1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verlichting van tellerunit veranderen

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 28 sep 2011.

  1. #1 JW, 28 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Verlichting van de tellerunit ombouwen van groen naar rood/wit



    Afgelopen week heb ik de verlichting van de tellerunit veranderd van groen naar rood. Vanwege een defecte radio heb ik 2 maanden geleden een nieuw model (ovaal) radio geplaatst met rode verlichting. Omdat ik de schakelaars van de voor en achterruitverwarming en de kachelbediening met groene verlichting hier niet bij vond passen heb ik deze toen ook meteen vervangen door de onderdelen van de fase 2 die origineel rode verlichting heeft. Al snel volgden toen alle overige schakelaars in de auto. Het enige dat toen nog groene verlichting had was de tellerunit. Aangezien ik dat niet mooi vond moest deze dus ook aangepast worden.

    Helaas werkt de tellerunit uit de fase 2 niet in de fase 1 modellen. Een late fase 1 unit die witte verlichting heeft en een rood display werkt (hoogstwaarschijnlijk) wel maar hiervoor moet de unit door de dealer geprogrammeerd worden en dan klopt de kilometerstand ook niet meer. De eenvoudigste en goedkoopste manier is dus om de LED's die in de unit zitten te vervangen.


    Dit is de tellerunit die origineel in mijn auto zit:

    [​IMG]


    Deze fase 2 tellerunit had ik liggen en heeft als donor gefungeerd. Ik heb hier de tellernaalden van gebruikt en alle LED's uit gehaald en overgezet.

    [​IMG]


    Om de teller te verwijderen moet je allereerst het stuur volledig naar onder zetten en naar je toe trekken. Je krijgt dan wat meer ruimte om de teller los te maken en te verwijderen.

    Aan de onderzijde van de teller zit een kunststof afdekkapje dat je losmaakt door deze naar je toe te trekken.

    [​IMG]


    Als dit kapje los is zie je 2 Torx schroeven zitten. Deze maak je los. Nu zit de teller alleen nog aan de bovenzijde geklemd. Om de teller los te krijgen moet je iets tussen het dashboard en de teller steken en een beetje wrikken. De teller komt dan vrij eenvoudig los.

    [​IMG]
    Op deze afbeelding wordt hiervoor speciaal gereedschap gebruikt. Ik heb dit zelf met een grote schroevendraaier gedaan die met een doek is omwikkeld.

    Als de teller eenmaal los is kan je deze voorover kantelen. Leg hier wel een doek onder om beschadigingen te voorkomen. Je ziet nu de stekker zitten. Om deze los te maken moet je de plastic beugel die de stekker op zijn plaats houdt ontgrendelen. Tijdens het ontgrendelen komt de stekker meteen mee los.

    [​IMG]


    Je kan nu de teller langs het stuurwiel heen weg schuiven. Hiervoor heb je maar net genoeg ruimte.


    Teller openen en LED's solderen

    Om de teller te openen moet je als eerste de plexiglas kap er af halen. Deze zit op 5 punten geklikt en is eenvoudig te verwijderen.

    Nu maak je alle tellernaalden los. Ik heb dit gedaan door ze er voorzichtig met mijn handen vanaf te trekken. Als dat niet lukt kan je het ook met een vork proberen. Let er wel op dat je de tellerplaat niet beschadigd.

    Je kan de teller nu omdraaien. Aan de achterzijde zit een kunststof afdekplaat die ook weer geklikt zit.

    [​IMG]


    Verwijder deze kap door met een klein schroevendraaiertje de klikverbinding voorzichtig los te maken.

    Nu zie je de achterkant van de printplaat.

    [​IMG]


    De printplaat zit wederom in de behuizing vast geklikt. Als de verbindingen los geklikt zijn kan je de printplaat er voorzichtig uit halen. Let er wel op dat de pootjes waarmee het display op de print zit aangesloten niet beschadigen. Het display blijft namelijk in de behuizing zitten.

    Je hebt nu de printplaat helemaal los. Op deze afbeelding zijn alle LED's van de achtergrondverlichting gemarkeerd.

    [​IMG]


    Voor de achtergrondverlichting worden 22 LED's gebruikt.

    6 stuks voor het display.
    6 stuks voor de snelheidsmeter.
    6 stuks voor de toerenteller.
    2 stuks voor de temperatuurmeter.
    2 stuks voor de brandstofmeter.

    Verder zitten er nog talloze LED's voor de controlelampjes. Ik heb besloten om deze niet te veranderen. Bij de fase 2 teller die ik heb zijn de controlelampjes grotendeels dezelfde kleur als bij mijn originele teller.

    Alle LED's die gebruikt zijn zijn van het SMD type. Deze LED's zijn ongeveer 3 mm x 3,5 mm groot. Ik heb hiervoor een normaal soldeerpistool gebruikt met een kleine punt. De LED hield ik tijdens het solderen met een pincet op zijn plaats. Als je een beetje ervaring hebt met solderen en een vaste hand is het op deze manier goed te doen.

    Ik heb zelf alle LED's van de achtergrondverlichting voorzichtig per stuk los gesoldeerd en daarna meteen de rode LED's er weer op. Let hierbij op de juiste polariteit van de LED (dit staat ook op de printplaat aangegeven). Na het solderen heb ik alle LED's getest. Ik heb hiervoor een multimeter gebruikt met testfunctie voor LED's.

    Tussen de printplaat en de tellerplaat zit een kunststof scheidingsplaat.

    [​IMG]

    Hierdoor is het perfect mogelijk om de teller in meerdere kleuren te maken zonder dat het licht doorschijnd naar een andere klok.

    Als alles goed werkt bouw je de teller in omgekeerde volgorde weer samen. Voor het afstellen van de tellernaalden heb ik vooraf wat foto's gemaakt waarop te zien was op welke positie de naalden stonden terwijl ze tegen de aanslag (in de stelmotor) stonden. Ik heb ze naderhand weer zo goed mogelijk op dezelfde positie gezet en met het testmenu gecontroleerd. Na een kleine correctie van de naalden werkte alles perfect. De wijzers staan nu zelfs nauwkeuriger afgesteld als voorheen. Zorg er bij het samenbouwen wel voor dat alle onderdelen goed schoon zijn. Vingerafdrukken en stof blijf je anders altijd zien.


    Dit is dan bij mij het uiteindelijke resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ik heb er zelf voor gekozen om de verlichting van de klokken in 2 kleuren te maken. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om maar 1 kleur te gebruiken.
     
  2. Doodenge klus, maar petje af voor het resultaat!
     
  3. Doodeng valt wel mee hoor. Je moet er alleen even goed de tijd voor nemen. Als je een beetje kan solderen en een vaste hand en wat geduld hebt is het goed te doen. Er zit natuurlijk altijd wel een bepaald risico aan. Als er iets fout gaat kan het gebeuren dat je teller kapot gaat en je een andere teller moet kopen en laten programmeren.
     
  4. Mooi werk! petje af! gelukkig is het bij mij allemaal al rood.. :)
     
  5. Heej JW,

    Leuke how to en scheelt mij weer wat type werk :rofl:
    Heb dus indd precies het zelfde gedaan en is/was een avondje werk voor mij met een heel mooi resultaat.

    :thumbs:
     
  6. Nu ik er een beetje aan gewend ben vind ik het echt stukken beter als de saaie groene verlichting zoals het was. Ik vind het echt de moeite waard om hiervoor de teller om te bouwen.

    Toch wil ik nog eens proberen om een originele fase 2 tellerunit werkend te krijgen in mijn fase 1. Ik heb de fase 2 tellerunit die ik hier had liggen geprobeerd en alle functies werkten prima. Ik kreeg alleen een paar foutmeldingen van functies die mijn auto niet heeft (elektrische stuurbekrachtiging, ESP) en een knipperend lampje van de startblokkering. Als ik nog een keer een tellerunit te pakken kan krijgen van een fase 2 met dezelfde motor en opties als ik zelf heb zou het alleen een kwestie moeten zijn van de startblokkering en tellerstand programmeren. Ik heb hierover contact gehad met iemand die bij een bedrijf werkt dat gespecialiseerd is in het repareren/programmeren van tellers. Volgens hem moet het mogelijk zijn de gegevens van de startblokkering uit te lezen en over te zetten in de fase 2 teller. De tellerstand kan hij zowieso aanpassen.
     
  7. Dat zou super zijn ja, fase 2 teller is de bom!

    Hoe ziet het er bij een fase 1 uit die wel rode verlichting heeft origineel? Alles rood?
     
  8. In principe kan ie gewoon de chip uit solderen en in de fase 2 solderen. Daar zit de startblokkering namelijk in. Ik heb nog 3 fase 2 klokken liggen dus ga dit indd ook maar eens uitzoeken.
    Lijkt mee heel gaaf om dit aan de praat te krijgen.
     
  9. Wat ik ervan begrepen heb is bij de fase 1 tellers met rode verlichting alles rood. Ford heeft dus alleen de groene LED's van de achtergrondverlichting vervangen door rode tijdens het productieproces.
     
  10. Oke. Dan is wit/rood wel 10x mooier ja!
     
  11. Is niet het geval ;) zoals ik de verlichting nu heb, hoort het in een Focus 2.1 bouwjaar 2007/2008 te zitten, het enige verschil is het digitale display, ik heb namelijk een tellerklok van 2007/2008 liggen waar mijn ledjes dus ook uikomen. Het digitale display is helaas niet helemaal fris meer, daarom heb ik mijn oude display erin laten zitten.

    Ofwel van een fase 1 2007/2008 heeft witte teller verlichting en rode knoppen verlichting ;)
     
  12. Dat wist ik niet. De dealer vertelde mij dat de verlichting van de teller ook rood was. Ik heb zelf nooit zo'n teller gezien met origineel rode verlichting en op internet zijn er ook weinig afbeeldingen van te vinden.
     
  13. Dat komt omdat ze er origineel ook niet zijn ;)
     
  14. Nog een tellerunit dat je wegdoet Dark Angel?
     
  15. Je hebt een Pmtje ;)
     
  16. PM terug en plaats vo een PM van gij :)
     
  17. Hallo JW,

    De keuze voor 2 kleuren valt heel goed in de smaak
    Keurige "How To" van een best wel gedurfde operatie.
    Ik heb dat bij oudere auto`s ook wel eens gedaan maar weet niet of ik dit bij huidige moderne auto`s met zeer gevoelige elektronika wel durf.

    "Respect"

    Groet,
    Eric.
     
  18. Ik denk dat het vooral een kwestie is van smaak. Persoonlijk hou ik niet zo van de meeste aftermarket plasma tellerplaten. Ik ben meer van de OEM look (en geef daar dan een persoonlijk tintje aan).

    Voordat ik mijn teller heb omgebouwd naar wit/rode verlichting heb ik ook nog gekeken naar andere tellerplaten. Zelf vond ik deze tellerplaten wel wat hebben.

    [​IMG]


    Deze tellerplaten zijn verkrijgbaar als normale tellerplaat en als plasma tellerplaat in meerdere varianten (dus ook voor de diesel versies met toerenteller tot 6000 RPM). Bij de plasma versie kan je zelf de kleur van de verlichting kiezen.

    Het nadeel van plasma tellerplaten met bijvoorbeeld rode verlichting plaatsen is dat het display de huidige groene kleur houdt. Als je het dan netjes wil doen moet je alsnog de SMD LED's van het display vervangen.
     
  19. Waar gevonden?

    Bedankt!
     

Deel Deze Pagina