1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. next page please...
     
  2. Met de stoelen gereed en in de auto, waren de deurkaarten aan de beurt. Ik kwam tot de conclusie dat mijn auto een type 1 deurgreep zou moeten hebben, maar die had hij niet. Wederom bij Jan in het magazijn gedoken en gelukkig een goede deurgreep gevonden. Daar hoort een chrome koppelstukje tussen. Dat is meestal lelijk, maar ik heb een nieuwe weten te bemachtigen.

    [​IMG]

    De spullen voor de raamslinger waren niet compleet, maar nu wel.

    [​IMG]

    En hoewel geen foto van genomen, er zit nieuwe plakfolie achter en daarna is de deur klaar!

    [​IMG]

    De harten van de Alpina’s heb ik afgeplakt, om ze te kunnen spuiten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En zo stond de E21 323i op 4 wieltjes!! Eerst zonder spatborden.

    [​IMG]

    De originele plakstrip voor tussen de cas en het spatbord erop geplakt

    [​IMG]

    De afvoerslang van het schuifdak gebogen met warmte

    [​IMG]

    En het spatbord erop

    [​IMG]

    [​IMG]

    En op de Alpina’s

    [​IMG]

    En toen was het tijd om dat beest van een motor eindelijk te starten. Benzine erin, RON 102. De accu geladen. Alle vloeistoffen op peil gezet. Alles nog een keer nagelopen. En starten. Althans, dat was de bedoeling. Wat er ook gebeurde, de auto sloeg niet aan. Wel op remmenreiniger in de luchtinlaat, maar verder niet.

    Het leek op een brandstofprobleem, er kwam geen brandstof bij de spinnekop. Arnold heeft nog een avond meegedacht en geholpen, maar we kregen het niet opgelost. Uiteindelijk heb ik uitgemeten dat de brandstofpomp kapot was. Dus een nieuwe brandstofpomp besteld. Oud en nieuw naast elkaar.

    [​IMG]

    Daarna hadden we brandstof zou je denken. Maar aanslaan ho maar. Soms even hoesten en pruttelen, maar niks hielp. Samen met Jan alles doorgemeten, het was bijna wel zeker een stroomprobleem. En dan kom je al snel bij het Relais. Maar dat relais was goed toen ik de auto heb weggezet. Daarbij, Jan had een relais mee van een auto die ook rijdend is weggezet, en ook die deed niks. Dus tja. Ontstekingsmodule? Alles uitmesten en doormeten. Uiteindelijk is Gerwin gekomen met zijn eigen ontstekingsmodule en nog niks. Om gek van te worden. Laat in de avond heeft Jan nog een derde relais bij Arnold opgehaald. Daar snap je niks van, maar starten en lopen. Dus per saldo hebben Jan en ik allebeide een relais dat goed was tot we het weer gebruikten. Ik vermoed dat ik mijn relais heb opgebrand aan de kapotte pomp.

    [​IMG]
     
  3. dat was wel ff balen denk ik, en dan te bedenken dat je weet wat het is (relais) en dan nog niks :nocheer:
    mooi dat jan toch een beetje eigenwijs? is en nog een relais heeft geprobeerd :thumbs:
     
  4. Nu is het wachten op het eerste filmpje met een lopende motor:roll:
     
  5. Ondanks het feit dat ik die verdraaide motor niet lekker aan de loop kreeg, had ik wel wat afspraken gemaakt. Ik had de hoop rijdend naar de APK te kunnen gaan, om rijdend naar de uitlijnspecialist te gaan. Maar de APK heb ik afgezegd, echter het was mij niet naar de zin om de uitlijner af te zeggen, niet in de laatste plaats omdat hij het erg druk heeft en ik toch ernstig benieuwd was naar het opmeten van mijn auto. Hij is uiteraard op de richtbank geweest, maar toch, met het onderstel eronder, is alles weer anders. In ieder geval, ik heb de auto op de trailer gezet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En op de pijnbank

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het bleek, en dat verbaast niemand, dat de uitlijning nergens op leek. Maar dat is rap verholpen. De axiale verschuiving is 0,6 mm. Of te wel, de achteras is ten opzichte van de vooras 0,6mm, dus zes tiende van een millimeter, verschoven. Dat is zondermeer een uitstekende waarde, zit in de rubbers en ik denk dat er geen andere e21 is de er beter op scoort, als je bedenkt dat de toleranties van BMW destijds al in de millimeters zat. Dus ik ben daar ontzettend blij mee!!

    Uur later weer opgeladen en huiswaarts.

    [​IMG]

    En weer terug bij zijn jongere broer

    [​IMG]

    Daar was het tijd voor wat detailgeneuzel.
    De kentekenplaathouder achter, die zit met twee schroefjes vast, dwars door het achterpaneel. Dat roest eigenlijk altijd. Dus ik heb die zaak in de kit gezet. Daarnaast heb ik nog twee doppen kit achter de houder geplaatst op de hoeken, zodat de houder mooi strak zit. Even gestut tijdens het drogen.

    [​IMG]

    De verlichting in de kofferbak deed het niet omdat de boel zo goed in de verf zit dat er geen massa gemaakt wordt. Dus beetje strategisch geschuurd en voila!

    [​IMG]

    Tja, toen was de auto dus nagenoeg gereed, afgezien van wat prutsklusjes en die motorloop. Maar een belangrijk detail was toch de motorkap. Dus die er maar eens bij gepakt.

    [​IMG]

    De spullen die nodig zijn om een motorkap op te bouwen:

    [​IMG]

    En de kap gemonteerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat plaatsen is een K klus, daar heeft Jan mij bij geholpen. Dank, Jan!! Uiteindelijk was het tijd voor het pièce de résistance. Het embleem op de motorkap!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna heb ik met Jan de auto nogmaals op tijd gezet, wat gereden en ben ik op 4 augustus naar de APKgarage gereden. Daar heb ik met meestermonteur Mark de auto afgesteld, CO richting 3,5%. Uiteindelijk hebben we een afstelling waarmee de auto best redelijk goed oppakt onder vollast. Stationair loopt hij mooi 850 tot 900 toeren. De kleppen staat aan de ruime kant, maar ik wil eerst de boel eens laten inlopen, na 500 kilometer alles opnieuw afstellen.

    [​IMG]

    Op maandagochtend 6 augustus, exact 39 jaar en 8 maanden nadat deze 323i op kenteken is gezet, is er een nieuwe APK op de auto gekomen. Ik heb de schorsing opgeheven en mag eindelijk rijden. Voor de goede orde, ik heb nog voor de motor in de auto was geplaatst, de auto al laten taxeren en verzekerd.

    [​IMG]

    En zo komt na 7 jaar en 10 maanden een einde aan de restauratie van deze mooie 323i. Wat begon met een mooi avontuur, werd al snel een drama. Maar de kapotte motor, de roest, de verborgen gebreken, de ellende, alles wat stuk ging, niet wilde of weg was, niets heeft me weerhouden om dit project niet in dozen te laten eindigen. Zijn er momenten geweest dat dat dichtbij was? Ja. Ik heb enkele malen op het punt gestaan de hele rotzooi in de brand te steken en door te gaan met mijn leven. Het is mooi hoe een forum als dit je dan verder helpt. Hoe mensen je komen helpen als je er zelf niet uit komt, hoe bemoedigende commentaren of complimenten je nieuwe energie geven.

    Daarom mijn hartelijke dank aan de mensen die me hebben geholpen, aan de mensen die onderdelen hebben geleverd, aan de supporters op de achtergrond, aan de volgers van dit topic, die me hebben bemoedigd, aan mijn gezin, die me soms zagen worstelen maar me alle vrijheid hebben gegeven om dit project tot een goed einde te brengen. DANK!! Blijf naar opletten als je op de weg zit, want er kan zomaar een grijze 323i voorbij rijden. Zwaai dan even naar me, vind ik leuk!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Jens, focus68, Mr Bullet (Sietze) en 8 anderen vinden dit leuk.
  6. Fantastisch, gefeliciteerd man en geniet ervan.
    Dat zal ongetwijfeld lukken. Hulde:thumbup:
     
  7. Wat een enorme inspanning is dat geweest en wat een fantastische prestatie om dit voor elkaar te krijgen. Een staande ovatie krijg je van mij :clap:
     
  8. Diep respect!! Heb "genoten" van al je belevenissen. Van harte gefeliciteerd met dit mooie resultaat!
     
  9. Diep respect, en nu genieten van het apparaat!
     
  10. Dank, mannen! Even grnieten, deze winter de e30 cabrio groot onderhoud en pakkingen geven en dan door naar de e12 528i :cheer:
     
    John_mk2_RS vindt dit leuk.
  11. Fijn, lekker van genieten nu. Dat van dat relais is trouwens niet meer als normaal, ik moest eigenlijk ieder jaar na de winterstop mn relais vervangen omdat de brandstofpomp niet meer wilde...
     
  12. Fantastisch Koos. Ik heb de hele reis met veel plezier maar vooral bewondering gevolgd.
    Nogmaals diepe respect voor je aanpak van deze restauratieklus.
    Ik denk ook dat de nadruk op je gezin mag leggen, want er zijn volgens mij heel wat keren geweest dat je "nog even een uurtje" weg was :).
    Nu lekker genieten van de 3-serie, en op naar het volgende project, anders hebben wij niets meer te volgen...
     
    MrMarcos vindt dit leuk.
  13. Diepe buiging, wat een geduld en doorzettingsvermogen!

    Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
     
  14. Erg mooi project, diep respect voor de aanpak. Geniet ervan!
     
  15. Super hoor, moet eigenlijk zeggen helaas is ie klaar, want daarmee eindigt ook heel leuk leesvoer ;)
     
  16. Super gaaf!!
    G E F E L I C I T E E R D
     
  17. gefeliciteerd Koos en diep diep Respect voor deze klus.
    zo´n 7,5 jaar geleden werd ik lid van dit forum en jouw restauratie heeft eigenlijk altijd als een soort rode draad door alle topics heen gelopen.
    dankjewel voor je uitgebreide relaas van een mooi project.
    mocht ik een keer in de buurt komen dan zou ik je graag een keer ontmoeten en deze mooie BMW (en die paar andere ;)) in het echt willen aanschouwen :thumbs::thumbs::thumbs:
     
  18. Fantastisch dat de Beemer eindelijk weer de weg op mag! Ben je ook in een groot zwart gas gevallen?

    Heb je het oude kentekenbewijs ook weer achter de voorruit geplaatst?
     
  19. Dank, mannen! Welkom, om de auto eens te bekijken!

    Deel 3 moet nog achter het raam geplakt, maar komt er zeker achter.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  20. Echt zeer veel respect hiervoor! Zelf ook altijd al n auto willen restaureren maar als ik zie hoeveel tijd en liefde jij erin stopt en hebt moeten stoppen durf ik eigenlijk niet meer te beginnen.

    Zeer mooi en goed resultaat!!!
     

Deel Deze Pagina