1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, pijn aan de kop, 323i P127

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. Met een fris gehoond onderblok en een doos vol spullen maar weer aan de slag gegaan… Vriend Jan was er om te helpen en heeft het honen ook verzorgd!

    [​IMG]

    Nieuwe hoofdlagers geplaatst

    [​IMG]

    Krukas er weer in

    [​IMG]

    Daarna de beurt aan de gereinigde zuigers. Nieuwe zuigerveren van Mahle, tevens de fabrikant van de zuigers.

    [​IMG]

    Per setje (doosje) krijg je keurig een zakje waarop staat welke veer waar moet en hoe deze erop moet. Uiteraard alleen aan te brengen met een verentang.

    [​IMG]
     
  2. Blokkie omgedraaid

    [​IMG]

    En de zuigers met drijfstang erin

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bij het monteren van de lagerschaal in de drijfstang was geen probleem. Echter het lager in de lagerkap was wel een probleem. Er zit op een lager aan de krukas een nokje. Zowel bij hoofdlagers als drijfstanglagers. Die vallen in een sleufje. Maar gek genoeg hadden de drijfstanglagers aan 1 zijde één nokje en aan de andere helft 2. Wat dus niet past in de lagerkap. Dus dat was vreemd. Maar inspectie van de oude lagerschalen leerde dat daar hetzelfde probleem was, want daar was op 6 helften een nokje afgeslepen. Dat is geen probleem, omdat dat aan de buitenzijde is, waar het lager statisch is, dus geen wrijving/lagerwerking kent. Wel opvallend dat het zowel bij de oude Mahle set en bij de nieuwe Kolbenschmidt set het geval was. Hoewel die sets maar zo uit dezelfde fabriek kunnen komen. In ieder geval de ene nok eraf gevijld en toen konden we door.

    [​IMG]

    Tegen het weerwolvenuur zaten de zuigers er allemaal in

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna hebben we de axiale speling nog even opgemeten, die zat aan de onderkant van de tolerantie. Hier het klokje dat we gebruikten, maar op de foto meten we de zuigerhoogte.

    [​IMG]

    Oliepomp er weer op gezet. Ik heb nog even overwogen om de diesel M21 pomp op dit blok te zetten, die heeft meer debiet maar past 1 op 1 op de m20 motor. Ik kon echter nergens de juiste specs vinden en de voor- en nadelen kan ik ergens beschreven vinden. Dus toch gekozen om de 2 jaar oude m20 pomp terug te zetten. Deze had geen zichtbare inwendige schade.

    [​IMG]

    Tot slot de gebruikte drijfstangbouten vervangen door nieuwe, die ik pas later had besteld. 20 Nm en daarna 70⁰ doortrekken. Alle bouten gecontroleerd en gemarkeerd en het draaiende deel is weer inelkaar.

    [​IMG]
     
    Patman vindt dit leuk.
  3. Nu het onderblok bijna weer afgemonteerd is, is het ook tijd om te kijken naar de rest van het blok. De cilinderkop heb ik naar het revisiebedrijf gebracht. Die heb ik een gloednieuwe kop laten bestellen, waarin alle ingewanden van de oude kop worden gezet. Kleppen inslijpen, nieuwe klepseals, mijn eigen snelle Schrick nokkenas, dubbele klepveren, versterkte tuimelaars, dat alles in de nieuwe kop. Kan niet wachten!

    Daarnaast stond de revisie van mijn K-jet (injectiesysteem) en WUR (Warm-up regulator) op het programma. Zoals beschreven had ik die twee delen graag laten reviseren bij het opbouwen van de motor in 2018. Echter, ik was niet in staat de juiste techneut te vinden, behalve twee partijen in Duitsland, waarbij het vaag is of je een ruilding terugkrijgt of je eigen spullen en waarbij prijzen liggen rond de waarde van een gebruikte A-segment auto met niet te gek veel kilometers op de teller. Dat was niet wat voor mij. Uiteindelijk kwam ik uit bij Ferrari 400i Parts, in Den Haag, maar na afspraken gemaakt te hebben, communicatie verliep stroef, stuurde ik mijn spullen op en die kwamen een maand later retour, onbehandeld, omdat de beste man helaas een ongeval heeft gehad en niet kon werken. Dus zelf de WUR opengemaakt en gereinigd, dichtgemaakt en ook de spinnekop netjes gemaakt van buiten.

    Nu twee jaar later heb ik weer de spullen van de motor gehaald vanwege de revisie van de motor. Maar ja, waar moet ik die spullen naartoe brengen? Die Ferrarimakker reageert nergens meer op... En toen zag ik op een avond een aflevering van Wheeler Dealers over een Golf 1 GTI, ook met K-jet. Die werd gereviseerd en alles werd mooi in beeld gebracht. Goede reden om nog eens te zoeken naar een partij die mijn spullen kan reviseren. En verdomd, via wat vage sites en links kwam ik uit bij kjetronicrevisie.nl. Leek goed, geen ruilsysteem, dus mijn eigen spullen terug, gebeld, afspraken gemaakt, spullen opgestuurd en eerder deze week persoonlijk langs geweest om op te halen.

    Mijn ervaringen: Nette werkruimte, vriendelijke kerel, doorvragen geeft blijk van goed verstand van zaken. Hij heeft zelf een goede testopstelling gebouwd, die er profi uitziet. Werkt mooi en kan tot 8 cilinders K-jet's aan. Heb even staan meekijken met een Porsche spinnekop, die na revisie werd getest. Ik kon perfect zien dat cilinder 5 en 6 niet goed waren afgesteld, dat werd simpel gecorrigeerd en de hertest leverde een constant gelijk resultaat voor alle 6. Mooi werk!

    Mijn WUR is afgesteld op de juiste druk, nieuw membraan en goed gereinigd. De onjuiste druk zorgde voor verkeerde bijregeling wanneer de motor nog niet op volledige bedrijfstemperatuur is. De WUR werkt kennelijk best lang mee in de motor, tot deze echt warm is, terwijl ik altijd dacht dat die na 30 seconden ofzo zijn gemak wel hield. Is dus veel belangrijker voor een goede loop dan ik vermoedde.

    De spinnekop is uit elkaar gehaald, zat vol gruis/roest, een buisje met gaatje om druk constant te houden zat dicht, niet 6x dezelfde druk op de uitgangen en een handvol veertjes is vervangen omdat ze niet meer dezelfde kracht gaven. De delen zijn gevlakt, nieuw membraan ook hier ertussen en alles goed afgesteld. De spullen zien er erg netjes uit. Bij ophalen kreeg ik de oude onderdelen mee, zonder daar om te hoeven vragen.

    Ik heb de spullen nog niet ingebouwd, dus ervaringen met werking moeten nog blijken, begin 2021, maar vooralsnog ben ik erg tevreden over Gilles Bestebroer en zijn kjetronicrevisie.nl.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Patman, Martin 2.0S, McGyver en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. Petje af!
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  5. wat een werk weer Koos, respect hoor :rock:
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  6. Niet normaal weer Koos. "Even" het hele blok weer uit elkaar halen.
    Ondanks dat het natuurlijk klote is, is het volgens mij stiekem ook wel weer fantastisch werk.
    Alsof we een monteur van AMG zon V8 in elkaar zien zetten. Petje af hoor.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  7. Daar worden stappen gezet! Fijn dat je die Kjetronic hebt kunnen laten reviseren, als ik het zo lees ga je dat wel merken!
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  8. Leest altijd prettig weg de posts van een perfectionist. Wat een werk, maar ach het blijft een hobby. Nu heb je hopelijk alles weer perfect.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  9. Dank mannen. Tja, er zijn genoeg die de kop even wisselen en weer door, maar ik heb daaf geen lekker gevoel bij. Dus dan maar the full monty. En gelijk maar aangepakt, anders weet ik het wel, dan moet het in maart of pas april in 2 weken... Dat komt niet goed, dus nu die bende gelijk aanpakken en dan heb ik vamaf de kerstvakantie weer wat rust in mijn kop. (En kan ik de cabrio aanpakken hahahaha).

    Eigenlijk stond de cardanas- en differentieelrevisie voor de cabrio op het programma, deze winter. Dat is een kwestie van van de auto af doppen en wegbrengen, rustig prutsen aan de 528i en na een tijdje weer ophalen, betalen en weer aan de auto doppen. En klaar. Nu is een gat in het budget qua geld en tijd de boosdoener. Met name tijd, want die auto moet in april wel weer rijden... Voorjaar zonder cabrio is waardeloos.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  10. Mooi werk Koos!

    Kan die koolafzetting op de cilinders het gevolg zijn van een slecht werkende k-jet?
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  11. #2574 uwbuurman, 16 nov 2020
    Laatst bewerkt: 16 nov 2020
    In ieder geval een veel te rijke afstelling of onjuiste verbranding. Het "jutteren" van brandstofdruk komt wel door de problemen met de K-jet. Dus daardoor weet ik niet wat hij onder belasting deed. Dat wilde ik gaan uitzoeken op de rollenbank, maar vlak daarvoor ontstond deze ellende. Dus zodra de motor weer inelkaar zit, maak ik een nieuwe afspraak.
     
    steelmaster, R@ymond en McGyver vinden dit leuk.
  12. Wat een werk. Maar echt gaaf dat je dat kunt
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  13. Ik heb ook weer ‘even’ bijgelezen. Respect weer hoor :thumbup:
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  14. Dank, mannen! Wacht nog op de kop. Pan zit er weer onder, beide krukasdeksels en keerringen er weer op, dus het is alweer een halve motor.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  15. Zo mooi om te lezen dit.
    Steeds weer.
    Geweldig Koos.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  16. Hobby hobby hobby. Van niets weer iets maken. Prachtig Koos
     

Deel Deze Pagina