1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, eindelijk weer wat foto's vanaf pag.118

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. Afgelopen jaar was de 323i zo goed als af. In de Eifel had ik een probleem met een losgelopen trillingsdemper en poelie, dat wilde ik nog onderzoeken. Daarnaast bleek de auto lek, er liep regenwater tussen de ruit en het rubber door, wat zich dan verzamelde in het dashboardkastje. Onwenselijk. En tot slot vond ik de olie vrij warm worden, dus lag een switch naar andere olie en eventueel een koeler voor de hand. Genoeg klusjes, maar de cabrio was eerst aan de beurt, waardoor de 323i moest wachten tot de lente.

    Het probleem met de lekkende voorruit heb ik opgelost opgelost door een compleet nieuwe set te bestellen, ruit, rubber en pees. Hoewel de andere set nog maar 2k km oud was. Een nieuwe ruit, groen getint met groene zonneband is via BMW niet meer leverbaar, maar wel via W&N. Dus zij leveren de ruit, de pees en het rubber komen van BMW.

    Wakker gemaakt

    [​IMG]

    Heule grote doos

    [​IMG]

    Nieuwe ruit zonder karton

    [​IMG]

    Ruit geplaatst:

    [​IMG]

    Eerste ervaringen zijn positief, lijkt erop dat de boel nu dicht is.
     
    Robbie vindt dit leuk.
  2. Daarna heb ik begonnen aan project oliekoeler. Ik heb daartoe een tijdje geleden een gebruikte set uit een e30 325i gekocht. Redelijk straight forward, juiste adapterplaat bij het oliefilter alleen de koeler zelf, moet uiteraard pasgemaakt worden, of in ieder geval de bevestiging.

    Hier zie je de koeler. Ik heb de originele bevestigingspunten eraf geslepen. Nieuwe beugels gemaakt, dis ik nu proefpas.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En passen voor de koelfan

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uit de proefpassing bleek dat de koeler achter de keienvanger past, maar niet achter de grilletjes. Dus die heb ik aangepast

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna verder gegaan met de definitieve beugels.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. De slangen heb ik op maat gemaakt, de leidingen ook. Ik heb alles zo aangesloten dat er geen schade ontstaan bij verwijdering. Daarvoor heb ik de route van de aircoslangen gebruikt, waardoor ik geen gaten in het front hoefde te maken.

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]


    En alles op z’n plek

    [​IMG]


    Tot slot nog een stukje extra demping gecreëerd door rubbertjes te plaatsen

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uiteraard bij de laatste montage draaide een van de koppelingen los. Zoals te zien op de koeler is er bijna geen schade, waardoor ik me afvraag hoe vast dit zat…

    [​IMG]

    [​IMG]


    Die heb ik chemisch bevestigd.


    [​IMG]


    [​IMG]


    Slangen op hun plek

    [​IMG]


    En gereed


    [​IMG]
     
    Robbie vindt dit leuk.
  4. Daarna was alles klaar en heb ik de hele boel verwijderd, om de koelfan, de radiateur en wat kleine delen te verwijderen. Daardoor kon ik bij de poelie en de trillingsdemper om de opgelopen schade vast te stellen. Zie de verschillende boutjes van de noodreparatie in de Eiffel.

    [​IMG]

    De poelie is uitgebogen en zie het kleine ronde deukje tussen de twee gaten. Dat is van de paspen van het tandwiel. Die hoort hier niet in de steken. Zoveel geweld is er wel op losgelaten dat dit nu zwaar beschadigd is.

    De trillingsdemper heeft ook ovale gaten. Die ook hier het kleine gaatje, dat er in dit geval wel hoor, maar helemaal is uitgelubberd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Die die troep is klaar voor het oud ijzer. Nieuwe onderdelen zijn geregeld en uit de stelling gehaald.

    [​IMG]

    De nieuwe spullen passen weer perfect en zonder speling. Uiteraard gemonteerd met nieuwe boutjes
     
    Robbie en Tigershark vinden dit leuk.
  5. Daarmee komen we aan project 3. Daartoe dienden ook de keienvanger en de bumper verwijderd te zijn, dus dat kon nu mooi. Ook het spatbord moest eraf en zelfs de deur. Dit project is namelijk het aanpakken van het deurscharnier van de bestuurdersdeur. Daar zat minieme speling is, maar sinds de auto weer in gebruik is, is de speling giga geworden. Wel spannend om dit op een versgespoten auto aan te pakken, want in het meest ongunstige geval is het een rondje lassen en spuiten, maar ja, zo wilde ik het ook niet houden. De deur kon ik wel 5 cm op en neer bewegen aan het uiteinde.

    [​IMG]

    De pen in het bovenste scharnier bleek al jaren geleden te zijn gebroken, dat is me eerder niet opgevallen en met de nodige verf en filler werd alles keurig op zijn plek gehouden, tot wat intensiever gebruik zorgen voor meer schade. Maar een losse pen is niet te krijgen, nieuwe scharnieren zijn alleen type 2.

    Dus ik heb een nieuwe Astijl gepakt, daar de scharnierpennen uitgeslepen. Daarnaast een sloop Astijl, daar de “flappen” uitgehaald. En toen was het een grote hub hub barbatruc.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nieuw scharnier, nieuwe pen

    [​IMG]

    [​IMG]

    En in de eerste laag kleur

    [​IMG]

    Klaar

    [​IMG]

    En eindelijk strakke carrosserienaden! Ik ben nog ongelukkig over het spatbord LV, dus daar komt ook nog een vervanger voor, denk ik.

    [​IMG]

    Tot slot nog een leuk detail toegevoegd, het beruchte rubber rond de motorkapsluiting, alleen verkrijgbaar op de eerdere type’s 1:

    [​IMG]

    En zo kon het gebeuren dat mijn 323i, die in 2010 op de eerste Sharknosemeeting stond, eindelijk, na bijna 9 jaar ploeteren in de hal stond in het Autotron, voor de 10de editie van de Sharknosemeeting. Grote blij!!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Wiljon en Tigershark vinden dit leuk.
  6. Over die Sharknosemeeting: zie de facebookpagina voor wat fotomateriaal. Het was weer een fantastische feestdag. Wij als organisatie moeten wel stevig aanpoten, zeker ook in de voorbereiding, maar als dan alles gaat zoals het ging, kan je alleen maar blij en tevreden zijn.

    Hier zie je mij de e91 nog even poetsen, op de dag van tevoren. Mijn e21 323i staat dus vooraan in de rij.

    [​IMG]
     
    Wiljon, Robbie, reks en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Gaaf man! Tof dat je project toch nog op tijd klaar was :)
     
  8. Weer fraai opgelost Koos.
     
  9. Mooi werk, top!!!

    Maar wat is er met het spatbord LV dan aan de hand? Roest??
     
  10. Oh man wat is dit toch mooi om te lezen. Gefeliciteerd met je resultaten en veel succes met wat je nog allemaal wilt doen. Bedankt ook voor het delen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
     
  11. Dank, was nog een paar avonden flink doorhalen.

    Dank, Raymond!
    Nee, Gert jan heeft er aan gelast, want de onderzijde was niet meer te redden, maar hoe dan ook, ik ben ongelukkig met de passing. Daarnaast is het niet strak. Dan kan ik deze aanpakken, maar heb een hele originele van een sloper, die ga ik eens netjes maken, dan pas maken en daarna naar de spuiter. Dat doen we in de winter.

    Graag gedaan. Blijf hier maar volgen, want de donor voor het volgende project wordt momenteel gesloopt. Dat betekent dat we binnen nu en een paar maamd echt gaan beginnen aan de e12 528i.
     
  12. en weer genoten van het verslag en al het werk Koos.
    blijf me verbazen hoe je toch weer dingen voor elkaar krijgt die niet origineel meer te leveren zijn :thumbs:
     
  13. Prachtig werk. Erg leuk om te lezen
     

Deel Deze Pagina