1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verbruik zomer en winter

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Frankvns, 15 jan 2019.

  1. Hallo focus liefhebbers,

    Sinds mei vorig jaar heb ik een focus 2 2.0 rally edition en wat mij nu opvalt is dat het verbruik tussen zomer en winter enorm verschilt Herkennen jullie dit?

    Van de zomer haalde ik met gemak 1/14 en nu nog geen 1/12. En het is nog niet eens echt koud. Ik rijd op A-merk winterbanden.

    Hiervoor had ik focus 2 1.6 en daar was het verschil veel minder.
     
  2. Rijgedrag en koude weer kan idd verschil uit maken.
    Als je kleine stukke rijd dan zal de motor nu net op temperatuur zijn.
    Opwarmfase van de motor duurt nu langer dan in de zomer.
    Tijdens deze fase is verbruik hoger. Stationaair draaien verbruikt koude motor ongeveer 3x zoveel als met warme motor.

    Waar voorheen je motor na 1km warm was duurt dat nu 5km bijvoorbeeld.

    Hoe veel km is gemiddeld een rit bij jouw?
     
  3. Buiten dat met lagere temperaturen het langer duurt voordat de boel warm is, je ook de kachel hebt aanstaan, misschien vaker de voor en achterruitverwarming aan hebt en winterbanden meer rolweerstand hebben door de compound.

    Al met al vind ik het niet heel gek dat de auto meer verbruikt. Daarbij 1 op 12. Dat red ik niet met mijn 2.0 Duratec.
     
  4. Mijn auto komt in de zomer ook vrij eenvoudig onder 6l/100km maar in de winter niet lager dan 6,4. En dat terwijl ik toch lange stukken rijd normaal.
     
  5. Wat je schrijft is helemaal normaal. Wat al aangegeven is, de winterbanden zijn (vaak) door hun samenstelling al wat minder zuinig. en de tijd en energie die nodig is om de motor op te warmen ligt gewoon hoger als het kouder is.
     
  6. Bandenspanning in de winterbanden?
    Zet ze wat hoger dan de Zomerbanden


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  7. Net even gekeken en met de zelfde ritten die ik maak zat ik met me oude focus ook 1op12 swinters en 1op14szomers.
    Dit was gewoon met zomerbanden heel het jaar door.

    Reed ritten van woon-werkverkeer van 70km per dag, meer dan de helft was grote weg.

    Winterbanden worden vaak 0.2bar hoger gezet. Zelf zet ik standaard bandenspanning op vol beladen voertuig.
     
  8. Ik kijk werkelijk nooit hoeveel ik verbruik. Is ie leeg dan ga ik tanken. Je gebruikt wat je nodig hebt toch.
     
    BasSport, gerardTDCI, StephenV en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Ook met warme motor zal je meer verbruik hebben met koud weer
     
  10. Verbruik in de winter iets meer idd. Niet veel. Rij bijna dagelijks met de wagen, zon 80 km per dag. De ruitverwarming schakel ik altijd zo snel mogelijk uit. Lekker in de RS (en ook mijn vorige ST) vind ik dat de verwarming heel snel ook echt warm is. Ik heb een tijdje een lease corsa gehad maar dan duurde dat toch heel veel langer.
     
  11. @Leon Focus
    als je de zelfde verbruikers zomers en winters aan hebt is je verbruik gelijk bij warme motor
    verbruik is in mijn geval altijd 0.6-0.7l/h bij warme motor.
    dit buiten om de verbruikers die eventueel aan staan.

    wat betreft tijdens het rijden met warme motor
    80km/h haal ik in de zomer en in de winter 1op25

    puur de opwarmfase is in de winter velen malen langer, in deze fase is verbruik hoger
     
    Frankvns vindt dit leuk.
  12. nee nog met geen 1 auto gehaald, banden gelijk , alles gelijk , zelfs op de cruise control geeft de auto meer verbruik aan op precies dezelfde snelheid, zodra het weer +- 15 graden word, gaat t verbruik weer omlaag, ook op de cruisecontrol zie je dan t verschil weer.
     
    Frankvns vindt dit leuk.
  13. Ik heb ook een 2.0 RE en ook bij mij is het verbruik in de winter merkbaar hoger. Scheelt ongeveer 0,6 - 0,7 liter op 100km. Overigens is een kapotte thermostaat een bekend probleem bij deze auto. De motor komt dan vooral in de winter niet of moeilijk op temperatuur waardoor het verbruik stijgt. Daarnaast is er nog een isolatiemat van Volvo voor de binnenkant van de motorkap beschikbaar die 1op1 past op de Focus. Dit zorgt er voor dat de motor wat sneller op temperatuur is in de winter.
     
    Frankvns en Leon Focus vinden dit leuk.
  14. Die isolatiemat voor onder de motorkap wordt ook door Ford geleverd.
    En ach s’zomers rond 1 op 11, in de winter rond 1 op 10. Ik vind het verschil niet schrikbarend.
     
  15. @Leon Focus
    Daar heb je het, gebruik nooit cruisecontrol hahaha.
    Nee zover ik me herinder is bij mij het altijd gelijk ongeacht buitentemperatuur.
    Het is nooit bij mij zichtbaar geweest dat ik met constante snelheid ander verbruik heb met verschillende buitentemperaturen. Nooit op gelet.

    Wat betreft topic starter. Ja de thermostaat wil wel eens defect raken en dat kan verschil geven in verbruik. Maar dan zie je temperatuur naar 60grden zakken als je op de snelweg rijdt
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  16. Ja kunnen het ook niet altijd eens zijn he, dat zijn mijn ervaringen.
     
  17. Lastig. Helft is snelweg en helft stad. Auto wordt niet gebruikt voor woon werk, dus helft is boodschappen ritjes en helft naar vrienden en familie. Dit is snel minimaal 100 km per rit
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  18. #18 Leon Focus, 28 jan 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jan 2019
    Als mijn cruisecontrol op precies 80kmu staat, geeft ie in de zomer 1:24 a 1:25 aan
    , rij ik op dezelfde snelheid in de winter bij 0 tot 8 graden , doet ie 1:21 a 1:22 verbruik.
    Allebij met warme motor en op zelfde weg en zonder wat aan te hebben staan, zelfs met zelfde banden.
    Enigste verschil is de buiten temperatuur.
    Woon werk is 55km dus hij word goed warm:)

    Als je de cruise controll niet gebruikt, dan kun je idd ook niet t verschil meten :)
     
    McGyver, Thieske en Frankvns vinden dit leuk.
  19. Het is idd volkomen normaal dat een benzinemotor in de kou meer verbruikt dan in de zomer.
    Los van de al genoemde redenen heeft dat ook te maken met de luchtdichtheid ; koude lucht is veel dichter dan de warme lucht in de zomer. Die hogere luchtdichtheid geeft een minder efficiënt verbrandingsproces. Daarom wordt de benzine-samenstelling in de winter wat vluchtiger gemaakt wat ongeveer 5% meer verbruik oplevert.

    in de luchtvaart heeft deze hogere luchtdichtheid ook zo zijn voordelen, een straaljager heeft in koude vrieslucht maar ca de helft van de lengte van de landingsbaan nodig in vergelijk met een warme dag in de zomer
     
    Frankvns en Leon Focus vinden dit leuk.
  20. Ik rij momenteel juist zuiniger dan in de zomer.

    Maar ben dan wel van 18" naar 16" gegaan

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
    Leon Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina