1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. Zo,Koos wat een leesvoer,geweldig :rock:.
    En hoe jij dit doet,met de volle omschrijving,je kan onderhand,wel een boek uitgeven : Mijn BMW uitgelegd !!!!!!!
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  2. Ben het helemaal met je eens, al zou ik de Naam iets anders doen.

    UwBuurman's Manual, Waar Haynes stopt ga ik door!

    @uwbuurman had ik al eens gezegd hoeveel bewondering ik voor je heb?
     
    uwbuurman en gerardTDCI vinden dit leuk.
  3. Als alles vanaf het begin was gefilmd had je er een fantastisch youtube-kanaal van kunnen maken.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  4. Dank, Willem!!

    Tnx! Leuk om te lezen :oops:

    Achteraf klopt dat hahaha. Maar ja, achteraf had ik meer dingen anders gedaan.
     
    McGyver vindt dit leuk.
  5. je bent net begonnen aan de 5 serie toch? momentje om het opnieuw te bezinnen :)
     
  6. Ik had het niet specifiek over auto's hahahaha

    De aanpak van de 528i is inderdaad deels omgekeerd tov de 323i. Die ging me stuk en toen begon ik te trekken en kwam van het ene in het andere. Nu heb ik de carosserie nog nieteens kaal, en toch heb ik al heel wat onderdelen op orde en klaarliggen. Ik hamster al nieuwe onderdelen, binnenkort maak ik het onderstel vast klaar met alles erop en aan. En tussendoor de cas herstellen. Dat spreidt de kosten en bouwt een stuk sneller op als de auto eenmaal in de lak staat.
     
    DJ--NeO-- en gerardTDCI vinden dit leuk.
  7. Ophokplicht. Dus lekker even gewassen, van binnen gezogen en gepoetst en ook de velgen even gewisseld voor de winterset/stallingsvelgen. De Alpina's heb ik eens goed gereinigd met Aluteufel, en alle bitumenvlekjes en vlekken, maar ook de oude plakzooi van verwijderd lood er afgehaald. De set lijkt wel weer nieuw en dat was het plan.

    [​IMG]

    Velgen konden ook een beurtje gebruiken

    [​IMG]

    gewassen, maar nog niet ontdaan van alle plakloodresten en best grote bitumenvlekken:

    [​IMG]

    En weer als nieuw:

    [​IMG]

    Winterplannen voor deze auto:
    - stuurbekrachtigingsfilter en de lagedrukslangen vervangen, die laatste zijn na een paar jaar al gaar en zuigen valse lucht aan, waardoor de stuurbekrachtiging regelmatig overloopt en op andere momneten dus te weinig ATF krijgt. Hele auto is aan de onderzijde voorzien van een ATF-roestprotectie.
    - bestuurdersstoel nog in de juiste kleur colourlock zetten. Die actie had ik even gelaten na het colourlock debacle van afgelopen zomer, maar nu is er mooi de tijd voor.
    - rondje polijsten. Daar is deze mooie Malachit echt aan toe. Er zitten nogal wat imperfecties in de lak, wat kleine en grotere schades ook. Onder 1l ijst is wat blanke lak die moeilijk doet en er is 1 roestblaasje die er al zit sinds ik de auto kocht in 2011. Daarnaast is er een lelijke geknikkerbuste dorpel, na wat laswerk een paar jaar geleden. Dus eigenlijk moet de hele auto een keer een nieuwe jas, maar ik denk dat een rondje polijsten al heel veel goed doet. Zulks kan ik niet, dus de juiste hulptroepen zijn gemobiliseerd.
    - koplampringen vervangen.. De koplampringen, voor SWRA, zijn gespoten metaal. Omdat die dingen veel steenslag oplopen roesten ze vaak. Ik heb de mijne in 2012 opgeknapt, maar ze zijn me nooit naar de zin geweest. Ik heb nu een set non-SWRA koplampringen in chrome gekocht, die zal ik aanpassen. SWRA chrome ringen zijn nooit geleverd op de e21 en de 30. Raar want op de E12 wel, maar dat is niet uitwisselbaar. Maar nu komt t ook goed en wordt het eindelijk om aan te gluren.
    - Differentieel en cardanas laten reviseren, tja, deze winteractie van de afgelopen twee winters zal ook wel deze winter worden doorgeschoven. Prio ligt bij de opbouw van de 323i en het werk aan de 528i.

    afgelopen week (1/12) had ik de dag dat de auto 9 jaar in mijn bezit is. Dit was 1 december 2011...

    [​IMG]

    naast de 323i nog helemaal in delen:

    [​IMG]

    Alle 3 die auto's heb ik nog steeds.

    En zo staat ze voorlopig weer op stal. Wachtend op de winterplannen. En op een schitterend Covid-19-vrij voorjaar.

    [​IMG]
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  8. nou, plannen genoeg Koos. :thumbup:
    gaat je "gewone" werk wel door? werk je nu vanuit huis of kan dat niet?
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  9. Ik werk nagenoeg volledig vanuit huis, Gerard. En het is drukker than ever, helaas voor minder omzet, maar we leven nog, dus op naar een mooi en succesvol 2021.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  10. Ik doe tussendoor steeds kleine dingen aan de 528i, druk met andere zaken, maar toch steeds een stukje tussendoor. Heb wel zin om echt volle polle aan de slag te gaan, maar die tijd komt vast.

    Dus eerst, nu grille, koplampen, SWRA etc klaar zijn, heb ik project buitenspiegels aangepakt. Eerst maar eens mijn spiegels, die ik heb, bij elkaar gezocht. Blijkt dat het aandeel van de rechter spiegels is, zoals het verbruik van de 323i. 1:6 dus.

    [​IMG]

    Zat eigenlijk niks echt nets bij, dus wat dan te doen… opzoek naar nieuwe is ook geen makkie, NLA allemaal. Maar wel heb ik met Jan het verschil tussen een kunststof spiegel van een e21 en e12 onderzocht. Immers, een ander ETK nummer, dus zal verschillend zijn. Naar blijkt is het enige verschil de rubberafdekking tussen de voer van de spiegel en de deur. Verder niks. Kun je niet wisselen zonder werk aan de stekker en de stroomtoevoer, maar toch.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus ik heb de spiegelmarkt nauwlettend in de gaten gehouden, het laatste jaar. En zo heb ik in de loop der tijd twee NOS spiegels, 1x e12 en 1x e21 op de kop getikt. De ene handmatig en de andere elektrisch met een kapot glas. De handmatige bleek niet de juiste te zijn, een OEM ding, maar van een latere leverancier en was daardoor helaas niet om te bouwen naar elektrisch. Het ding had bovendien schade. Daarna een andere NOS spiegel gekocht, ook handmatig bediend, maar wel netjes en heel.

    [​IMG]

    Het ombouwen van een handmatige spiegel (juiste type) naar elektrisch is niet bar moeilijk. Binnenwerkjes omzetten, kabeltje monteren en alle kapjes en flapjes terugzetten.
    Voor het ontbrekende en kapotte glas heb ik twee vervangers gekocht, een paar jaar geleden, toen de spiegelglazen met dodehoekspiegel opraakten. Ik kocht een bosje linker glazen en heb er twee van op mijn e30 gezet. De rechterzijde heb ik voorzien van een linker glas met omgedraaide sluitring. Het verschil is dat een rechter glas iets boller is, zodat de kijk hoek wat beter wordt. Maar vanwege de dodehoekspiegel is dat effect enigszins opgeheven. Ik zie dus alles uitstekend in die glazen. Ook bij deze spiegels heb ik dit trucje uitgehaald en heb ik 1 glas aangepast. Zoals je ziet is het frame ervoor geschikt. RUnten en LUnten staan in de onder- en bovenhoek. De witte sluitring heb ik eraf op de foto.

    Er andersom weer op en klaar is Koos.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus zo heb ik aan het einde van dit verhaal 2 nieuwe spiegels klaarliggen. Netjes verpakt in een doosje, wachtend op montage.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Martin 2.0S en WPI vinden dit leuk.
  11. Altijd weer leuk om je posts te lezen Koos en de bewondering blijft groeien voor wat je voor elkaar krijgt.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  12. Ook wat spulletjes van de motor gehaald, zodat ik die binnenkort op de standaard kan zetten, als er tenminste eerst een ander blok vanaf is… :bag
    Dus ook koelwaterslangen. Maar dat is me een rotzooi, zeg. Alles dichtgekoekt, duidelijk 100 jaar niet gestart geweest…

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook de hitteschilden van de uitlaatspuitstukken af en later ook de spuitstukken gedemonteerd. Om er goed bij te kunnen moest uiteraard de hele uitlaat eraf.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Die viel me niet tegen.

    [​IMG]

    Einddemper is ooit geplamuurd. Heb ik nog nooit gezien. Maar is toch. En dus dood.

    [​IMG]

    Voorpijpen en middendemper hebben wat vliegroest, maar zijn mooi hard en dik, dus die kunnen wel een rondje, na netjes maken.

    [​IMG]

    Schildjes zijn wel redelijk goed, maar op de montagepunten zijn ze wel aangetast. Zie het schroefgat, waar precies de M6 bout uit gerot is, na het stralen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dichtgelast

    [​IMG]

    En bewerkt.

    [​IMG]

    Die van de 323i ook gestraald en klaar voor een nieuwe laag hittewerende coating. Deze kan tot 1150 graden Celcius. Uiteraard de gaten eerst geboord in de e12 schildjes.

    [​IMG]

    En in de matzwarte lak. Dit was de eerste laag van uiteindelijk 4, binnenzijde ook, uiteraard.

    [​IMG]

    Omdat ik toch aan het stralen en spuiten was, die uitlaatspruitstukken van de 323i en de 528i beide ook gestraald en gespoten.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    gerardTDCI en Martin 2.0S vinden dit leuk.
  13. #2593 uwbuurman, 13 dec 2020
    Laatst bewerkt: 14 dec 2020
    Uiteraard blijf ik de onderdelen ook aanvullen met alles wat ik nog moet hebben. Lijsten, ellenlange lijsten, met gigabedragen hahaha, dus stukje bij beetje maar wat binnenhalen. Zo kocht ik me een plukje NOS chromewerk, lijst om de deur LA, trim tussen de achterlampen, dingetje voor bij het raam en een niertje. Alles NOS en gegarandeerd onbeschadigd. Prijs mega, source is dure makker uit Athene. Maar hij had het wel en NLA bij de rest van de wereld. Pakket was er binnen een week, viel me echt reuze mee. Opengemaakt, trim tussen de achterlichten en om de deur echt schitterend, hoekje bij het raam ook. Toen het niertje uitgepakt, toch het pièce de résistance bij een sharknose BMW. #volkomenkut. Lelijk, deukjes, krasjes… In geen geval groot geld waard. Makker gecontacteerd, ie was van mening dat alles wel was zoals beschreven, ik kon wel 150 dollar terugkrijgen, mocht ik m houden. Uitgelegd in mijn beste Grieks dat we daar niet uitgingen komen, niertje retour, centjes andere kant op retour punt NL. Dat zijn we dan ook overeengekomen met elkaar. Inmiddels is dat niertje onderweg naar de Griekse ijzerbak waar hij onderin lag en de centjes komen hopelijk ook retour.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  14. Maar wat te doen? Ik heb de grille verder op orde, dus die nier… BMW heeft zelf een nieuwe reproductie, maar als die net zo goed is als de nieuwe e21 nier, dan laat ik die graag aan mee voorbij gaan. En zo kwam ik via een zoektocht in België waar iemand een NOS nier te koop had. Via Remy onderhandeld en gekocht. Zie hier een NOS nier, in de staat zoals dat mij past.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Martin 2.0S vindt dit leuk.
  15. Het is tijd voor nieuwe pagina
     
    DJ--NeO-- vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina