1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. In oktober 2017 heb ik de bumpers eens uitgezocht en in elkaar gezet. Die had ik in de winter laten verchromen en lagen al een maand of 9 in de stelling in onderdelen.
    Begonnen met moertjes en boutjes uitzoeken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voorbumper geassembleerd

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En ook de achterbumper

    [​IMG]

    [​IMG]

    De achterbumper bevat de kentekenverlichting, maar dat was een bende met roest en vocht.

    Dus dat gedemonteerd en gereinigd.

    [​IMG]

    Roest van de schuifcontacten gestraald

    [​IMG]

    En beschermd

    [​IMG]

    Nadat de bumpers inelkaar zaten, was het tijd voor de enige goede actie die je kunt doen met chromombumpers, namelijk de binnenzijde beschermen. Dat is waar roest vandaan komt, afgezien van de kwaliteit van het chroom. Dus ik heb mijn mooie, feitelijk nieuwe bumpers in de auto gelegd en naar Dinitrol Gosliga gebracht om ze helemaal vol te laten baggeren met Dinitrol. Dat roest daar nooit meer, kan ik melden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Je weet gelukkig donders goed waar je mee bezig bent.. Petje af hoor. :D
    Zolang het maar leuk blijft en anders tussendoor iets anders oppakken. ;)
     
  3. Ondertussen had ik wat klusjes liggen die geen haast hadden, maar ze moeten een keer. 1 daarvan was het boren van een paar grote gaten in mijn mooie, gespoten spatborden. Waarom? Om een waterslang door te laten, de afvoer van het schuif/kanteldak. Die komt origineel uit in de dorpel, gegarandeerd ellende en roest. Ik breng de slang naar buiten, waardoor het water wordt afgevoerd naar buiten de auto.

    Stap 1: Gaten boren

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Stap 2: conserveren

    [​IMG]

    Stap 3: kunststof busjes draaien

    [​IMG]

    Stap 4: passen

    [​IMG]

    Stap 5: ontwerp aanpassen

    [​IMG]

    [​IMG]

    Stap 6: voila!

    [​IMG]

    Ander klusje was het bestellen van wat onderdeeltjes, want rot rotortje, en ook verdelerkap trouwens…

    [​IMG]

    Nieuwe lagers voor de ophanging van het differentieel

    [​IMG]

    En vervolgens heb ik de aandrijfassen eens nader bekeken. De homokineten waren vies, vuil en smerig. Dus wat doe je dan? Trek ze uit elkaar!!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maar een rondje grondig reinigen doet wonderen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Tigershark vindt dit leuk.
  4. Hoe heb je die homokineet weet zo mooi schoon gekregen? Dat dikke vet je echt een hel!
     
  5. Begint wel tijd te worden voor je eigen show op tv met zoveel net en mooi werk hoor.
     
  6. Met een sterke ontvetter. Dat, en veel poetspapier. Het oude vet rook sterk verbrand en was echt wel klaar. Het is de vraag of ik op tijd was en of de homokineten een lange restlevensduur hebben, maar daar komen we maar op 1 manier achter.
     
  7. #2227 Davendre, 24 mei 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 okt 2018
    ...
     
  8. In december 2017 heb ik me bezig gehouden het verder opknappen van de diverse losse onderdelen in de aandrijflijn en het onderstel.

    Het originele nokkenastandwiel heeft een andere maat voor de borgbout en het afdekplaatje dan het nieuwe verstelbare nokkenastandwiel. Even gemeten en wat voor gedraaid.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens een doosje nieuwe spullen voor het stuurhuis besteld. Nieuwe spoorstangen, harmonicarubbers en wat klein spul.

    [​IMG]

    Het stuurhuis zelf was redelijk schoon en netjes, maar wel wat lekkage gezien.

    [​IMG]

    Dus ik heb het stuurhuis weggebracht, naar Hydroline trade, waar Rini het ding gelijk onder handen heeft genomen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De eindresultaten komen een volgende keer.
     
  9. Ondertussen verder gegaan met de aandrijfassen, ik heb wat onderdelen laten verzinken en geverfd.
    Alle losse onderdelen gereinigd en geschuurd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eenmaal die delen in de verf, had ik de losse onderdelen voor de aandrijfassen gereed, inclusief de verzinkte delen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De steekassen van de achteras ook netjes gemaakt:

    [​IMG]

    En ook de naven van de voorwielen ook.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen de naven netjes waren, heb ik de lagers uitgezocht.

    [​IMG]

    Op dat moment kon ik de voorpoten in elkaar zetten.

    [​IMG]

    Voorwiellagers met voldoende vet gemonteerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En ook de achterwielen, met de opgeknapte steekassen en de nieuwe wiellagers opgebouwd.

    [​IMG]

    Losse afstandsbus tussen de lagers

    [​IMG]

    Lagers en afdichting geplaatst.

    [​IMG]

    En de stofplaten eromheen met nieuwe handremsegmenten van Ate.

    [​IMG]
     
  10. Omdat ik toch aan het reinigen, schuren en stralen was, heb ik gelijk de ophanging van het differentieel meegenomen. Een vies en roestig ding met rotte rubbers.
    Nieuwe rubbers besteld en gestraald.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nou ja, wel verse maar nieuwe??

    [​IMG]

    En erin geperst

    [​IMG]

    Daarna netjes zwart gemaakt.

    [​IMG]

    Het zelfde voor de originele type 1 motorsteunen

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot slot heb ik de verstuivers van de 323i samen met de verstuivers van de e30 325iA Cabrio verstuurd aan Bernd Prickartz in Duitsland voor controle en reiniging. Keurig genummerd. 3 stuks vervangende bij elke set gedaan, in geval van onoverkomelijke problemen of schades.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Wat een toewijding!! Hulde man:thumbup:.
    Zoals ik ergens in je thread al las zou je straks nog bang zijn om erin te rijden. Wat een voldoening zal het geven als ie klaar is ook:cool:. Echt mooi om te lezen allemaal.
     
  12. En zo werd het januari. De maand van vele kleine klusjes, het afwerken van lijstjes en toch wel weer grote vorderingen.

    Diverse kleine onderdelen heb ik gedemonteerd om te laten verzinken. Dat zal zo ongeveer de laatste lading zijn voor deze auto.
    Ophangbeugel van de schakelplaat aan de bak.

    [​IMG]

    Een paar nieuwe bouten op lengte voor de nieuwe Alpina chassisstang, een paar nieuwe ringen en zelfborgende moeren voor de op de voorste stabistang. Dit wordt meeverzinkt.

    [​IMG]

    De leidingen en banjobouten van de WUR en de spinnekop

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De koudestartinjector

    [​IMG]

    [​IMG]

    De beugel van de stuurbekrachtigingspomp, die zelf van aluminium is, dus wordt gestraald maar niet verzinkt

    [​IMG]

    [​IMG]

    RembekrachtigervacuĂĽmleiding

    [​IMG]

    Koelvloeistofaanvoer van kop naar kachelunit

    [​IMG]

    Nest jonge bouten ten behoeve van de uitlaat

    [​IMG]

    De uitlaatbeugels

    [​IMG]
     
  13. Na dat ik deze spullen heb gedemonteerd en naar de verzinker heb gebracht heb ik de aandrijfassen afgebouwd.

    Voldoende vet toegepast

    [​IMG]

    En in elkaar gezet

    [​IMG]

    De aandrijfashoezen nog even op hun plaats zetten

    [​IMG]

    En je hebt complete en verse aandrijfassen.

    [​IMG]

    Vervolgens de keienvanger weer gedemonteerd omdat ik er achter kwam dat BMW affabriek bij lichte lakkleuren het front en de lipjes van de keienvanger met de kwast zwart verfde, net als de rand van de hoedenplank bij de achterruit en in het handschoenenkastje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Terwijl dit droogde ben ik van achter aan de auto naar voor gaan werken om het afbouwen af te ronden. Eerst het achterste deel aan de auto, de achterbumper.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna de achteras opbouwen. De draagarmen klaargelegd

    [​IMG]

    Maar eerst het diff aan het subframe

    [​IMG]

    Daarna de draagarmen

    [​IMG]

    De spullen voor de stabistang klaar gelegd.

    [​IMG]

    En daarna de hele bende onder de auto gehangen

    [​IMG]

    En de remleidingen op de draagarmen gemaakt en alles aangesloten

    [​IMG]

    [​IMG]

    Remklauwen heb ik afgebouwd. Nu voorzien van de Ferodo DS2500 blokken.

    [​IMG]

    En ook geplaatst

    [​IMG]

    Daarna wilde ik de handremkabels aanbrengen en afstellen. Maar ik kreeg de uiteinden van de kabels niet lekker in de stalen leidingen onder de auto. Ze zaten tamelijk los en ik snapte niet waarom.

    [​IMG]

    Nader onderzoek leerde me dat de laatste 2 centimeter, die verdikking, geen onderdeel is van de stalen leiding, maar dat blijkt de oude eindbus te zijn van de vorige handremkabels. Omdat dat aan beide zijden kennelijk is achtergebleven heb ik me dit nooit gerealiseerd. Het is me ook niet eerder opgevallen. Maar hoe krijg je dat er nu uit? Wat gepast geweld gaf geen oplossing, dus uiteindelijk heb ik een ijzerzaagblad gepakt en met een griptang de bus in de lengte van binnenuit kunnen doorzagen, waardoor de busjes loskwamen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna de handremkabels eindelijk aangelegd en ook de andere remklauw aangebracht.

    [​IMG]

    Tot slot moesten de schokdempers aangebracht worden om het subproject achteraf af te ronden. Klaar gelegd, keurig met originele pakking.

    [​IMG]

    En geassembleerd.

    [​IMG]

    En zo kwam het dat op een koude januariavond mijn 323i voor het eerst in ruim 6 jaar weer op zijn eigen (achter)wielen kon staan.

    [​IMG]
     
  14. Gewoon om dat het kan, nog even voor en na...

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. :worship: Respect !! Koos, wat doe je dit toch prachtig!
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  16. Mooi [emoji106]

    Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  17. Wat een toewijding!
    Erg mooi om te zien dat je onderdelen ook net zo makkelijk weer demonteert als het origineel ook niet zo was. :thumbup:
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  18. De auto begint wel echt vorm aan te nemen met de bumper en alles voor de wielen eronder. Blijft een genot om te lezen.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  19. Niet normaal hoor dit. Zo vakkundig aangepakt, en wat ziet het er fraai nieuwstaat uit.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina