1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Volle kofferbak, dakkoffer en bagagebox op trekhaak?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Johan_L, 31 jul 2020.

  1. Beste mensen,

    Dit jaar ga ik met auto + bagagewagen richting Frankrijk. Ik heb dat nog niet eerder met aanhanger gedaan: kijken hoe het bevalt. Mijn vorige auto was iets groter en daar was een dakkoffer voldoende

    Ik zoek ook met m'n Focus nog wel een beetje naar manieren om richting Zuid-Frankrijk te rijden zonder een aanhanger achter m'n auto.

    Denken jullie dat ik naast een volle kofferbak met kampeerspullen + dakkoffer ook nog een bagagebox op de trekhaak kan zetten? Het ding weegt zelf 38kg, daar komt dan nog de inhoud bij (zoveel mogelijk lichte spullen, bijvoorbeeld slaapzakken, alles bij elkaar max 25kg).

    Een paar vragen. Zou dit kunnen? Is het verstandig? Ik heb weleens gelezen dat mensen hiervoor andere veren (achter) laten monteren zodat de auto dit beter aan kan. Zou dat nog helpen?

    Gaat om een Focus Ecoboost 1.0 / 74kW / 2017 / SW.

    Ik heb er zelf weinig verstand van: aan de echte techneuten alvast mijn excuses als er onlogische dingen in m'n vraagstelling zitten :-).

    Bedankt alvast!
     
  2. Een auto met aanhanger zou zo maar fijner kunnen rijden dan een volle auto + dakkoffer + bagagebox. Door al dat gewicht achterin en bovenop, gaat de auto licht sturen en heb je windgeruis van de dakdragers en dakkoffer.
    En rijden met een aanhanger is echt geen rocket science!
     
    Johan_L vindt dit leuk.
  3. Maar wel met electriche waterpomp en extra ventilator voor extra koeling bij de 1.0 ecoboost.
     
    Johan_L en M.Blaak vinden dit leuk.
  4. Dat is dan wel een must idd.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
  5. Bedankt voor jullie reacties. Aanhanger lijkt dus verstandiger dan de combinatie van die andere zaken die ik noemde. Ik heb op verschillende plekken gelezen over die extra ventilator. Maar meestal werd daar gezegd dat dat nodig was als je een caravan trekt. Bij mij gaat het om een relatief kleine aanhangwagen. Zouden jullie die extra ventilator dan sowieso aanraden?
     
  6. Op het ogenblik 40 plus in Frankrijk dus word behoorlijk heet
     
    Johan_L vindt dit leuk.
  7. Hoeveel personen gaan er in de auto en zijn dit volwassenen of kinderen?

    Je mag van 1316 naar 1900 kilo met deze focus.

    Je hebt 65 op de trekhaak en maximaal 75 kilo op het dak (Inclusief koffer en dragers!)

    Dan zit je op 1456 en heb je nog 450 kilo over voor je inzittenden en bagage. Bij 3 volwassen pasagiers kan je er dan nog 225 kilo bij optellen, heb je nog 225 over.
    Dus ja het ligt eraan wat er qua gewicht nog in de koffer gaat, of je dan te hoog gaat of niet.

    Uit eigen ervaring met een Mondeo kan ik zeggen dat op maximaal gewicht we te doen is, maar of dat na 5 a 7 uur nog steeds zo is en of dat met 130 een pretje is, dat is natuurlijk de vraag.

    Ik denk dus dat het wel kan, of het prettig is en of je het moet willen dat is aan jezelf. Bovendien had ik een gechipte 1.5 met 200 PK jij doet het met de helft.
     
    Johan_L vindt dit leuk.
  8. #8 McGyver, 31 jul 2020
    Laatst bewerkt: 31 jul 2020
    Als ik dit zo nog eens lees ga je met dakkoffer en bagagebox echt wel de maximale belasting van je auto opzoeken!
    Even opsommen; 2 volwassen + 2 (?) kinderen + kofferbak vol + 75kg daklast + 65kg kogeldruk. De auto weegt rijklaar ca. 1300kg en mag maximaal 1900kg wegen, ga maar eens rekenen wat je dan over houdt.

    De vraag is wat meer weerstad op levert; een dakkoffer en een volgeladen kofferbak + bagagebox of een kleine aanhanger. Ik denk de dakkoffer.

    Ik zou zelf voor de aanhanger kiezen. Hiermee kan je, als je een tolbadge hebt, gewoon door de '30km poortjes' bij de tolwegen. Dat scheelt heel veel tijd!
    Als je de bagage zo kunt verdelen over aanganger en kofferbak dat je ook nog gebruik kunt maken van de binnenspiegel rijdt dat ook nog eens fijner.
     
    gerardTDCI, OmeJoyo en Johan_L vinden dit leuk.
  9. Het lijkt me dat als je een bagage wagen mee neemt tot 500 kg ivm ongeremd dat je dan weinig koelproblemen hoeft te verwachten, anders zou je met een dakkoffer en volle bepakking ook aan extra koeling moeten gaan denken ook met een dakkoffer ben je gebonden aan een Max snelheid dus dat hoeft ook geen reden te zijn, nadeel je gaat misschien nog meer meenemen (fietsen misschien)
     
  10. Ik denk als je met dakkoffer en bagagekoffer op de trekhaak gaat rijden dan boven genoemde zaken ook wel noodzakelijk zijn


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    OmeJoyo vindt dit leuk.
  11. Ik denk dat je gewoon je gezonde verstand moet gebruiken. Auto tot de max geladen en dan nog eens een bagagekoffer op je trekhaak... zou niet mijn ding zijn, gewoon naar stabiliteit toe. Komt enorm veel gewicht achter je achter-as.
    En zo zwaar belast het hete Frankrijk in, ik zou sowieso voor de extra koeling opteren want je vergt enorm veel van de motor.
    Just my 2 cents.
     
    M.Blaak en OmeJoyo vinden dit leuk.
  12. Ik zag dit topic: https://www.focusclub.nl/index.php?threads/ecoboost-1-0-en-de-caravan.109506/.
    Kortom: niet doen dus, en zorg voor die ventilator + waterpomp. De bovenstaande adviezen van de andere forumleden onderstrepen dat wel. Bedankt allemaal!
     
  13. Of je nu aanhanger hebt of een bagagebox op trekhaak. Zit qua gewicht geen verschil in. Kogeldruk mag max 75kg zijn.
    Enige voordeel van aanhanger is dat je dakkoffer achterwege kunt laten.

    Zelf jaren met de auto op vakantie gegaan. Kofferbak vol en met 2 ouders en 2kids. Die kids waren op laatst al wel ook volwassene. Ging perfect.
    Ivm je op camping wil staan is een vouwcarvan dan ook iets. Heb je ruimte over in de auto waar je toch wat bij kunt doen.

    Extra veren worden soms idd toegepast. Als je standaard zwaar beladen bent. Echter meeste delen van het jaar zal je dus met een hogere achterkant rijden. Ivm hij minder doorhangt dan orginele veer zonder lading
     
  14. De Focus 3 hangt overigens veel minder snel door dan veel andere auto's.
    Ik rij meestal met een volle kofferbak rond en de Focus is één van de weinige auto's die dan gewoon vlak blijft staan en niet doorzakt.
     
  15. Qua gewicht op de kogel zal er geen verschil inzitten maar het gewicht wat de auto eventueel gaat trekken met aanhanger natuurlijk wel. Dus ik begrijp deze opmerking niet helemaal @trucker0werner


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  16. Een kleine aanhanger geeft echt geen 75kg kogeldruk! Dat mag een aanhanger van 750kg maximaal 50kg zijn.
     
  17. Waarom zou dat Max 50 kg mogen zijn bij een 750 kg aanhanger ?

    let er wel op dat een ongeremde aanhanger waarschijnlijk geen 750 kg mag zijn achter de focus
     
  18. @McGyver
    Heb het ook over max 75kg.
    Wat 750kg aanhanger mag hebben is wat er ook op aangegeven is. Als dat 50kg is, zou goed kunnen.
    750kg aanhanger die ik paar keer heb gepakt was 60% voor de as van gewicht, wat 100kg is meer dan achter. (500kg 20% meer gewicht voor de as dan achter)
    Dacht die geqoon 75kg was. Maar ja aanhanger voor materiaal vervoeren of voor vouwcarvan zit een verschil tussen
     
  19. Even googlen: https://www.saris.net/nl/blog/kogeldruk-aanhanger

    Een ongeremde aanhanger achter de 1.0 Ecoboost 74kW mag max 655kg zijn.
     
  20. Het ligt voornamelijk aan de koppeling die gemonteerd is wat de maximale kogeldruk is of aan de trekhaak de laagste waarde is leidend. Een aanhanger van 500 kg Max kan dan best een kogeldruk hebben van 75 kg of het nodig is voor een soepel rijgedrag is een ander verhaal er worden regels gegeven omtrend een geadviseerde kogeldruk bij een bepaald aanhanger gewicht dit hoeft niet de Max toelaatbare te zijn..
     

Deel Deze Pagina