Ik heb vandaag de bandenspanning verlaagd naar 2.4 en dat maakt best wel een verschil. Rijdt wat stiller. Daardoor ook ontdekt dat geen van de bandenspanningsmeters het doet.
     
  17. je hebt van alle 4 de banden gelijkmatig de spanning verlaagd?
    en niets in de BC gereset?

    ik kan het mis hebben maar volgens mij geeft die alleen een melding als in 1 band de spanning lager wordt dan 0,5 bar ten opzichte van de andere 3.
     
    Thieske vindt dit leuk.
  18. @Michiel Derksen:
    Even wat banden taal. Een band vermeld oa een speed load index , wat een auto minimaal moet hebben kan je als volgt bepalen. Bijv een 2015 Focus Wagon 1.5 Ecoboost. Top 210 = Speedindex H of hoger. Op het typeplaatje kan je zien hoeveel daarvan maximaal op de voor- dan wel achteras mag komen. Even uitgaande van max. 935 kg op de vooras en 1065 op de achteras, met dus resp 468 kg op een voorwiel en 533 kg op ieder achterwiel. Bij 4 dezelfde banden moet de Load index dan minimaal 87 zijn (eerst hogere waarde 545 kg). Igv van de Primacy HP’s XL heb je waarschijnlijk een load index van 95 (690 kg max per wiel) en een speedindex van W =max. 270 km/u. In beide gevallen specificaties welke ruim boven de minimale vereiste waardes liggen en totaal onnodig voor een brood en boter wagen. Een dergelijk band heeft een stijver karkas en moet tevens om deze waardes te halen harder opgepompt worden, lager mag, echter dat stuggere karkas blijf je houden, m.a.g. een slechter comfort wat ook voor het geluid een negatieve uitwerking kan hebben. Concreet: Iedere band met minimale speed/loadindex van H/87 zou in het gegeven voorbeeld goed genoeg zijn, zoek van bijv. hetzelfde merk dus een band zonder XL aanduiding (stijver karkas) en eentje met lagere Speed/Load index als je comfort wilt. Van de opvolger de Primacy 4 heb je de combi 95WXL of de 91W, kies in dat geval de tweede.
     
    Rykers en gerardTDCI vinden dit leuk.
  19. Sinds kort de Michelin Pilot super sport vervangen door Michelin Pilot Sport 4S.
    Allereerst valt de slijtage voor sportief dagelijks best mee,
    1 a 2mm voor 10k km.
    Dan de Michelin Ps4s, die lijken wat stiller. Verder weinig verschil, nog steeds te veel vermogen voor de voorwielen.

    Ook ging na de wissel het bandenspanningslampje branden, ik heb tpms uit staan en bewaak de spanning via de abs sensoren (net als de mk3 pre face), dat is dus ook nog best nauwkeurig
     

Deel Deze Pagina