1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verlies vermogen ... fout meldingen... brandstof

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Ruud67, 26 okt 2024.

  1. Zoals bovenstaand vermeld hebben we gelukkig redelijk de oorzaak kunnen achterhalen via whatsapp. We gaan een BCM van de sloop regelen omdat ook de printplaat in de BCM zelf niet meer lekker is en er wat pinnen afgebroken zijn. En daarnaast proberen de kabelboom van de gesmolten stekker opnieuw op te bouwen door een donor kabelboom te vinden of via de dealer (en anders AliExpress) de stekker met pigtails te bestellen en dan zelf op die manier proberen te kabelboom op te bouwen. En uiteraard een software backup en restore via forscan. Zijn infotainment en instrumenten cluster werkt ook niet maar ik vermoed dat dat komt omdat de BCM het wake-up commando niet stuurt naar beide genoemde systemen.
     
  2. Eind goed al goed. Kloteprobleem die lekkende vloeistofpomp van de de ruitenwisser, en dat zoiets kan leiden tot kortsluiting. Omdat ik het in het begin niet wilde/kon geloven dat zoiets mogelijk was heb ik (en eigenlijk met Pascal) een weekje verloren. Dat water via een electriciteitskabeltje van minimale doorsnede tegen de zwaartekracht in een afstand van een halve meter af kan leggen en daar kortsluiting kan veroorzaken, nooit gedacht...ja, het kan.

    De ervaring is nu ook dat het lastig is om de juiste BCM te vinden. Ook al is het bouwjaar en typenummer van de donorauto hetzelfde als de jouwe....het blijft lastig om dezelfde te vinden. Uiteindelijk had ik een ander artikelnummer voor de BCM nodig, omdat er zogezegd een verandering in de productcodering bij Ford had plaatsgevonden. Kost wel het driedubbele van een sloop exemplaar, maar die voldeed. Koppigheid om dit uit te geven kostte ook een dikke week, wachtend op een exemplaar uit Spanje, die dus niet voldeed.

    Pascal is ver gekomen met het opnieuw programmeren van alles, maar bij de sleutel stopte het. Dat is echt dealer werk. Ik heb het bij Bouman in Wijk en Aalburg laten doen.

    De auto rijdt nu weer als vanouds. En voor de slimmeriken, ja, ik heb de pomp vervangen. Dat kun je makkelijk zelf.

    Pascal bedankt voor je inzet, het was van alle kanten leerzaam, gezellig en soms best koud buiten ;-)
     
  3. Goed dat het uiteindelijk is opgelost maar inderdaad dat zoiets kleins zoveel ellende kan geven.
     
  4. Hoe dunner het kabeltje hoe gemakkelijker het is voor een vloeistof om tussen de isolatie een de draad omhoog te kruipen capillaire werking helaas.
     
  5. Dan een vraag van een 2013 bezitter: Kun je dit ook proactief voorkomen/zien?
     
  6. Heel fijn dat t opgelost is voor je. Hopelijk is de smgesmolten bedrading ook snel weer gefixt.

    Je kan preventief je ruitensproeierpomp vervangen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. #67 Geert1992, 29 nov 2024
    Laatst bewerkt: 29 nov 2024
    Is het capillaire werking? Het pompje pompt denk ik gewoon vloeistof door de ommanteling van de kabel. De stekker van het pompje is water dicht, als de druk van de pomp in de stekker kan komen, en de enige uitweg is de andere kant van de kabel=BCM kant, dan pompt hij gewoon de vloeistof de BCM in.

    Verwacht dat in de nieuwe pomp een betere scheiding zit tussen waar de vloeistof komt en de uitgaande stekker.

    TS zei nog dat het euvel vlak nadat hij de pomp had gebruikt was begonnen. Het zal eerder hebben gelekt, maar dat was waarschijnlijk de druppel die de BCM deed overlopen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Kan zeker ook een verklaring zijn, al lijkt me dat de druk die de pomp opwekt niet erg hoog is zolang de slang open is bij de sproeier, maar het een sluit het ander zeker niet uit.

    het verrast me wel enigszins dat er water via de stekker aansluiting kan terwijl de pomp nog gewoon werkt die zou al veel eerder verroest moeten zijn van binnen. het lijkt me dat sproei water eerst door de motor moet voordat het bij de aansluitingen komt.
    iemand al eens zo’n pompje gedemonteerd toevallig ?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. #69 Geert1992, 29 nov 2024
    Laatst bewerkt: 29 nov 2024
    Ik denk zelf een combinatie van capillaire werking en het beetje druk van de pomp.

    Roest is een combinatie van.... De titanic ligt ook al jaaaaren onderwater, Als er geen zuurstof bij kan komen gaat het jaren goed.
    Denk dat de stekker dusdanig afsluit, dat dit niet corrodeert omdat er geen zuurstof bij kan komen. En de BCM is een open module, hier kan roest zich vormen omdat dit de plaats is waar zuurstof zich kan mengen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Toevallig wel
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. #71 Sterke-Jerke, 29 nov 2024
    Laatst bewerkt: 29 nov 2024
    Zou juist de connector binnen bekijken, ziet er nog prima uit, gelukkig. De auto heeft relatief weinig gereden, en al helemaal weinig in de regen. Dus de pomp zal weinig gebruikt zijn.

    1. Hoe weet je dan of je een goeie pomp hebt? Of zijn de standaard ingebouwde gewoon slecht?
    2. Als ik nou eens de kabel doorknip, en op elke ader een connector zet, dan zou de capillaire werking moeten stoppen bij de connector? (Een soort barricade gecreeerd)
    3. Bedacht zojuist, gaatje onder in de connector boren, zodat door de druk t water uit de connector kan lopen, ipv de kabel ingedrukt word.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. Antwoord op vraag 2 is, als de connector pennen niet met elkaar in contact staan wel. Maar denk dat de connectoren voor water vanaf buiten beschermd zijn, en niet vanuit de binnenkant.
     
  13. Ik bedoel nieuwe (extra) stekkertjes (kroonsteentje zou misschien ook kunnen, maar dat doe ik niet)
     
  14. Net wat ik zeg, een stekker is voor weer van buitenaf beschermd. Maar verwacht dat een gemiddelde automotive stekker gewoon het water via de binnenkant doorvoert.

    Dan zou je er een relay tussen kunnen zetten, in een bakje. Dan kan die lekker wegrotten, en blijft je bcm beschermd.
     
  15. Ah snap nu hoe je het bedoelt. Aangezien het water in de koperdraadjes zit, verwacht je dat ook wanneer er een connector in de weg zit de capillaire werking ook “om” connector heen gaat,
     
  16. De pomp zit op een goed beschermde plaats dus vlakbij de pomp deze er tussen.
    Screenshot_20241129_175023_Chrome.jpg
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Dat kan ook, zou wel de geisoleerde doen. En dan niet in krimpkous oid.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. #78 Sterke-Jerke, 29 nov 2024
    Laatst bewerkt: 29 nov 2024
    Dat was eigenlijk wat ik bedoelde, eventueel wat soldeersel op de koper draadjes en je moet wel een redelijk capillaire blokkade hebben gebouwd.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina