1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

vaag schakelen ford focus

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door sjoerdblauwe, 7 jul 2018.

  1. hey mensen,

    ik heb een vraag ik heb sinds een paar dagen een ford focus fase 2 facelift van 2008 met 2.0 16v.

    nu is mij opgevallen dat als de auto van zijn 2 naar 3 ga je dit niet in een keer kan doen je moet hem echt eerst rustig in het midden zetten. dit zelfde geld voor zijn 4 naar 5. Dan moet je echt eerst in neutraal en dan pas naar zijn 5 het gaat nooit in een keer van uit de 4. het lijkt dan alsof je tussen zijn versnelling in zit.

    heeft iemand dit ooit mee gemaakt hoe je dit oplost.

    ik dacht zelf aan het schakelmechanisme.

    gr sjoerd
     
  2. Dit kan aan (de afstelling van) het schakelmechanisme liggen maar net zo goed een intern probleem zijn in de versnellingsbak.

    Persoonlijk zou ik beginnen met het controleren van zowel het schakelmechanisme onder de versnellingspook en op de versnellingsbak en het af (laten) stellen van de schakelkabels volgens de voorgeschreven procedure. Wanneer dit het probleem niet oplost is de kans vrij groot dat het probleem in de versnellingsbak zelf zit.
     
  3. waar zou ik de procedure voor het afstellen kunnen vinden? het voelt niet als het in de bak zit. dit omdat hij ook iets zwaarder naar links en rechts beweegt de pook in neutraal stand.

    er is goed mee te rijden alleen voelt raar vergeleken met vorige auto's die ik heb gereden. want in zijn 3 is nu gewend maar naar zijn 5 blijft apart
     
  4. Ik las het probleem, ik zag dat het hier een MK2 Focus betreft, maar lijkt heel veel op een probleem dat zich ook bij de MK1 voordoet! Daar komen 2 problemen voor die alleen maar met de schakelpook zelf te maken heeft, namelijk: 1) De pook komt niet zelf terug en het is zoeken naar alle versnellingen, vooral 1 en 2 / 5 en achteruit versnelling, komt doordat een veer in de voet van de schakelpook dan gebroken is of het plastic waar hij tegenaan zit afgebroken, voelt heel raar aan bij het schakelen, blijft elke keer weer zoeken naar de juiste versnelling, kan daardoor ook zwaar gaan. 2) De pook gaat zwaar naar de linker en rechter positie en de versnellingen daar gaan zwaar en geven weerstand, er is soms ook een piep of ander weerstandgeluid te horen, is op de duur storend! Dit komt doordat de plastic kogel/bal waar de voet van de pook zelf in draait in een soort kom draait, beide van plastic en als het goed is wordt die gesmeerd met een soort "vet" dat het bewegen geruisloos en licht maakt, als de auto meer heeft gereden en de garage niet af en toe wat van dat vet in die kogel/kom doet gaat de plastic op plastic contact maken en gaat hij zwaar en maakt geluid en slijten e beide plastic delen op elkaar in en ontstaat er steeds meer speling wat ook weer het schakelen moeilijk maakt, doordat het allemaal steeds minder exact gaat! In beide gevallen is het compleet vervangen van de pook met voetmechanisme door een andere de oplossing, wel altijd van te voren controleren of die andere wel goed is (veer en vet) en soepel gaat! Het vervangen bij de MK1 is op zich eenvoudig, wel veel schroefwerk (middentunnel moet er uit en daarvoor moet de passagiers stoel los om er bij te kunnen), maar zeker niet heel gecompliceerd! Ik neem aan dat het bij de MK2 om een vergelijkbaar systeem gaat! Ook het geheel vervangen van de kabels is geen hele grote klus, wel zorgen dat als je een gebruikte set neemt, deze wel goed functioneert, anders neem je het probleem weer mee over! SUC6 ermee!

    Mechanisme van MK1 kun je zien op deze link van Marktplaats: https://link.marktplaats.nl/m1299616626
    (kan helaas hier zelf geen foto plaatsen)!
     
  5. de klachten die jij opschrijft lijken niet op die ik heb. alleen tijdens het rijden naar zijn 5 is iets zwaarder

    het is echt van dat je niet in een keer van zijn 2 naar 3 kan en van 4 naar 5 kan. het is echt dat het een h profiel is dat je moet doorlopen ipv van dat je schuin van zijn 2 naar 3 kan en 4 naar 5.

    ik ben altijd gewend dag je zo van zijn versnelling kan wisselen dus een schuine lijn trekt van het schakelen en niet het h profiel moet doorlopen zoals bijv je ziet bij een Ferrari.
     
  6. #6 StephenV, 10 jul 2018
    Laatst bewerkt: 10 jul 2018


    Je zal toch enigzins dat H profiel moeten volgen.
    Dat heb ik ook in mijn focus 2.

    En hoe steviger jij de versnellingspook vasthoud hoe meer je hem zelf zal moeten begeleiden in die H vorm is mijn ervaring.

    Ik gebruik mijn versnellingspook vrij losjes.

    Van 1 tik ik hem naar beneden naar 2
    Van 2 tik ik hem naar boven ( dan schiet die direct in de neutrale stand tussen 3 en vier ) en dan duw je hem zo door naar boven in zijn 3.
    Van 3 naar 4 tik je hem zo door naar beneden.
    Alleen van 4 naar 5 moet ik hem iets meer begeleiding geven (zorgen dat die eerst een stukje naar rechts gaat).


    Offff ik heb het zelfde (probleem) als jou maar heb het voor lief en gewoon aangenomen in de tijd dat ik de auto heb.
    Dat kan ook natuurlijk

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
  7. Ik heb eenzelfde soort probleem.
    Bij mij schakelt het alleen moeilijk van 1 naar 2. Ik moet dan even in zijn vrij zetten dan naar 2. Of als het kan van 1 naar 2 met enige weerstand.
    Is zeer ongemakkelijk.
    Ik heb een nieuwe set kabels al gekocht, deze ga ik ook vervangen. Maar wat ik hierboven las over invetten ga ik ook eens doen. De pook veert wel goed terug naar neutrale stand.

    Weet iemand de procedure om de kabels goed af te stellen?

    grt
    RS2000
     
  8. Hoeveel heeft de auto en dus de koppeling gedraaid? Uit eigen ervaring weet ik dat de combi 2.0 Duratec en MTX75 (bak) gevoelig zijn voor een goeie koppeling en goed werkend dual massa vliegwiel.

    Zo weet ik dat mijn koppeling en vliegwiel niet tof meer zijn, omdat het schakelen soms iets meer overtuiging kost. Als het de koppeling is, dan moet je die en het ook dual massa vliegwiel vervangen.
     
  9. motorsteunen en dmv zijn vaak de oorzaak bij een mtx75 bak
     
  10. Ik heb de kogel bij de pook onder de hoes flink ingespoten met grey grease.
    Het is een stuk beter gaan schakelen en ik wil nu van onder kijken of ik daar nog iets kan doen.
     
  11. Bij die zwarte sloper die ik van jouw had was het de schakeltoren op de bak die stoef was geworden. Beetje kruipolie en veel bewegen deden wonderen, voelt nou zoals t hoort.
     
  12. Herkenbaar, maar als je het niet erg vond, heb ik dat niet meer gedaan bij die auto ;).

    Ik heb wel bij onze zwarte MK2 eens de schakeltoren ingevet met white grease.
     

Deel Deze Pagina