1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. goh koos,wat een kleus weer,maar in deze tijd schitterend lees/kijkvoer :cool::thumbs:
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  2. Dit is niet normaal hoor, jij ook niet eigenlijk :), knettergek wat een werk, maar wat weer een gaaf project.
    Zie jij je huis nog wel eens? :P.
    Ik volg het weer met heel veel belangstelling.
     
  3. Raymond, ik geef je gewoon nog 7 jaar de kans om tijdens een project langs te komen. :mrgreen:
     
    R@ymond en gerardTDCI vinden dit leuk.
  4. Whahaha touché :). Koffie staat al een mooie tijd bij je klaar inderdaad.
     
  5. geld dat alleen voor Raymond?

    erg gaaf om weer vorderingen te mogen lezen op herstel gebied!

    mijn auto ondergaat momenteel ook het niet halve werk, had een lekke koppakking en hiermee besloten de kop volledig te laten reviseren en dan het blok weer op te bouwen met nieuwe onderdelen! :) desalniettemin is het werk wat jij doet niet 2.0 maar 5.0 in mijn ogen! respect en gaaf wou dat ik de ruimte en het geld ervoor had!
     
    uwbuurman, R@ymond en gerardTDCI vinden dit leuk.
  6. datum prikken en een kleine meet doen bij Koos mannen? ;)
    lijkt me heel leuk om het "work in progress" een keer live te aanschouwen :thumbs:
     
    R@ymond vindt dit leuk.
  7. Pffft.. ik zou willen dat ik de helft van je geduld en moed had om aan zo'n project te beginnen.:schater:
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  8. Haha, mooi, dank mannen! Post-Covid-19 is iedereen welkom.
     
    Gertjan en gerardTDCI vinden dit leuk.
  9. De rembekrachtiger van dichtbij. Daar is in de loop der jaren el wat remvloeistof overheen gegaan. Ik voorzie een rondje ontroesten, schuren en lakken. De Hoofdremcillinder is niet aftermarket te koop van een fatsoenlijk merk. Geen Até of FAG. Dus ik heb een revisiesetje besteld bij de BMW dealer, inclusief zuigers is dat. Maar dat kwam terug als backorder, terwijl er bij bestellen nog wel voorraad leek. Dat even afgewacht, maar nu geannuleerd. Ik heb inmiddels een Frenkit revisiesetje besteld, dat zijn alleen de rubbertjes. Ben benieuwd of dat wat is. De HRC zal ik van de week eens demonteren. De rembekrachtiger is van binnen erg mooi, dus die is prima op te knappen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan een rondje inspectie van de kale carrosserie, met onderstel en motor.
    Achterraamsponning. Het hoekje leek me niet de juiste vorm hebben. Met een beiteltje wat krabben en tikken. De horror. Ook hier gewoon plamuur over roest. Dat hoort kennelijk bij oude BMW’s. Oh ja, over gaten ook. Dicht is weg, toch?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan de kofferbak.
    Dit is de vloer in het midden. Gescheurd, gewoon metaalmoeheid. Zal wel een structureel probleempje onder zitten, qua chassisbalkelarij….

    [​IMG]

    Fijn dat ik het vloerdeel met de reservewielbak heb liggen…

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maar dit zit in de plaat ervoor. Waarom last iemand op deze manier een stuk ergens in? Dan kan je niet lassen. Doe het dan ook niet…. Of zou dit nog gekit moeten worden voor het perfect hersteld is?

    [​IMG]

    Al met al gaat het nog wel werk opleveren, voor deze kofferbak weer netjes is.

    [​IMG]
     
  10. Maar, dit soort projecten moeten stapje voor stapje worden aangepakt, anders word je gek en komt het ding in dozen op marktplaats. Dus terug naar de klus van het moment, het dak.

    De restanten van de verstevigingsbalk van het oude dak eerst maar eens aangepakt. De uiteinden zaten er nog.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna alle puntlassen gemarkeerd, van de randjes die nog weg moeten. Mooi om te zien dat dit handmatig werd gelast en dus zeer onregelmatig gepuntlast zit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Met de powervijl en niet met een puntlasboortje, haal ik de lassen weg. Powervijl geeft veel minder druk op de balken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. Dan de plek waar de A-stijl moet aangepast, dat moet goed aansluiten op het dak, dus even een malletje gemaakt.

    [​IMG]

    Ook hier komt er roest onder lak vandaan.

    [​IMG]

    Bovenste randje klaar, onderste nog niet

    [​IMG]

    En zo gaan alle randjes eraf.

    [​IMG]
     
  13. Lekker bezig om een auto weer als nieuw opbouwen.
    Waar neer is de B.M.W klaar om in te rijden.
     
  14. De volgende stap is het voorbereiden van het dak, waar ook de randjes af moeten, maar dan de andere kant

    [​IMG]

    Kwam nog wat zwarte kunststof blokjes tegen. Dit zijn afstandshouders voor de handgrepen aan het plafond, omdat de hemel iets lager zit door de schuifdakcassette. Grappig detail, in een e21 zou dat een goede oplossing zijn geweest, maar daar zit affabriek geen handgreep voor, bij een schuifkanteldak.

    [​IMG]

    En zo ligt het er bij nu.

    [​IMG]
     
  15. Dank! Maar opbouwen... zover ben ik nog niet. op zijn vroegst zal dat ergens 2023 of 2024 zijn, maar ik denk 2025 of later hahaha. Mijn vorige project heeft me veel geleerd. Ik heb daar ook nogal eens een planning gemaakt, ingeschat en vervolgens met jaren overschreden. Dat is het leuke van hobby. Ik heb auto's om te rijden en auto's om te restaureren. En geen haast.
     
    gerardTDCI en bluediamond vinden dit leuk.
  16. De juiste instelling! Met als resultaat een auto die beter is dan 'ie van de band rolde! :cool:
     
  17. Nu alle delen en randjes van het oude dak van de auto zijn geslepen, is het tijd om wat bescherming aan te brengen. Voor dat dat kan, moet alle vliegroest er vanaf.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna verder met het nieuwe dak, daar zat het frame van de auto nog onder, dat moet er af, voor ik de laatste randjes kan verwijderen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna kan ik de randjes verwijderen. Hier zie je de aansluiting van het dak op de C-stijl, die heb ik op de originele plek schoongemaakt, omdat dit de beste plek is om het weer tot 1 geheel te maken.

    [​IMG]

    Om de puntlassen uit te slijpen, moet je uiteraard niet te ver gaan, want dan slijp je in het blik dat moet blijven. Hoe doe je dat precies? Nou, warmte helpt. Het schuren geeft warmte en dat verkleurt het blik als het dun wordt. De puntlas voert warmte nog goed af, omliggend dun blik niet. En zo kleurt de las mooi als je diep genoeg slijpt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En zo haal je het randje eraf. Hierna rest vlakslijpen en vliegroest even verwijderen.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina