1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vraag Focus 1.6 EcoBoost koelventilator

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Denbjer, 11 jul 2018.

  1. Hallo,
    Ik heb even gezocht, maar nog geen antwoord kunnen vinden op mijn vraag, dus bij deze.
    Mijn Focus (1.6 EcoBoost, 2012) wil na het stoppen van de motor na een stukje (in dit geval ongeveer 25km bij 14 graden buitentemperatuur) de koel ventilator flink laten draaien. Dit gebeurd alleen wanneer ik de Climate Control uit heb staan.
    Wanneer de Climate Control aan staat, draait de ventilator niet (ook niet na ritten van meer dan 100 km met hogere buitentemperatuur).

    Is dit een probleem of kan het geen kwaad (normaal gesproken rijd ik altijd wel met de Climate Control aan)

    Alvast bedankt voor de reacties!

    Grtz Marcel
     
  2. Ik vermoed dat het niet nodig is om de fan te laten draaien als je Climate Control aan hebt, omdat de Airco fan dan ook draait en je motor koelt.
    Oftewel, tijdens het rijden wordt de koelvloeistof beter gekoeld en is het klaarblijkelijk niet nodig nog een fan erachter aan te laten draaien als je je motor uitzet.

    N.B. Niet echt een vraag om bij handleidingen neer te zetten lijkt me overigens?!
     
  3. ooww... Ik zat niet echt op te letten, excuus! Is het nog te verplaatsen?

    Dank voor je reactie
    Dus dan zou ie door de Climate Control ventilator beter koelen dan door de gewone koel ventilator? Maar dan zou het in ieder geval geen probleem zijn, zoals ik het lees
     
  4. Je gewone koeler werkt of even goed of beter denk ik zelfs, alleen die draait niet heel de tijd. Als jij je Climate Control aanzet (dus airco met dit weer) draait de airco fan vrijwel altijd denk ik.
    Maar goed, puur speculatie. Het zal wel kloppen hoor...
     
  5. Is het niet 1 en dezelfde ventilator
     
  6. Er is idd maar 1 fantilator. Deze gaat draaien als de intercooler te weinig rijwind heeft en dus inlaatlucht te warm wordt. Wat dus minder vermogen oplevert.

    Als je airco aan staat draait koelvin constant op lage snelheid en heeft het kennelijk al genoeg effect om stabiele inlaatlucht te hebben.

    Rede van nablazen geen idee. Dit kan ook zijn om koelvloestof na te koelen.
    Door de electrische waterpomp wordt de turbo na afzetten van motor gekoeld. Wanneer te warm koelt deze dan zo extra na. Gekke is dat het ene keer wel gebeurt en andere keer nirt. Terwijl je op dezelfde manier rijdt.
     
  7. Ik heb het in 2,5jr tijd 3x gehad ofzo. Koelvloeistof is bij mij 84graden onder het rijden aldus Forscan
     
  8. Thanks voor de reacties!
    Ik ga het in ieder geval in de gaten houden.
     

Deel Deze Pagina