1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verschillen in Achterlichten Focus mk4 ?

Discussie in 'Exterieur' gestart door SteenbergenP, 23 mrt 2021.

  1. @Heusinkveldb hierbij de foto's

    de eerste 2 zijn van de led en de andere 2 van die ik er nu in heb zitten.

    Led
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hallogeen
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Zit er in de wielkuip, waar je de connector aansluit van de lampen, een witte draad? Rest klopt de pen positie van, ofwel alles zit op de juiste plek.

    Greetz Emiel
     
  3. Ik heb inderdaad het idee dat de witte draad niet aan de kabelboom van de auto zit. Duidelijk uit de foto is wel dat wit voor de LED strip is en je halogeen lamp heeft geel als voeding voor de verlichting. Ik ben al aan het zoeken in de bedradingsschema's.
     
    SteenbergenP en TWA vinden dit leuk.
  4. Vandaar dat de draden bij elkaar zijn gedraaid (UK forum). Zo krijgt de led spanning bij aanzetten dimlicht.

    Greetz Emiel
     
  5. Ja maar dan zit je nog met het probleem dat je remlicht continu brand zoals die dat bij de standaard halogeen ook doet.

    Deze zou alleen moeten branden bij het remmen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  6. Van de LED unit werkt het knipperlicht wel vermoed ik. Dus remlicht brandt bij normale verlichting.
    Zijn de lampjes voor het remlicht die in de LED en halogeen lamp zitten hetzelfde of is die van de halogeen lamp zo'n dubbele?
     
  7. Klopt knipperlicht werkt gewoon en remlicht werkt brandt bij normale verlichting.

    in beide zitten dezelfde lampjes ( zie foto's ) dus geen combi rem en achterlicht in 1

    [​IMG]
    [​IMG]


    aan de stekker in de auto waar je de lamp op aansluit zitten totaal andere kleuren in.
    groen/oranje en wit/paars en volgens mij zwart/blauw
    [​IMG]
     
  8. Okay, dank je. Zal eens verder kijken.
    Zit ook bloed aan zo te zien :D
     
  9. Hahah ja van mij... kleine ruimte en scherpe randjes
     
  10. En @SteenbergenP al iets verder gekomen, of nog niet iets geprobeerd ?
     
  11. Nee nog niet.. ben er ook deze week niet meer mee bezig geweest ( mooi racefiets weer )en mijn technische kennis is niet van dat niveau dat mij dat zelf gaat lukken. Solderen wil nog wel als ik weet wat aan wat moet maar daar houd het wel bij op. Ik heb meer verstand van financiƫle zaken dan techniek.[emoji38]
    Overigens heb ik ook nog niks gehoord van focus forum UK.

    Ik zag in Etis dat mijn BCM ook een update heeft wie weet is het dan wel mogelijk? Misschien dat iemand weet of dat een oplossing kan zijn.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  12. En wat nou als je de witte draad een klein beetje stript op t eind. Dat stukkie in de lege plek steekt van de connector en dan je contact aanzet of je verlichting. Voor hetzelfde geld werkt het dan gewoon.
     
  13. #73 SteenbergenP, 31 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2021
    @Dutchie @Heusinkveldb

    Ik ben weer een stukje verder. ik dacht ik probeer het gewoon anders leer je het nooit.


    Heb een oude 12v lader gebruikt en daar draadjes aan vast gemaakt en die in de stekker gestoken met resultaat.

    Als ik Zwart/Geel met elkaar verbind gaat het remlicht en LED strip branden
    [​IMG]

    Wit/zwart gaat de LEDstrip branden maar ook als ik Oranje/wit aan elkaar verbind gaat die branden.
    [​IMG]


    Zwart/Oranje is knipperlicht
    Geel/oranje gaat het achterlicht normaal branden dus zonder rem.
     
  14. Heb nog even bij mijn settings gekeken. Rechts krijg ik bij LED strip aan, op de witte draad 12v. Helaas wil auto-hold niet werken met de deur open en ik heb geen baksteen liggen in de buurt om t pedaal in getrapt te houden, dus met remlicht weet ik t nog even niet. Zie draden op stekker hieronder:

    [​IMG]
    Links: wit/bruin is wit op achterlicht
    Paars is geel op achterlicht

    [​IMG]
    Links: groen/bruin is oranje op achterlicht
    Zwart/groen is zwart op achterlicht.


    [​IMG]

    [​IMG]

    Hopelijk beetje duidelijk zo :mrgreen:

    Greetz Emiel
     
    Heusinkveldb vindt dit leuk.
  15. zoals ik kan zien heb jij 4 draden aan je kabelboom naar de stekker en ik maar 3
    heb net gekeken en ik mis de wit/oranje draad.

    de overige heb ik wel
     
  16. Ik heb me er ook nog verder in verdiept. In de "Wiring Diagrams" zitten zoeken maar deze vind ik een beetje lastig te ontleden.
    Als ik zo de foto's van Emiel zie, mist er dus wel degelijk een draad in de connector die in de auto zit en die aan de witte van de LED unit moet komen.
    Draadboom is dus wel degelijk anders.

    Voor Halogeen heb je als aanvoer 3 draden welke overeenkomen met de draden aan de lichtunit.
    Zwart is aarde en loopt naar alle lampen, is onderling door gelust.
    Geel + Zwart is voor dimlicht en remlicht.
    Oranje + Zwart is voor knipperlicht.
    Rem- en Dimlicht is hetzelfde lampje en ik vermoed dat bij remmen het voltage verhoogd wordt (gele draad) waardoor de lamp feller gaat branden. Dit zou je moeten meten of deze theorie klopt.

    De situatie die je nu hebt als je de LED unit monteert klopt dan.
    De gele draad is daar namelijk alleen remlicht. Dus als je hem aansluit komt er spanning op de gele draad (dimlicht) en zal het remlicht continue gaan branden.
    De witte draad voor de LED strip wordt niet gevoed omdat deze niet is aangesloten in de stekker, dus logisch dat deze niet gaat branden. Als je de witte draad bij de gele zou aansluiten zoals de Engelsman gedaan heeft, werkt het ook niet goed. In theorie zal dan de LED strip gaan branden maar ook het remlicht.

    Als je met FORScan het zo zou kunnen programmeren dat er geen spanning voor dimlicht op de gele draad zou komen en alleen wanneer je op het rempedaal drukt, zou je de witte draad kunnen doorverbinden met de voedingsdraad, welke verbonden is aan de lichtunit in de achterklep. Die werkt namelijk wel zoals het hoort.
     
  17. Toch is het vreemd dat het gedeelte in de koffer klep wel plug en Play is en bij de carrosserie units niet.
    Ik ben nog niet zo bekend met Forscan om dit soort dingen te durven. enige ervaring is achterlichten aan bij DRL :mrgreen:

    ik denk maar dat ik dit projectje eerst op de langebaan ga schuiven aangezien het nu echt te technisch wordt.
    De beste optie voorlopig is de halogeen lampjes te vervangen voor led denk ik.
     
    Heusinkveldb vindt dit leuk.
  18. Eigenlijk zou je dus of een aparte draad voor de remlichten en stadslichten moeten hebben of in forscan e.e.a. aanpassen (indien mogelijk)

    Andere optie:
    Wordt het 3e remlicht apart aangestuurd of zit deze ook op de gele draad ?.
    Ik zelf denk apart omdat deze anders ook zou gaan branden als je de verlichting aanzet, dan zou je vanaf die draad een verbinding moeten maken na het remlicht van de Led units en dan de gele draad koppelen aan de witte draad. Geen idee of dit kan ivm canbus of weerstandsmetingen t.b.v. verlichtings controle systeem

    Correct me if i'm wrong
     
  19. Durf ik niet te zeggen mijn gevoel zegt dat die apart wordt aangestuurd omdat die maar 1 functie heeft.
     
  20. [mention]Heusinkveldb [/mention];
    Normaal wordt LED gedimd door de frequentie van het de blokspanning te veranderen. Door de frequentie aan te passen neemt het menselijk oog dit waar als een gedimd licht. Feitelijk gaat de lamp gewoon sneller of langzamer aan en uit.
    Daarom zie op filmpjes tegenwoordig vaak achterlichten knipperen.

    Naar alle waarschijnlijkheid zal de BCM deze blokspanning leveren naar de achterlichten. Dus misschien moet ook even gekeken worden naar het p/n van de BCM of wellicht is het met een software aanpassing wel te regelen.
     

Deel Deze Pagina