1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Veel gestelde vragen over Velgen, banden & ophanging

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Hunter, 28 okt 2008.

  1. #401 Carfreak64, 27 jul 2021
    Laatst bewerkt: 27 jul 2021
    @CAT rjp:
    Je kunt het weer laten geven op je display tussen de toerenteller en snelheidsmeter met wijzer, je digitale snelheidsmeter wordt dat vervangen door data over de banden tijdens het rijden, ik hoop dat je dit bedoelde?

    @truckerowerner
    En wel meer, tot wel 0,4 bar, kun je dus mooi permanent in het display aflezen bij iig een MK IV. In de winter bij koud weer staan de meter op bijv. 2,3 bar, na een half uur autoweg op minimaal 2,6 bar (bandentemp. ?? graden celcius). Dat is de reden dat je de banden op spanning moet brengen als deze koud zijn. Sterker nog. Als je op 1 dag ineens 15 graden temperatuurverschil hebt en de uitgangswaarde was 2,3 bar dan zal de bandenspanning na die temperatuurswijziging 15/273 (-273 Graden Celsius is het abs. nulpunt)= 5,5 procent zijn...ruim 2,4 of 2,2 bar. Hypothetisch. Ik breng mijn banden 's-morgens na een nacht bij -8 stilstand op 2,3 bar en later die dag is het +7 graden dan zijn je banden dus ruim 0,1 bar harder dan die ochtend, zonder dat je een meter gereden hebt. De sensoren/meter in de MK IV bevestigen dit iedere keer ook via Ford Pass. Zet de auto na gereden te hebben weg, lees de bandenspanning uit en ververs na een aantal uur en je ziet een lagere bandenspanning dan na de rit.
     
  2. Hoi allemaal,
    Begin november ga ik dan eindelijk mijn Focus ophalen en ik zit al te kijken naar een kleine verlaging dmv een setje verlagingsveren.
    Het gaat om een Focus ST-Line 1.5 Ecoboost uit 2015, zijn er hier mensen die ervaring hebben met het verlagen dmv veren bij dit model?
    Ik heb nu deze op het oog:

    https://www.schroefset-shop.nl/eibach-pro-kit-ford-focus-iii-1.5-ecoboost-2.0-1.5-tdci-1.5-t

    Is dit een goede optie of zijn er mensen met andere/betere sets?

    Alvast bedankt.
     
  3. N.focus.91 vindt dit leuk.
  4. Ik heb een mooi wintersetje gezien maar ik twijfel over het volgende: Passen MK4 ST velgen ook onder een ST-line 1.5 MK4 ? Dank voor enige reactie.

    [​IMG]
     
  5. Iets meer info over de velg is wel wenselijk, zodat de specialisten hier op het forum je antwoord kunnen geven.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  6. Steekmaat geeft volgende info:

    [​IMG]

    En voor de ST:

    [​IMG]

    Greetz Emiel
     
  7. zeker past dat !

     
  8. Dit vind ik over de velg:


    1 Breedte 8"
    2 Diameter 18"
    Aantal gaten 5
    3 Steekmaat 108 mm
    4 ET-maat 45 mm
    5 Naafgatdiameter 72.5 mm

    Zou dan moeten passen.
     
  9. Boutgaten en steekmaat is goed. ET-maat kun je verwaarlozen, naaf diameter heb je een ring voor nodig om die passend te maken naar 63.4mm. Zou je vooral niet aanraden om zonder te monteren. Je kunt verloop ringen in alle maten kopen zodat je de velgen alsnog kunt gebruiken, mits de rest ook past uiteraard.

    Check wel even of de kop van de moeren overeen komt, of bol of conisch. Pas nooit andere toe dan wat er bedoeld is voor de velgen.

    Groeten, Nick

    2004 1.6 Focus C-Max S
     
    Arjan Focus vindt dit leuk.
  10. Hoezo kan je de et verwaarlozen? Die is zeker wel belangrijk. Er zit wel wat speling in een et waarde maar afhankelijk van het aantal j breed kan het zeker een probleem opleveren.

    Persoonlijk zou ik geen wielen monteren die verloop ringen nodig hebben dat is altijd ellende met trillingen.
     
  11. TS vraagt advies over deze betreffende velgen, ik zeg niet dat je ET waarde in z'n algemeenheid kan verwaarlozen. Over 2,5mm kun je twisten in dit geval maar dat zou ik verwaarlozen. Ik merk dat ik voorzichtig moet zijn met hoe ik iets formuleer... Normaal gesproken ETwaarde zoveel mogelijk respecteren maar 2,5mm zou ik me niet druk om maken voor deze velgen.

    Beste is gewoon originele velgen kopen, ben je ook niet verzekerd van trillingsvrij maar het is in ieder geval afgestemd op een Ford. Ik heb vaker velgen met ringen gemonteerd gehad, nooit last gehad van trillingen.

    Groeten, Nick

    2004 1.6 Focus C-Max S
     
    Koen_ vindt dit leuk.
  12. Vrijwel alle aftermarket velgen, ook die van hoge kwaliteit, worden maar in 1 naafmaat gemaakt en hebben dus centreerringen nodig.
    Als je deze van goede kwaliteit koopt is dat geen enkel probleem, nog nooit enig trillingsprobleem mee gehad bij ...tig auto's ;)
     
  13. Mbt de MK IV modellen het volgende: De std 17" ST Line velgen hebben een ET van 50 mm, de std/optionele 18" ST line velgen hebben een ET van 55 mm, dus deze 18" velgen met een ET van 45 mm wijken behoorlijk af , dus geen 2,5 mm, maar 10 mm. Ik vind de uitspraak 'ET-maat kun je verwaarlozen" nogal gewaagd..

    Overigens: Op steekmaat.nl barst het van de foute opgaven van maten.
     
  14. het is nog steeds afhankelijk of de velgen dezelfde aantal J zijn of een ET waarde wel of niet past. het aantal J geeft de breedte van de velg aan in inches. Als jij van een 7.5J velg naar een 8J velg gaat wordt de velg al 1/2 inch breder, dat is 1,27cm. Zelfs een velg met exact dezelfde ET kan dus voor aanloop problemen zorgen als deze breder is. ET is niks anders als de spacing van het hart van de velg ten opzichte van het midden van de velg.

    De enige goede manier om dit uit te zoeken is gaan meten. naast dat het natuurlijk niet uit de wielkasten moet steken, of tegen de veerpoot aan moet zitten moet je voor de apk ook nog een volledige stuuruitslag kunnen doen zonder dat het wiel aanloopt (ook niet tegen de modderkuip).

    En de ringen is ieder zijn ding denk ik. Voor mensen die weten wat ze doen en zorgvuldig werken zal het zeker geen problemen opleveren. maar ik loop al 20 jaar in een garage en heb al heel wat ellende met die dingen gezien. Plastic spacers die beschadigd zijn of stukken missen omdat ze er al 10x op en af zijn geweest. Aluminium spacers die op de naaf zijn vast gecorrodeerd, liters met vet/pasta op/onder/tussen de spacers waardoor die niet goed centreert noem het op.
    Als je het kan vermijden, vooral doen en als het niet anders kan, kies een kwalitatief goed setje, behandel ze goed en informeer je garagist dat ze er tussen zitten.
     
    Arjan Focus vindt dit leuk.
  15. Ik ben nu op zoek naar een nieuwe set velgen voor onder mijn Focus MK1; nu is het aanbod van 4x108 niet zo heel groot via o.a. marktplaats / facebook market etc.; wat wel veel wordt aangeboden is 4x108 die onder Peugeot of Citroen vandaan komt. Enige probleem daarbij is dat de naafdiameter groter is (65,1 ipv 63,4). Alleen voor zover ik kan vinden zijn hier geen centreerringen voor beschikbaar (het gaat immers maar om 2 mm). Heeft iemand enig idee of dit op te lossen is of gewoon gemonteerd kan worden?
     
  16. Volgens mij staan er genoeg 4x108 velgen voor Ford op marktplaats, zou daar persoonlijk eerst voor gaan en dan pas kijken naar alternatieven... Probeer je zoektermen anders eens aan te passen, veel zetten hun banden advertenties niet op de juiste plek omdat ze er dan niet voor hoeven te betalen [emoji6]

    Groeten, Nick

    2004 1.6 Focus C-Max S
     
  17. De fiesta staat zover ik weet nog steeds op een 4*108 steek velg. Je moet alleen even goed kijken of de et en j waardes overeen komen met je focus (zie steekmaat.nl) en een fiesta staat op bandjes met een kleinere omtrek dus daar moet je ook wat aan doen.
     
  18. idd, velgen van een Fiesta kunnen onder een mk1.

    Vaak hebben de velgen van de Fransen een afwijkende ET-waarde. Meestal is dit ET35 of ET40 uit mijn hoofd, dat scheelt al minstens 7 mm per velg in de breedte.
     
  19. Ja, ik zie verschillende ET-waardes van de Franse velgen voorbij komen. Nu zit er volgens mij ET45 onder, als ik dan naar ET20 ga, betekent dit aan beide kanten dat de velgen 2,5 centimeter naar buiten komen, toch? Is er wellicht ook ergens informatie te vinden welke ET-waardes passen? Of is dit dan weer afhankelijk van de breedte van de band / velg?
     

Deel Deze Pagina