1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. Nu zitten alle aanbouwdelen aan het blok, afgezien van dingen als een dynamo, startmotor en stuurbekrachtigingspomp. Het blok is daarom gereed voor samenvoegen met de versnellingsbak. Dus ik heb het blok op een karretje gezet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het vliegwiel met het nieuwe lagertje in de krukas gemonteerd.

    [​IMG]

    Daarna kon de koppelingset erop. Jan heeft een handige tool gemaakt, een pasbus, zodat de koppelingsplaat netjes gecentreerd blijft zitten tijdens montage.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Druklager in de bak gezet

    [​IMG]

    Alles was er voor gereed om de bak en de motor samen te voegen. Tja, dat hebben we dan ook maar gedaan, want anders waren we niet verder gekomen, hahaha.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Laatste controle door Jan

    [​IMG]

    En daarna kon het spulletje richting de auto.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb nog steeds geen brug, maar ik wilde wel de motor en bak via de onderzijde de auto in schuiven. Dus ik heb de auto aan de achterzijde op zijn wielen gezet, zodat daar een draaipunt ontstaat, daarna kon ik de voorzijde opkrikken. De schakelpook en het inlaatspruitstuk zijn het hoogste punt, als dat eenmaal onder de voorste balk door is, kan de auto weer vlak gezet worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Goed passen en uitlijnen

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de cas kan over het blok heen zakken en afgestempeld worden.

    [​IMG]

    De auto staat nu over het blok heen, maar ze zijn nog niet samengevoegd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Blok en bak opgekrikt naar de cas en klaar is Klara

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan staat de auto weer stevig, met de motor en bak erin.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Dat moet toch een mooi moment zijn geweest :D Begint het al te kriebelen om er weer mee te rijden?
     
  3. Dat schiet mooi op zo. Voorbereidingen werpen hun vruchten af klaarblijkelijk. Nog even en je kan rijden lijkt het.
     
  4. Mooi draadje om te lezen, je pakt het echt goed aan !
    Mijn neef had vroeger een 323i E21 in Resedagroen, ik heb nog altijd een zwak voor deze BMW´s :cheer:
     
  5. Man, wat een geemmer toch met de kjetronic, al vind ik de witte leidingen wel leuk, bij ford zijn ze zwart!

    Over de kjet kan ik je een dingetje vertellen, zorg ervoor dat je 6 schone injectors met ringen e.d. op voorraaf hebt liggen, na de winterstop raken ze toch vuil en ineffectiever als normaal. Verder allemaal heel bekende onderdelen, ik heb eens een studie gemaakt om er (veel) meer pks uit te halen, maar goed afstellen is doordat je de trechter van vorm moet veranderen zowat niet te doen. De heilige graal is in dit geval de spinnekop van een porche carrera 2 die al bijna 300 pk haalde uit zijn ongeveer gelijke cilinderinhoud 6 clinder boxer met dacht ik 2.8 liter, maar helaas, niet te betalen...
     
  6. Mooi lees en kijk voer voor op vakantie! Ga zo door!
     
  7. Lekker bezig weer Koos. Dit lijkt mij erg veel voldoening geven. Het opbouwen van de auto na al je renovatiewerk.
     
  8. #2268 uwbuurman, 16 aug 2018
    Laatst bewerkt: 16 aug 2018
    Nu het subframe onder de auto zit, kan eindelijk de voorwielophanging gemonteerd worden. Daar lag alles al voor klaar.

    Er is echter nog een voorbereidende klus die ik nog moest uitvoeren. De nieuwe draagarmen en spoorstangen zijn op een klein detail afwijkend van de oude.

    [​IMG]

    Gaatje

    [​IMG]

    Geen gaatje

    [​IMG]

    Het verschil is dus dat de oude met een splitpen en een kroonmoer gemonteerd zitten en de nieuwe met een zelfborgende moer met nylon. Dat is niet zoals het hoort, die kroonmoer is veel mooier. Dus gaatjes boren…

    [​IMG]

    Zoals gezegd, voor de spoorstangen van het zelfde laken een pak.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor montage kijk ik altijd even goed op de BMW ETK en in het handboek. Ineens viel me op dat de bus voor montage van de stabistang andersom in mijn draagarm zit, dan op de afbeelding va BMW.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat heb ik eerst even uitgezocht, want als ik een verkeerde draagarm krijg aangeleverd, dan worden we daar niet vrolijk van. Uitgezocht en het bleek dat het plaatje van BMW gewoon verkeerd is. Gelukkig maar. Dus die draagarmen en de stabistang konden gemonteerd worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna nog wat mierenmeukdetails geregeld. Deze twee stekkertjes aan het thermostaathuis worden nog vervangen door frisse met een nieuwe huls.

    [​IMG]

    Nieuw stukje slang, oude klem opnieuw verzinkt aan het remvloeistofreservoir

    [​IMG]

    Kabelboom goed gelegd, massa aangesloten en de leiding van de stuurbekrachtigingspomp klaargelegd.

    [​IMG]

    Pomp zelf erop gezet

    [​IMG]

    Koplampen afgesteld en de afdekkapjes geplaatst

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dynamo geplaatst

    [​IMG]

    En beide V-snaren.

    [​IMG]

    Mijn vers gereviseerde startmotor bleek een flapje rubber te missen. Dat zit over de bendix, ter bescherming.
    Hier een oude, ter voorbeeld.

    [​IMG]

    En gelukkig was er een rolletje rubber beschikbaar om een flapje uit te snijden.

    [​IMG]
     
    Godtoh vindt dit leuk.
  9. Dat vind ik nou eens een leuke, moet over de appendix heen! Je startmotor is jiet degene op de foto mag hopen? Trouwens, ik vind de dynamosnaar spanner erg leuk geengineerd van bmw, bij ford moet je altijd aanklooien met een bandenlichter en weer vast draaien terwijl dit me veel beter lijkt werken met een tandheugel!
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  10. Hahaha, dat is een snelle actie geweest van mijn autocorrectie...

    Mijn startmotor is helemaal gereviseerd en als nieuw, zie paar pagina's terug.
     
  11. Met de laatste ontbrekende twee klemmetjes geplaatst op het filterhuis, kan het filterhuis met luchtweger en spinnekop geplaatst worden.

    [​IMG]

    Het correct aansluiten van de 6 injectorleidingen was nog wel even puzzelen.

    [​IMG]

    Daarna heb ik de cardanas maar eens verder aangepakt. Een klusje waar ik om een onbekende reden gewoon geen zin in had, maar het moest er een keer van komen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De bout uit het koppelstuk en daarna konden de twee helften van elkaar af. Een platte steeksleutel 19 past er precies tussen. Het is wat een gepriegel, maar het lukt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna heb ik ze geschuurd, ontroest en geverfd. Zie hier mijn boottrailer, maar als je goed kijkt, zie je op de voorgrond de twee delen hangen.

    [​IMG]

    Een paar dagen en 4 lagen epoxy later heb je mooie delen. Daar heb ik een nieuw tussensteunlager op gezet. Eea ligt nu klaar om weer samengevoegd te worden. Let wel op dat je bij het demonteren noteert hoe de delen in elkaar zaten, anders heb je grote kans op onbalans na montage. Je kunt ze merken, ik heb gewoon vastgelegd hoe de verschillende balansplaatjes ten opzichte van de kruiskoppelingen zaten. Op die manier weet ik zeker hoe ze inelkaar horen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aan de bakzijde, waar de hardyschijf/guibokoppeling komt, zit een lagertje in de cardanas. Het is een gedonder om de oude eruit te krijgen zonder kleine inwendige trekker, maar het is aan te raden deze te vervangen. Let op, de nieuwe steekt ongeveer 2,5 tot 4 mm uit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En zo komen we tot een gemonteerde en gereviseerde cardanas.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. Daarna was het Auspuffzeit. De einddempers en de middendemper zijn in een uitstekende conditie, maar even een rondje opfrissen is geen vervelend iets.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De voorpijpen, vanaf de uitlaatspuitstukken naar de middendemper war wel erg roestig. Nu zijn ze dat snel, maar ik kon bijzonder geschikt aan twee NOS voorpijpen komen, dus die heb ik maar opgehaald in Berghem, Gelderland.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen de cardanas en de uitlaat klaar lagen voor montage heb ik het stuurhuis er bij gepakt. Dat was al gereviseerd, de onderdelen waren al besteld, maar het moest nog geassembleerd en gemonteerd worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Borgplaatjes omgezet.

    [​IMG]

    En gemonteerd met de kroonmoeren

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Slangen aangesloten op het vloeistofreservoir

    [​IMG]

    Cardanas gemonteerd

    [​IMG]

    Olie in de bak gedaan

    [​IMG]

    En de laatste missende link van de koppeling gemonteerd. Dit stukje koperleiding zit tussen nemercilinder en de flexibele leiding.

    Maar de plaats waar de leiding en de flexibele leiding elkaar ontmoeten is waar een mooi plaatje op de bak gemonteerd zit, een stevig montage punt. Maar zelfs dat was verdwenen bij mijn auto. Gelukkig had Jan er eentje liggen voor me.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Uitlaat eronder

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    John_mk2_RS vindt dit leuk.
  13. Is toch wel heerlijk sleutelen aan zo’n schone auto lijkt me.
    Begint nu echt vormen aan te nemen maar het afwerken neemt altijd meer tijd in beslag dan je denkt.
     
  14. dat je alles maar dan echt ook alles onder handen neemt is al bewonderenswaardig maar dat je dan ook nog de volgorde van monteren weet vind ik echt super. :respect:
    #blijfgenieten ;)
     
  15. Bijna zonde om mee te gaan rijden straks...
     
  16. Moest de topic titel toch echt even twee keer lezen....:schater:

    Maar ziet er echt geweldig mooi uit!!
     
  17. Ik snap helemaal dat je origineel wilt maar waarom niet de keuze voor een rvs downpipe tot de middendemper? Doordat dat het heetste deel is roest dat het snelste maar met een originele vorm downpipe in rvs hou je het geheel veel langer netjes
     
  18. Klopt, die voorpijpen roesten als eerste. Maar RVS zet veel meer uit. Onder aan de streep nu origineel en als dit ooit doorrot, maar dan zijn we minstens 10 jaar verder, komt er wel een complete RVS uitlaat onder.
     
  19. Wat een prachtig project en wat een prachtige auto ook. Die achterkant met de twee uitlaten; geweldig! Er zijn weinig auto's die van achteren er zo mooi clean en gebalanceerd uit zien.
     
  20. Nieuwe verdelerkap, NLA, maar NOS gevonden.

    [​IMG]

    Nieuwe rotor uiteraard ook. Beide Bosch overigens.

    [​IMG]

    De remklauwen voorzijde opgebouwd, uiteraard met mijn aangepaste remblokje voor de slijtindicator.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna was het tijd voor het laatste grote deel voordat de motor kan draaien, en dat is de koeling.
    De radiateur was best netjes, maar had wel wat schade van steentjes ofzo.

    [​IMG]

    Beetje geklooid met een klein schroevendraaiertje en hoppa

    [​IMG]

    Vervangende slangen

    [​IMG]

    Nieuwe sensoren voor de eerste en tweede trap van de fan

    [​IMG]

    De nieuwe slangen eraan

    [​IMG]

    En gemonteerd

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu alles rondom de motor gereed was, kon ik de laatste twee zaken aan het interieur afbouwen. De stoelen moesten er nog in, en de deuren moesten nog worden voorzien van deurkaarten en aanverwante artikelen.

    Eerst de Recarostoelen tevoorschijn getoverd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Al een tijdje lagen de recarostoelmatjes klaar, ter vervanging van de oude elastiekjes die de stevigheid aan de zitting geven.

    [​IMG]

    De oude elastiekjes

    [​IMG]

    De matjes zijn op het formaat van gewone Recaro’s, maar de mijne hebben een uitschuifbaar deel, zoals dat bij BMW was en is. Dus de matjes moeten worden ingekort.

    [​IMG]

    Staaldraad omgezet en later afgezaagd.

    [​IMG]

    Zie het verschil in lengte tussen de nieuwe en oude matjes. Daarbij zit er substantieel minder rek in de nieuwe mat.

    [​IMG]

    De spanning in de matjes is enorm, kijk maar hoe strak ze staan, als de middelste haakjes nog niet vast zitten.

    [​IMG]

    En klaar

    [​IMG]

    Om aan te geven dat de oude elastieken wel op waren, deze foto. Een vorige eigenaar heeft de handoeken uit zijn badkamer gehaald en in de stoel gepropt, hahahaha

    [​IMG]
     
    McGyver, Eric99, Mr Bullet (Sietze) en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina