1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vraagje distributie 1.6 ecoboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door TOvOZ, 1 mei 2021.

  1. Hallo medeforummers,

    Ik heb even een vraagje over het vervangen van de distributieriem bij mijn auto, een 1.6 ecoboost uit 2011 met 140000 km op de teller. De focus is afgelopen week naar de dealer gebracht voor een onderhoudsbeurt + apk en daarnaast wordt ook de distributieriem vervangen (op eigen aangeven trouwens).
    Nou wordt ik aan het eind van de dag van reparatie gebeld met de opmerking dat de auto die dag niet klaar zou zijn omdat bij "controle bleek dat de boel niet op tijd stond". Nou heb ik me inmiddels een klein beetje ingelezen, ook hier op het forum, en ik moet zeggen dat deze opmerking mij niet lekker zit. Ik heb niet echt sleutelervaring met auto's maar zover ik begrijp kan er in het slechtste geval best wat motorische schade ontstaan zijn.
    Mijn vraag is nu: waar moet ik rekening mee houden en wat kan ik zelf doen, behalve de dealer op zijn woord geloven dat er verder niets mis is. Zou het b.v. een goed idee zijn om op de reparatiebon een opmerking te laten zetten over bovenstaand voorval ? Suggesties/tips zijn zeer welkom.

    Groet, John
     
  2. Als je geen probleem hebt met rijden en motor liep gewoon goed.
    zou ik niet zo druk om maken. als hij echt niet op tijd stond dan zou je problemen hebben met rijden en storing op scherm.
    tevens zou je allang meer issues hebben.
    ik zou gewoon hun vertrouwen op hun werk. je krijgt hem goed terug, als er een issue is en komen kosten bij moeten ze dat goed door bespreken.
    dan moet je even in de gaten houden dat het mankement al van te voren zat en niet door hun is veroorzaakt.

    heb me riem zelf vervangen en was eigenlijk nog makkelijker dan ik van te voren dacht.
    het is vooral de vraag wat stond voor hun ogen niet goed, dan pas kan je iets zeggen hoe belangrijk het is
     
  3. Bijzonder, als de zaak open ligt en het klopt niet lost een monteur dit toch meteen op, legt de riem erop keer rond draaien en als ie dan niet helemaal op tijd staat begin je toch meteen opnieuw, riem los en tandje verzetten zover kan die niet van tijd raken lijkt me als het blokkeer gereedschap gebruikt is
     
  4. Ja, precies. Dat dacht ik ook. Nu werd er gezegd "het gaat allemaal wat langer duren want alles moet weer los". Dat wekt bij mij de indruk dat alles weer gemonteerd was en dat bij proefdraaien de conclusie werd getrokken dat e.e.a. niet goed zit.
     
  5. voordat je hem dicht bouwt doe je al een controle.
    ivm je nokkenaspoelie niet loshaalt van je nokkenas, zit dit van te voren goed dus erna ook.
    de nokkenas blokkeer je met plaatje. er is dan ook weer een aparte tool voor om de nokkenas uit te lijnen. Die heb je alleen nodig om de nokkenaspoelie op de nokkenas af te stellen. ivm het niet los is geweest en voorheen geen probleem mee was (storing of andere klachten).

    de krukaspoelie heeft geen spie. deze kan dus vrij ronddraaien.
    nokkenas is geblokkeerd dus daar leg je de riem erop (12tandjes er tussen).
    je checkt of de krukas nog tegen de aanslag zit (dan weet je dat hij op tijd staat) daarna monteer je poelie en zet je deze op moment vast.
    De beweging die je maakt douw je de krukas tegen de aanslag aan. dus het blijft op tijd staan.
    zoals jw zegt de aanslag pin mag niet gebruikt worden om het op moment vast te zetten.
    Je moet krukas blokkeren als je dit gaat doen.

    wat mogelijk dus kan is dat ze de krukas hebben geblokkeerd terwijl deze niet meer tegen de aanslag pin zat. dan zet je alles vast en krukas tegen de aanslag pin en je krijgt je tool boven er niet op.
    echter dan zitten de kappen niet op dus haal je de bout los en stel je alles opnieuw af en installeer je een nieuwe bout (ivm als rekbout wordt gebruikt).
    dat kost je misschien net 15min extra
     
  6. Ik heb het zelf ook een keer gehad met een 2.0 TDCI. Netjes blokkeer gereedschap gebruikt en na 2 rondjes draaien paste alles prima echter nadat ik alles dicht gebouwd had wilde hij niet aanslaan. Foutmelding uitgelezen en dat gaf een melding dat krukas en nokkenas signaal uit sync waren.
    Nokkenas 1 tand opgeschoven en toen was alles weer goed. Nu ben ik geen monteur en heb ik geen officieel Ford gereedschap om de boel te blokkeren dus ik zal zelf zeker wat verkeerd gedaan hebben maar het blijft vreemd dat het zo paste. Was in ieder geval ff lekker stressen en de klus duurde behoorlijk langer.
     
  7. @doubled
    ligt er aan welke 2.0tdci je hebt gehad. (ken hem als dw10 van peugeot). meest lastige was het gat vinden in vliegwiel bij het blokkeren daarvan. soms zat je er gewoon naast
     
  8. Die in de mk4 Mondeo zat. De 140pk versie. Inderdaad dat gat van het vliegwiel was een drama. Roest vorming hielp ook niet met het monteren van de pen.
     
  9. Hoe het precies allemaal gegaan is ga ik niet achter komen vrees ik.
    De auto opgehaald en loopt verder als vanouds.
    Nog wel op de bon laten zetten hoe de reparatie verlopen is.
     

Deel Deze Pagina