1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. #2201 uwbuurman, 6 mei 2018
    Laatst bewerkt: 6 mei 2018
    Terwijl ik met de trim van de auto bezig was had ik plannen gemaakt voor juli 2017. Ik had niet veel tijd die maand, en, eerlijk gezegd, mijn kop stond er ook niet naar. Dus liet ik de auto de auto en aan de slag met de motor. Eerst helemaal uitelkaar gepeuterd om te bepalen wat er aan de motor wel en niet goed was. Zoals bekend wil ik een 2.7 conversie doen. Daartoe heb ik een 2.7 eta krukas, drijfstangen en hopelijk de juiste zuigers, en ik ga een 885 kop toepassen. Verder van buiten alles origineel, dus de K-jet er weer op en alles zoals het ooit uit de fabriek kwam.

    Waarom alles origineel en dan toch een 2.7 conversie? Omdat de hele motor uit elkaar gaat en ik alles reviseer. Dan is het enige verschil de ingewanden en de kop. Mooie kans en ik laat die niet lopen.

    Alles in onderdelen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Heel vuil onderblok

    [​IMG]

    [​IMG]

    En gewassen

    [​IMG]

    [​IMG]

    Om vervolgens de conclusie te trekken dat de zuigers wel geschikt en goed genoeg zijn, maar niet passen bij de 885 kop, wel een 731 kop. Het zijn de vlakke. Deze zuigers zitten inmiddels in een perfect lopende 2.7 met 731 kop in een Belgische 323i Baur.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus ik ben maar weer naar de kluis gegaan… 6 gloednieuwe originele b25 kat zuigers gekocht bij BMW. Originele 0 maat, de 83,98mm zuigers. Deze zijn hol zoals je ziet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Omdat ik toch geld aan het spenderen was, heb ik eveneens een bestelling gedaan voor een Schrick nokkenas, 272⁰/272⁰, 12 versterkte tuimelaars van Ireland Engineering en een Catcams verstelbaar nokkenastandwiel. Oh en natuurlijk een setje dubbele klepveren van Schick ook.
     
  2. Beter te duur dan niet te koop!
    Mooi dat je het verslag met terug werkende kracht bijwerkt. Weer avonden lees en kijk plezier! :thumbup:
     
  3. Heel fijn om hier nieuwe foto's te zien. Geeft weer wat leesplezier.
     
  4. #2204 Davendre, 8 mei 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 okt 2018
    ...
     
  5. Mooi werk weer [emoji106]

    Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
     
  6. Mooi speelgoed hoor, nokkenas zal wereld van verschil zijn, en verder is het nooit overbodig een oud blok eens lekker op te frissen. Wel een beetje jammer van de kjet die terug komt, doet de pks geen goed en maar heel smal te tunen helaas, ik zou toch stiekem voor efi gaan maargoed, ouwe auto met nieuwe ouwe spullen dus het past er wel bij
     
  7. Ach ja, met een e30 motronicsysteem zou ik makkelijk 50 tot 50 pk meer uit het blokje trekken, maar ik wil 'm echt origineel houden, of in geval van de moto, origineel uitziend. En ik heb nu al leuk meer koppel en een pk of 20 winst ten opzichte van de originele 2.3 specs.
     
  8. Augustus 2017 heb ik gebruikt om de deuren af te hangen. Dit heb ik gedaan met hulp van een goede vriend van me die ook diverse e21's heeft. Dat zag er als volgt uit:

    [​IMG]

    De rechter deur hingen we erin en zat binnen de spreekwoordelijke minuut op zijn plek.

    [​IMG]

    Gelijke naden rondom.

    [​IMG]
     
  9. De linker deur was een ander verhaal. Wat een kreng was dat, zeg. Die zat er ook vrij vlot in en ook links strakke evenwijdige naden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maar de passing onder en boven was niet je dat. Of eigenlijk was het gewoon ronduit Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Met de nodige vulplaatjes zijn we wel heel dicht bij het gewenste resultaat gekomen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En omdat het kon, gelijk de dikke chroomspiegels weer geplaatst.

    [​IMG]

    Een paar week later heb ik besloten dat het me nog niet naar de zin was en hebben Jan en ik de deur helemaal opnieuw afgehangen en ditmaal wel naar tevredenheid. Al met al heeft de rechter deur ongeveer tien minuten gekost en de linker deur de eerste poging ongeveer drie uur en de tweede poging zeker anderhalf uur.
     
  10. #2210 uwbuurman, 9 mei 2018
    Laatst bewerkt: 10 mei 2018
    De deuren hebben mooie glimmende chroomspiegels, de driehoekjes naast de ruiten zijn hoogglans gespoten, maar wat daardoor ernstig detoneerde was die deurklink. Matzwart en verweerd. Dat is niet mooi. Na enige discussies met andere e21 fanaten heb ik besloten dat dat anders moest, hoewel dan niet fabrieksorigineel. Dus een setje klinkjes naar @Gert jan gebracht.

    Die heeft de dingen in de afbijt gezet:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En kaal

    [​IMG]

    Primer

    [​IMG]

    En hoogglans zwart, overigens net als de andere hoogglans zwarte delen van de auto in een originele BMW uni zwart kleur.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Om eerlijk te zijn, ze liggen nog steeds in de auto te wachten op montage op het moment dat ik dit post… Maar dat is afwerking en dat komt op het laatst.
     
  11. Tot slot nog wat plaatjes van de opgeknapte stuurbekrachtigingspomp.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. Ik zou toch die 50 pk extra willen, als je dn toch bezig bent meteen een flinke t3 of een iets modernere gt X series erop en gaan...

    Waar ik met mn 2.8i v6 met kjet aan liep is dat we er bij vol gas niet genoeg benzine in kregen, waardoor ie te schraal liep. Met veel kunst en vliegwerk net goed genoeg gekregen, maar voor het mooie had het meer mogen zijn, ook in het midden scheelde het pk's, 188 rollenbank pks uit bijna 3 liter is natuurlijk te weinig, atmo moet je toch zeker wel zon 200 pk uit 3 liter kunnen halen. Maargoed, dat is allemaal weg intussen, lichamelijk lukte het allemaal niet meer.
     
  13. Domme vraag ga ik nu stellen: de deuren zijn afgesteld terwijl de auto "op blokken" staat zonder motor. Loop je dan niet het risico dat wanneer de auto weer op zijn eigen wielen staat met motor, de naden niet meer perfect zijn omdat de volledige belasting van het chassis en carrosserie anders is?
     
  14. Dat is geen domme vraag, in de basis zou je gelijk kunnen hebben, maar ik denk dat het meevalt. Anders stel ik ze opnieuw af.
     
  15. brr... genieten weer van het verslag en het resultaat. Plaats nog even een foto van het eindresultaat links want de hoek lijkt op de 1 na laatste foto nog naar buiten te steken, en kan me niet voorstellen dat dat zo gebleven is.:oops:
     
  16. Klopt, dat is nu anders. Heb ik nu geen foto van, maar komt vanzelf voorbij, ik zal vanavond of morgen weer door met inhalen van achterstallig fotowerk.
     
  17. #2217 uwbuurman, 12 mei 2018
    Laatst bewerkt: 13 mei 2018
    En toen stond ze er dus zo bij in augustus 2017. Op de plek in de loods waar ik deze 323i zal afbouwen. September bracht meer werk aan de motor. Het onderblok is gereinigd en moest in de verf. Twee lagen epoxygrondverf, en twee lagen epoxyaflak.

    Enige dat aan de cilinders is gedaan is een vers hoonprofieltje erin. Nog steeds op de “0”maat.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Grondverfje

    [​IMG]

    Aflakken

    [​IMG]

    De oude oliepomp was niet veel meer, maar ook die van een ander blok dat ik had staan was me niet naar de zin. Dus een nieuwe pomp gekocht. Werd geleverd, nieuw in de verpakking… nou ja, nieuw??

    [​IMG]

    Toen deze pomp werd gebouwd was de auto jonger dan de pomp nu, toen ik m nieuw kocht…

    [​IMG]

    Ondertussen was ik niet gelukkig met de mate van vervuiling van de binnenzijde van de carterpan. Die bleef vuil, dus dat ding maar in de chemische wasmachine gemikt, wat wel spijtig was van de eerdere verflagen, maar ik wil geen aangekoekt vuil dat loskomt als er straks verse, hete olie op komt. Dus gereinigd en opnieuw geverfd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tevens kwam in september de door mij in april bestelde set versterkte tuimelaars en het nokkenastandwiel binnen. Dat heeft lang genoeg geduurd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. Spulleke [emoji106]
    Ik heb helaas maar een 4 pittertje maar ik zal het er mee moeten doen [emoji23]
    Mooi werk weer.

    Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
     
  19. Prachtig Koos!
    Goed bezig
     
  20. Dank, mannen! Is nog steeds leuk om te doen!
     
    Gert jan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina