1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 EcoBoost 125pk Verbruik volgens boordcomputer en wat je bij Shell afrekent: verschil tot 1L/100KM.

Discussie in 'Performance' gestart door i-am-will, 18 jul 2017.

  1. #1 i-am-will, 18 jul 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jul 2017
    Sinds enige tijd houd ik op spritmonitor.de/ bij wat mijn Focus verbruikt.

    Nu valt me alleen op dat wat de boordcomputer roept en wat ik daadwerkelijk tank de boordcomputer altijd veel te positief is. Tot wel een 1L/100KM verschil.

    Is dit een incidentje of is het gewoon een sjoemel-boordcomputer die het bij iedereen veel te positief is als je het zelf even in een rit controleert (en dan heb ik het dus niet over wat Ford op hun site heeft staan en helemaal verschilt)?
     
  2. Je kan de boordcomputer zelf corrigeren. Ik zal even het topic opzoeken, linkje volgt.
     
  3. Kun je zelf aanpassen met de volgende methode:

    [​IMG]
    free photo hosting

    Werkt perfect, mijn BC wijkt 0,1 af altijd.
     
  4. Zo moet het inderdaad. Wat ik begrepen heb is dat de boordcomputer na een bepaalde datum niet meer in stappen van 1 gewijzigd kan worden, maar alleen in stappen van 100.
     
  5. denk dat dit wel alleen handig is als je elke tankbeurt reset
    mijn teller staat op 7.1/100 sinds laatste reset. sindsdien heb ik 1op13.1 (7.6/100km) gereden ongeveer

    er zitten twee problemen bij waardoor je deze afwijking hebt. 1 computer leest druk uit en de tijd dat er ingespoten wordt. aan de hand daarvan weet hij hoeveel benzine hij inspuit per 100km.
    bij de tank zijn de meters misschien ook in voordeel van de pomphouder.
    50liter benzine zou in het echt maar 49liter of zo zijn.
    hierdoor krijg je dus een afwijking

    op basis van de formule zou ik beter rond de 934 kunnen zitten
    7.1/7.6*1000

    ga je kijken naar de afwijking is dan maar 7%
    tevens is het ook zo dat de afwijking ook je km-stand anders is.
    bedoel rij je 100km via hectometerpaaltjes. dan heb je over het algemeen op je instrumentenpaneel 105km gereden
    als de bc hier ook rekening mee wordt gehouden of dat dit op testbank is gechecked dat zit hier ook allemaal een verschil in.

    belangrijkste is dat hij lekker rijdt
    het moment dat ik zuinig ga rijden is als ik electrisch rij
     
  6. Je doet toch sowieso na iedere tankbeurt resetten?
    Of je moet er al mee op vakantie gaan en je gemiddelde gedurende de vakantie aan een stuk willen weten maar dan is het gewoon alle liters en bedragen bij elkaar optellen en als 1 grote tank invoeren.

    Ik heb het na de eerste tank uitgerekend, aangepast en echt perfect.
    Meestal geeft mijn BC 6,4/100 aan en is het daadwerkelijk 6,5/100.
     
  7. Pompen worden regelmatig gecontroleerd door Agentschap Telecom (zie https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/metrologie/controle-van-benzinepompen), je ziet ook vaak zo'n ronde groene sticker op de pomp. Dus kans op meters in het voordeel van de pomphouder is bijzonder klein.
     
  8. Ik bedoelde ook niet dat er grote verschillen zijn. Maar dat er verschillende variabelen zijn. Diverse kleine verschillen kunnen ervoor zorgen dat er een verschil in komt.

    Enige wat ik reset is de dagteller me gemiddelde verbruik niet. Verbruik per tankbeurt reken je uit. Dit zgebeurt als ik het in een spreadsheet zet. Daar wordt ook de overall gemiddelde van alles uitgerekend.

    Als je dit idd goed wil doen is het verstandig keer lomp te rijden en kijken naar verschil. Dan zo rustig mogelijk rijden met een tankbeurt. Als beide verschillen ongeveer zelfde percentage hebben dan zou je het idd kunnen wijzigen en aanpassen.
    Nu als ik 7.1 zie op scherm moet ik heel erg me best doen om hem op 7.0 te krijgen ivm er al 1000km mee gereden .
     
  9. Maar van de andere kant, who cares? Als je tank bijna leeg is, moet je tanken. Als je je tank vol tankt, moet je betalen wat er ingegaan is. Mij boeit het niet echt wat de boordcomputer of de pomp zegt, ik hoop alleen dat die pomp een geijkte meter heeft en dat ik niet nog meer genaaid word door de brandstofleverancier dan dat nu al het geval is. Maar wellicht ben ik hier te simpel in. Kan ook.
     
  10. Zo denk ik er ook over hoor ;) tanken als het moet:cool:
     
  11. Maar is wel leuk om bij te houden in Spritmonitor. Maar daar heb je de waarde van de BC niet nodig maar als je BC een beetje gelijk heeft weet je wel of je goed bezig bent met die tank.
     
  12. #12 Iodokus, 28 jul 2018
    Laatst bewerkt: 28 jul 2018
    Voor wie een Focus MK3 heeft met een bouw datum 2015 tot 2018 en interesse heeft zijn/haar gemiddelde verbruik instellingen aan te passen in stappen van 1 ipv 100, volgt hier een instructie zoals ik deze op een Duits forum gevonden heb.

    Na wat rommelen is het me inderdaad gelukt de instellingen aan te passen bij de RS in stappen van 1 ipv van de grote sprong van 100. Haal er je voordeel uit, enige kennis van de Duitse taal is nodig :think:



     
  13. Interessant, dat ga ik ook uitproberen.

    De afwijking van de Focus is niet erg stabiel; schommelt tussen 0,7 en 1,8 liter per km.

    Mijn vorige auto (Hybride Auris) had een nog veel grotere afwijking.
     
  14. Instelling gewijzigd van 1000 naar 900. Geen zin om te proberen het met stapjes van 1 voor elkaar te krijgen.

    Waarde op de display is nu 0,3-0,6 te laag. En dat bevalt prima!
     
  15. Ik moet zeggen dat ie bij mij aardig overeenkomt. Ook bij mijn vorige auto, een Fiat Punto Evo, kwam ie aardig overeen.
    Nooit geweten dat je dit zelf kan aanpassen bij de Focus!
     
  16. Wat je boordradio aangeeft, heeft ook met de benzine die je rijd te maken, rij je met 98 dan geeft ie naar mijn mening het nauwkeuriger aan dan met 95
     
  17. Als je het verbruik precies wil weten, moeten ook de afgelegde kilometers kloppen. Dus behalve dat je het verbruik corrigeert, moeten ook de bandomtrek kloppen.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina