1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vliegende Hollander (oranje mk2 ST) en Pim ( groene mk1)

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Remy, 16 dec 2017.

  1. #1 Remy, 16 dec 2017
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2018
    Meteen maar even een projectpagina over de beide Focussen.

    Allereerst Pim (Deze naam vond mijn vriendin gewoon leuk). Die is een beetje bij toeval bij ons terecht gekomen, maar bevalt goed. Pim is een donkergroene mk1 Focus 1.6 cool edition. Ondertussen voorzien van een ST grille in de voorbumper, nieuwe vloermatten en een heuse Elmo-sticker. :thumbs: Op de achterklep is het Ford logo vervangen voor een zelfde soort logo maar dan met 'Pim' erin geschreven. Binnenkort gaan we achter parkeersensoren monteren. Wie weet ooit nog eens mistlampen in de voorbumper maar dat heeft geen haast.[​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Verder hebben we hier nog mijn ST, ik noem hem wel eens de (laag)vliegende Hollander. Die verwijzing lijkt me duidelijk genoeg :mrgreen:
    Toen ik mijn ST in 2015 kocht was hij op wat chiptuning na standaard. Hij stond toen op 267 pk. Ondertussen heb ik hem voorzien van een Milltek cat-back, een Airtec intercooler stage 1 en een Airtec 'group A' openluchtfilter. Hij bevalt uitstekend! Toevallig afgelopen week problemen ondervonden met dat olie membraan in het oliefilterhuis. Dit is vandaag verholpen met de installatie van een oliefilterhuis van het faceliftmodel, dat beter zou moeten zijn. Verder eigenlijk gewoon een superauto!
    Er is natuurlijk belachelijk veel te koop voor deze auto, en ik heb dan ook zat ideeen. Maar even kort de plannen:
    - Luchtfilter van meer koude lucht voorzien
    - In het voorjaar de remmen vervangen. Mogelijk door ander spul dan origineel Ford. Geen big brake kit, dat niet.
    - Vacuum pijp langs accu netjes wegwerken met zo'n RS style vacuum pijp setje. Dan ligt het wat netter langs het luchtfilter.
    - Plastic luchtinlaat (plenum?) vervangen voor een stalen variant. Aangezien ik al heb gelezen over enkele die klappen lijkt me dit wel zo handig. Dat het mooi staat en een goede upgrade is natuurlijk stiekem ook de reden.
    :thumbs:
    Wie weet ooit nog wat dingen om naar de 300pk te gaan (downpipe, sportcat, RS injectors?) maar dat heeft geen haast.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Welkom! Leuk hoor, mooie ST !
     
  3. Leuk setje auto's heb je daar. Veel plezier ermee.
     
  4. Wat moet dat heerlijk zijn, met zo'n prachtige ST door de bergen rijden!
     
  5. Thanks! Ja met die ST de heuvels op was wel heel erg gaaf! :mrgreen:
     
  6. was jij afgelopen jaar niet een keer te bewonderen bij een meeting van Mebu met jouw :st:?
     
  7. Stiekem vind ik die groene mk1 ook netjes! Mocht je interesse hebben: ik heb nog ST170 mistlampen te koop.
     
  8. Klopt Gerard! Zowel dit jaar als vorig jaar ben ik daar geweest.

    Thanks Mike. De mk1 valt zeker niet tegen. Heeft pas een kleine 130.000km gelopen (mijn ST heeft er zelfs iets meer) en komt van de 1e eigenaar. Van dichtbij heeft ie wat gebruikerssporen maar verder prima auto :thumbs: enige minpunten zijn wat roestplekken bij wielkasten en het feit dat ie pas geleden is bekrast... maar dat los ik nog wel op, ik moet hem toch nog polijsten.
    Betreft die mistlampen, mn vriendin heeft liever de normale mistlampen dus ik sla dit aanbod over, maar toch bedankt!
     
  9. Bij de mk1 achterop parkeersensoren geplaatst. [​IMG]
    Helaas ondertussen ook al weer moeten vervangen voor ongespoten exemplaren omdat de groene problemen gaven. Uiteraard hoop ik ze in de toekomst groen te maken maar voorlopig eerst maar even uitproberen.
     
  10. Pas geleden wat werk verricht aan de ST. Rondom de remmen vervangen. De keuze was gevallen op standaard Ford schijven en Hawk hps 5.0 remblokken. En uiteraard meteen de remvloeistof ververst. Dus aan de slag gegaan:
    Eerst alles gedemonteerd
    [​IMG]
    [​IMG]

    Toen weer nieuw spul erop gezet:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Vervolgens had ik helaas meteen problemen ermee. Er was een luid kloppend geluid te horen tijdens het remmen. Diezelfde dag ging het er niet meer van komen dus later die week op onderzoek uit gegaan. (en de auto uiteraard niet gebruikt). Uiteindelijk het probleem gevonden, achter bleken de remblokken net niet te passen :? Hieronder zie je een staal ertussen van 0,63mm. die ging er zonder wrikken tussen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    De blokken pas net niet in de houders. Contact opgenomen met de verkoper (Hawk remblokken/ fineline imports) en die reageerden gelukkig heel begripvol. Ik kon kiezen: EBC, Ferodo ds2500 (met bijbetaling) of geld terug. EBC heb ik de ervaring mee dat remblokken loslaten van de houder waar ze op zitten, dus dat ging hem zeker niet worden. Ferodo is mooi maar de ds2500 is toch wat meer op circuit gericht, en daar gebruik ik het niet voor. Dus ik heb standaard Ford blokken gekocht voor de achterkant (voor zitten de Hawks prima) en die gemonteerd, vervolgens de hawk blokken terug gestuurd en nu zijn de remmen wel in orde :thumbup: Dus voor de duidelijkheid, ik heb nu: standaard Ford schijven rondom, Hawk hps 5.0 blokken voor en Ford blokken achter. ;)

    Bij het monteren van de Ford remblokken meteen de zomerwielen gemonteerd. Het is wat vroeg maar we waren nu toch bezig. Wel eerst de wielen in de wax gezet :mrgreen:
    [​IMG]

    Bij de eerste maal dat we aan de remmen werkten hebben we meteen een ander punt aangepakt. Het open filter krijgt nu wat meer koude lucht.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Zo eindigt hij onder het filter
    [​IMG]
    Haast niet te zien maar hij zit er echt onder
    [​IMG]
    En zo ziet het er van buiten uit
    [​IMG]
    Haast niks te zien :thumbup: Zit gemonteerd tussen intercooler en bumper. Had natuurlijk beter geweest als hij recht op de grill stond maar vanwege de grote intercooler gaat dat niet. Mij lijkt dat ie zo ook best veel koude lucht pakt, de lucht zal deels toch ook om de intercooler heen gaan. Tot nu toe heb ik in ieder geval het idee dat ie werkt, maar in deze koude luchten is dat verschil minder groot dan in de zomer. Dus over een paar maanden weet ik meer.
     
    Tigershark vindt dit leuk.
  11. Goed bezig!!!

    Maar om het helemaal af te maken zou ik de remklauwen nog een kleurtje geven.
    Hammerite hamerslag zwart is hiervoor een goede verf en zo zijn de remklauwen ook nog eens extra beschermd en beter schoon te maken.
     
  12. Mee eens! En dat staat dan ook voor dit jaar op de planning. Denk dat ik ze zilver maak, past mooi bij de velgen.
     
  13. Ik heb met de ST een rondje over de nordschleife gereden! Heb ik erg naar uitgekeken en het was de moeite waard! En ook een mooie foto aan over gehouden.
    [​IMG]
    De ST hield zich goed. Olietemperatuur liep wat op maar verder geen problemen ondervonden.

    Verder is de mk1 deze week probleemloos door de keuring gekomen, ook wel fijn! :thumbup:
     
    gerardTDCI, John_mk2_RS en focusfanrossum vinden dit leuk.
  14. De mk1 is optisch lekker opgeknapt. Via een collega van mijn vriendin aan sportvelgen en mistlampen weten te komen. Die focus werd ingeruild en was toch al niet veel meer waard (ruim 450.000 gelopen en niet gespaard) dus mochten we voor een nette prijs wat onderdelen overzetten.

    De velgen zijn al jaren niet meer goed gewassen. Ondanks flink wassen met een goede velgenreiniger zit er hier en daar nog aardig wat bruine aanslag op. Zodra ik een keer tijd en zin heb ga ik ze kleien en dan zal het hopelijk lekker opknappen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    De mistlampen zijn niet helemaal perfect maar dit was wel de kans om meteen montagemateriaal, de plastic rand eromheen en de lichtschakelaar te bemachtigen. Dus alles over gezet en alleen nog een setje mistlampen zoeken met nette glazen.

    Overigens is de mistlamp rechts 2 dagen na montage gesneuveld door een overstekende duif, dus nu moeten we zeker op zoek naar een nieuwe lamp. Gelukkig was dat de enige schade aan de auto! De duif was er slechter aan toe denk ik.

    Totaalplaatje is wel leuk, al zeg ik het zelf.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Rob Holthuijsen, John_mk2_RS en gerardTDCI vinden dit leuk.
  15. Tip voor de velgen, dasty van de wibra. Even in laten trekken en dan afspoelen.
     
  16. Zal ik binnenkort even proberen, heb ik toevallig nog staan :thumbup:
     
  17. (gele) Dasty is een ontvetter hé, maar proberen kan altijd.
    als ik de aanslag goed zie op de velgen komt het van remblokken die al even 'op' waren.
    heb dat bij ons op een taxi ook gezien en met geduld en commandant 4 wel weer weg gekregen.
     
  18. IronX of Nonferro werkt een stuk beter dan Dasty. Ik heb zelf laatst de velgen van mijn vaders auto (zagen er net zo uit) vrijwel helemaal schoon kunnen krijgen met Nonferro. De fles was leeg anders was het er allemaal af gegaan.
     
  19. Oh ik wist niet dat er verschillende dasty was, dan laat ik het voor wat het is. Een ontvetter zal inderdaad niet heel veel doen.

    Met de Wheel cleaner van chemical guys kwam ik een heel eind. 3 wielen zijn best netjes geworden, alleen linksvoor blijft nog wat achter. Ik neem aan dat ironx of nonferro niet het verschil gaat maken? Ik heb geen ervaring ermee, al heb ik er meer over gehoord.

    Denk dat het kleien wordt, en dan polijsten met een cone of bal.
     
  20. Ik denk het toch wel hoor.
     

Deel Deze Pagina