1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Veren (en dempers) versleten?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Crafter, 11 mei 2021.

  1. Laatst viel mij op dat de C-Max iets scheef op z'n poten stond. De bestuurders kant had iets minder ruimte tussen de band en de rand van de wielkast. Ook als je er achter staat zie je dat de auto iets (niet overdreven) overhelt naar de bestuurders kant. Kan het zijn dat de veren na verloop van tijd inzakken of dat "de rek er een beetje uit gaat"? Kan me zomaar voorstellen dat de bestuurders kant iets meer te verduren heeft dan de andere kant, is dat zichtbaar na ruim 16 jaar? Is het überhaupt raadzaam om na een bepaalde tijd de veren te vervangen, of komt dat maar zelden voor en zijn het vaker alleen de schokdempers?

    Afgelopen week de C-Max flink beladen met zowel in de achterbak tassen, een koffer op het dak als een fietsendrager op de trekhaak. Was weinig ruimte meer Tussen de band en de wielkast, maar tijdens het rijden toch nog wel genoeg comfort. Dus helemaal versleten acht ik ze niet... wil niet te veel investeren in een bijna17 jaar oude auto, maar als het niet veilig is dan uiteraard geen twijfel, dan gaan we ze (inclusief dempers) vervangen. De stop bovenin was ook al verteerd dus kan ik meteen meenemen.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  2. Een veer kan ook deel gwbroken zijn qaardoor hij iets lager ligt.
    Veer zal in principe altijd goes zijn of gebroken. Wat zwakker is meer ivm de semper niet mee helpt of tegen werkt.

    Demper sommige doen preventief om de 60.000km vervangen.
    Maar ik zou na 40.000km de auto keer voor en achter indouwen met de hand.
    De auto moet inveren en dan weer in normale stand blijven. Gaat hij langer op en neer. Dan zijn dempers niet meer perfect.
    Ze zijn niet slecht maar als het uitkomt kun je demper vervangen.

    Zelf bij mij keer gebroken veer gehad vorig jaar.
    Toen meteen 2x voordemper vervangen. Met rijden geen verschil.
    Toen ik de achterdemper verving, dat gaf een echt verschil.
    Eerst kon ik hem indouwen en was niet direct uitgeveerd nu wel.
    Nu over drempel is hij achter direct rustig en veert niet nog eens wat na
     
    Crafter vindt dit leuk.
  3. Op zich ligt ie nog prima op de weg, hoor wel wat geluidjes bij een drempel maar niet zo erg dat ik me zorgen maak. Zal de test eens uitvoeren of ie goed terug veert na het induwen. Kosten zijn het ook niet op zich. Voor €150 ben je er volgens mij wel aan materialen en dan heb je nog een merk ook.

    Heeft iemand ervaring met extra sterke veren voor als je regelmatig wat zwaarder beleden bent of met een aanhanger rijdt? Heb wel eens iets gelezen dat je daar met dagelijks gebruik niet veel van merkt maar ze bij belasting echt hun verschil maken.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  4. Hulpveren bedoel je? als je idd veel beladen rondrijdt is dat wel aan te bevelen.
    Maar dat zou ik pas doen nadat je weet waarom hij naar links helt.
     
    Crafter vindt dit leuk.
  5. Enige scheefstand kan best komen door het inzakken van de vering op den duur zeker met die leeftijd. En als er hoofdzakelijk alleen gereden is met 1 persoon is de linker kant net wat meer belast (afhankelijk ook weer van de massa van de bestuurder)

    hier hebben de dempers niets mee van doen
    Je kunt de veren eens controleren of er niet een winding gebroken is dan zul je moeten vervangen.

    hulpveren kunnen voorkomen dat de auto ver inzakt als er veel gewicht achterin komt meestal doen deze weinig als de auto leeg is en meer bij belading waarbij een lege auto een paar cm omhoog kan komen dan standaard door de hulpverlening MAD is 1 van de meest bekende voor hulpveren
     
    Crafter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina