1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6i 16V 100pk Verbruik Focus 2

Discussie in 'Performance' gestart door Dennis Hondema, 13 mei 2021.

  1. Beste leden, ik heb een vraag over het verbruik van een Ford Focus 2 uit 2006. Ik heb sinds een paar weken mijn Focus 1 fase 2 ingeruild voor een Focus 2 fase 1 uit 2006. Een 1.6 16v Futura. Nou geeft mijn boordcomputer aan dat ik op een volle tank ongeveer 484km kan rijden tot tank leeg. Klopt dat? Mijn oude Focus deed met gemak 950km op een volle tank.
     
  2. Haalde je ook 950km op een tank? Wat voor motor had je daar in zitten?
     
  3. Dat was ook een 1.6 16v Zetec (cool edition)
     
  4. Dat zou ik ook wel willen. Ik heb zelf nooit meer kunnen tanken dan 45 liter.
     
  5. Is de tank van een Focus 2 dan kleiner? Er zit volgens mij een 55 liter tank in de Focus 1.
     
  6. Je moet even kijken naar hoeveel km's per liter of liter/100km je kan rijden.
    Dan wel berekend en niet wat de auto aangeeft.

    focus mk2 heeft dacht ik ook 55liter tank. daarvan gebruik je 50liter maar van. dit ivm keer 49liter heb getankt en nog enkele kms qua range had.

    485km is dan 1op9,7
    950 is dan 1op19.
    beide is beetje wel het extreme wat je ermee zou kunnen rijden.
    1op19 zou kunnen bij grote en lange afstanden waar je meer 80 rijd dan 120kmh
    1op 9.7 kan wel dan heb je alleen kleine afstanden gereden van paar km in de binnenstad.

    gemiddeld moet je rond de 1op14 tot 1op17 wel zitten.
     
    Dennis Hondema vindt dit leuk.
  7. Ik gebruik een Fuel manager app op de telefoon. Dus hou wel mijn tankbeurten bij en ik tank altijd bij half leeg.
    Over het algemeen rijdt ik geen grote afstanden op dit moment (corona en door dat geen werk) Maar dat was met de oude ook al zo.
    Die ging was half leeg al op 450km.

    Met de nieuwe heb ik bij het ophalen 95km gereden (snelweg en 100km/h) daarna wat kortere ritten (80km/h, stukje bebouwde kom en 50 in de 5)
    Overigens geeft de auto aan dat ik zo'n beetje blijf steken op de 10.8l/100km
     
  8. als ik jouw verhaal zo lees, dan drinkt de auto teveel benzine. de grote vraag is waarom. hoe loopt de motor verder? Merk je dat hij wat rijker loopt naar jouw mening? als zijnde geur bijvoorbeeld.
    die 95km die je gereden hebt had je met gemak rond de 1op14 minimaal kunnen zitten.
     
  9. Hij loopt verder prima. Draait stationair net geen 1000 toeren en heb er verder geen klachten mee. Zit flink wat kracht in de lage toeren dus wel sneller doorschakelen dan mijn vorige. Het is wel een gehorig blok maar dat schijnt bij deze wel te horen dus dat neem ik voor lief. Ik ga nu even monitoren wat deze verbruikt tussen 2 normale tank beurten in zoals ik normaal doe.

    Ik heb nog niet zo lang geleden van mijn garage een Focus 2 fase 2 mee gekregen met hetzelfde blok en ik merk er geen verschil in. Al was dat een hatchback en heb ik een station. Verder vraag ik me af hoe betrouwbaar die boordcomputer is. Ik heb een BMW 320 en een Opel Vectra V6 gereden en die deden beiden echt maar 400km op een tank dus je mag verwachten dat deze wat zuiniger is. Ik weet dat deze zwaarder is dan de Focus 1 en heeft wat bredere banden dus dat zal vast een rol spelen.
     
  10. wat je zelf al aangeeft, auto is zwaarder en staat op bredere banden.
    dat weet je niet want je rijdt de tank nooit leeg.

    ik kan bijna 600 km op een halve tank maar dat betekent niet dat ik bijna 1200 op een volle tank kan rijden.

    en 50 in zijn 5 rijden is 'het nieuwe rijden' en zal wel zuinig wezen maar heeeel slecht voor je auto.
     
  11. Waarom zou dat heel slecht zijn? Hij zit toch juist lager in de toeren dan bijvoorbeeld in de 4.

    Je hebt gelijk dat 600km op een halve tank niet wil zeggen dat je 1200 uit een volle tank kan halen. Ligt aan van alles en nog wat zoals rijstijl, stadsritten of snelweg ritten etc. Maar ik hoop toch wel dat een Focus 2 1.6 toch iets meer dan 484km uit een tank kan halen.
     
  12. Ik kon met mijn vorige focus dat was ook een MK2 100PK niet meer dan 500km halen. Ik mag altijd graag op mijn racefiets fietsen en ging dan ook geregeld naar Limburg. Met Volle tank weg uit Groningen en bij aankomst zat er nog een kwart in.
    Een weekend fietsen koste aardig wat benzine ,maar een hobby kost geld :mrgreen:
     
    Dennis Hondema vindt dit leuk.
  13. Want in Groningen is niet te fietsen? xD Ik mag zelf ook graag fietsen. Moet alleen weer even sparen want er moet een nieuwe fiets komen. En ja, hobby kost geld.
     
  14. jawel hoor zeker wel. Maar ik mag graag heuveltjes en bergjes fietsen en dat kan hier amper tot niet.
    Steilste wat we hier hebben zijn viaducten :rofl:
     
    Dennis Hondema vindt dit leuk.
  15. 50 in zijn 5 is "slecht" is ruim begrip.
    Je zit dan laag in toeren en dus gebruik je op dat moment bijna het volle vermogen en koppel die er beschikbaar is. Dan staat er dus ook constant druk op alle onderdelen.
    tevens draait je oliepomp niet heel snel en heb je mogelijk een wat lagere oliedruk op dat toerental.
    Dit kan resulteren bij wat zwaardere belading. dat het sneller slijt.
    1500rpm is het beste wat je constant kunt doen. niet te weinig en ook niet echt te veel.
    beter tussen 1500-2000rpm zitten dus dan 1000-1500rpm.

    Mijn auto haalt ook 50 in zijn 6. Alleen draait dan net 1100rpm beter in zijn 5 en als ik echt doortrek dan eerst naar zijn 3 voor ik echt optrek.

    Vandaag stond ik in belgie met halve tank volgens de meter had 260km gereden en kon nog 450km rijden.
    Beste is tijdje in de gaten houden en via de tank uitrekenen wat verbruik is
     
    Dennis Hondema vindt dit leuk.
  16. Heb je de verbruiksmeting al eens gereset? Het kan zomaar zijn dat de vorige eigenaar een heel ander gebruik gereden heeft en dan duurt het een paar tanken eer het gemiddelde gebruik gaat veranderen, dus eerst die zelf resetten en dan eens een paar tanken zelf verrijden. Korte afstanden zijn in ieder geval slecht voor het verbruik
     
    Dennis Hondema vindt dit leuk.
  17. vorige was een focus 1.6 uit 2001
    de huidige is een focus 1.6 vcti uit 2006
    En allebei zitten ze rond de 1 op 12...
    Meestal zit ik in tussen de 1500 en 4500 rpm, daarin rijd die gewoon het fijnst.
     
    Dennis Hondema vindt dit leuk.
  18. Dank en duidelijk! Ik zit tussen de 1500 en 2000 rpm (5 bak) op de 50 in de 5e.
     
  19. Ja toen ik door had hoe dat werkte is die gelijk gereset. Ik ga het zo eens even aankijken en wat tankbeurtjes afwachten.
     
  20. Ik heb ook een focus 2 met de 1.6.

    Over lange aftanden en de tank leeg rijden tot er wordt aangegeven nog 80km te gaan kom ik rond de 600 a 650 km.

    Alleen korte ritten en bebouwde kom en er net buiten kwam ik in het begin ook niet verder dan een 500 km op een tank.

    Zit nu gemiddeld rond de 550 km op een tankbeurt van rond de 45 liter benzine 98 (E5)
    Met die nieuwe brandstof combinatie e10 kan ook zomaar het verschil wezen in kilometers die je wel of niet kan rijden.

    Moet er wel bij zeggen dat ik redelijk door rijd en het toerental alleen onder de 2200 toeren komt als de motor stationair draait.

    50 in zn 3
    70 in zn 4
    80 in zn 5

    Maar doortrekken in zijn 4 tot 120 is geen probleem brand je alles ook een beetje schoon

    Verstuurd vanaf mijn SM-G988B met Tapatalk
     
    Dennis Hondema vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina