Beste Focusrijders
Vanwege het coronavirus (COVID-19) is door de overheid besloten dat alle bijeenkomsten worden verboden tot 1 september.
Tot die tijd volgen wij de instructies van het RVIM en zullen we meetings proberen te verplaatsen naar een later tijdstip in het jaar.

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verslag van het detailen van de Ford Focus ST170

Discussie in 'Wassen & Poetsen' gestart door Sbro.nl, 6 mei 2015.

  1. Afgelopen weekend heb ik de ST170 van Herman rs turbo onder handen gehad, ik had hem 2 jaar gelden al eens gedaan maar door Herman zijn baan (schipper) krijgt de ST het nogal eens te verduren.
    Met name met laden en lossen van de kolen en grind komt nogal eens wat gruis op de auto, de auto staat dan op het achterdek.

    Herman zit sinds kort weer op een ander schip en vaart nu met containers waardoor er nu minder zooi op de ST komt, dus ben ik weer ingeschakeld om er weer een blinkende ST van te maken.

    Vrijdag avond begonnen met delen demonteren (luchtroosters, grill en nummerplaten) om hem daarna in de schuim te zetten.

    De velgen worden niet meegenomen, deze gaan eraf en maken plaats voor de zomerset die Herman zelf schoon heeft gemaakt en in de wheelwax heeft gezet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo kan het aangekoekte vuil mooi losweken.

    Na een min of 5 spuit je hem dan af met de HD reiniger.

    Dan grondig wassen , ook alle hoekjes en kiertjes, en weer afspuiten met de HD

    Toen de hele auto ingespoten met NonFerro, het viel me reuze mee wat er nog op auto zat, maar op de liggende delen waren wel wat roze/rode sporen te zien.

    [​IMG]

    Na een dikke 10min weer de auto afspuiten met de HD

    [​IMG]

    Toen was het tijd om te kleien en na het kleien weer wassen en afspuiten met de HD

    Inmiddels was het al behoorlijk donker geworden en hebben we de ST onder de carport gezet om de volgende dag weer verder de gaan, tijd voor een biertje :thumbs:

    Zaterdag ochtend heb ik de auto afgenomen en de lak geïnspecteerd.

    De gebruikelijk waskrasjes waren weer volop aanwezig en ook wat krapparkeerdeurbeschadigingetjes waren te vinden op de ST.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na wat delen te hebben afgeplakt kon ik beginnen met de eerste DAP ronde.

    En na de eerste ronde werd het alweer duidelijk dat de ST weer echt ging glimmen.

    [​IMG]

    tijdens de 2de ronde:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aan het eind van de middag was ik klaar met het polijst gebeuren, tijd voor een coating, maar eerst de lak ontdoen van al het stof en polijstmiddel en ontvetten zodat de coating een goede hechting heeft op de nu kale lak.

    [​IMG]

    Door deze coating krijgt de lak een nog diepere blauwe kleur, soort wetlook.

    Het was al laat in de avond voordat die laag erop zat, moest helaas wel want de weersvoorspelling waren voor zondag niet zo gunstig.

    Zondag ochtend ben ik weer verder gegaan, het was nog droog dus ik heb er nog een laagje wax op gebracht.

    Ook heb ik de ramen voorzien van RainClear en de zwarte parafaan is nu dan ook weer echt zwart door Black plastic restorer.

    Tijd voor de resultaat foto's

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nadat ik klaar was kwam er natuurlijk regen, dus ook beading :kwijl:


    [​IMG]

    De ST170 van Herman ziet er toonbaar uit en hij was/is er helemaal blij mee :dance: kijk daar doen we het voor.

    Samen met zijn mooie witte zomervelgen is het weer een combinatie die gezien mag worden op de weg en op het schip :thumbs:

    Gebruikte materialen:

    Monello Snow Foam
    Monello NonFerro
    Monello Mezzo
    Monello Finale
    Monello polijstpads
    CarPro Eraser
    CarPro Reload Coating
    RainClear
    Turtle Black Plastic Restorer
    Poorboys Shampoo
    Poorboys paste wax
    Protech Glas Cleaner
    Dasty
    Afplak tape 25mm breed
    Clay

    Diverse microvezel doeken en pads

    Bedankt voor het lezen en tot de volgende detail :mrgreen:
     
  2. Ik weet nog wel een ST voor de volgende detail ;)
     
  3. Goed verslag weer Simon, leest lekker weg en goeie foto's om het verhaal visueel te ondersteunen.

    Ik ben echt superblij met je inzet en energie die je er weer in hebt gestoken. Het straalt van de ST af en is echt weer een pareltje.
    Dus ook via deze weg nog een keer mijn hartelijke dank ;)
     
  4. goed bezig geweest simon...
     
  5. Ik zag op facebook het verslag ook al voorbij komen. Super mooi resultaat.

    Welke pads en polish heb je gebruikt op de DAP?

    Waar heb je vandaan dat Reload een coating is? Zoals op de fles staat is Reload een sealant... ;)
     
  6. mooi gedaan weer Simon :thumbs:

    het is en blijft natuurlijk ook een hele mooie :focus: :rock:
     
  7. :thumbs:Mooi gedaan!
     
  8. #8 Andre, 6 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 mei 2015
    Prachtig resultaat.
     
  9. Echt een mooi resultaat, jammer dat je een paar km verderop woont
     
  10. #10 Centennial, 6 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 mei 2015
    erg mooi! Ik heb laatst de st van weemanneke gedaan, die had toch wel aanzienlijk wat meer correctie nodig dan deze mooie st.
    Maar het is echt een mooie kleur om te detailen, als je klaar bent staat hij te glimmen als een gek
     
  11. Top werk Simon, ziet er weer uit als nieuw :cheer::cheer:
    Echt een kleur die je dankbaar is en laat merken als je klaar bent :kwijl::kwijl::kwijl:

    Mooie reportage met je foto's en uitleg :thumbs:
     
  12. moooooooi!

    ik heb m'n auto maar eens gewassen in de doe het zelf wasstraat hier op t eiland, maar zo schoon als deze lijkt ie geneens, ben je klaar, helemaal trots (t regende buiten en t was wat grauw dus dan lijkt t al snel goed), dagje later zie je dat je en de achterkant helemaal niet hebt geborsteld, en dat ie eigenlijk nog zo smerig is als een varken...miss eens een beginners autowassetje scoren of em naar iemand brengen die er lol in heeft om em weer knap te maken, ik vindt t maar pokkenwerk...
     
  13. Knap werk Simon! Blijft altijd een mooie kleur om een glans erin terug te krijgen
     
  14. Iedereen bedankt voor de reacties, het blijft voor mij iedere keer weer een feestje om dit soort klussen te doen, de auto knapt er echt van op en met de juiste was techniek heb je erg lang plezier van :cheer:

    Je hebt helemaal gelijk Chris :oops:, al vind ik persoonlijk dat het dichtbij elkaar zit, al is een echte coating vele malen harder

    Op Carclean.nl schrijven ze het volgende:

    Sealants:

    Een sealant is een synthetische wax en kenmerkt zich door een uitzonderlijk gebruiksgemak en duurzaamheid. Een sealant beschermt tot drie keer langer dan een traditionele wax. De sealant kan gebruikt worden als eindbescherming, maar wordt regelmatig gebruikt om 'getopt' te worden met een wax. Waxen worden beter gewaardeerd voor hun glans en zo combineer je het beste van de twee producten met elkaar.

    Pads van Monello gebruikt 6.5'' Groen voor de finale en de Oranje met de Mezzo

    Die combi werkt meestal wel goed is mijn ervaring op de Ford lakken.


     
  15. Coating heeft nog wel wat andere kenmerken tov sealant inderdaad. Haha! Maargoed, reload vind ik ook een top product.

    Neem aan dat je de lichtgroene monello pad bedoelt waarop je hebt gefinished. Monello finale geeft een hele mooie finish. Maar waar ik nieuwsgierig naar ben; hoe verschild de groene pad t.o.v. een witte pad?
     
  16. Die glimt weer als een diamant in geiten kont. Mooi werk krijg er zelf ook weer zin an om de dap te pakken.
     
  17. Even een kleine correctie.
    De monello pad is 6 inch ;)
     
  18. Wauw!:thumbs::thumbs: Wat een resultaat weer! Zou zwart ook niet eens leuk zijn voor de afwisseling Simon?:mrgreen:
     
  19. Die is weer netjes zeg!:cool:
     
  20. Daar kun je de komende tijd weer van genieten.
    Bling Bling wat een glimmende en glanzende ST.
    witte velgen zien d'r ook weer strak uit :)
     

Deel Deze Pagina