1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Waarom willen we steeds minder naar de dealer!?

Discussie in 'Algemeen' gestart door michaelrally, 8 jan 2021.


  1. ik persoonlijk merk wel dat als je zoals in mijn geval bijna 15 jaar bij een dealer werk dat je kennis omtrent andere merken wel daalt, zo heb ik zelf 5 jaar gewerkt bij een universele garage, 6 jaar mitsubishi waar ik ook alleen maar de storingen op moest lossen of garantie werk
    Werkdruk is afgelopen jaren wel drastisch verandert, is velen malen drukker geworden, nu kan ik wel zeggen dat deze werk druk afgelopen 2 jaar voor mij persoonlijk is afgenomen door dat ik me meer ben gaan specialiseren in garantie storingen, tuurlijk staat hier ook wel een tijdschema voor, maar heb de positie verkregen dat ik de tijd krijg, omdat het specifieke lastige gevallen zijn. en mijn motto is dat ik graag tevreden klanten wil hebben en, productiviteit vindt ik dan minder belangrijk
    ik zelf zie mijn baan toch nog wel als mijn hobby waar ik dan weer voor betaald word, vindt het vak leuk heb plezier in mijn werk, ook door de zeer fijne collegas waar ik mee mag werken
     
    mstuniek vindt dit leuk.
  2. #22 Andre, 8 jan 2021
    Laatst bewerkt: 8 jan 2021
    Bij mijn vorige auto ging ik voor vrijwel alles naar de dealer. Sinds ik een Ford heb doe ik bijna alles zelf. Filters, olie, remblokken is allemaal niet zo moeilijk. Het is een stuk voordeliger en ik vind het gewoon leuk om zelf te doen. Ik werk wel altijd de lijst uit Etis af en gebruik uiteraard de juiste olie. Gelukkig beschik ik over een garage en kan dus lekker binnen sleutelen. Sommige klussen begin ik niet aan omdat daarvoor de kennis en het juiste gereedschap ontbreekt. Zo is mijn Focus toe aan de 10 jaar beurt en dan breng ik hem gewoon bij de dealer. Distributieriem etc laat ik aan de vakmensen over. Nadeel van zelf doen is dat je geen volledig afgestempeld serviceboekje hebt. Voor mij geen probleem. Ik hoop nog een aantal jaar door te rijden met mijn huidige auto en als hij 15 jaar oud is en 2 ton op de teller heeft dan is dat ook niet meer zo boeiend. Verder denk ik dat die steeds groter wordende dealerbedrijven ook klanten naar de locale niet dealerbedrijven jagen.Steeds meer kleinere dealers worden opgeslokt door de concerns als van Mossel, Stern en Amega. Voor de 10 jaar beurt gaat mijn Focus dan ook naar de dealer waar de kreet ‘verrassend persoonlijk’ nog echt van toepassing is.
     
  3. Voor Apk en onderhoud/reparaties ga ik naar de dealer, daar waar ik de auto gekocht heb. Zij hebben er verstand van, de ruimte en de onderdelen. En ja, ik zal daar wat meer voor moeten betalen maar dat weet ik. Ik wordt daar altijd super geholpen en denken mee, nooit het vel over je neus gehaald. Voor die service betaal ik graag wat meer dan dat ik gezeur en gezeik heb en veel meer tijd (en geld) er aan kwijt ben. Ik heb ook de ruimte niet echt om grote reparaties of onderhoud te doen. Modificaties en updates probeer ik wel zelf te doen, soms met hulp van een ander.
     
    Janfocus vindt dit leuk.
  4. Ben ik met je eens. Die grote dealers worden "te groot" en je wordt een nummer ipv een klant.
     
  5. Het moet ook gezegd worden het is niet altijd de schuld van de dealer dat een klant daar niet meer terug komt de dikwijls halsstarrige houding van de importeur/fabrikant betreffende garantie kan daar ook de oorzaak van zijn/worden. En dan wordt het dikwijls ook de dealer die afgezeikt wordt terwijl die ook met handen gebonden is en hoe groter de dealer des te minder er voor een klant gedaan wordt heb ik het idee.

    en inderdaad de apparatuur bij de dealer kost behoorlijk wat geld samen met instructies en opleiding en die zal toch ergens terug verdiend moeten worden
     
  6. Interessant topic, maar ik wil dit direct breder trekken dan alleen de dealer/automotive. Want het gebeurt niet alleen op dit vlak. Tegenwoordig willen mensen gewoon zoveel mogelijk service en kwaliteit voor de laagste prijs. En dat gaat gewoonweg niet altijd samen. Ik zie ook in mijn werk dat er een aantal kernwaarden zijn die overal terug komen: Waarde, resultaat, kosten en risico's. Deze vier elementen moet je afwegen.

    Natuurlijk zijn er uitzonderingen, omdat men het leuk/leerzaam/etc. vindt om het zelf te doen (en zeker hier op het forum zijn dat er veel ga ik van uit dus het is enigszins gekleurd). Dat merk ik zelf ook bij bijvoorbeeld mijn racefiets en dat is wel een leuke vergelijking denk ik. Ik vind het namelijk leuk om steeds meer te leren en zelf het onderhoud of een vervanging te doen. Dat zie ik hier ook terug in de reacties. Voor te complexe klussen ga ik echter (nog steeds) naar de lokale fietsenwinkel. Nu is dat niet meer de dealer van het merk waar ik de fiets heb gekocht, maar de winkel om de hoek. Dat heeft meerdere redenen (vooral afstand), maar waar het vooral om gaat is de reden die ik al eerder in dit topic teruggelezen heb. De winkel om de hoek is goedkoper en en is veel kleiner. Dat houdt vooral in dat de doorlooptijd korter is (niet drie dagen wachten maar dezelfde of de volgende dag weer kunnen fietsen). Daarnaast vragen ze niet de hoofdprijs voor onderdelen t.o.v. de dealer en dat zorgt voor meer vertrouwen.

    Nu is een auto onderhouden een stuk complexer en heb ik 'slechts' een leaseauto dus de Ford-dealer is ongetwijfeld blij met mij. Daarnaast lees je op fora als deze vooral de negatieve verhalen. Daarom heb ik mij ook voorgenomen om niet (te vaak) meer het topic over de Mk4 opmerkelijkheden te lezen. Ik ben namelijk heel blij met mijn Mk4 en herken me niet in de meeste verhalen. Ik heb dan ook gewoon het vertrouwen dat de dealer (de expert, die door het merk is aangewezen) evt. onderhoud en problemen naar tevredenheid op te lossen.

    En dat kan ik doen, omdat het mij financieel gezien niet raakt. En dat is het andere grote punt wat ik al aanhaalde: Prijs. Tegenwoordig wordt alles duurder. Consumenten zijn altijd op zoek naar de laagste prijs. Maar kwaliteit en service hebben ook waarde. Voor kwaliteit en service wil ik best wat meer betalen. Maar alleen als het vertrouwen goed is. Ik koop liever iets bij een (web)winkel waar ik goede ervaringen mee heb en die iets duurder is dan bij een (web)winkel die ik niet ken of waar je slechte dingen over leest/hoort/ziet.

    Het maakt dan ook niet uit of een bedrijf slechts een eenmanszaak is of een groot (inter)nationaal bedrijf. Uiteindelijk moet je ervoor zorgen dat je je klant voorop stelt door de klant vertrouwen te geven, open en eerlijk te communiceren en op zoek te gaan naar de win-win. Want als je het vertrouwen hebt gewonnen en de klant betaalt daar mee voor dan hij elders zou doen, dan is dat toch prima. Want hij vindt het dat waard.

    Kortom: Waarde = Als het resultaat goed is, dit tegen acceptabele kosten en met een geaccepteerd risico of een geminimaliseerd risico kan worden uitgevoerd, heb je een blije klant. Ongeacht de bedrijfstak, winkel, etc. kan je dit mijns inziens overal op plotten. Ga je als klanten met één van die kernwaarden schuiven (bijvoorbeeld prijs) dan merk je dat op een van de andere vlakken.
     
  7. #27 Janfocus, 8 jan 2021
    Laatst bewerkt: 8 jan 2021
    Voor bijna alles ga ik gewoon naar de dealer (klein bedrijf, wat inmiddels een Ford servicepunt is geworden). Daar krijg ik altijd goed advies. Vooraf wordt gebeld over kosten. Ze denken altijd mee en als ik langsrij met een storing helpen ze gelijk.
    Ik kom daar al jaren en qua kosten valt mij het meestal juist mee. Een leenauto krijg ik gratis mee, alleen brandstofkosten.
    Dus wat mij betreft, zeer positief over mijn Forddealer.
     
    Heusinkveldb en Waus26 vinden dit leuk.
  8. Wij gaan voor onderhoud naar de Ford dealer, in ieder geval tot de 5 jaar garantie voorbij is.
    Ze doen ook prima werk bij onze Ford dealer. Het enige waar ik niet zo blij van wordt is het personeel van de servicebalie die zijn wat aan de arrogante kant af en toe.
     
  9. Misschien ben ik een aparte, maar mijn vader en ik gaan nog graag naar de merkdealer. De heren aan de receptie, aan de servicebalie en hoofd werkplaats kennen ons nog bijna persoonlijk. Helpen ons heel graag en weten dat wij niet voor alleen informatie komen, maar ook kopen. Ook de mensen in de werkplaats zijn enthousiast, hebben (uiteraard) veel verstand van zaken en denken mee. Noem ons raar, maar wij gaan nog graag en zullen dat nog lang blijven doen als het zo goed blijft gaan.
     
    Janfocus, Rykers en Patman vinden dit leuk.
  10. Niks raars aan hoor, anders ben ik ook raar :cool: :mrgreen:
     
  11. Het zal idd bij de dealer niet aan technische kennis ontbreken maar aan de balie wel aan fatsoen.
    Dat houd mij dus echt bij de dealer vandaan.
    Als ik aan de balie sta wordt er slechts even opgekeken en zeker niet begroet, ze laten je zeker 10 minuten staan zonder asem te geven, not done.
    Het is jammer voor de welwillende monteurs daar maar met zo'n front office mogen ze voor mij de leasebakkenbeurtjes blijven doen.
     
  12. In verband met garantie ga ik altijd naar de merk dealer. Ondertussen al aardig wat dealers gehad. De rode draad is schaalvergoting. Zodra de dealer te groot word, of wordt over genomen door een grote organisatie is het gedaan met de persoonlijke aandacht. Uitgezonderd die ene monteur of receptionist.
    Er zijn nog Ford dealers die persoonlijke aandacht en vriendelijkheid hoog in het vaandel hebben staan. Ford Wensveen in Alblasserdam is er zo een. Niet voor niets krijgen zij al jaren achter elkaar de "Chairmans award".
     
    Rob M, Heusinkveldb en gerardTDCI vinden dit leuk.

  13. Maar meld je dit ook nadat je auto daar is geweest? Ik krijg na elk bezoek een mail met vragen, over het bezoek, ontvangst, reparatie, contact en dergelijke. Er is altijd een mogelijkheid om zelf nog aanvulling te geven. Dit is van de dealer uit, en krijg het soms ook vanuit Ford Nederland. Als je je onvrede laat weten kunnen ze er iets aan doen.
     
    Waus26 vindt dit leuk.
  14. Die enquête hebben wij 1x gekregen en eerlijk ingevuld. Daarna nooit meer gekregen.
    De balie medewerkers in Arnhem wisselen nogal sterk in kwaliteit.
     
  15. Ik heb een keer mijn onvrede geuit over (toen nog) Ardea Zoetermeer en ben toen zelfs telefonisch benaderd over hoe en wat ik hiermee bedoelde. Helaas belde ze mij op een verkeerd moment en zouden later alsnog contact opnemen wat overigens nooit gebeurt is.
     
  16. Moesten er zo meer garages zijn zoals de laatste paar voorbeelden, dan zouden er ook wel meer mensen naartoe gaan.
     
  17. Nope...nooit een vraag gehad over tevredenheid of hoe het gelopen is.
    Natuurlijk wel via zelfde mailadres dat de keuring eraan komt...
     
  18. Als ze zelf niet verbeteren is het de eigen schuld. Dan snap ik dat men niet meer naar die specifieke dealer gaat. Ikzelf heb ook een vervelende ervaring met een dealer gehad, daar kom ik dus ook niet meer. Met de huidige niets dan lof.

    En dat brengt ons weer ontopic, vervelende ervaringen spelen dus ook een grote rol.
     
    Waus26 vindt dit leuk.
  19. Ben al jaren lang klant bij Ford Helmond. Ondanks dat dit nu al een aantal jaren onder Van Mossel valt, nog steeds positief. Is er hier sprake van een zeldzame (zo lijkt het haast) uitzondering aan mijn kant of de vestiging Helmond?
     
  20. Het is idd baliemedewerkers niet weten waar ze over praten, gebrek aan technische kennis. Ja voor een atechnische mensen is dat super. Alleen wij weten waar ze over hebben en onze kennis ligt hoger als die van hun.
    Zelfde als je bij mediamarkt advies krijgt voor tv of dergelijks. Kijk ze altijd aan en voor je het weet zeggen ze "Denk dat je er meer vanaf weet dat ik zelf". Voor speakerset en goeie info ga je naar een hifi winkel die qua boxen beginnen met de prijs waar mediamarkt eindigt.

    Voor terugroepactie had ik wel een tevredenheid onderzoek gehad. Daar ingevuld dat ik zeker wist dat verkeerde software op stond. Terug reactie van hun, we hebben de actie volgens ford eisen uitgevoerd.
    Zeg zelf dat ze nooit de niveausensor konden hebben gecontroleerd. Rede dat ik 182pk software had en zag dat die nog gelijk is gebleven. pas met koppeling actie was het gefixed. Toen ook direct gezegd, fijn dat nieuw wel de juiste software op staat ivm nu pas melding krijg dat niveau te laag is. Wouden ze me aan de balie nog niet geloven. Na die ene vraag waar ik ontevreden was hoe ze werkte heb ik eigenlijk geen tevredenheid onderzoek gehad. Te bang voor negatief advies.
    Persoonlijk kreeg ik altijd een 9a10 van de klanten op de formulier die ze ingevuld hadden. Van klacht netjes opgelost, perfect op de hoogte gehouden van de kosten van alles etc. Ik deed voornamelijk diagnose en garantie. Tuurlijk zaten er paar bij die formulier hadden ingevuld waar ze blij waren dat peugeot de kosten betaalde en de auto netjes was gemaakt.

    Wat ik wel gek vind is dat ze adverteren op ford site dat apk een VHC wordt gemaakt. Echter word het niet gedaan. Tuurlijk zoals eerder aangegeven is het zonde van de tijd. Klant doet er niet veel mee.
    Alleen is het kleine moeite om op de offerte een copie van de ingevulde werkorder of in ieder geval de gemeten profielen te noteren.
    Dealer moet al bij lease maatschappijen elke keer de profiel invullen als er een beurt is gedaan. Zodat lease maatschappij de status van de wagen weet.
    Nu wordt door een VHC wel makkelijk om die in 1x helemaal door te sturen
     

Deel Deze Pagina