1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Waarom willen we steeds minder naar de dealer!?

Discussie in 'Algemeen' gestart door michaelrally, 8 jan 2021.

  1. Ik zie regelmatig berichten op het forum voorbij komen dat we niet meer naar de dealer willen, en zelf gaan knutselen aan de auto totdat ze er niet meer uitkomen en dan toch maar met hangende pootjes bij de dealer aankloppen en vervolgens gaan klagen dat het zo duur is, of wordt persoonlijk benadert om informatie te verstrekken over reparatie advies of om onderdeel nr gegevens.

    Durven we niet meer bij de dealer naar binnen te stappen tegenwoordig????? omdat er gedacht wordt dat je niet gehoord word, of ze je niet willen helpen, dan wordt dit door de klant zelf gemaakt

    als er toch naar de dealer gegaan word om onderdeel informatie te verstrekken en de dealer steekt hier tijd in maar de klant denkt er toch nog even over na om als nog het betreffende onderdeel aan te schaffen, om deze vervolgens ergens online te kopen, kan ik het goed begrijpen dat een magazijn medewerker geen zin meer heeft dingen uit te zoeken omdat het toch niet gekocht word.
    Ik voel me trots om al 15 jaar bij een ford dealer organisatie te mogen werken, ik heb van mijn hobby mijn beroep mogen maken, maar de trots om dan mijn kennis te willen delen hobby matig omdat er een afkeur is naar dealers wordt steeds minder, juist door de dealer heb ik de kans gekregen deze kennis tot mij te krijgen.
    als later blijkt dat je te horen/lezen krijgt kan het nergens kopen op internet ja dan moet ik maar bij de dealer langs!


    dit wekt helaas irritatie op, en zie het ook ontstaan bij andere forum leden die al heel veel informatie hebben gedeeld op het forum, dat die zich gaan irriteren aan deze vragen/opmerkingen op het forum omtrent de dealer of het merk!!

    Hoe denken andere forumleden hier over? over deze veranderingen?
     
    Eric1966, Tigershark, Janfocus en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. #2 jason101, 8 jan 2021
    Laatst bewerkt: 9 jan 2021
    Ik kan alleen over mijzelf spreken maar denk dat andere zich hierin ook wel vinden. Voor sommige reparaties is het onvermijdelijk om naar de dealer te gaan, denk bijv aan de D - riem. Voor meer eenvoudige dingen zoals onderhoud, als verversen van olie, vervangen van filters e.d. doe ik zelf. Dit komt voornamelijk door het feit dat de kosten hiervoor de laatste jaren veel hoger zijn geworden, en zeker door de verhoging van de BTW die er nog eens bovenop komt. Met onderdelen online kopen spaar ik dus een aanzienlijk bedrag uit.

    Dit forum, dat informatief gewoonweg geweldig is, is ook een hulpmiddel om dingen zelf te ondernemen. Ik ben de laatste jaren heel wat wijzer geworden dankzij de tal van leden die hier hun ervaring, tips en informatie delen.
     
    Steef30 en michaelrally vinden dit leuk.
  3. ik begrijp jouw punt Mike.
    voor onderhoud ga ik niet naar de dealer in Zoetermeer omdat ik (destijds) alleen een leenfiets gratis mee kon nemen of bij het verhuurbedrijf wat er toen bij zat een auto kon huren.
    eigenlijk doet een bevriende Ford monteur mijn reparaties.
    voor banden ga ik dan naar de bandenboer of shop ik online.
    voor de APK ga ik naar mijn neef die een universeel autobedrijfje heeft.

    onderdeelnummers worden hier massaal gedeeld door een aantal leden wat heel fijn is :thumbup:
    maar die haal ik meestal wel bij de dealer in Zoetermeer omdat Ron van het magazijn altijd tijd voor je neemt, advies geeft en dingen voor je regelt.
    en natuurlijk is dat online ook wel te vinden maar als de prijzen niet veel verschillen dan gun ik het de dealer.

    dat we de dealer massaal links laten liggen is nu al te zien dat er steeds meer merk specifieke dealers het loodje leggen en er steeds meer :massa" bedrijven komen zoals van Mossel die dan gelijk 17 merken vertegenwoordigd.
    dat soort bedrijven laat ik dus links liggen.
     
    bws723 en michaelrally vinden dit leuk.
  4. Als automonteur zal ik alles liever zelf doen dan door dealer. Weet precies de status van me auto.
    Echter onderdeel via dealer of via de grossier scheelt soms nauwlijks. Dan koop ik liever een onderdeel bij dealer dan grossier.

    Alleen als je van de 1.6tdci uit de mk2 kijkt, defecte hogedruksensor wat het voor de klant kost. Brandstofgallerij van 550euro ex mobtage. Als de monteur het goed doet ook nog 100euro aan hogedrukleiding. Ivm die bij losnemen vervangen dienen te worden. Terwijl je bij peugeot binnen loopt en voor dezelfde motor dv6bted4. Je daar hogedruksensor laat vv wat nog geen 50euro aan onderdelen kost.

    Voor apk ga ik wel naar dealer, al schrok ik wel eens dat ze daar niet slim zijn.
    Mk2 af willen keuren ivm reflector in achterlicht ontbreekt, waren aftermarket led module.
    Ik de monteur uit gelachen en zei, reflector zitten in de bumper hahaha.
    Tevens dat receptie niet wou geloven dat ik 100%zeker wist dat terugroepactie niet goed gedaan was
     
    michaelrally vindt dit leuk.
  5. Voor mij persoonlijk is er geen enkele noodzaak om naar een Ford dealer (of welk garagebedrijf dan ook) te gaan.


    Met mijn technische achtergrond voer ik onderhoud, reparaties en diagnoses geheel zelf uit conform Ford voorschriften en met originele (of betere kwaliteit) onderdelen. Het enige waarvoor ik afhankelijk ben van derden is de APK keuring.

    Voorheen haalde ik de onderdelen nog weleens bij de lokale Ford dealer. Hierbij overhandigde ik een lijstje met onderdeelnummers die ik wilde bestellen. In 1e instantie was dit geen probleem en kreeg ik altijd korting op de onderdelen. Echter na verloop van tijd wilde de baliemedewerker zelf op basis van kenteken / VIN nummer het hele lijstje met onderdelen gaan controleren en niet zomaar de onderdeelnummers die ik opgaf bestellen. Al met al werd het steeds moeizamer en korting kon er opeens ook niet meer vanaf. Toen ik tenslotte mijn vrouw een keer met een onderdeelnummer langs de dealer stuurde om dit onderdeel te bestellen en ze vervolgens ronduit schofterig werd behandeld ben ik helemaal gestopt met het bestellen van onderdelen bij de lokale Ford dealer. Sindsdien bestel ik alle originele Ford onderdelen online bij een Duitse groothandelaar (wat prijstechnisch vaak ook veel interessanter is).


    Wel ben ik het ermee eens dat er steeds meer mensen lijken te zijn die in geval van een storing /probleem niet naar een Ford dealer gaan maar naar een universeel garagebedrijf gaan of zelf gaan lopen kloten. Hierbij worden er vaak onnodig onderdelen vervangen. Wanneer dit vervolgens de storing /het probleem niet oplost wordt dit breeduit uitgemeten op het forum (waarbij opeens het merk/model het moet ontgelden) en gaan mensen PB's sturen voor hulp en advies.

    Tevens lijken steeds meer mensen de laatste tijd totaal geen moeite meer te willen doen door vooraf zelf wat onderzoek te doen (bijvoorbeeld door de zoekfunctie te gebruiken). Hoe vaak je de zelfde vragen (vaak met betrekking tot bekende problemen) wel niet voorbij ziet komen.


    Ik ben niet te beroerd om mensen te helpen / adviseren waar ik kan maar heb voor mezelf besloten hobbymatig geen (veelal diagnose/programmeer) werkzaamheden voor anderen meer uit voeren. Ook beantwoord ik vanwege tijdgebrek ook alleen nog nog maar PB's van actieve forumleden.
     
  6. Je hebt dealers, en je hebt dealers.
    De ene is arrogant en gewoon echt te duur, de ander fair en schappelijk.
    De ene gaat voor de hoofdprijs, en de andere dealer hanteert normale prijzen voor zijn klanten.
    Bij de dealer heb ik ook het gevoel niet welkom te zijn.
    Een kille showroom balie en met een als vertegenwoordiger/account uitziend persoon die op een pc schermpje turend zegt/kijkt wat ik nodig heb

    Ikzelf kom nooit bij een dealer voor onderhoud.
    De autos die ik rijd zijn te oud voor duur onderhoud.
    Oftewel, er word aan de auto gedaan wat gedaan moet worden, maar niet volgens een km of jarenplan.

    Zijn mijn autos daardoor slechter van onderhoud?
    Ik heb 2x een nieuwe auto gekocht, deze waren wel de eerste 3 jaar dealer onderhouden.
    En het stoorde me toen al enorm wat de prijsverschillen waren, niet het uurloon, maar simpele dingen als olie en bougies, luchtfilters.
    Deze waren schaamteloos minimaal 50% duurder, en dan in het achterhoofd wetend dat men ook nog eens 40 tot 60% korting kreeg op de onderdelen, tel uit de winst.
    En ja ik begrijp de hoge kosten van de dealer, en dat zei aan de eisen van hun merk moeten voldoen, daar men anders het risico loopt hun dealerschap te verliezen.

    Ik begrijp ook dat aktieve geschoolde forumleden zich ergeren.
    Je zal er maar eens al die tijd insteken, uitleggen hoe het werkt, wat de artikel nummers zijn, en wat levert het hun uiteindelijk op.......................
    Maar het is geen verandering, het is al zo sinds het dealerschap bestaat.
     
    michaelrally vindt dit leuk.
  7. Weinig aan toe te voegen eigenlijk behalve misschien dat de wachttijden ook nogal oplopen als ik vindt dat iets vervangen moet worden wil ik daar liever geen afspraak voor maken voor over 3 weken. En verder doe ook ik onderhoud zelf als ik vindt dat het nodig is waarbij een dealer of andere garage toch een oordeel moet geven over slijtage delen dat die de volgende beurt nog moet kunnen halen en als dat net niet gaat dan moeten ze er nu al af, onder het motto de auto is nu binnen en als het eerder op is gaat ie misschien naar een ander, dat was 20 jaar geleden al zo en nu nog.

    maar daarlangs , een kwikfit komt ook niet in de buurt van mijn auto, voor banden ga ik naar de Bandenboer is sneller die heeft meestal de banden op voorraad of binnen 2 dagen binnen en dan is het gewoon even binnenlopen


    En tot nu toe (afkloppen) heeft de focus ook nog geen problemen gehad waarvoor ik naar de dealer zou moeten.
     
  8. #8 Hollender, 8 jan 2021
    Laatst bewerkt: 8 jan 2021
    De reden dat ik niet naar een dealer ga, tenzij het echt niet anders kan, is dat ze doorgaans veel te duur en niet flexibel genoeg zijn. Tel daarbij nog een aantal slechte ervaringen op met merkdealers en je zult al snel in de gaten hebben dat ik ze eerder als noodzakelijk kwaad zie.
    Concreet voorbeeld:
    Jaren geleden had ik een Citroën C5. Die moest onderhoud hebben, gewoon een kleine beurt. Even rondgebeld naar wat dealers voor prijzen. Liep uiteen van €250 tot €350
    Het prijsverschil vond ik al bijzonder, maar het is ook gewoon nog eens veel te duur!
    Als ik dan vroeg hoe ze aan doe prijs kwamen dan kon niemand dat een bevredigend antwoord op geven. Als ik alle materialen bij elkaar optel dan kom ik aan €100, tel daar je monteur nog eens bij op, zit ik nog niet eens in de buurt van €200. Maar de auto werd dan ook nog nagekeken zei men...
    Ander voorbeeld:
    Raammechanisme van mijn 18 jar oude focus kapot. Bij de dealer origineel meer dan €500. Hij had een goedkoper alternatief maar dan niet origineel van Ford, maar nog altijd €230.
    Bij Autodoc had ik het onderdeel voor €25
    Voorbeeld 3:
    Toentertijd reden we firmaauto's van Volkswagen. Was meer regel dan uitzondering dat als een auto voor onderhoud naar de dealer was geweest dat ze terugkwam met dezelfde filter en olie. Hadden ze er een keer meer een doekje over gewreven zodat alles er weer netjes uitzag.
    Of een maand je auto kwijt zijn voor een nieuw contactslot.
    En dat uiteraard allemaal tegen dikke prijzen.
    Vervangwagens natuurlijk altijd te huren.

    Vorig jaar onderweg komen te staan met een kapot thermostaathuis. Even googelen en zo een kleine zelfstandige garage in de buurt gevonden. Daar naartoe gehobbeld en gevraagd of ze hem konden maken. "We gaan het onderdeel bestellen en zullen hem er even tussen nemen meneer. Pak die oude Peugeot aan de overkant maar mee dan kun je tenminste je kinderen van school halen."
    Iets meer dan een dag later was de auto klaar. Net geen 150 euro en de vervangauto was gratis.

    Zoiets, dat word ik dan weer blij van.
     
    Steef30 vindt dit leuk.
  9. Als ik kijk naar wat dealers rekenen voor reparaties, en wat een niet-dealer rekent dan is dat toch best flink.
    Ik ga alleen maar naar de dealer met mijn lease auto, maar mijn privé auto gaat echt niet naar de dealer.

    Ook zie ik vaak dat de dealer soms nauwelijks meer kennis heeft dan een standaard vak garage. Zeker bij Ford ben ik dat van mening.
    Hiervoor heb ik veel VAG lease auto's gehad en daar zag ik wel toegevoegde waarde, maar bij de Ford garages dat ik nu ben geweest... nee sorry.
    Wellicht ben ik naar een paar verkeerde dealers geweest van Ford, maar ik zie er weinig toegevoegde waarde in.
     
  10. Voor mij is de reden heel simpel.
    Ik doe al vanaf mijn 18e zaken met dezelfde Bovag garage. Dat is een oude buurjongen waar ik het goed mee kan vinden. Bij hem heb ik niet het gevoel dat ik bezeikt wordt, financieel noch autotechnisch. Ik kan er met alle merken en type auto's terecht.
    Ik sleutel zelf technisch niet aan de auto, laat alles via de garage lopen.
    Tot nu toe zie ik dus geen reden om naar een merkdealer te gaan. Afgelopen jaar heb ik dat wel gedaan maar dat heeft puur en alleen met de fabrieksgarantie te maken.
     
    michaelrally vindt dit leuk.
  11. Een merk dealer is vaak alleen gespecialiseerd in zijn eigen merk.
    En heeft ook eventuele benodigde speciaal gereedschap.
    Een lokale vak garage is qua kennis (afhankelijk ervaringen monteurs "leeftijd") toch veelal ruimer.
    Men is vaak ook creatiever, maar ook hier veel verschil in afgeleverde kwaliteit.

    En dan nu heel iets anders.
    Zal dezelfe monteur in elke garage dezelfde kwaliteiten bezitten.
    Hoe zit het bv met de werkdruk, krijgt men voldoende tijd om iets op te lossen, of zegt men, je mag er max een uurtje over doen, want er staan meer wagens voor vandaag?
    Welke monteur ziet zijn baan als werk, en de welke als zijn vak.

    Ik geloof direct dat in een merk garage de monteur volgens vaste regels werkt, dat onderdeel, zoveel tijd.
    Een universele garage, dat is het probleem, los het op.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. Eigenlijk allea wat er gezegd wordt is niks nieuws.
    Dealer bied oliewissel op basis van motorcraft.
    Dan kost beurt ibeens maar 155euro.
    Bij peugeot hadden we hetzelfde maar was nog 99euro. Tot 3liter olie meer was dan meerprijs. Logisch als olieprijs 21euro per liter is.

    Als je kijkt naar apk was 19euro, zonder extra kosten. Tenzij afkeur nartuurlijk. Echter monteur is 80eur ex. 20euro per 15 min. Echter apk binnen rijden en buitenrijden inc afmelden lukt niet in 15min.
    Vorige bedrijf deden ze ook vhc formulier maken. Zodat klant alles digitaal had inc foto met gebreken. Daar alleen al deed je soms uur over.
    Wat ik wil zeggen is dealer maakt op kale apk geen winst eerder verlies.
    Apk keuringstation durfde toen 19euro apk, uitlezen 30euro, 4gas 25euroof roetmeting 40euro.
    Wat wil zeggen dat bij een sypring je dus 19+30+40, oftewel 89euro voor apk betaald.

    Dealer heeft pakketprijzen voor reparatie. En universeel garage doet een wilde gok met wat marge in tijd berekenen.
    Onder de streep kan het voorkomen dat je even duur bent in beide gevallen.

    Het is en blijft net wat je zelf graag doet.
    Grote verbeter punt is klantvriendelijkheid en service gericht ondermaats is. Als ik zo lees
     
    michaelrally vindt dit leuk.
  13. Tja, het ligt heel erg aan je dealer denk ik en aan wat je zelf kan.
    Ik doe het onderhoud het liefste zelf en dit omdat ik dan zeker weet dat het goed gebeurt of omdat ik andere specs van vloeistoffen remblokken/schijven wil b.v.. In mijn Peugeot 107 die alleen maar korte ritjes maakt gooit de dealer standaard 10W40 olie uit het vat in. Ik wil er 0W30 in hebben (wat kan volgende de specs) maar de dealer begint hier gewoonweg niet aan.
    Kosten wegen natuurlijk ook mee, dat zal ik niet ontkennen.
    Sommige dingen moet je wel laten doen, gewoonweg omdat je er niet de spullen voor hebt.

    Ik heb in het verleden genoeg dealers gehad (Opel, VW, Skoda) die je maar lastig vinden als je teveel vragen stelt en het antwoord standaard nee is, spontaan hun kentekenplaat houder erop schroeven om reclame te maken enz. Er zijn uiteraard ook goede garages te vinden en werknemers die nog enthousiast zijn en het ook leuk vinden om samen zaken uit te vinden.
    Gelukkig heb ik zelf tooling waarmee ik de onderdeelnummers zelf kan uitzoeken en heb ik dus gewoon een lijst wat al een boel scheelt. Online bestellen is niet altijd goedkoper, heb al meerdere keren meegemaakt dat de dealer goedkoper is.

    Vorige maand moest de auto van mijn vader, een Golf VII Sportsvan, voor een grote beurt naar de dealer. Kosten waren over de 500 euro. "Meneer, we moeten ook de bougies vervangen. De kosten hiervoor zijn 170 euro". Sorry hoor, maar dat vind ik echt te zot. Heb ze zelf besteld en was 11,50 per stuk kwijt. Nog geen 50 euro incl. verzenden en exact hetzelfde merk en type als VW gebruikt. Accu's hetzelfde, daar vragen ze ook gewoon de hoofdprijs voor en als je het zelf makkelijk kan vervangen is dat toch snel verdiend.

    En ja ik snap ook dat garages kosten maken voor hun personeel, gebouw enz.
     
    michaelrally vindt dit leuk.
  14. Apk 45€ bij onafhankelijke keurstation goed of af gekeurd nadien met lijstje van mankementen en als nodig laten ze het ook zien wat het probleem is. Enkel een lampje en ruitenwissers worden vervangen mits binnen 5 min te doen is
     
  15. Ik hoor ook heel vaak dat mensen zeggen dat een universele garage goedkoper is voor reparatie en dergelijke.
    Er zijn genoeg gevallen waarbij dit zeker niet zo is.
    Ik laat het onderhoud van mijn Focus ook doen door de garage waar ik werk.. Maarja dat is wel anders dan zelf op de stoep (bij wijze van spreken) je onderhoud te doen. Kan ook wel zelf de olie enz gaan doen, maar daar heb ik gewoon geen tijd voor en vooral ook geen zin in.
     
    michaelrally vindt dit leuk.
  16. alle argumenten kan ik het volledig mee vinden, als je zelf goed technisch bent onderlegt dat je het onderhoud aan je auto zelf doe, zo sta ik er zelf ook helemaal in. ben zelf al 27 jaar automonteur waarvan bijna 15 jaar al ford monteur

    @JW zegt precies wat ik met deze topic bedoel
    ( Wel ben ik het ermee eens dat er steeds meer mensen lijken te zijn die in geval van een storing /probleem niet naar een Ford dealer gaan maar naar een universeel garagebedrijf gaan of zelf gaan lopen kloten. Hierbij worden er vaak onnodig onderdelen vervangen. Wanneer dit vervolgens de storing /het probleem niet oplost wordt dit breeduit uitgemeten op het forum (waarbij opeens het merk/model het moet ontgelden) en gaan mensen PB's sturen voor hulp en advies.

    Tevens lijken steeds meer mensen de laatste tijd totaal geen moeite meer te willen doen door vooraf zelf wat onderzoek te doen (bijvoorbeeld door de zoekfunctie te gebruiken). Hoe vaak je de zelfde vragen (vaak met betrekking tot bekende problemen) wel niet voorbij ziet komen.)

    Dit is precies wat ik de laatste tijd ervaar.
     
    gerardTDCI, Patman en M.Blaak vinden dit leuk.
  17. Wat wel vaak scheelt bij een universele garage, is uurloon. Dealers zijn gewoon veel duurder qua loon. Als een werkplaatshandboek schrijft dat er voor bougies bv 2 en een half uur staat, zullen beide garages dat ook in rekening brengen, al duurt het klusje voor de monteur maar 20 min. Echter €45 p/u of €80 p/u, dat scheelt nog wel wat. Laat staan als je bij sommige universele garages nog wel eens een klusje "zonder bon" kan afrekenen...

    Daarnaast vind ik uitlezen ook altijd te duur bij een dealer, naar mijn mening dan hé. Tuurlijk, soms kan je er niet omheen omdat dealer apparatuur geavanceerder is dan een China clone OBD stekker, maar er wordt soms grof geld verdiend om een auto uit te lezen.

    Greetz Emiel
     
    michaelrally vindt dit leuk.
  18. BTW... Die van een universele garage en onnodig onderdelen vervangen gaat niet altijd op. Heb ook genoeg verhalen gehoord/gelezen over dealers die onderdelen vervangen, waar het niet aan ligt, maar omdat bij het uitlezen de code er uit kwam.
    Vervolgens weet de universele garage dat de oplossing elders ligt, door iets kleins te vervangen en daarmee de problemen een stuk goedkoper op te lossen.

    Zo heb ik ook wel eens bij de VOD (vriendelijke Opel Dealer) dit soort dingen mee mogen maken. Door oa fora veel informatie kunnen vinden en zelf op weten te lossen, zonder lukraak dingen te vervangen. Daarom ben ik ook altijd lid geworden van fora zoals deze :thumbup:

    Greetz Emiel
     
    michaelrally en M.Blaak vinden dit leuk.
  19. de rede van eventuele hoge uitlees kosten is omdat we als dealer vaak zien dat klanten alleen komen om uit te lezen en graag dan ook willen horen welk onderdeel er dan vervangen dient te worden, klant neemt auto weer mee besteld het onderdeel bij b.v de buurman en repareert de auto zelf.

    Als je de auto door de dealer laat herstellen krijg je niet 2x de uitlees kosten.

    mijn werkgever rekent uit mijn hoofd 50 euro diagnose kosten in de bovengenoemde gevallen, je merkt snel genoeg of de klant de tijd die je er in heb gestoken de auto uit te lezen het dan ook gunt om de reparatie uit te laten voeren.

    Ja ik ben het met iedereen eens dat het uurloon bij de dealer erg hoog is, ik ben dan ook nog een monteur van de oude stempel, met de gedachten de auto die nu op de brug hangt is mijn eigen auto, hoe zal ik het vinden als deze volledig dood geschreven word! mijn persoonlijke werkwijze is dan ook door echt noodzakelijke zaken die per direct gevaar op levert op te geven dat deze echt vervangen dienen te worden, en andere zaken die ook over 6 maanden vervangen kunnen worden dit mede te delen, en dat is het aan de klant zelf welke beslissing hij dan wilt nemen.
    Zo probeer ik met de portemonnee van de klant mee te denken en toch ook de auto veilig op de weg te laten rijden
     
    mstuniek, Patman, Heusinkveldb en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. @TWA
    Bougies 2.5uur is beetje te haha. Nee begrijp wat je bedoelt. Alleen je moet het meer zien met koprevisie werkzaamheden. En dergelijke grotere klussen. Dealer hanteert de flate rate tijden en universele garage gaat dealer bellen wat het kost om dan lukraak 10% eraf te halen en dat bedrag aan de klant vragen.

    Zelf meerdere maal gehad dat universele garage of klant komt dat storing van luchtmassameter niet weg is na vervangen. Dan blijkt dat er een lek in de inlaat zit.

    Keer meegemaakt dat 2x abs sensor en wiellager vv was. Storing abs bleef. Na doormeten van de kabelboom toch maar orginele abs sensor gemonteerd. Probleem weg, tevens was orginele sensor goedkoper.

    Dan te bedenken universeel monteert lukraak goedkopere merk blokken. Met piepen tot gevolg. Orgineel blok heeft allang update gehad ter voorkoming daarvan.

    @michaelrally
    Klopt helemaal diagnose van 69euro zie je vaak.
    En ja idd klant wil dan elders het gefixed hebben.
    Ook belde we klant om te vragen of we verdere diagnose mochten doen. Vaak krijg je dit wel.

    Zelf schreef ik de auto soms ook dood. Echter mondeling wel tegen de receptie gezegd wat gedaan moet worden en rest in de toekomst eraan kan komen.
    Tot verbazing soms zelf gehad dat klant zei doe dan maar alles maken.
     
    michaelrally vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina