1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. Goed bezig geweest en weer leuk om te lezen. In ieder geval heb je veel eer van je werk :thumbup:.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  2. Hou die gedachte vast, WPI, want het ergste moet nog komen... morgen meer... ik dacht namelijk hetzelfde...
     
  3. Meestal werkt F5 bij dit probleem.
    Ik zie in dit topic ook vaak eerst enkele fotos niet en na een refresh weer wel.

    Lekker bezig weer Koos. Naast natuurlijk het gezin een prima vakantiebesteding.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  4. En toen ik dacht dat de onverwachte zaken waren opgetreden, te weten een kapot frame en gaar schuim, pakte ik de wang erbij. Daar zat een stuk leer aan dat altijd in de stoel verborgen zat, niet is verkleurd is of eerder is behandeld.

    Omdat ik bij de eerste stoel ongeveer 75% van het flesje Leatherfresh, ofwel de kleur, heb verbruikt, terwijl volgens Colourlock een compleet interieur moet kunnen worden gedaan met dat ene flesje, heb ik bedacht om het oude flesje, dat ik bij aanschaf van de auto heb gekregen van de vorige eigenaar, eens te testen op de kleur. Stel dat die kleur 100% matcht met het spul uit het nieuwe flesje, dan kan ik de tweede stoel ook doen en wellicht de achterbank. Dus een testje met beide flesjes op dat stuk leer, tegen het onderste stuk van onbehandeld leer.

    [​IMG]

    Links van het vierkantje zie je naar boven toe een beetje een donkere vlek, recht van het vierkantje naar boven toe niet echt kleurverschil.

    [​IMG]

    Op de stoel die ik gereed heb. Lijkt een stuk lichter dan de stoel… Het zal toch niet??? Dus gebeld met BCX, die leverancier is van Colourlock in Nederland. “Tja, pigmenten kunnen wel eens wat verschuiven in de loop van de jaren”. Gelul dus, ik bestel 0206 Perlbeige voor mijn BMW e30 cabrio. Wat kan daar aan verschuiven. Je hebt de kleur spot on, of je zit ernaast. Moeilijker is het niet, lijkt me. Ergo, BCX zit er naast, het is niet goed. Ik heb een stukje van het leer onder de stoel gesneden en als monster opgestuurd. Daar wordt nu de juiste kleur 0206 Perlbeige van gemaakt voor mij. Maar ja, die ene stoel is dus precies •••.

    [​IMG]

    Daarna alle onderdelen klaar

    [​IMG]

    En de stoelverwarming met de stekker aangelegd.

    [​IMG]

    En dan krijg je dus dit kleurverschil. De lichte stoel is de bestuurdersstoel met de juiste kleur. Het blijkt dat de juiste, lichte kleur ook veel beter matcht met de deurpanelen en de rest van de auto.

    [​IMG]

    Kortom, de ene stoel goed, de andere stoel moet opnieuw gekleurd worden. Daarna moet de achterbank ook nog, maar omdat ik wacht op nieuwe kleur, gaat dat nog even duren. Ik ben er wel ziek van dat leverancier zijn werk weinig serieus neemt en me met rommel opzadelt, waar ik dus veel extra werk van heb.
     
  5. Stoelen “klaar”, dus tijd voor de auto. Eerst maar eens goed stofzuigen. Kan er nou weer mooi bij.

    [​IMG]

    Daarna de kabelboom uitgelegd:

    [​IMG]

    Beide de consoles moeten eruit, de dorpellijsten, bij een E30 cabrio nogal groot. Speakerafdekking links, motorkapontgrendelingshandel, alles moet los, want het tapijt moet omhooggevouwen. Op die manier kan de kabelboom in de originele kabelgootjes weggewerkt worden. Kabel naar de stoel ligt op zijn plek, stuk naar de accessoireaansluiting moet nog.

    [​IMG]

    Dit is de accessoireaansluiting, onder het dashboard. Elk vakje heeft een eigen vorm, met sleufje, waardoor de stekkers niet kunnen worden verwisseld. Het beoogde vakje voor stoelverwarming is het bovenste lege, naast de stekker met Groen/Wit en Paars/Wit van de cruisecontrol.

    [​IMG]

    Maar het stekkertje…

    [​IMG]

    … heeft het streepje plastic dat op ongeveer 25% zou moeten zitten, mooi in het midden. Typisch weer een actie van BMW die nog een handvol stekkers over had ofzo…

    [​IMG]

    Niet getreurd, nokje afgesneden, stekker geplaatst, alles werkt.
     
  6. #2528 uwbuurman, 2 aug 2020
    Laatst bewerkt: 2 aug 2020
    Daarna de console aangepakt en de knoppen geplaatst. Hier de onderdelen.

    [​IMG]

    De console is voorbereid op de knopjes, zie onderzijde.

    [​IMG]

    Je hoeft alleen maar de vakjes uit te snijden, maar dat is nog wel dik plastic, dus voorzichtigheid geboden en geduld ook.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En het tweede vakje gesneden.

    [​IMG]

    En alles op zijn plek

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  7. Dan de laatste verrassing bij project interieur. De bijrijdersstoel had altijd al last van een wiebelende “bovendijbeen oplegging”, zoals BMW de uitschuifstukken van de sportstoelen noemt. Dat nader bekeken, er bleek geen pin te zitten in de verbinding van de draaiknop voor het uitschuiven, maar een boutje/moertje van een te geringe diameter, wat zorgde voor speling.

    Daarnaast schuift het geheel met vier kunststof blokjes over twee geleiders aan de stoel (zie eerdere foto’s van de gelaste beugels en de stekker onder de stoel). Bij deze stoel waren de blokjes bijna allemaal kapot en op een houtje/touwtje manier gerepareerd. Vrij lomp overigens.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aan de andere kant zit de originele klink vast, dus wat doe je dan als dat los moet? Netjes uitboren of iets anders? Juist. De slijptol erin. En dan maak je ook schade aan de rand en ook aan de rand van dat gat…

    [​IMG]

    [​IMG]

    Roest behandeld en ding zwart gespoten

    [​IMG]

    En het eerste nieuwe blokje erop. Door eigen stommiteit slechts 1 besteld en een klemmetje 4 keer, terwijl ik daar 1 van moest hebben. De rest is dus nu onderweg….

    [​IMG]

    Tot slot een restpuntje weggewerkt. 34 jaar oude haren vervangen door nieuw…

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  8. [​IMG]

    serieus? maak het dan niet denk ik dan :weird:
    werkte dit overigens wel?, lijkt me van niet.
     
  9. Precies dat, Gerard. De stoelen staan standaard in de uitschuifstand, omdat door de hoge dorpel van de cabrio, waar de stevigheid van moet komen, bij gebrek aan dak, de knop verrotte onhandig geplaatst zit. Dus wat ik zei, erg wiebelig, maar het bleef om zijn plek. Ik zit nagenoeg nooit op die bijrijdersstoel haha, maar straks kan het weer.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  10. t is stillll aan de overkant.... :nocheer::confused::shrug:
     
  11. Wat een klus. Erg mooi om te zien. Kom maar door met die volgende update :cheer:
     
  12. Interieur weer in de cabrio gedopt. Bestuurdersstoel moet nog steeds omgekleurd worden, dat is deze winter, maar de komende maand wordt de cabrio nog ingezet, daarna de winterslaap in, in de loods...
     
  13. De volgende update is echter niet grappig. Ik zou, zoals elk jaar, met vrienden naar de Eifel,in september. In aanloop naar de Eifel heb ik van alles gedaan om een hikje of wat uit de motor te krijgen. Vanaf ongeveer 4500 rpm stotterde motor wel regelmatig behoorlijk. Daar was niet veel aan omdat dat net het leuke gebied is van het totale toerenbereik. De compressietest gaf aan dat alle 6 potjes precies evenveel compressie hebben, zoals van een nagenoeg nieuwe motor mag worden verwacht. De betere afstelpogingen gaven geen superresultaat en met een CO van rond de 4 à 4,5% is het allemaal niet superfijn. Toch reed de auto niet verkeerd, maar top was het nog niet. Dus ik heb een afspraak gemaakt voor wat dynamische metingen van het K-jet systeem op de rollenbank, dus onder belasting. Dat was echter voor na de Eifel. Eerst op pad.

    Voor derig naar de Eifel aan, ben ik samen met een vriend naar België gereden om onderdelen uit te wisselen. Die vriend had gereden van zijn huis naar België, om wat aan de auto te wennen en ook aan de sportbak, die een andere schakelpatroon kent dan de ecobak 5 en de standaard 4 bak. Vanaf België reed ik en bij het wegrijden bij een kruising klapte de bak uit de 1, waarop wij aan het grappen waren over het feit dat hij geen enkele keer misschakelde in 350 km en ik gelijk binnen 4 km. Maar wat gebeurde was dat ik een paar kilometer later geen koppelingsdruk meer had. Nul. Dus plekje gezocht in een gehucht, langs een huis en gestopt. Klaar. Niks geen koppelingsdruk, niet meer in de versnelling te krijgen… Daar sta je dan. Ver van huis, in de middle of bumblefuck nowhere…

    We denken dat we een e21 aardig kennen op ons duimpje, dus binnen de kortste keer lag de schopplaat eraf, hebben we heel de leiding van hoofdkoppelingcilinder bij het pedaal tot hulpkoppelingcilinder op de bak nagelopen, geen lek te zien. Wel was het vloeistofpotje, gedeeld met de remmen, leeg. Dus dat potje maar op niveau gezet, dat maakte echter geen verschil nog steeds geen koppelingdruk. We zijn eerst maar in de auto gaan zitten om even te overleggen wat een plan zou zijn. Ondertussen zat ik wat te spelen met het koppelingspedaal en ineens had ik iets druk. Denk dat ik er wat lucht uit het gepompt. Dus auto starten en inderdaad kom ik m in de versnelling leggen, dus hup, rijden. We zijn naar het huis gereden van een belgische vriend, waar we vlakbij waren, want die heeft een brug. Hij was aan het werk, maar toch sta je daar beter te wachten dan in de rimboe.

    [​IMG]

    Na een klein uurtje kwam zijn vrouw thuis en komen we bij de brug. Dat was fijn!! Dus we hebben de auto omhoog gegooid, het bleek heel snel wat het probleem was. De vaste leiding van de flexibele slang naar de hulpkoppelingcilinder lekte op een koppeling. Hoe dat kan is een raadsel, maar lek was hij. In de garage lag een bultje oud ijzer, en laat daar een goed stukje korte remleiding bij liggen, met twee koppelingen eraan. Perfect! Iets te lang dus een kronkeltje in gebogen en zo paste dat. Ontluchten en hoppa, klaar!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Belgische vriend was inmiddels thuis, dus nog even ouwehoeren, een rondje rijden en daarna nog 1x vloeistoffen controleren. Toen zag ik dat er koelvloeistof miste. Niet veel, maar het was wel weg. Dus bijgevuld. Onder de olievuldop zat iets van een beetje sludge, maar minimaal. Even in de gaten houden. We zijn vertrokken naar de Eifel, rond kwart voor 9 zaten we aan de pasta in Manderscheid.

    De volgende ochtend rustig aan, even ontbijten, de auto leeggehaald, dashboard en andere spullen in de kamer gebracht. Daarna een plan trekken om de dag even relaxt door te brengen, wat kasteeltjes bekijken of even in de omgeving bekijken. Eerst de vloeistoffen weer even controleren. Remvloeistof netjes op peil. Geen koelvloeistof in het reservoir… Daar moest 2,5 liter bij… Veel sludge onder de olievuldop… Daar was ik wel even goed ziek van. De auto liep supergoed, de olie in nooit boven de 100 graden Celsius geweest, de koelvloeistofmeter niet boven de 3 kwart. Maar de getuigen liegen niet, geen koelvloeistof en wel sludge… Dus op zijn minst een kapotte koppakking, wellicht erger, kapotte kop of zelfs onderblok.

    Dus vrij vlot een plan getrokken, omdat we van plan waren de auto stevig te gebruiken de komende dagen, tijdens de toerritten vertrouwden we het niet. Dus andere auto nodig. Rond half 12 zijn we in de 323i gestapt, dashboard en overige spullen weer ingeladen en hup, gas erop naar Nederland. In het noorden hebben we de e21 323i gewisseld voor de e30 325i en na een snelle cheeseburger bij de McD weer koers op de Eifel gezet, we waren rond 18.30 weer daar, ditmaal dakloos. Mooi weekend getoerd.

    Eenmaal weer thuis heb ik de boel open gemaakt en ben ik aan de slag gegaan met het verwijderen van de motor. Ik ben daar een tikkie verdrietig over, want het wordt er nooit mooier van dan dat het was, een krasje is gauw gemaakt. Er zit veel tijd en energie in de auto en dan is dit gewoon ruk.

    Binnen 80 kilometer mist er zeker een centimeter koelvloeistof, ook al is dit een beetje scheef,

    [​IMG]

    Mayo aan de dop:

    [​IMG]

    Mayo in de cilinderkopontluchting

    [​IMG]

    Vocht in de balg

    [​IMG]

    En dus ook in de luchtweger

    [​IMG]

    Dus de motor er weer uit. Ik ben daar een tikkie verdrietig over, want het wordt er nooit mooier van dan dat het was, een krasje is gauw gemaakt. Er zit veel tijd en energie in de auto en dan is dit gewoon ruk.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De rollenbanktest in oktober heb ik dus afgezegd…
     
  14. Inmiddelsheb ik gezien dat bij cilinder #5 in de kop een scheur moet zitten, daar zie ik de koelvloeistof zo liggen. Wordt vervolgd.
     
  15. Dat is balen man :nocheer:
     
  16. Pfoee das een domper!
     
    uwbuurman vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina