1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

vervangen thermostaat ja of nee?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Emil, 9 jan 2018.

  1. Ik weet dat er best wel aardig wat mensen zijn met twijfels over de werking van de thermostaat van de Focus 2. Veel gehoorde klacht is dat de temperatuur te laag blijft. Ik heb hem vandaag laten vervangen omdat de temperatuur wel erg laag bleef ook toen het bijna 10 graden boven nul was. Hij kwam niet hoger dan 65 graden en ook niet na de motor wat meer te belasten (Gelijk de spanrollen en de multiriem mee laten nemen trouwens).

    Maar nu vraag ik mij af hoeveel mensen hebben nu daadwerkelijk de thermostaat vervangen?
     
  2. Hier ook vervangen bij een focus c-max.
     
  3. Bedankt voor je reply. Was bij jou de temperatuur ook zo laag?
     
  4. #4 kolere, 9 jan 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jan 2018
    Is dat zo, waar komen die twijfels vandaan? Is een slijtage deel bij alle auto's. Die van mij is bij circa 270k vervangen omdat er koelvloeistof lekte, op zicht niet heel raar lijkt mij. Het verschil was bij bedrijfstemperatuur circa 3 graden (van 78 naar 81 graden). Dus of de oude niet goed werkte is maar de vraag, kan ook dat het net een andere thermostaat is. Overigens wordt niet op elke motorisering dezelfde thermostaat geplaatst, dus absolute cijfers zijn alleen te vergelijken bij hetzelfde type motor.
     
  5. #5 Emil, 9 jan 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jan 2018
    Bij mij waren er geen twijfels meer. Het metertje sprak voor zich maar ik las hier regelmatig twijfels van anderen. Bij mij lekte er niks maar mijn stand is pas 142k. Ik wist niet dat er verschillende types waren. Reparatie is nooit fijn maar een thermostaat en een lager in 6 jaar tijd vind ik ook niet spannend.
     
  6. Bij mij ook vervangen, bij stationair draaien liep de temp op naar iets voor het midden en bij rijden zakte de temp weer.
    Blijft nu mooi net iets voor he midden staan
     

  7. Die kwam eigenlijk niet boven de 60 graden. Verdee had ik geen last van lekkage.
     
  8. Hier ook werd niet warmer dn 80 graden stilstaand. En met rijden gin hij onder de 60 graden. Nieuwe besteld bij de dealer en maar 2 dagen met een afgedekte radiateur rondgereden(werd i mooi 85 graden) is wel al 3 maanden geleden.
     
  9. Heb toen oo me focus 2 ook nieuwe erop gezet.
    Thermostaat was iets van 35euro en rest doe ik zelf.
    Sindsdien was het perfect en nooit meer probleem mee gehas
    D
     
  10. Hier ook thermostaat vervangen, 4 jaar geleden alweer. Zo uit mijn hoofd was dat bij 130.000 km. Temperatuurmetertje kwam rijdend net uit de ‘rust’ stand. Na vervanging geen problemen meer gehad. Metertje staat nu net links van het midden.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  11. Hier hetzelfde met de Focus. Stilstaand gaat ie naar de 80 a 90 graden maar onder het rijden komt hij amper omhoog, vooral nu met de koude buitentemperatuur.

    Is dit schadelijk voor de motor ? Eigenlijk weet ik niet beter, het is al sinds ik de auto in mijn bezit heb.
     
  12. Wanneer de motor weinig hoeft te werken, maar wel voldoende rijwind vangt zal de motor bovengemiddeld snel slijten, omdat de motor niet op bedrijfstemperatuur komt terwijl hij daar wel voor ontworpen is. Ook zal de olie in het ergste geval dikker blijven. Op korte termijn zal je daar dus weinig van merken, op het hogere verbruik na. Een koude motor verbruikt wat meer, terwijl de koeling maximaal staat te werken.
    Heel dramatisch is het dus allemaal niet, maar het lijkt me niet erg verstandig om hier lang mee door te rijden. Daar komt bij dat je door het hogere verbruik de (lage) kosten van een thermostaat zo terug verdient hebt.
     
  13. Ik lees net dat ik een offerte ga aanvragen bij de garage om de thermostaat te vervangen.

    Het is al sinds ik hem heb, garantie is al voorbij helaas maar misschien kunnen ze toch nog wat tegemoet komen in de prijs.

    Bedankt voor de tip.
     
  14. Ik ben in de war met de waterpomp. Thermostaat is ''makkelijk'' zelf te doen lijkt mij...
     
  15. valt best mee het bovengemiddeld snel slijten, punt is dat de motor op temperatuur is. dus de zuigerwand is gewoon op temperatuur. alleen doordat de thermostaat te lang open blijft stroom koelvloeistof constant door je radiateur gevolg lager motor temperatuur. in de tussentijd is de zuigerwand normale temperatuur.

    brandstofverbruik valt op zich ook wel mee. ja hij zal iets rjiker kunnen lopen. maar met 65graden op display reed hij net zo zuinig als nadat ik nieuwe thermostaat had.
    belangrijkste was dat ik in de winter het niet koud kreeg in de auto. 65graden is zo laag dat je geen warmte van krijgt als je aanjager aan hebt.


    zo om ff kort te zeggen, is het schadelijk, nee niet direct. het is meer vervellend dan dat. voor de oudere motoren is werktempratuur 80-90graden. wijzer staat op 90graden maar temperatuur kan flucturen tussen 80-95graden zonder dat wijzer verandert. nieuwe motoren werken met hogere temperaturen, 90-100graden.
    oude motortype ging bij 100graden de koelvin maximaal draaien. heb motoren gezien waar hij dit pas bij 115graden doet.
     
  16. Thermostaat is goed zelf te doen, hoewel ik het bij de focus niet zelf heb gedaan wel al eerder gedaan bij een escort en een fiesta. ik heb het nu niet zelf gedaan omdat de spanrollen zijn meegenomen en daar kom ik zelf niet aan.
     
  17. Bij het vervangen van de thermostaat komen er toch geen spanrollen aan te pas ? Dat is bij het vervangen van de waterpomp volgens mij ??
     
  18. Ik heb twee offertes aangevraagd en allebei zitten de kosten rond de €180 voor het vervangen van de thermostaat. Dat vind ik nog al wat. Ga me eigen erin verdiepen om het toch zelf te proberen...
     
  19. Nee maar er zat speling op de multiriem en hoewel het minder desastreus is als de distributieriem wil je deze ook het liefste op zijn plek houden. Aangezien ze er dan toch bij zijn scheelt dat weer on arbeidsloon tov het later laten doen. De thermostaat alleen was 160 euro bij mij.
     
  20. @DeNeMaN
    thermostaat is heel simpel om te verwijderen.
    je haalt de plastic plaat los en verwijderd de rechter koplamp, dan kun je bij de slangklemmen om je thermostaat los te halen.
    kans is dat je bovenste spanrol los moet halen. dus ff de multieriem eraf halen en dan de bouten van de spanrol. dit laatste weet ik niet zeker meer ivm ik het beide tegelijk heb vervangen samen met multieriem.
    bij installeren van nieuwe thermostaat beetje vaseline of dergelijks gebruiken zodat de rubber goed aangedrukt wordt.
    na reparatie, koelsysteem tot de grens vullen en de ontluchtingsnippel boven de bak en tegen shutbord even openen (uit mijn hoofd zitten ze daar)
    dan 2000rpm motor warm laten draaien en op peil zetten van je vloeistof. na afkoelen en de volgende dag gereden te hebben kun je de koelvloeistof nog even peilen. soms wil een verdwaalde luchtbel erin blijven,

    kosten zullen dan alleen thermostaat en koelvloeistof zijn.
    180euro is best redelijk, 40euro thermostaat 40euro voor koelvloeistof, dan uur reparatie kom je al snel richting deze bedragen
     

Deel Deze Pagina