1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vervangen motorblok 1.0 ecoboost 125 pk

Discussie in 'Performance' gestart door Jorghermans, 6 feb 2020.

  1. Beste mensen ,

    Ik vraag me al een tijd lang af of het mogelijk is om het 1.0 l ecoboost blok te vervangen door een 1.6 of iets anders ?
    Waarschijnlijk is het niet rendabel , maar ik wil het toch graag weten .
    Groeten ,
    Jorg
     
  2. #2 Hollender, 6 feb 2020
    Laatst bewerkt: 7 feb 2020
    Hoe denk je dat met papieren en dergelijke te doen?
    In België krijg je zoiets niet voor elkaar, komt'ie niet mee door de keuring.
     
  3. Welkom op het forum trouwens :think:
     
  4. Technisch gezien is het natuurlijk mogelijk.
    Als je een sloper koop waar alles nog aan zit, kan je het zo overzetten. Behalve de motor moet je ook de versnellingsbak, aandrijfstangen en remmen aanpassen. Na de transplantatie wordt het dan een ritje naar de RDW om de auto opnieuw te laten keuren en de andere/grotere motor te laten registreren.
     
  5. De 125 pk versie van de 1.0 ECOboost heeft in de Focus 3 behoorlijk wat overeenkomsten met de 1.6 ECOboost. Zo heeft de 1.0 ECOboost (op de overbrengingsverhouding na) dezelfde B6 versnellingsbak als de 1.6 ECOboost. Wat versnellingsbak, aandrijfassen en schakelmechanisme betreft zijn de benodigde aanpassingen dus vrij eenvoudig (alle bevestigingspunten zijn immers gelijk) .

    Het ombouwen van de remmen stelt ook niet veel voor. Om de huidige 278 mm schijfremmen aan de voorzijde om te bouwen naar 300 mm heb je enkel en alleen een set brackets voor 300 mm schijfremmen en de 300 mm remschijven nodig. De schijfremmen aan de achterzijde zijn gelijk en hoeven dus niet te worden aangepast.


    Met alleen de motor, versnellingsbak en remmen ben je er echter nog lang niet. Denk bijvoorbeeld ook aan het gehele uitlaatsysteem, brandstofleidingen, de radiateur, intercooler motorbedrading en PCM.

    Zoals hierboven reeds vermeld is het het eenvoudigste om een donorvoertuig te vinden waar je alle benodigde onderdelen uit kan halen. Tevens moet er rekening mee houden dat je nog het nodige moet uittrekken voor onderhoud. Wanneer de donor motor en versnellingsbak toch zijn gedemonteerd is het verstandig om meteen de distributieriem en koppeling te vervangen. Je kan overal dan immers prima bij.

    Technisch gezien is het dus prima haalbaar of het economisch gezien ook een haalbare zaak is is een heel ander verhaal. Je hebt wel het voordeel dat een complete goed lopende 1.0 ECOboost motor redelijk gewild is en bij verkoop behoorlijk wat geld op kan brengen.
     
  6. Mogelijk ja en als je je verveeld zou ik het zeker doen. Echter aangezien het gewoon mogelijk is om dezelfde Focus met de juiste motor te vinden is dat volgens mij een betere route. Kost minder tijd, minder geld en succes gegarandeerd.
    Ik zou alleen zo'n traject doorgaan als je een niet bestaande configuratie wilt bouwen.

    Als je echt aan de gang wilt zou ik dit blok dan eerder gaan aanpassen.
     
  7. Je zal ook langs de rdw moeten. Je gaat van 3cil naar 4cil. Dat boven de extra vermogen datje krijgt. Voor de apk tellen de cilinders wel. Voor politie mag je maar 30%meer vermogen hebben dan op papier staat.

    Onder de streep auto inruilen voor een 1.6 is goedkoper en heel wat kopzorgen minder.
     
  8. Dit is reeds vermeld door @McGyver
     
  9. Ik heb in het verleden een motorombouw gedaan bij een mazda. oorspronkelijk een 4inlijn 1.8 NA 114pk naar 4inlijn 1.8 turbo 163pk op papier maar waarschijnlijk met de modificaties die ik had gedaan en de aandrijflijn was het eerder richting de 180 a 200 pk uiteindelijk.

    Ik had uiteraard voor ik aan dat 3.5jaar durende avontuur eerst met de RDW gebeld om te vragen wat de vereiste waren om achteraf geen verrassingen te kunnen krijgen.
    Ze vroegen uit welk jaar de auto was. die was uit 1996. als antwoord kreeg ik toen "o dan hoef je maar aan deze 4 eisen te voldoen"
    1: degelijk gemonteerd.
    2: uitlaat moet gasdicht zijn.
    3: geen benzine lekken
    4: geluid mag niet boven het oorspronkelijke geluid van de typegoedkeuring komen.

    punt 2 en 3 klonken te belachelijk voor woorden maar dit was echt wat ik te horen kreeg.

    Ik vroeg wat maakt het bouwjaar uit??
    Als antwoord kreeg ik nou omdat je voor 1998 alleen die 4 eisen hebt en als hij na 1998 is dan is de lijst met eisen zo lang dat je daar echt niet aan wilt beginnen.
    Ik heb niet naar die lijst verder gevraagd omdat het voor mijn niet relevant was maar begint eer ge begint want je wil niet al dat werk gedaan hebben en dan er achter komen dat je nooit je goedkeuring krijgt. (tuurlijk je kan dan gewoon gaan rijden maar als je ooit ernstig ongeluk hebt en ze komen er achter dan ben je serieus de pineut)

    Wat hier van nog allemaal klopt weet ik niet want regels veranderen nog weleens in de loop der jaren maar beter goed geïnformeerd aan de gang dan hoop geld en tijd weggooien lijkt me.
    O ja nog een puntje van aandacht voor ik het vergeet.
    Je moet kunnen aantonen doormiddel van een aankoopbon oid waar je nieuwe blok vandaan komt bij de RDW. ik had de papieren van de donor auto gelukkig.
     

Deel Deze Pagina