Clubdag 2021

Hij komt er weer!! Zet het maar in je agenda. De clubdag voor de leden gaat weer georganiseerd worden op 11 september.

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verschillende bandenmaat.

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door lepeltje, 24 apr 2021.

  1. Ik heb even een informatieve vraag waar ik via Google niet uitkom.

    Onder onze bruine Focus zitten banden in de maat 215/55/16 en nu zag ik net met de wissel van winterband naar zomerband dat het profiel op de vooras minder aan het worden is, dit gaat het laatste seizoen zijn met deze en dan dienen ze vervangen te worden (gaan dan de slijtage-indicatie raken) maar nu is 215/55 een niet veel gebruikte maat en zijn ze een stuk prijziger. (Met o.a.Goodyear efficient grip perf2 35€ per band verschil)

    In hoevere kan het kwaad om op de vooras nieuwe banden in 205/55/16 te leggen en op de achteras de 215/55/16 te houden tot die op zijn (hebben nu nog 6.5mm profiel) rekening houdend met rolomtrek, abs enz enz.
     
  2. 205-55-16 kan ook, beide maten worden gebruikt onder de Focus.
    weet alleen niet hoe het zit met de maat achter, of je dus een iets bredere band op de achteras mag hebben.
     
  3. Had inderdaad de topics gelezen dat 205 of 215 niet uitmaakt voor de Focus 3, alleen de combinatie van kan ik niet vinden, vandaar een nieuw topic.
    Ik ben zelf van, 4 nieuwe eronder, maar geef mijn meissie wel gelijk dat ze nu zegt, er zijn er nog 2 meer dan prima, waarom dan 4 nieuwe?
     
  4. zit net ff op google te kijken en de maat van een band moet op 1 as gelijk zijn.
    dus verschillende maten mag, mits ze op 1 as zitten.
     
  5. Die wist ik ook ja, maar of iets mag en technisch ook oke is daar zit ik even mee. Door de andere maat gaan de banden op de vooras op een andere snelheid draaien als op de achteras en wat doet abs daar mee?
     
  6. Door de verschillende maten zul je verschil hebben in omtrek snelheid voor en achter. Mogelijk geeft dat storing op je ABS systeem en/of bandenspanning controle systeem (als je geen TPMS hebt).

    Verstuurd vanaf mijn moto g 5G plus met Tapatalk
     
  7. nee toch?
    abs heeft daar volgens mij geen invloed op.
    het bandenspanningssysteem moet je gewoon resetten als alle banden op de juiste spanning staan.
    ik neem aan dat jij nog DDS hebt en geen TPMS sensoren.

    EDIT, volgens Fred dus wel.
     
  8. Daar was ik inderdaad een beetje bang voor ja. Ik heb geen TPMS (voor zover ik weet) dus daar hoef ik niet op te letten maar dat van de abs dus wel, mogelijk storing.
    Even overleggen wat ze wil straks. Voor nu kan ze nog even rondrijden zo.
     
  9. Bij het TPMS bandenspanning controle systeem wordt de druk in de banden d.m.v. sensoren gemeten. Hierbij maakt het niet uit of er verschillende bandenmaten voor/achter worden toegepast.

    Bij het DDS bandenspanning controle systeem daarentegen worden de ABS sensoren gebruikt. Door het aantal omwentelingen van elk wiel met elkaar te vergelijken is het systeem in staat om een band met mindere spanning te detecteren. Bij dit systeem is het van belang dat alle banden dezelfde maat hebben.


    Tevens is elke Focus 3 voorzien van ESP en tractiecontrole. Bij het tractiecontrole systeem wordt aan de hand van de ABS sensoren continue de omtreksnelheid van alle wielen met elkaar vergeleken. Bij 2 verschillende bandenmaten zit er dus continue een verschil in omtreksnelheid. Zolang dit nog binnen de tolerantie zit zal het systeem geen melding geven of ingrijpen. Echter kan een kleine verandering er al verantwoordelijk voor zijn dat de omtreksnelheid net buiten de tolerantie komt, het systeem denkt dat er een wiel doorslipt en ingrijpt.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  10. Ik kan het even niet volgen.Hij heeft 4 banden van 215 - 55 - 16 onder de auto.
    Hij wil vooraan nu 205 - 15 - 16 plaatsen.

    Zoals ik het zie is het enige verschil 215 naar 205.Volgens mij wordt het loopvlak
    dus kleiner.
    De rest blijft hetzelfde - nl de 55 en 16 blijven zo.De 16 geeft het percentage van de
    wang hoogte en de 55 is vlogens mij een maat voor de velg ?

    Als de velg ook hetzelfde blijft , hoe kan dan de band met 205/55/16 sneller gaan draaien ??Hierbij is alleen het loopvlak kleiner geworden en niet de band omtrek ?
     
  11. 55 geeft de hoogte van de bandwang, als percentage van de breedte van het loopvlak.
    16 geeft de diameter van de velg aan.
    55% van 205 is minder dan 55% van 215.
    De totale diameter van de band wordt daarmee kleiner, en dus ook de omtrek.
     
  12. Hi Buster ,

    Ja , ik heb de radiaal 16 verward met het percentage van de hoogte van de wang dit is 55.Je zegt het zelf al , de radiaal is 16.
    Deze blijft gelijk net als de velg.
    Wat veranderd is het loopvlak , ofwel de breedte van de band.

    Volgens mij blijft dan de diameter van de band nog steeds hetzelfde ?
    Anders gezegd , een band met R16 draait toch altijd met dezelfde snelheid ?
    Ongeacht de breedte (loopvlak) van de band ?

    Stel ik heb 2 rollen plakband.Ze zijn beiden 5 cm in doorsnee.
    Een rol is 2 cm breed en de andere is 1 cm breed.Ik monteer ze alle 2 op een as.
    Wanneer ik ermee over de tafel rij , draaien ze alletwee toch even snel rond ??

    1 zal toch niet sneller draaien dan de ander ?Ze zijn alle 2 gelijk in diameter nl 5 cm.
     
  13. ik begrijp wat je bedoelt maar zo werkt het niet.
    die 55 bandhoogte is een percentage van de breedte (215 to 205)
    55% van 215 is 64,29 cm en de omtrek is 201,97 cm
    50% van 205 is 63,19 cm en de omtrek is 198,52 cm
    dus de 205 band rolt dan sneller.
    je kan het hier berekenen, TECHNIEK - BANDENMAAT / TELLERAFWIJKING (buggyboys.be)
     
  14. het verschil tussen een rol plakband en een autoband is dat de rol plakband stug en niet vervormbaar is, een autoband daarentegen bestaat uit vervormbaar rubber met lucht erin en zal dus altijd een bepaalde ‘ronde’ vorm aannemen, als de breedte kleiner wordt zal dus ook altijd de hoogte wat kleiner worden
     
  15. Nee dus. Even goed lezen wat @Buster schrijft.
     
    McGyver vindt dit leuk.
  16. Qua rijgedrag ga je dit verschil volgens mij helemaal niet merken.

    De goedkopere band moet wel meer omwentelingen maken dan de duurdere, in hoeverre ben je dan nog goedkoper uit als je de extra slijtage meerekent.

    Mooi dat hier over gediscussieerd word, bij een bandenboer zoeken ze gewoon de goedkoopste maat en die monteren ze, ongeacht wat er op de andere as ligt waarschijnlijk.
     
  17. slechte ervaring?
     
  18. Maat voering voor banden is trouwens in millimeters:schater: een wang van 64cm is bijna monstertruck formaat :rofl:
     
    gerardTDCI en lepeltje vinden dit leuk.
  19. Die 64cm is de diameter van het hele wiel, dus banden + velg!
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  20. Tenzij je zelf aangeeft wat jij wilt dat ze monteren natuurlijk. Heb gister bestelling geplaatst voor banden die op mijn nieuwe velgen komen..... Niet bepaald de goedkoopste met 180 euro per band (en montage enzo)
     

Deel Deze Pagina