1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. En zo was er weer een laag stof op dit topic. Eens kijken, eerst de cabrio??
     
  2. De laatste foto's hier van de e30 zijn van de brandstofpomp, daarna heb ik vlak voor de zomervakantie nieuwe banden laten plaatsen. De oude waren 7 jaar oud en inmiddels moe, te hard en redelijk versleten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals in mijn daily 320XdT topic staat, ben ik daarna met de cabrio op pad geweest voor een nieuwe F31. Bij een dealer in Duitsland trof ik dit geinige tafeltje.

    [​IMG]

    En in de Eifel, in de buurt van Schalkenmehren had ik mijn kamp opgeslagen.

    [​IMG]

    Lekker genoten van de Duitse keuken :bag

    [​IMG]

    Trier even bekeken, middagje doorgebracht, maar het regende wel. Hier de Porta Nigre

    [​IMG]

    En vlakbij mijn tentje, in Manderscheid zijn wat oude kasteelruïnes

    [​IMG]

    Naar boven geklommen en een aardig zicht op de leukere wegen

    [​IMG]

    En ook in de regen weerde de cabrio zich uitstekend! Die nieuwe banden waren geen luxe. Maar vies werd hij wel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een hele kleine inkijk in een stukje van mijn zomervakantie.
     
  3. Zoals te zien op de voorgaande vakantiefoto’s wordt de e30 325iA cabrio best wel gebruikt. En ook de vorige eigenaar deed dat, gebruikte hem eerst als dagelijkse wagen, ook mee op wintersport en alles. Dus, na 34 jaar, mag men wat verwachten bij de spatbordrandjes. Ik heb bij de aanschaf in 2011 wat snel werk gedaan, wat kleine plekjes behandeld, maar dat is nu wel klaar. Tijd voor wat beter herstel, voor we grote schade oplopen.

    Eerst goed afgeplakt en de lak beschermd, daarna randjes geborsteld

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens de roest kaalgemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De roest heb ik zo goed mogelijk uitgeborsteld en daarna in de roestomvormer gezet. Dit is het resultaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna kon het in de epoxycoating

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna heb ik de achterzijde afgekit, de kleine randjes vol en zat dichtgekit en alles in de undercoating gespoten. Tot slot een paar laagjes kleur over het randje. Alles is binnen de wielrand gebleven, geen schade om het hoekje op het zichtvlak.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Robbie vindt dit leuk.
  4. Toen ik de linker wielrand netjes en roestvrij had gemaakt, was mijn doel gehaald, want dat was de slechtere zijde. De andere kant kon een andere keer…. Of niet??? Hmmm, zat me niet lekker. Dus de auto in de loods gedraaid en de andere kant ook bekeken. Mijn God, die was pas slecht. Veel meer hapjes eruit, zelfs een gaatje in de wielbak aan de onderzijde…. Daar is meer werk in gaan zitten.
    De puinzooi die in die rand zat was veel oude kit en daar was vocht onder gekomen. Aan de andere zijde was geen kit, alleen antidreun gespoten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan komt er ook weer een berg bende uit

    [​IMG]

    Om die rand goed kaal een leeg te krabben heb ik een handig tooltje gemaakt van een verfrollerhandvat. Ik heb daar een scherpe punt aan geslepen en zo kon ik redelijk makkelijk alles loskrijgen.

    [​IMG]

    Rondje ontroesten, schuren, slijpen, coaten, kitten en spuiten levert een strak en bevredigend beeld op.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu alles weer was uitgepakt en schoongemaakt keek ik in de wielkast en zag ik de ontluchtingsslangen van de tank. Daar hoort kennelijk een kap overheen, maar die heb ik nooit gehad en ik denk dat die al minimaal 15 jaar niet meer bij de auto is.

    [​IMG]

    Via Leon een exemplaar kunnen benutten, die was niet snotverrot, maar er zaten wel wat gaatjes in. Die heb ik gelast en geslepen. Daarna gestraald en verzinkt. Af fabriek is het een kaal stuk staal met een dun laagje verf, geen wonder dat ze allemaal verrot zijn.
    Zie hier schade aan de binnenkant, hier zaten ook grote gate aan de onderzijde.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna in de epoxylak gekwast.

    [​IMG]

    En gemonteerd. Uiteraard brak er één van de vier draadeindjes van de auto af. Die ga ik niet teruglassen, want dat geeft meer schade dan dat het oplevert.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Robbie vindt dit leuk.
  5. Dan de f31 maar?

    Afgelopen wintersport, in de Oostenrijkse Alpen, pre-Cocid-19, had ik een mooie witte f31.

    [​IMG]

    Week of 3 later, weer aan het werk trof ik bij mijn hotel de auto zo aan:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus die staat nu bij het schadebedrijf voor een nosejob.

    [​IMG]

    Heeejjj, daar staat nog een touring van mij… ook zonder bumper…

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Robbie vindt dit leuk.
  6. Deze snuit is weer fris en strak.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Robbie en Rykers vinden dit leuk.
  7. Dan nog even de e91 ook maar? Foto's en werk genoeg...
     
  8. #2428 uwbuurman, 28 apr 2020
    Laatst bewerkt: 28 apr 2020
    Jullie zagen al twee foto’s van mijn e91, zonder neusje.

    Watskebeurt hoor ik u denken. Nou, zoals eerder in dit topic besproken, had ik last van wat geknik en gerammel in het onderstel en wat trillen bij het aanremmen. Zoals beschreven gingen de kilometers niet hard meer, want het is een tweede auto, voor rond om huis en de stad in. De overweging was om ‘m in te ruilen op een jonge(re) benzineauto, denk aan een mooie f30 320i of een 120i, leuk in de opties ca 50k km op de teller. En toen gebeurde Covid-19. En dus stevige deuk in het gezinsinkomen met onzekere vooruitzichten. Dus geen andere auto kopen, centjes maar even in de zak houden. Ondertussen werden de problemen van de e91 niet minder erg, sterker nog, het was geen leuk rijden meer in dat ding. Wat doe je dan? Trek een plan en bestel onderdelen…

    Grote doos in garage

    [​IMG]

    Wat gaan we uitvoeren?
    - Remschijven voorzijden (versleten)
    - Remklauwen voor reviseren (nog nooit gebeurd, schat ik in)
    - Nieuwe remblokken, veren, glijpennen, manchetten, the works
    - Nieuwe reactiestangen voorzijde (twijfelachtige stevigheid)
    - Stabilisatorstang linkjes (verwacht dat daar een gare tussen zit, vanwege geknak)
    - Motorsteunen vervangen (affabriek, nooit vervangen)
    - Baksteunen vervangen (affabriek, nooit vervangen)
    - 2x hardyschijf vervangen (affabriek, nooit vervangen)
    - Tussensteunlager cardan vervangen (affabriek, nooit vervangen)
    - Lagerbusjes aan beide zijden van de cardanas vervangen (affabriek, nooit vervangen)
    - Voorbumper spuiten (lelijk en kale plekken)
    - Velgen poedercoaten (meer stoepranden gezien dan goed voor ze is)
    - vier nieuwe Michelin zomerbanden (1,8mm, ga ik niet terugzetten op vers gecoate velgen)

    Tussensteunlager, het rubbermanchet is gaar, lager heeft speling.

    [​IMG]

    Hardyschijven:
    Bakzijde:

    [​IMG]

    Diffzijde:

    [​IMG]

    Baksteunen, meer dan gaar:

    [​IMG]

    Cardan eraf, gesplitst, na merken van de beide delen. Tussensteunlager met nog meer speling dan verwacht eraf gesloopt en het nieuwe erop. (Op de foto zit de oude er nog op…)

    [​IMG]

    Oude hardyschijven…

    [​IMG]

    Hier zie je ook het snotrotte lagerbusje

    [​IMG]

    Nieuw en oud. Oud van BMW en nieuw van Febi. Wat het verschil is??

    [​IMG]

    Nou de oude heeft dit logo:

    [​IMG]

    De nieuwe had het ook…. Is dus gewoon OEM, maar dan voor een fractie van de prijs. Febi produceert dit voor BMW en verkoopt het zelf ook, maar dan zonder logo van BMW.

    [​IMG]

    Nieuwe hardyschijf met nieuw lagerbusje

    [​IMG]

    Nieuwe remschijf van Até, nieuwe reactiearm en nieuwe stabilink van Lemförder, ook hier weggeslepen BMW logo’s.

    [​IMG]

    Gereviseerde remklauw, verse Até blokken, glijpennen en slijtsensor

    [​IMG]

    Daarna die kale neus… De laatste jaren had de voorbumper zijn werkje gedaan, krassen waren het gevolg. Maar ook steenslag wat weer zorgde dat de lak van de bumper vloog. Dus die werd lelijker en kaler. Omdat dat geen porum is, ding eraf en laten spuiten.

    Hier net terug van de spuiter, nog even paar dagen laten uitharden:

    [​IMG]

    En alles weer gemonteerd en opgebouwd:

    [​IMG]

    En weer op de auto.

    [​IMG]

    Samen met de ondertussen opgeknapte en vers gepoedercoate zomervelgen, voorzien van 4x Michelin Premacy3.

    [​IMG]

    En toen was alles weer klaar. De operatie is geslaagd heeft zijn geld opgebracht, want de auto rijdt weer heerlijk, trillings- en rammelvrij, zoals het bedoeld was. Maar de loods was een puinzooi. Dus achterste deel leeggehaald en maar eens goed soppen en dweilen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Robbie, Berrychello, Rykers en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. door een geweldige fout van winparts heb ik soort gelijke rubber als de jouwe hardyschijven, of hoe je die puck precies heten haha
    febi gab01-017, geen idee of jij er mee blij kunt zijn
    febi 43473

    hoe dan ook mooi om te zien dat je lekker blijft door klussen aan de bmw
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  10. #2430 R@ymond, 28 apr 2020
    Laatst bewerkt: 28 apr 2020
    Lekker bezig weer. Die F31 is toch echt wel heel vet hoor.
    Keuze E91 is nu wel begrijpelijk. Maar vooral door het uitsparen van manuurloon haalbaar op deze manier denk ik?
    Die diesel blijft wel maandelijks drukken op de begroting, maargoed een andere kost ook munten, en die diesel rijdt nog wel erg lekker natuurlijk.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  11. Respect weer hoor.
    Ik vind het knap.
    Vraagje: als ik als totale BMW newbie zo’n E91 wil aanschaffen? Die zijn vanaf 2010? 3 serie touring toch?
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  12. Dat is de achterste voor de e91 ;-)

    E91. Manuren, maar ook onderdelen, want de dealer pakt origineel BMW, ik gebruik OEM leveranciers, maar voor een kwart of een derde van de prijs.

    De e91 (mijn donkerblauwe) is als touring vanaf 2005. De F31, (mijn lichtblauwe) is als touring vanaf 2013. Maar ik heb vaker met je over een BMW gesproken, Jack, dus helemaal newbie ben je niet hahaha
     
    Rykers vindt dit leuk.
  13. Leuk leesvoer weer zo tijdens mijn lunchpauze!
    Ga vooral zo door met verslagen schrijven!
     
  14. Zo weer een uitgebreid verslag!

    Tja en de e91 weg doen is ook een lastige keuze. De verkoopwaarde van een diesel is om te janken tegenwoordig.
     
  15. Ach ja, en hij rijdt zo fijn, nog steeds... heb hem deze maand 10 jaar.
     
  16. #2436 uwbuurman, 11 mei 2020
    Laatst bewerkt: 11 mei 2020
    De E12 zal een andere restauratievolgorde kennen dan mijn 323i kende. Die heb ik kapotgereden, uit elkaar gehaald en daarna de carrosserie aangepakt. Toen pas heb ik de aan- en opbouwdelen en alle trim aangepakt. Dat had als nadeel dat de opbouw lang duurde, immers, ik moest steeds delen opknappen, reviseren of vervangen voor ik een stapje verder kon komen.

    De e12 demonteer ik stap voor stap, diverse onderdelen pak ik gelijk aan, en leg ik klaar voor de opbouwfase. Zo spreid ik de kosten iets meer, zo heb ik eerder inzicht in benodigde onderdelen en als het goed is, is de opbouwfase simpeler en korter. Op de totale tijdsplanning is er geen verschil, maar in het totale project is het moment van spuitwerk verder naar achter en dus is het stuk tijd tussen spuiten en gereed zijn van de auto zo kort mogelijk. Dat is wenselijk omdat er veel minder kans op schade is.

    Zo heb ik een tijdje geleden een start gemaakt met de koplampen. Ook deze auto van mij moet SWRA (ScheinWerferReinigungsAnlage) krijgen. Dat had je gedacht, wat een gedoe. Incomplete setjes op internet kosten tot €2.000, dat compleet maken kost dan nog wel €500, als je de delen al kunt vinden. Een gereviseerde of echt nette set, compleet, is al in geen jaren aangeboden en zal dus echt heel duur zijn.
    Ondertussen ben ik nu ongeveer 3 jaar bezig met verzamelen van onderdelen. Denk aan motortjes, wisserarmpjes, een kabelboom, relais, sproeikopjes, slang en een specifieke SWRA tank, ter vervanging van de reguliere ruitenwisservloeistoftank. Ik heb nu alle onderdelen compleet voor mijn set SWRA, ik heb onderdelen uit zeker 5 landen, verdeeld over 2 continenten. Dus was het tijd om op te knappen.

    Diverse pakketjes kwamen dus binnen:

    [​IMG]

    Pompjes demonteren

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maar als je overal wat vandaan trekt, krijg je ook verschillende pompjes.

    [​IMG]

    Ander pompje heeft weer een ander voetje. Dus maar aanpassen, gelukkig kan ik metaal bewerken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Even later heb ik twee dezelfde beugels.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Die pompjes zitten op een tank. Ranzige tank, kan ik wel zeggen. Zo’n oud stuk plastic gaat vaak stuk na 40 of 50 jaar. Ik heb gelukkig een goede tank verworven. Niet de kleine, maar de grote, die BMW als optie leverde.

    [​IMG]

    Dan de lampen. De frames zijn altijd wel verroest. De houders soms snotrot, want affabriek is er slechts een dun laagje lak, zonder primer of verzinklaag.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus alles gestraald en klaargemaakt voor de verzinker.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat komt dan netjes en als nieuw terug.

    [​IMG]

    En weer zwart

    [​IMG]

    Zo worden alle onderdelen weer als nieuw

    [​IMG]

    De bijzonder zeldzame wisserarmpjes zijn ook weer netjes zwart.

    [​IMG]

    Op een lekkere zonnige zondagmiddag in de tuin weer monteren.

    [​IMG]

    De kabelboom is uiteraard niet meer te koop bij BMW. Maar ik kocht ergens in Scandinavië een NOS kabelboom van een vroege E12. Die is anders, maar een bosje draad in de juiste kleuren gekocht, wat oude kabelboom uit elkaar gepeuterd en daarna schema’s volgen leverde me een nieuwe kabelboom, nieuwe stekkers precies op maat.

    Qua lampen, ik ben er nog niet uit. Ik heb een setje blanke en een setje gele. Beide heel netjes. Voor nu denk ik dat ik de gele lampen in de SWRA set zet en de blanke op reserve hou.

    Eindresultaat volgt nog.

    Daarnaast is een project wat altijd tijd kost en vaak niet goedkoop is, het onderstel. Ik ben al spullen aan het verzamelen voor de vooras. Twee bij BMW en aftermarket NLA draagarmen gevonden in Italië, NOS.

    [​IMG]

    Sowieso valt me op dat voor een e21 spullen steeds moeilijker verkrijgbaar zijn, ook aftermarket, maar voor de E12 is het echt erg. Bijna niks is nieuw verkrijgbaar. Of bij BMW voor woekerprijzen.
     
    R@ymond en Berrychello vinden dit leuk.
  17. Wat een prachtig werk en mooi verslag weer. Heerlijk om te volgen!
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  18. pagina 123?
     
  19. nee, nog niet?
     

Deel Deze Pagina