1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. geen foto's gemaakt van die 2 E91bij elkaar?
     
    Mr Bullet (Sietze) vindt dit leuk.
  2. Euh...:oops:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  3. Ja ik hoop dat je er veel plezier van hebt!
     
    reks vindt dit leuk.
  4. Vrouw komt bij me van de week en zegt ineens:"kun jij me vertellen waarom ik een nieuw stuur in de auto heb?"

    Wahahaha, viel me niks tegen dat ze het zag.
     
    Johanpg, Mr Bullet (Sietze), reks en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. Plaatjes die al te lang hebben gewacht:

    Op de terugreis van de BMW specialist die de automaat andermaal heeft gerepareerd. Dik in december dus groene plaatjes...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eenmaal in de loods de boel uitelkaar getrokken vanwege de reden: olielekkage, zeer vermoedelijk de krukaskeerring aan de voorzijde:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De bescherming voor de radiateur die ik heb gemaakt, een paar jaar geleden, doet zijn werk...

    [​IMG]

    Beetje kaal gemaakt levert meer beeld op op de olie:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    R@ymond vindt dit leuk.
  6. Om de centrale bout uit de krukas te draaien heb ik een sleutel kapot gemaakt...

    [​IMG]

    Dus een dikke 1.60m koker gepakt en een dop 22 op gelast

    [​IMG]

    [​IMG]

    Poelie geblokkeerd met een stuk hoeklijn

    [​IMG]

    [​IMG]

    En nog meer zicht op de olielekkage:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En eindelijk de kap van het blok. Ik heb gelijk maar een schone uit de kast gepakt, dat scheelt veel gepoets en geknoei

    [​IMG]

    Daarna de kapjes voor de distributie heb ik gespoten

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De nokkenaskeerring vervangen:

    [​IMG]

    En de nieuwe keerringen in de kap geplaatst.

    [​IMG][/URL]

    Daarmee kon de kap weer geplaatst worden en de centrale bout vastgezet worden met 435Nm. Daartoe de hoeklijn weer geplaatst en de grote momentsleutel gebruikt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ondertussen had ik even wat meer spullen bekeken en het bleek dat de dynamo een knakkend lagertje had. Niet mooi, want dat kan ik niet laten zitten. Dus even het nummer bekeken

    [​IMG]

    Het bleek dat ik nog exact dezelfde dynamo had liggen. Die kon ik zo uit het schap pakken, dus die heb ik even laten reviseren.

    Hij is gespoten, ik zou voor een restauratie de boutjes laten geelverzingen en het rode middendeel weer rood gemaakt hebben. Nu is dit prima.

    [​IMG]

    [​IMG]

    en in de auto

    [​IMG]

    [​IMG]

    En weer opbouwen

    [​IMG]

    als ik toch in het schap aan het graaien ben, kan ik ook nog wel wat mooie blauwverzinkte beugeltjes plaatsen.

    [​IMG]

    De overloopleiding van de radiateur is van hard plastic. Die heeft het hele avontuur niet overleefd en knapte. Een vervangende wordt door BMW voor echt veel geld geleverd en blijkt een stomme rubberslang van 2 kwartjes te zijn. Dus ik heb dat anders opgelost. Maar omdat ik toch bezig was mezelf een cadeautje gegeven en een nieuw expansievaatje gekocht, nu ze nog leverbaar zijn.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En tot slot ook de kachelslangen preventief vervangen.

    [​IMG]

    Het opbouwen van de auto zal binnenkort plaatsvinden, daarna olie verversen, inclusief filter en kleppen stellen. Dan plaats in gelijk dat mooie klepdeksel dat ik voor de 323i had klaar gelegd.
     
  7. en zo wordt 1 reparatie weer lekker uitgebreid met de spullen die nog op voorraad zijn :thumbs:
    weer lekker bezig Koos :thumbup:
     
  8. Hey Buurman, nog steeds goed bezig man.
     
  9. Waarom maak je sleutels kapot? Dat is toch biet handig? :P
    Weer lekker bezig zo te zien:thumbs:
     
    Ridley en gerardTDCI vinden dit leuk.
  10. Lekker bezig Koos! Verdomde handig zo'n hok om in te klussen.
     
  11. Wat heerlijke toch al dat 'gemieren n€#k'! Een aanbouwdeel weer in kleur terug zetten op de motor. Bijna bij het autistische af! Ik hou er van! :cool:
     
    John_mk2_RS vindt dit leuk.
  12. Dank, ja inmiddels begint wat voorraad te ontstaan, dat is wel fijn en handig. Ik zal binnenkort weer de vrijgekomen spullen laten wassen en de dynamo ook laten reviseren.

    Dank, Stef, jij ook alles goed, daar?

    Nee, niet handig, maar dat nieuwe kokerprofiel met dop heeft de boodschap duidelijk overgebracht.

    Ja, klopt, Sietze. Kom maar eens kijken ;-)

    Bijna? Hahahaha, nou ja, ik moet mezelf echt inhouden om niet de hele boel aan te pakken. Of het blok te lichten en dan de carterpan even los te halen om daar lagers te controleren. Schone pan erop, eventueel lagers aan de krukas en drijfstangen vervangen. Kop eraf, daar alles even controleren. Maar ja, dan heb je bijna een complete revisie te pakken. Dat is voor een ander jaar.
     
    McGyver, Mr Bullet (Sietze) en gerardTDCI vinden dit leuk.
  13. De Touring had ook wat onderhoud en aanpassingen gehad zoals beschreven. Maar ook daar waren de plaatjes nog niet bij geleverd.
    Te beginnen met het vullen van de airco. Die begon minder te ontwasemen, dus daar was wat aan de hand. Het bleek dat dit de eerste keer is in 13 jaar dat dat werd gecontroleerd. Er miste 200gram koudemiddel, van de 600 ofzo. Prima score, duidelijk niet lek gewoon ouderdomsverlies. Prima.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maand later het onderstel. Ik zette de winterbanden er op een tijdje geleden en zag gelijk dat ik een lekke demper aan de voorzijde had. Dat verklaarde wel waarom mijn meissie meldde dat ze in bochten naar links en in wat snellere rotondeacties begon te schuiven met de auto… Dus nieuwe dempertjes besteld, achter had ik een jaar of 2 eerder al gedaan. En omdat we toch bezig waren, gelijk nieuwe draagarmen en toplagers. De ene draagarmen had ik een jaar eerder gedaan, samen met de stokjes van de stabistang en de stabisilentblocks, dus nu de andere draagarmen besteld.

    Ik trof dit aan, rechtsvoor. Origineel, 286k km oud en 13 jaar ervaring.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus de naaf en de hele boel er maar eens afgemarteld. Door 13 jaar vuil en narigheid zat het nog wel wat vast.

    [​IMG]

    Oud en nieuw:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En het nieuwe eronder

    [​IMG]

    Daarna de andere kant gedaan. Resultaat: 2 gare toplagers, 1 lekke en 1 slechte schokdemper, twee gare draagarmen. Dit was een stukje correctief onderhoud, dat eigenlijk een jaar of 2 eerder preventief had moeten zijn. Daar waar ik bij de oude BMW’s soms doorsla in het preventief onderhoud is dat voor de dagelijkse auto’s heel anders. Als het het doet, doe ik er niks aan. En dan is dit de consequentie.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen die auto weer netjes op mijn (winter)pootjes stond ben ik naar @Mr Bullet (Sietze) gegaan, die een mooi nieuw flipperstuurtje in zijn e91 335i heeft gezet, en na veel gedram van mijn zijde zijn oude nonflipper ///M sport stuur wilde verkopen. Er zijn in hoofdlijn 3 sturen beschikbaar voor de e9x modellen, te weten een heel lelijk rubber hoepel geval dat een standaard stuur is, het gewone sportstuur, die ik had en het dikkere erg fijne ///M sportstuur. Die ik in mijn 1 serie ook had. In de F30 heb ik de nieuwere versie daarvan. Het leuke is dat de airbag van het gewone en het M sportstuur hetzelfde is, dus kan worden omgezet.

    Deze had ik:

    [​IMG]

    Nu niks:

    [​IMG]

    En nu ///M sportstuur.

    [​IMG]

    Verder hebben we met de Carly app nog aangezet dat de cruise control snelheid in het middelste display wordt weergegeven voor 6 seconden. Ik blij! Dank Sietze voor de hulp!

    [​IMG]
     
  14. Lekker bezig Koos. Groot verschil nu merkbaar qua wegligging?
     
  15. Minder gerammel hahaha, maar hij gaat weer wat strakker door de bochten inderdaad.
     
  16. En dat is wel wat voor een bmw , strak door de bocht [emoji16]
    Daar weet ik nu ook alles van , prima wegligging.

    Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
     
  17. Restpunten. Tja. Afgelopen jaar is de restauratie van de 323i iets sneller afgerond dan de planning was, omdat de cabrio het begeven had en ik een rijdende auto moest hebben. Dus de 323i afgemaakt en hup de Eifel in. Maar er zijn wel een paar restpunten en wat punten bij gekomen na de eerste kilometers.

    - swra werkt niet naar behoren
    - voorruit lekt water tussen rubber en ruit door
    - voorspatbord lv op deur aangepast, passing niet naar wens
    - deur links heeft ruimte op scharnieren, helaas geconstateerd na montage. Moeilijk perfect af te hangen, zie punt spatbord
    - 2.7 lijkt behoefte te hebben aan oliekoeler
    - kofferbakmat is gekrompen in de tijd en past niet meer mooi.
    - licht oliefilm op voorzijde carterpan
    - trillingsdemper en poelie losgelopen, eventuele schade opnemen.

    Al met al niet wereldschokkend, maar wel een lijstje waardoor ik me afvraag of er dit seizoen veel gereden gaat worden. Alles heeft uiteraard te maken met tijd. Tijd die de afgelopen winter in de e30 is gestoken. Maar maatregelen zijn bedacht.

    - SWRA is iets wat ik als laatste ga oplossen, heeft geen haast
    - voorruit en rubber (beide nieuw) vervangen door nogmaals nieuwe ruit en rubber. Nog testen of dit afdoende is gecorrigeerd.
    - spatbord ga ik beter plaatsen als de deur beter is afgehangen
    -De scharnieren van de linkerdeur ga ik vervangen, weet nog niet hoe, maar dat gaat wel gebeuren. Vervangende scharnieren zijn aangekocht en een donorsetje type 1 komen er ook aan. Deze operatie ga ik eerst zorgvuldig plannen, daarna uitvoeren. Zal eea aan herstelspuitwerk vragen.
    - ik ben bezig met de oliekoeler, een originele BMW koeler van een e30 erbij gehaald. Die maak ik momenteel pas. Vraagt nog wat werk met de leidingen. Passing is krap, krap, krap.
    - ben bezig met een bedrijf voor een kleine oplage reproductie van de kofferbakmat. Geert is er met me mee bezig.
    - onderzoek doen naar waar de lekkage vandaan komt, twee kansen: of de carterpanpakking of de krukaskeerrring. Onderzoeken, vaststellen en corrigeren
    - trillingsdemper en poelie worden opnieuw losgenomen. Schade wordt bekeken en eventueel vastgesteld. Indien schade, dan wordt dit gecorrigeerd. Bij montage uitsluitend nieuwe montagemiddelen toepassen.

    Tot zover de plannen. Tijdspad??? Geen idee. Werk is gekkenhuis. Gezin moet aandacht. Sharknosemeeting gaat voor. Zeg het maar. Hoop alles in 2019 gereed te hebben.
     
  18. rustig aan Koos ;)
    prioriteiten stellen maar alles is belangrijk, ik begrijp het.
    geniet vooral van de dingen die je kunt doen en de tijd die je doorbrengt met je gezin, dan komt het vast wel goed :thumbup:
     
  19. Tnx Gerard, ook alle vertrouwen erin. Heb net vannacht een complete Astijl met scharnieren gekocht. NOS. Daar ga ik de scharnieren vanaf halen. Perfect!! Daarnaast nog een setje van een sloper, dus ik scharrel mooi door.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  20. Nadat ik operatie Krukaskeerring heb afgerond, waren er nog een paar kleine klusjes aan de e30.

    De eerste was het installeren van de type 1 grilledelen. Zie hier, aan de bovenzijde zijn ze dicht. Er zit een nieuwe schuimrand op, waar de motorkap op aansluit. Tot slot in deze klus ook het typeplaatje teruggeplaatst.

    [​IMG]

    Toen ik de auto wegbracht voor reparatie van de versnellingsbak in de nazomer van 2018, sloeg de auto af met ongeveer nog een kwart brandstof in de tank. Da was raar, maar verder geen aandacht aan besteed. Nader onderzoek deze winter leerde me dat de brandstofpomp in de tank is overleden. Dit type 325i heeft twee brandstofpompen. Eentje in de tank, in de vlotterunit en eentje onder de auto. De eerste voert de benzine op, omdat de tweede niet voldoende kracht heeft alle benzine aan te zuigen. Vanaf ongeveer een kwart gaat het dus mis.

    Maar een vervangende unit is niet te vinden en OEM kost bijna €400. Daar was ik geestelijk nog niet klaar voor, dus ik heb een universeel pompje gekocht.

    Oude pompje

    [​IMG]

    Oude pompje eraf

    [​IMG]

    En nieuwe pompje erop. Dat vraagt wel wat aanpassing aan het buisje en het vlotterpijpje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna de modderkuipjes voorzijde nog even weggehaald, alles lekker schoongemaakt en weer in de dinitrol geblaft.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Resterende punten:
    - Oplossen verkeerde weergave tankmeter. Ontstaan door wisselen SI bordje met weerstand voor 60l tank. Planning zomer 2019
    - Revisie differentieel. Planning winter ‘19/’20
    - Nieuw setje Goodyear Efficient Grip’s. Planning winter ‘19/’20
     
    Robbie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina