1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verhoogd toerental bij ontkoppelen Focus ST-Line.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FirstFocus, 4 mrt 2020.

  1. Hoi.
    Ik rij sinds ong. 2 1/2 jaar in een Focus ST-Line 182 bhp.
    Na 47.000 km. m'n 1'ste probleempje. Soms geeft de auto, wanneer ik wil schakelen, zelf gas bij.

    Voorbeeldje - in de file rij ik in de 1 bij 2000 rpm.; wil opschakelen naar de 2 en bij het ontkoppelen (en natuurlijk gas los..) stijgt het toerental 5-6 sec. naar ong. 3000 rpm. Daarna zakt het toerental.
    Op de snelweg, ong. 130 in de 4'de (ong. 4500 rpm.), wil naar de 5'de - stijging toerental voor een paar sec.naar ong. 5500 rpm.
    Na een paar minuten en/of km. is alles weer normaal.

    Uiteraard naar de dealer geweest, geen fout codes o.i.d.
    Bijkomend probleem - het gebeurt incidenteel, zo om de paar dagen (de laatste 4 dagen, ong. 300 km.) loopt de auto normaal.
    De auto heeft trouwens de laatste software update gehad

    Iemand enig idee wat dit kan zijn?
     
  2. Ik heb met mijn 1.0 hetzelfde gehad en op het forum kwam naar voren dat het aan het gaspedaal zou kunnen liggen. Dit heb ik besproken met mijn dealer en gelukkig kon ik laten zien wat ik bedoelde want hij deed het ook toen ik daar was. Ze hebben toen onder garantie het gaspedaal vervangen en ik heb sindsdien geen last meer.
     
  3. Hier hetzelfde probleem gehad.
    Gaspedaal is onder garantie vervangen en geen storing meer.
     
  4. Ok.
    Vraag - het gaspedaal werkt met een sensor i.p.v. een kabel?
     
  5. #5 Rykers, 4 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2020
    Ja een sensor
    Drive by wire
     
  6. Thanks!
    Mocht het weer optreden ga ik met deze info naar m'n dealer!
    Groeten,
    Sebo.
     
  7. Dit zou je dan toch moeten kunnen uitlezen/testen?
    via obd en dan gaspedaal stand/procenten...
     
  8. De auto is uitgelezen door de dealer, geen foutmeldingen van welke aard dan ook. Het probleem zit 'm daarom denk ik dan ook niet in een of andere sensor van de motorregeling o.i.d.
    De werking van de sensor van het gaspedaal wordt vast niet softwarematig gecontroleerd op fouten, en zou inderdaad, zoals aangegeven door Eric99 en Rykers, best wel eens het probleem kunnen zijn.

    Trouwens, sinds woensdag ong. 300 km. gereden, geen probleem meer gehad.....
     
  9. Heb het zelfde probleem in me
    Focus 3.2 1.5l 150. Ook gelezen dat het probleem vanuit het gaspedaal komt maar nog niet de moeite genomen om deze te laten vervangen. Kosten ervan ben ik wel benieuwd naar.
     
  10. Even Google'en. Een 2'de hands sensor, bouwjaar 2017, kost ong. € 45,- Ik ga ook uit voorzorg vervangen; morgen langs de dealer even informeren of dat onder garantie kan.
     
  11. Buiten het gaspedaal wat dus een meer voorkomend geval blijkt te zijn zou het ook een niet lekker werkende TPS sensor (Throttle Position Sensor) kunnen zijn. Deze meet de stand van de gasklep ten opzichte van je gaspedaal stand.

    Drive by Wire hoop ik ;)
     
    Rykers en Marcel123 vinden dit leuk.
  12. Dat staat er ook.

    ;)
     
    FW-FFSTLine vindt dit leuk.
  13. Hier vorig jaar hetzelfde probleem gehad. Auto heeft verschillende software updates gehad, maar dat mocht niet baten. Bij mij is uiteindelijk kostenloos het gaspedaal vervangen, auto viel nog net binnen de fabrieksgarantie.

    Makkelijk trucje om te herkennen of het aan het gaspedaal ligt (quote van mijn reactie uit ander topic):

     
    Marcel123 vindt dit leuk.
  14. Vanochtend was het weer helemaal mis. File verkeer, wil bij 2000 rpm. naar de 2'de schakelen, toerental omhoog naar de 3500 rpm.
    Of vanmiddag of morgen naar de Focus dealer, ben hier wel een beetje klaar mee.
     
    Marcel123 vindt dit leuk.
  15. Hoor graag wat de kosten van dit euvel moeten zijn weet ik zelf waar ik aan toe ben alvast bedankt groeten Ruud
     
  16. Gisteren langs de dealer gereden, a.s. donderdag wordt onder garantie het gaspedaal vervangen.
    Ben benieuwd wat het resulaat is...
     
    Thiemo vindt dit leuk.
  17. Klopt dat heb ik ooit ook gehad. De dealer kon het in eerste instantie ook niet vinden.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  18. Nieuwe sensor op het gaspedaal; het resultaat is perfect!

    Vandaag ong. 250 km. gereden, vooral kleine wegen met veel bochten, dus veel schakelen. Geen enkel probleem meer. Het toerental valt ook veel sneller dan ooit weg bij het intrappen van de koppeling.
    Bij volgas accelereren ( tot ong. 5500 rpm.) bleef het toerental altijd al heel lang "hangen", ook dat is weg. Toerental neemt nu direct sterk af.

    De gasaanname is veel soepeler, en beter te doseren en veel directer. Bij een constante snelheid van b.v. 100 kmh. is een hele kleine voetbeweging al voldoende om te accelereren, wat eerst zeker niet het geval was.

    Dank voor het meedenken,
    Groeten,
    Sebo.
     
    Marcel123 en FW-FFSTLine vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina