1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verlies koelvloeistof Focus 1.6 Zetec-S mk1.1

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Slimenslecht, 26 dec 2021.

  1. Beste medeforummers,
    Ik heb sinds kort wat verlies van koelvloeistof, niet heel veel, ik schat 1 liter per 2000 kilometer.

    Ik heb geen zichtbare lekkage onder de auto op het wegdek, geen vallende druppels of natte plekken.

    Ik sluit de koppakking uit, geen sludge onder de dop, geen geborrel in het expansievat en de motor loopt keurig netjes zonder haperen.

    Andere verdachten zijn dan: radiateur, waterpomp, thermostaatflens.

    Waterpomp heb ik gevoeld aan de poelie, onder de poelie aan de as. Geen spoor van nattigheid of vocht. De pakking niet gecontroleerd want die zit achter de distributiedeksels, maar lijkt mij niet zomaar te kunnen gaan lekken. Meest logische is lekkage aan de as. Toch?

    Radiateur heb ik nog niet beoordeeld, zal dat bekijken als het weer iets beter is en ik zonder te bevriezen op straat kan gaan liggen. Maar ik zie er zo van buiten niets lekken, geen plasje onder de voorbumper, geen leksporen onderaan de behuizing van de fans.

    Thermostaatflens, geprobeerd mijn vingers eronder te krijgen, is in ieder geval niet nat. Ook geen KVS sporen op het oliefilter wat er schuin onder zit.

    Wat wel opviel was de de buitenzijde van de multiriem (gladde kant) als ik er een wit stuk keukenrol langs veeg iets oranje/rood afgeeft. Dit is heel minimaal en nauwelijks te voelen, alleen zichtbaar op iets wits wat je er stevig langs veegt.

    Kan het zijn dat de bij mij meest verdachte thermostaatflens de KVS iets lekt of laat verwaaien op de multiriem? Is dit te ver gezocht? Zijn er andere mogelijk verdachte onderdelen die spontaan kunnen gaan lekken.

    Verder loopt de auto keurig, verbruikt geen olie, en doet gemiddeld 1 op 12 (50/50 stad/snelweg) en blijft de temperatuur volgens de meter keurig in het midden staan. Ook na een minuut of vijf stationair op 1 plek staan draaien leid niet tot leksporen op het wegdek onder de motor.
     
  2. En het expansievat zelf?
     
  3. Dat is een goede suggestie, gaan die vaker lek dan? Ziet er op het oog netjes uit, maar als deze lekt zou dat onderin moeten zijn. Ik zal komende week eens kijken of ik daar ergens leksporen zie.

    (eerst nog even een 2002 Yaris door de keuring jagen)
     
  4. Systeem op druk zetten en een stuk karton eronder leggen. Dat moet je een richting geven.

    Voel ook even goed binnen bij de kachel radiator.
     
  5. Bedankt voor de suggesties.

    Vanmiddag nog even goed mijn vingers onder de middenconsole door gehaald. Voel wel warme kunststof buizen/kokers, glad, maar het is daar kurkdroog, ook de vloerbekleding is daar droog. Dus kachel is niet echt verdacht.

    Heb de auto al eerder op een droog schoon stuk weggezet, motor laten lopen, uitgezet, uurtje later en enkele uren later gekeken. Geen leksporen te zien op de grond.

    Maar goed voor nu even bijvullen met KVS (goedkope met juiste specs) en als het gevonden is het systeem weer spoelen en met origineel afvullen.

    Nu eerst de Toyota even nalopen (remleidingen, koplamp polijsten, uitlaatrubbers nalopen en voorremmen schoonmaken) en dan voor de APK.
     
  6. Hoofdverdachten: thermostaathuis en/of de pakking vh thermostaathuis. Kost niet teveel ook origineel niet. Mijn advies is om een originele te kopen. De goedkope aftermarket dingen houden het niet lang vol.

    Waterpomp zou kunnen, komt minder vaak voor. Maar als dit de originele nog is, dan kan dat natuurlijk heel goed.
     
  7. Ik ga er van uit dat de waterpomp net onder de 100.000 km ergens in 2016/2017 is vervangen met het vervangen van de distributie. Althans volgens een van de garages waarbij de auto in onderhoud is geweest. De as van de pomp en de poelie zijn ook droog. En voor dat setje staat 10 jaar of 160.000 km.

    Ik hoop ook het thermostaathuis met pakking, maar kan die licht nevelen op de multiriem? Origineel had ik al ingelezen hier op het forum, zal de wereld niet kosten. Ik zag ook dat er 74 en 82 graden thermostaten zijn. De mijne is denk ik een 82, vanwaar is er ook een 74 graden versie?
     
  8. UPDATE

    Het is dus het thermostaathuis (of flens) dat lekt, viel op dat met korte ritjes van max 5 km het verlies aardig was, en op een lange rit van 2 keer 200 km nagenoeg nihil.
    Dat klopt wel, want als de motor koel blijft en de thermostaat gesloten bouwt het koelsysteem druk op voor de thermostaat en gaat daar dus lekken. Als het blok mooi op temperatuur is is ook de thermostaat geopend en zal er geen druk op de flens en pakking opgebouwd worden en dus nagenoeg geen lekkage. Die gaan we dus bestellen en vervangen. Thermostaat 82 graden meebestellen.
    Is het raadzaam om i.c.m. met de rubberpakkingen extra wat vloeibare pakking te gebruiken? (doe ik meestal standaard bij koelsysteem en klepdeksels).(VRAAG 1)

    Verder heeft de Focus afgelopen maand 2 keer op 3 cilinders gelopen, beide keren koude vochtige start en na starten gelijk rijden..., na even te hebben gestaan met de motor uit en weer starten liep ie keurig op alle 4 de cilinders. Ik vermoed een bobine of bougiekabel die doorslaat (VRAAG 2) of mogelijk de klepdekselpakking die iets meer dan zweet. Bougies zijn 6000 km geleden vernieuwd door mij, die horen goed te zijn.

    Voor wat betreft de klepdekselpakking, ik heb een aluminium klepdeksel op een Zetec-S (1.6 16V uit serie1999, FYDA). Is deze los te vervangen, ik kan ze wel kopen via de onderdelenhandel maar ik lees ook dat de pakking aan het deksel gevulcaniseerd zit. Hoe zit het nu ??? (VRAAG 3)

    Ook nog een bonk in het onderstel achter (denk links) met 4 a 5 volwassenen in de auto en linksafslaand. Ik vermoed een stabilisatorstangetje (koppelstangetje) want die zien er van een afstandje erg afgeleefd uit. Dus ook die maar meebestellen, vervangen is zo gebeurt, flex erin doet wonderen ;-)) Of zijn er andere vaak voorkomende euvels wat dit veroorzaakt? (VRAAG 4)

    De winter mag van mij snel over zijn, want met deze temperaturen sleutelt het niet lekker op mijn garagepad. Het zijn allemaal geen ingewikkelde klusjes, maar met wat warmer weer gaat het een stuk lekkerder.
     
    Dave130R vindt dit leuk.
  9. UPDATE, 3 maanden verder

    Bobine en bougiekabels vervangen, geen last meer gehad van het "op 3 poten lopen". Prima dus.

    Klepdekselpakking wel meebesteld maar nog niet vervangen, zweet heel licht maar te weinig om me zorgen om te maken. Gewoon in de gaten houden. Ook prima dus.

    De boink geluiden achter werden wat erger, dus ook twee stabilisatorstangetjes meebesteld. Bleek dat de linker boven was verdwenen, afgebroken dus. Rijd een stuk rustiger en stiller na vervanging van beiden. Ook weer goed.

    Koelvloeistofverlies, tja...
    Verliest bij de thermostaatflens, maar met iets warmer weer geen verlies meer. Bij temperatuurdaling weer wel. Zit wel in de rek en krimp van de pakkingen i.c.m. gesloten thermostaat. Hele setje nieuw klaar liggen, maar nog geen tijd/zin gehad om te monteren. Vul af en toe een beetje koelvloeistof bij en dat gaat heel er prima. Bijvullen met de rode van de Action, vlokt niet en blijft mooi helder. Als ik ga vervangen gaat er wel origineel in met gedemineraliseerd water.

    Blijft de vraag of een beetje vloeibare pakking gebruiken bij de thermostaatflens met de rubber pakkingen raadzaam is. Ik deed het bij mijn Citroens wel altijd voor de zekerheid.

    Voor nu eerst komende weken maar even voor de APK, heb nog een maandje, en kijken wat dat gaat brengen. De eerste na aankoop ruim een jaar geleden, ik ben benieuwd.
     
  10. Gewoon een origineel thermostaathuis en pakking bestellen. Die zijn vaak het beste. Vloeibare pakking lekker achterwege laten.
     
  11. Thermostaathuis, thermostaat en pakkingen liggen er nog steeds. Klusje voor in mijn vakantie ergens richting juli/augustus. Verlies KVS is nagenoeg niets met de huidige temperaturen, wel de onderdelen achterin voor als de pakking er helemaal uitklapt.

    Verder bevalt de auto eigenlijk prima, doet wattie moet doen, verbruik redelijk voor een automaat.

    De APK hebben we ook achter de rug, die viel mee en tegen... Mee in de zin dat er weinig schokkends was, remlleidinkjes wat opschuren en tectyleren en er werd een lekke uitlaatspruitstukpakking geconstateerd.
    Ik vroeg nog of het zeker de pakking was of het spruitstuk zelf, nee was de pakking. Dus afspraak gemaakt en alles laten doen. Duurde even, maar een telefoontje bracht wat duidelijkheid. De pakking was vervangen maar het bleef lekken, geprobeerd met het spruitstuk aan de auto dit te lassen. Mislukt en conclusie was moet een nieuw spruitstuk onder (vermoed Bosal gezien de prijs), laten bestellen en monteren, APK er weer op.
    Maar het "oude" spruitstuk is een Bosal of Romax geweest, was exact 4 jaar oud en zat er net 31.000 km onder. Viel mij wel zwaar tegen dat die dus zo snel alweer gescheurd was. Het is dat de auto bij de garage stond, maar als ik iets meer tijd had gehad had ik nu dus het goedkoopste spruitstuk van BM of zo eronder geschoefd, zit ook twee jaar garantie op en feit is nu dat ze er toch aan gaan.

    Binnenkort (met vakantie) olie en filter verversen en dan kunnen we weer even door.
     
  12. Dat spruitstuk is wel slecht inderdaad dan, heb je niet zoveel KM of jaar garantie op zo iets? Of zat die er al onder toen je hem kocht?
     
  13. Zat er al onder toen ik de auto vorig jaar kocht. De verkopende partij zei nog, een nieuw spruitstuk (want lassen heeft geen zin), is er een paar jaar geleden ondergegaan. Willen wel eens vaker scheuren... (en factuur zat er bij)
    Tja dan verwacht je niet dat ie er na 4 jaar weer aan toe is i.c.m. de kilometers.

    Ik heb nu wel gemeld dat als deze er binnen korte tijd aan gaat ik wel garantie verwacht, en werd ook bevestigd.

    Er zit meestal 2 jaar garantie op uitlaatdelen, soms 3 jaar. Maar ik mag toch verwachten dat het langer meegaat.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Helemaal met je eens hoor.
     

Deel Deze Pagina