1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verschil tussen motoren Focus Fase 1

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door pvdkant, 14 jan 2019.

  1. Beste leden,

    Wi kan mij de verschillen benoemen van een 2.0 Zetec blok (136pk??) en een ST170 blok? Het gaat mij hierom de technische verschillen in het blok? Heeft iemand ook nog een motorcode van beide motoren? Waar kan je zoiets het beste kopen??(Al dan niet nieuw).

    Het is niet voor mijn huidige focus (Dit gaat de leasemaatschappij niet zo leuk vinden namelijk :-)) maar voor mijn andere hobby auto een Westfield kitcar met een 1.6-16Zetec sigma motor.

    Iemand ook nog een idee of de uitlaat etc over te zetten zijn of dat ik alles opnieuw moet gaan uitmeten?
     
  2. St170 heeft onder andere andere drijfstangen en andere kleppen, onderblok kan verder als t goed is voorzien worden van dezelfde motorsteunen, maar je zult wel om moeten bouwen kwa voorwiel naar achterwiel aandrijving. Je bent zeker niet de eerste die deze ombouw doet, kijk eens voor onderdelen bij burtonpower, en als je nog wat meer pks wilt zou je er nog een andere ecu aan kunnen knopen bvb
     
  3. St170 is een aangepaste 2l
    Drijfstangen zijn sterker en hogere compressie zuigers.
    De kop is anders met grotere in en uitlaat kanalen met grotere kleppen.
    Ook heeft st170 een verstelbare inlaat nokkenas.

    Is al iemand die een st170 blokkie in een westfielt heeft gehongen op standaard motorcomputer.
    Maar moet wel veel aangepast worden omdat de motor er anders in ligt.
    Uitlaat spruitstuk moet je sws verbouwen.

    Beste is n hele auto omdat je dan ieder beugeltje en stekkertje hebt.

    Of je moet stand alone gaan en er kelken op willen zetten dan kom je wel weg met een losse motor.
    Ook zitten de meeste st170 op de 160/165 pk ipv de 173 die opgegeve is.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
     
  4. Het verschil tussen de 1.6 16v en de 2.0 16v (al dan niet ST170) is dat bij de 1.6 de spruitstukken precies andersom zitten.
    Zo zit het uitlaatspruitstuk bij de 1.6 aan de achterkant, waar ie bij de 1.8/2.0 aan de voorkant zit. In jouw kitcar zou op zijn minst dus het spruitstuk moet worden aangepast.

    De ophangingspunten zouden mogelijk wel kunnen passen.

    Voor wat betreft de verschillen tussen de 2.0 en de ST170, het blok van de ST170 is in de basis een getunede 2.0. Waarbij Ford de samenwerking met Cosworth is aangegaan en met name de kop en de in en uitlaat onder handen zijn genomen.
    En er o.a. variabele kleptiming is toegepast. De IMRC die zorgt voor de aansturing kan nog weleens voor problemen zorgen, wat tot verlies in vermogen lijdt.

    Het klopt dat er ST170 blokken zijn die het vermogen niet halen, maar dat is met de originele ECU. Vaak als je een ST170 tegenkomt die het opgegeven vermogen niet haalt, dan heeft die auto zijn nodige software updates niet gehad.

    Overigens waarom kies je voor een ST170 setup? Puur omdat je verwacht dat een swap makkelijker zou zijn? Een veel gebruikte swap is een 2.0/2.3 Duratec. Met een beetje aanpassen is daar veel meer vermogen uit te halen dan uit het ST170 blok.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  5. Zo heren........Dat is een hele hoop informatie waarvoor dank!

    De eventuele keuze voor een ST170 was voor mij meer power uit een 2.0 liter. Ik zit alleen niet te wachten op motorruim, uitlaat en inlaat te verbouwen om alleen meer power eruit te halen. Dan ik er beter voor kiezen om op het huidige blok een (1.6-16V zetec sigma) een turbo o.i.d. te zetten.

    @Marco Morello, heeft een 2.0 duractec de uitlaat en inlaat aan dezelfde kant zit als mijn bestaande motor? Tevens zit er al een OMEX600 computer in de auto en deze wil ik dan ook weer hergebruiken. Concreet zoek ik inderdaad naar de makkelijkste swap waarbij ik het meeste pk'eruit kan halen, maar vooral koppel.

    Voor de goede orde, mijn richtvermogen zal richting de 200pk gaan. Met een totaal gewicht inclusief chauffeur van 600kg kom ik denk ik wel mee met het verkeer. :-)
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  6. De 2.0 Duratec heeft idd de uitlaat aan dezelfde kant zitten. Maar hoe dan ook, je zult dan ook meer moeten aanpassen. Feit is wel dat zeker de Duratec een betere en modernere basis is dan de 1.6 16v helemaal als het om grote vermogens gaat. 200pk is met de stock krukas wel te doen. Denk aan nokkenassen, andere luchtinlaat etc. De standaard krukas gaat goed tot ongeveer 7200rpm. Daarboven wordt een andere krukas aangeraden. Maar dat is het moment dat het echt in de papieren gaat lopen.
    Puur atmosferisch is een vermogen van zo’n 250pk wel haalbaar. Maar ja dat kost een mooie 2e hands middenklasser.

    Eventueel zou je kunnen kijken naar een Ford Puma motor. De 1.7 is een opgeboorde 1.6 16v en levert 125pk. Ik gok dat daar minder aanpassingen voor nodig zijn.
     
  7. Gaaf zo'n Westfield!!
    Ik rij zelf in een Le Patron, da's een omgebouwde polyester kitcar op basis van een Eend dus met 31pk moet ik het met een stuk minder doen haha
    Maar ik sprak laatst iemand die in zijn Westfield een 2 liter TFSi van Audi had liggen? We hebben het er verder niet technisch over gehad maar is dat niet wat dan? Het zijn volgens mij niet de meest betrouwbare blokken maar ik verwacht ook geen 10000km per jaar met een Westfield
     
  8. Als ik me niet vergis wil TS meer vermogen zonder zijn hele motorruim om te bouwen.
    Kan me voorstellen dat met een TFSI er wel wat meer moet gebeuren.

    Maar je geeft hetzelf al aan, een TFSI blinkt niet uit in betrouwbaarheid.
     
  9. @Steef30, dat is inderdaad ook wel gaaf. Echter kan ik niet wennen aan de franse producten vandaar dat ik voor een Westfield ben gegaan.

    Een audi motor is idd wel een gaaf idee, echter heb ik geen zin om het volledige motorruim om te bouwen. Als ik hiervoor zou gaan zou ik persoonlijk voor toch een Ford motor gaan, maar dat uit de ST 2.0 of de Focus RS Motor 2.3....Maar dat zijn dromen

    @Marco Morello, klopt. Ik wil wel meer power, maar dan niet met de verbouwing van een flatgebouw.

    Dank allen voor de vele reacties. Ik ga mijn beraden wat ik ga doen.
     
    Steef30 vindt dit leuk.
  10. Ach ik heb ook niks met Fransen, zou er zéker geen op de oprit willen hebben. Maar de Eend is een apart verhaal.. Ik heb ook niks met Volkswagen maar een oude Kever zou ik best als projectje willen kopen. Van onze Le Patron is alleen het onderstel en de motor nog van Citroen, de rest is zelfbouw.
    Het leuke blijft dat je er mooi aan kunt sleutelen. Het is allemaal goed te doen al heb jij met veel meer (moderne) elektronica te maken dan ik :-)
    Maar ook op mijn 2cv blokje kun je van alles verbouwen, tot turbo's aan toe!
     

Deel Deze Pagina