1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verschillende Y-design velgen

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door WouterJ93, 4 jan 2022.

  1. Ik ben tegen een vraag aangelopen met betrekking tot een gekochte set Y-design velgen voor mijn focus Mk 2.5.

    Afgelopen september ben ik de eigenaar geworden van een Focus Mk 2.5 waar ik graag een set winterbanden voor wilde aanschaffen. Deze wilde ik dan wel op een set originele Y-design velgen hebben, zoals de velgen die al onder m'n Focus zitten.

    Met zoeken op marktplaats vond ik een set, echter zag ik tot mijn verbazing dat de velgen aan de binnenzijde nét even anders zijn (plaatjes aanklikken voor vergroting):

    Huidige velgen:
    [​IMG]
    Maat: . . . . 7Jx16H2 - ET50
    Nummer: . 7M5J-1007-AA
    Legering: . AlSi11

    Beoogde velgen:
    [​IMG]
    Maat: . . . . 7Jx16H2 - ET50
    Nummer: . AM5J-1007-EE
    Legering: . AlSi7wa



    Te zien is dat bij de beoogde velgen het gedeelte rond de gaten voor de draadeindes iets verdiept is, en een 'binnenrand' en 'buitenrand' heeft als contact-oppervlak met de naaf (correct me if i'm wrong!).
    De verdiepte gedeeltes tussen die binnen- en buitenrand is brandschoon en heeft duidelijk nooit eerder ergens tegenaan gezeten, waar dat bij de genoemde randen duidelijk wél het geval is.

    Bij mijn huidige velgen is het een geheel vlak rondom de gaten, wat contact-oppervlak is met de naaf. Daarvan is ook duidelijk te zien dat het hele vlak contact heeft gehad met de naaf.

    En nu?
    Welnu, mijn vraag is: kan ik de beoogde set velgen gebruiken?

    Ik heb zelf beide onderdeelnummers ge-google'd, maar wordt daar niet geheel wijs uit, behalve dat de beoogde velgen op de Focus (onder andere!) toegepast zijn vanaf de Mk 3. Tevens zijn ze ook geschikt voor de C-Max Mk 1, welke op zijn beurt dan wel weer van dezelfde periode is als mijn Focus Mk 2.5.

    Mijn vermoeden is dat ik de beoogde velgen kan gebruiken, maar dat hier door een verandering in legering net wat minder materiaal op de genoemde plek tegen de naaf nodig was.

    Zit ik in de juiste richting, of weet iemand hoe het wél zit?
     
  2. Lijkt mij geen probleem, ik denk wel als de beoogde velgen van een mk3 afkomen je dan ook andere wielmoeren (globale wheel nuts) nodig hebt.
     
    WouterJ93 vindt dit leuk.
  3. Ook welkom
     
    WouterJ93 vindt dit leuk.
  4. Hmm, globale wheel nuts, daar zal ik nog even wat over opzoeken. Dank voor je reactie in ieder geval. Dat is in ieder geval al een eerste indicatie :).

    Dank je wel! Ik zal me vanavond nog ook even voorstellen in het betreffende subforum dan wel topic :)
     
    Patman vindt dit leuk.
  5. Over die wielmoeren is ook een topic gewijd ergens op het forum. Daar kom je vanzelf wel uit.
    De originele velgen van een MK2 hebben grotere gaten in de velgen en daarbij horen specifieke moeren.
    velgen van een MK3 hebben een kleiner gat en daar passen die wielmoeren niet in. Dus met een extra setje wielmoeren ben je klaar als je deze set koopt.
     
    WouterJ93 vindt dit leuk.
  6. Dat verklaart dan inderdaad een hoop. Bedankt voor deze toevoeging, zeker interessant om te weten wat het 'waarom' achter het is :). Ik zal het betreffende topic opzoeken en op zoek gaan naar een set andere moeten!
     

Deel Deze Pagina