1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Waarom willen we steeds minder naar de dealer!?

Discussie in 'Algemeen' gestart door michaelrally, 8 jan 2021.

  1. Hoe een dealer omgaat met klanten of binnenlopers is heel persoonafhankelijk. in de jaren dat ik als monteur gewerkt heb bij een ford service dealer toendertijd.. was elke persoon die binnen liep een potentiële klant. En werd dus door iemand aangesproken om te helpen of even door te verwijzen naar de chef werkplaats uiteindelijk bepaalde hij of er meteen geholpen kon worden en door wie en toen bestonden obd uitlezers nog niet.

    we hebben eens een vreemde binnen gehad rond uur of 9 tijdens de bouwvak sierra stond op camping en zou weg gaan helaas koppeling kapot, er werdt niet gezegt jammer we hebben geen tijd, nee gewoon laat maar staan proberen m er wel ergens tussendoor te nemen, om half 6 kunnen bellen dat ie klaar was even vlug met 2 en de koppeling vervangen.
    Elk jaar kwam die man speciaal naar de camping om zijn auto bij ons in onderhoud te brengen..

    moet je nu eens proberen, er is bijna geen dealer meer die tijd heeft om spoedklussen te doen want ze zitten tot de nok vol gepland want ja tijd is geld he en onderdelen zijn ook maar beperkt op voorraad want dat kost ook geld. Alleen standaard slijtage delen zijn er nog de rest moet besteld worden

    als de focus echt een probleem heeft gaat ie best wel naar de ford monteur hier in het dorp en ja dan zal dat best een paar euro kosten
    Helaas gaan veel zaken er maar vanuit dat de klant een dombo is en niet weet waar het over gaat zonder dat ze luisteren wat de klant verteld want tja die klant weet er toch niets van we zoeken het zelf wel uit
     

  2. Zo kan de klant ook het verwachtingspatroon aanpassen.

    Kijk ik probeer bijde zaken te begrijpen (klant en dealer )
    De eisen van de klant word alleen maar groter.
    Waarom moet dit alleen maar groter worden ?????
    Mag een dealer dit dan ook van de klant dan gaan verwachten, meer begrip te krijgen ?


    Voorbeeld lease maatschappijen. Willen steeds meer korting op de aanschaf van de auto eisen dat we als dealer de auto bij de klant gaan halen en brengen. Maar de tijd dat dit inbeslag neemt mag niet gerekent worden.
    Het is zelfs zover dat een ford dealer een opel moet gaan halen, want dat is een klant van die lease maatschappij. Er zijn al gevallen geweest dat we een vreemd merk moesten gaan halen en deze dan bij de desbetreffende merk dealer maar moesten gaan brengen en kosten mag je niet berekenen. Waar gaan we naar t
     
    Waus26 vindt dit leuk.
  3. Dat is niet helemaal waar wat je zegt @paul vingerhoets. Ik had een nieuwe kleppendeksel nodig die in mijn optiek niet echt een standaard slijtage onderdeel is maar gewoon in voorraad was. Ik heb deze overigens niet door de dealer laten vervangen maar bij een Fordmonteur in zijn vrije tijd.
     
  4. Is het dan niet zo dat juist de leasemaatschappij juist de schuldige is in dit hele verhaal. De realiteit is toch dat het gros van de nieuwe auto's als lease worden aangekocht.

    Als de leasemaatschappij de marges zo onder druk zet moet het geld ergens anders vandaan komen. Dat betekent productiviteit omhoog (ieder uur kunnen belasten) of hogere tarieven aan individuele klanten want onder de streep moet er gewoon een x bedrag binnen komen om als bedrijf gezond te blijven.
     

  5. Wat hier aangegeven word dat er alleen nog maar slijtage onderdelen in het magazijn op voorraad ligt, dit klopt ook
    elk onderdeel op de plank kost geld. en als dit te lang op de plank blijft liggen is dit dood geld dus verlies.

    Jammer genoeg zijn er van die rekenwonders met die gekleurde stroppen om hun nek die het wiel hebben uitgevonden, juist door deze rekenwonders, daalt de klant vriendelijkheid, en moet de klant langer wachten op onderdelen of op reparatie, omdat magazijnen gecentraliseerd worden.

    wat weer resulteerd in ontevreden klanten aan de balie, en dat het balie personeel als oudvuil worden behandelt!
    Balie personeel heeft niet om die rekenwonders gevraagd!!!! willen ook maar al te graag tevreden klanten hebben en willen klant gericht werken, maar dit wordt belemmerd door de gekleurde stroppen dragers

    ja in de afgelopen 14.5 jaar is er heel veel verandert en dit is allemaal te wijden aan winst blijven draaien en onkosten zo laag mogelijk te houden, want boven aan de top staat de hoofd gekleurde stroppen drager die zijn bankrekening graag ieder jaar groter wil laten worden.

    en dit werkt in iedere brache zo, ook bij DHL,postnl, supermarkt, bakker, slager enz. enz. enz
     
  6. Je moet je klanten vasthouden door klantgericht te werk te gaan. Ik zit zelf in import en export van goederen die de klant het liefst gisteren al geleverd zag worden. Sinds een jaar hebben de "stropdragers" een nieuw systeem bedacht om de klant nog sneller van dienst te kunnen zijn. Een goede investering loont op lange termijn.
     
  7. De werkvloer kan er nooit wat aan doen, vangt alleen de klappen op. Managers zijn het helemaal tegenwoordig. Management wil kosten besparen want opdracht van bovenaf, of investeerders. Je ziet het overal. De service wordt dan logischerwijs minder, wat niet zou moeten. En wie vangt de klappen weer op?... Juist.
     
    michaelrally vindt dit leuk.
  8. ik denk dat de leasemaatschappijen steeds machtiger worden.
    je hoort wel vaker dat er bij een leasemaatschappij maar gekozen kan worden uit 3 merken bijvoorbeeld.
    krijgen ze geen korting bij VAG dan gaan we toch naar Mercedes en dat kunnen dealers of importeurs zich niet veroorloven.

    grappig dat je over DHL begint Mike, ik ben daar sinds half Juni werkzaam en als ik zie hoe zo'n megabedrijf als DHL zich opstelt naar hun leveranciers toe, ben ik echt verbaasd.
    voordat ze een leverancier binnen halen moeten de verwachtingen van hun overeen komen met de prestaties die wij als bezorgers kunnen leveren, kunnen we dat niet dan gaat de samenwerking niet door.
    we hebben een achterlijke drukke periode achter de rug en zijn nog steeds druk, maar de top heeft wel met de leveranciers afgesproken wat voor hun de belangrijke pakketten zijn die bezorgd moeten worden (en de rest houden ze achter) en de mogelijkheden die wij hebben om binnen de afgesproken tijd de pakketten te kunnen leveren.
    moraal van dit verhaal is,
    je kan nog zo een groot bedrijf zijn maar als je als gekleurde strop niet weet wat er op de vloer gebeurt en mogelijk is, dan help je je eigen onderneming om zeep over de rug van de mensen die op die vloer het werk doen.
     
    Patman en michaelrally vinden dit leuk.
  9. Heb je een :st: of :rs: dan kunnen veel dealers niet veel omdat er over het algemeen de specifieke kennis voor deze modellen ontbreekt.
    Zolang het een "gewone" uitvoering betreft kunnen ze het probleem wel oplossen.
    Daarom snap ik wel dat de bezitters naar een specialist gaan en niet naar de dealer.
    Zelfs de cabrio is een speciaal geval, en als het cabrio specifieke problemen zijn dan kunnen ze ook niet veel.
     
  10. Leuk topic! Voor mij persoonlijk zijn een paar dingen belangrijk. Hoe flexibel is de dealer en in hoeverre denkt de dealer mee? Ik ben geen gewone klant en als ik wat dunnere olie in mijn ST wil, of koudere bougies, dan vind ik dat ik die zelf mag aanleveren. Dit is een geval van geven en nemen en gelukkig is daar via mijn dealer begrip voor en gaat dat zonder problemen. Dit komt niet zomaar aanwaaien en ik kom daar dus al 20+ jaar. Deze dealer (Ardea Sliedrecht) heeft jammer genoeg de deuren moeten sluiten, maar verschillende monteurs hebben hun toevlucht kunnen vinden in Gorinchem zodat ik ook daar vrijwel onder dezelfde voorwaarden zaken kan doen. Ik ben zelf een heel open persoon en maak overal en met iedereen wel een praatje zodat het wel duidelijk is dat ik een liefhebber ben. Op deze manier willen de meeste mensen wel een extra stapje voor je doen...
     
    Rob M, Iodokus, gerardTDCI en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. #71 Waus26, 10 jan 2021
    Laatst bewerkt: 10 jan 2021
    We zijn het wel eens hoor. Soms moet echter de klant een handje geholpen worden, vandaar ook dat ik verwachtingsmanagement zei. Een klein zetje (vertellen alleen op afspraak met daarbij de redenen) kan al genoeg zijn natuurlijk.

    Dat is echt belachelijk, daar moet de leasemaatschappij idd even goed na gaan denken. Dan zou ik denk ik liever helemaal geen auto meer verkopen aan die leasemaatschappij.

    Edit: Maar idd, zoals hierboven ook gezegd die maatschappijen worden steeds machtiger. En Ford/de stropdassen eisen waarschijnlijk van de dealer ook een bepaalde target qua omzet en/of verkochte aantallen...

    Eens met hierboven over dat je als management (globaal) moet weten wat er op het operationele vlak speelt. Ben blij dat ik in een relatief platte (IT) organisatie werk waarbij ik zowel contact heb met de directie alsook de collega's die het operationele werk doen.
     
    gerardTDCI en michaelrally vinden dit leuk.
  12. Om nu te zeggen dat een st of rs nu zo specialistisch zijn gaat me wat te ver met zijn gewoon duurdere modellen met wat aanpassingen daar moet elke monteur gewoon onderhoud aan kunnen doen
    Als je zegt dat de eigenaren anders zijn (in de goede zin van het woord) dat moet ik je gelijk geven niet iedereen rijdt in dergelijke uitvoeringen. En de gemiddelde rs rijder zal meer weten van zijn auto dan een gemiddelde monteur maar onderhoudstechnisch is er niet zoveel verschil met een focus 1.0
     
  13. Klopt dat leasemaatschappijen soms ook een door in het oog zijn van dealer.
    Ja ze willen leuke prijzen, maar ja als je 100autos koopt bij 1 dealer dan kan altijd de prijs aangepast worden. Zelfde als 1 bedrijf 100autos koopt.
    Leasemaatschappij betaalt keurig vervangend vervoer voor de klant.
    Maar als turbo vv moet worden en geen accoord is, dan week later voor storing komt en blijkt dat elders nieuwe turbi is gemonteerd is ook niet netjes voor de dealer.
    Gaat erom dat nieuwe auto voor garantie, onderhoud heeft bij de dealer.
    Dat na 5jaar elders onderhoud heeft is niet erg, echter dan heeft lease hem er allang uit gegooid.
    Andere kant lease controleert de reparatieadvies. Gaan dan commentaar leveren ivm remschijf links nog goed is en rechts net aan vv toe is.
    Het is niet altijd makkelijk maar voor sommige bedragen is het te begrijpen.
    Luchtbalgen kapot, 2 nieuwe balgen a 1400euro. Blijkt pomp geen druk te leveren komt er nog eens 1200euro bij. Beetje vervellend als hij uit lease gaat
     
  14. nou, een MK2 ST of RS is wel even wat anders dan een 1.0 Ecoboost :D
    in deze modellen zit de 5 cilinder Volvo motor in en komt niet zo vaak bij de dealer als een 1.0
    een clublid met een RS bracht zijn auto een keer voor een simpele reparatie naar de dealer, bleek er 80 km mee gereden te zijn (wat niet nodig was voor de reparatie)
    bleek dat er een aantal monteurs wel eens met een RS wilde rijden :loco:


    :confused: je bedoelt toch niet de leaserijder?

    tegen de tijd dat de auto's uit de lease gaan wordt het onderhoud vaak tot een minimum beperkt.
    buurman kreeg geen nieuwe remblokken omdat die een nieuwe bus over 3 maanden kreeg.
     
  15. Maar dat is dus de keus van de werkgever / leasemaatschappij en heeft geen betrekking op het onderhoud van de auto.
     
  16. En dit is dus een hele belangrijke opmerking.

    Ga eens lang bij je dealer ook al heb je niets nodig, gewoon een bakkie doen. Praat met de verkoper over koetje en kalfjes, zeg de monteur eens gedag. Vraag de eigenaar eens hoe de zaken er voor staan en als je er dan een keer bent voor bv een onderhoudsbeurt creëer je met een dank je wel heel veel goodwill.

    Als je geen nummer wilt zijn bij je dealer dan moet je daar zelf ook aan werken, de grote van de dealer heeft er niets mee te maken. Ik kom al 20+ jaar bij een grote dealer en niet alleen om er een auto te kopen of onderhoud te laten uitvoeren. Ik ga ook wel eens op een vrij moment gewoon langs om een praatje te maken met deze of gene, de balie of magazijn medewerker, de monteur, de verkoper maar ook met de eigenaar. Die praatjes gaan over van alles en nog wat en ja dat doe ik niet alleen voor de leut het dient ook een ander doel ;)
     
    Thieske, Waus26 en Kludrex vinden dit leuk.
  17. Mijn ervaring met mijn bedrijfbus (VW transporter) bij de dealer was ook bijna altijd positief. Nu is dat relatief kleine bedrijf ook overgenomen door zo'n grote jongen. Dat merkte ik wel, afspraak vergeten, moeilijk doen over kosten enz...
    Ik denk dat leasemaatschappijen ook wel steeds meer op de kosten gaan letten overigens. Ze sturen je liever naar een goedkopere algemene garage voor onderhoud.
    Nu heb ik sinds kort een Citroën bedrijfswagen, ik ben benieuwd. Hier in de buurt een dealer van dat merk, maar afwachten hoe dat gaat lopen.
     
  18. Niet iedereen heeft deze persoonlijkheid of zin in gezellig te doen met de dealer. Ik zou er niet zomaar langs gaan, maar het lijkt mij niet meer dan logisch dat ik weet wie er aan mijn auto sleutelt. Ik heb ook altijd wel wat te vertellen over de handelingen die verricht moeten worden, dus dat gesprek komt vanzelf wel. Dat neemt niet weg dat je ook gewoon zonder te socializen je auto bij de dealer moet kunnen afgeven zonder 'belazerd' te worden. Een goede relatie met de dealer is voor mij zeer belangrijk en maakt wel degelijk verschil in de service die je ontvangt.
     
  19. Ik zie mijzelf toch ook niet voor de gezelligheid even naar de dealer rijden alhoewel ze wel weten wie ik ben omdat mijn auto (uiterlijk) afwijkt van standaard.
     
  20.  

Deel Deze Pagina