1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Van 130 naar 100 km/u

Discussie in 'Algemeen' gestart door Patman, 16 nov 2019.

?

Van max 130 naar max 100 km/u vind ik;

  1. Een goede stap voor een beter milieu

    2 stem(men)
    2,5%
  2. Wat een flauwekul / onzin

    53 stem(men)
    67,1%
  3. Prima, Je kan toch al bijna niet harder rijden overdag

    6 stem(men)
    7,6%
  4. Prima, als alle EU (omringende) landen dit ook doen.

    12 stem(men)
    15,2%
  5. Maakt mij niet uit

    6 stem(men)
    7,6%
  6. Goede stap, maar....

    0 stem(men)
    0,0%
  7. Slechte stap, want....

    0 stem(men)
    0,0%
  1. 0,2% van wat? NOx? CO2? Gecombineerd? Ik zou graag dat onderzoeksrapport zien, heb je een linkje?

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  2. Wil jij gelijk hebben ofzo? Heb jij onderzoeksrapporten waar alles “correct” instaat zoals jij beweerd? Alles wat op internet en in de media staat is waar natuurlijk...
     
  3. Ik wil helemaal geen gelijk hebben. Ik ben alleen maar geïnteresseerd in objectieve data.

    Er zijn twijfels wat de snelheidverlaging op gaat leveren voor de NOx uitstoot maar daar zijn nog geen echt duidelijke onderzoeken naar gedaan voor zover ik gezien heb. Hier zou ik graag onderzoeksrapporten van zien en door willen lezen. Het enige wat ik gevonden heb was uit 2004 en dat betrof euro 4 auto's dus dat is niet echt representatief meer denk ik.

    Voor de CO2 uitstoot is het gewoon erg simpel en dat kan je zelf zien aan je verbruiksmeter. Rij een tank leeg met 100km/h en vervolgens één met 130km/h en je ziet het vanzelf.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  4. En daar ga je de mist in, dat is namelijk onmogelijk. Stap jij in je auto, rijd direct 100 of 130 de tank leeg? Neen, dat gaat niet, verkeerslichten, files, optrekken, langzaam rijden, snel rijden. Je ziet, elke rit is anders, dus ook in verbruik dus ook in uitstoot. Je rijd immers nooit dezelfde snelheid.

    theorie en praktijk zijn 2 hele verschillende dingen
     
  5. Natuurlijk rij je niet direct 100 of 130 maar als ik een tank leeg rij en niet harder dan 100 rij dan scheelt het aanzienlijk met als ik 130 rij waar toegestaan.
    Als ik niet harder dan 100 rij haal ik zonder al te veel moeite 4,2 tot 4,5 L/100km. Rij ik wel 130 dan stijgt het snel tot 5,5L/100km.
    Dan lijkt 1L/100km niet veel maar op jaarbasis scheelt dat ruim 500L brandstof voor mij. Dat is direct 500 x 2,3kg CO2 per liter benzine = 1150kg CO2. Dat is dan voor één enkele auto. Het zal ongetwijfeld per auto verschillen maar al zal het de helft van dit verschil zijn per auto, reken maar uit wat dit op het gehele wagenpark in Nederland is...

    "This is how 1 L of gasoline, which contains about 0.63 kg of carbon, can produce about 2.3 kg of CO2 (3.67 × 0.63 kg = 2.3 kg)."
    Bron: https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjABegQIDhAG&usg=AOvVaw1YSiNIt9RnQxgNmLsDMaWV

    Even een globale inschatting maken op basis van 8,5 miljoen auto's in Nederland die gemiddeld 13000km per jaar rijden.

    Stel het scheelt gemiddeld een halve liter per 100 kilometer als je niet harder dan 100 gaat rijden ten opzichte van niet harder dan 130.

    8.500.000*13.000km=110.500.000.000km per jaar in Nederland. Dat scheelt dan 552.500.000 liter brandstof op jaarbasis.
    Dat is dus bijna 1,3 miljoen ton CO2 op jaarbasis.

    Bron aantal autos:
    https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/14/aantal-wegvoertuigen-blijft-stijgen

    Bron aantal kilometers:
    https://autorai.nl/amp/nederlandse-verkeer-cijfers/


    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  6. oh oh, dat gaan de oliemaatschappijen niet leuk vinden.
    en de staatskas ook niet ;)
     
  7. Ik geloof dat je bij 130 best meer uitstoot hebt dan bij 100 maar de afstanden en de mogelijkheden waar je op de dag 130 mag zijn in Nederland zo beperkt dat het verschil minimaal zal zijn met deze maatregel.
    In '74 werd tijdens de oliecrisis de maximum snelheid van 100km ingevoerd. Reden die hiervoor werd gegeven was om zuiniger om te springen met de olie. Achteraf bleek dat er nog genoeg olie was, dus er was helemaal geen tekort aan olie. maar goed, Dit is inmiddels 45 jaar geleden en het wagenpark is inmiddels uitgegroeid van ruim 2 miljoen in 1970 naar nu ruim 12 miljoen. Je kunt je dus voorstellen wat het verschil is. Nu is de infrastructuur en het wegennet wel wat aangepast aan dit aantal auto's maar ruimte voor nog meer asfalt is er niet meer. Resultaat is meer en langere files op alle momenten van de dag. Ooit begon de spits rond 07:00 maar is nu verschoven naar 05:30. (Geloof me want ik rij er vaak genoeg tussen). Ik zou op dit moment 130 mogen rijden maar dit is onmogelijk. Daarom is de maatregel tussen 06:00 en 19:00 ook een wassen neus.
     
  8. Dan gooit het kabinet er wel het kwartje van Kok, ik bedoel Rutte bovenop.....:)
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  9. Dan is het dus sowieso ook geen probleem om te verlagen naar 100km/h. Je kan in de praktijk die 130 toch al niet halen zoals je zelf ook zegt. Ik ben in de praktijk ook überhaupt al blij dat ik boven de 100 uit kan komen. Na 19 uur mag je nog wel gewoon 130 en dan kan je dat vaak ook fatsoenlijk rijden met een constante snelheid.



    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  10. #110 jason101, 7 dec 2019
    Laatst bewerkt: 7 dec 2019
    Wat ik ermee wil zeggen is dat de uitzondering van 130 tussen 19:00 en 06:00 nergens op slaat. Willen ze 130 toestaan doe dit dan tussen 20:00 en 05:00. Vooral rond de Randstad kan de spits lang blijven duren, zelfs tot na 19:00. En op wegen waar je nu op de dag 130 mag zullen de files alleen maar toenemen en langer duren tijdens de spits. Wat ik bedoel is dat ze in Den Haag niet weten waar ze het over hebben.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T585 met Tapatalk
     
  11. Er zijn ook stukken in nederland waar je in de "spits" ook gewoon constant 130 kan rijden...

    En bovendien als jij zo graag de wereld wil redden met het marginaal besparen op co2 en stikstof raad ik jou en alle mensen zoals jij in Nederland aan om in plaats van 100 te rijden de fiets te pakken. Dan blijven wij gewoon lekker 130 rijden.
     
  12. Voor en tegenstanders blijf je altijd houden, is je goed recht. Maar zolang er geen cijfers bekend zijn blijft alles in het gewis.

    Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
     
  13. hij wil de wereld niet redden maar is gewoon geïnteresseerd in de beweegreden van de maatregel en de getallen erachter.
    en volgens mij rijdt @meeder zo'n 50K per jaar beroepsmatig, dan zou die op de fiets of part time moeten gaan werken of per jaar 36 maanden nodig hebben :schater:
     
    meeder vindt dit leuk.
  14. Jongens,
    houden we het wel een beetje netjes?
    Ga op een normale manier met elkaar om anders sluiten we dit topic.

    Ik hoop dat ik duidelijk geweest ben. ;)
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  15. Volgens mij is het zo dat het theoretisch best klopt dat er verschil is tussen 100 en 130, maar de praktijk is gewoon zo dat de meeste automobilisten harder rijden dan 100.
    Ik zie het elke dag. Ik rij altijd 104 op de teller en iedereen rijdt mij voorbij. (A4, A13, A12, A15 en A16)
    En dat zie ik niet veranderen. Ook niet na 1 maart 2020.
     
    Tigershark vindt dit leuk.
  16. Reeds al eerder vertelt op dit forum, maar bij mij thuis vandaag naar Groningen of andere locaties in het noorden is echt wel een dingetje met 100km/h. Het is slaap verwekend kan ik je vertellen. Er zijn nog hele stukken waar je gewoon 120 of 130 kan rijden. Dus ja voor mij is het wel een probleem.
     
  17. Maar ga je dan ook 100 rijden Kees? Nee toch?
     
  18. Privé denk ik niet maar zakelijk wel @Rykers
     
    gerardTDCI en Rykers vinden dit leuk.
  19. Zakelijk ga ik gewoon gebruik maken van flitsmeister. :P
    Ik begin zo'n enorme hekel aan het huidige kabinet te krijgen...
     
  20. Dat had ik al bij het aantreden ervan. Maar dat is een ander verhaal....
     
    musiman vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina