Ontwerp de header 2022

De afbeeldingen in de header moeten weer up-to-date worden. Heb je mooie afbeeldingen hiervoor? Zend hem dan in.

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, 323i weer uit elkaar pag 137

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. hehe, eindelijk! mijn afkick verschijnselen waren behoorlijk! :weird:
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  2. Oh, sorry hahaha
     
    DJ--NeO-- vindt dit leuk.
  3. Dat schreef ik afgelopen zomer over mijn 323i...

    Wat is er gebeurd na de ellende met het nokkenastandwiel? De moto bleef zo nu en dan hikken. Maar voor een weekje Eifel wilde ik na 670km voorzichtig inrijden de kleppen stellen. Haal het klepdeksel eraf en wat dacht je wat... hele nokkenas ingevreten... dus ik was er klaar mee. Ding in de hoek getrapt en met de cabrio naar de Eifel. Ondertussen was de cabrio van mijn maat ook klaar, dat lukte ons in de week van 14 september. De week erna zijn we vol losgegaan op de 323i. Auto omhoog, motor en bak eruit. Motor kaalgemaakt en kop eraf gedopt. Inmiddels is de nokkenas vervangen door een Catcams 279° in en uit. Ook 12 nieuwe tuimelaars zijn geplaatst. De klepjes mooi opnieuw ingeschuurd, de kop 8 honderdsten gevlakt en afgelopen woensdag met uiteraard een nieuwe koppakking en nieuwe kopbouten gemonteerd op het blok. Binnenkort het blok opbouwen en weer terugplaatsen.

    Uiteraard gaat dit alles niet zonder slag of stoot. Bij het bestellen van 12 setjes stelschijfjes (excenters) met boutje, moertje en ringetje kregen we natuurlijk alles in 12 voud binnen, behalve de excenters... dat waren 11. Na laten zenden en klaar.

    Daarna de tuimelaars erbij. Dat waren er 11 dezelfde, nummer 12 was toch echt een m10/m30 tuimelaar. Dat ga nie werk nie. Dus die is per spoedpost vanuit Hardeman gekomen. We komen er wel. Maar wat stribbelt dat teringding tegen....

    Wat viel meer op? De hardyschijf is de laatste keer, 670 km geleden, niet goed geplaatst door mij. Die is dus uitgerekt op de zwakke plaatsen. Dus die is ook vervangen. Gelijk maar een nieuwe baksteun ook. Zo blijft alles wel vers....

    Daarnaast heb ik de gelegenheid te baat genomen om de luchtschuif even te testen. Die werkt perfect. Dat kreng zit onder het inlaatspruitstuk, daar kom je met ingebouwde motor bijna niet bij. Zeker niet met die grote klauwen van mij. Dus dit paste me beter.

    Dan het nokkenastandwiel, dat was me losgelopen begin van het jaar. Dat heeft meer schade opgelopen dan ik wenste, en nu met die nieuwe nokkenas wilde ik de schade niet van het tandwiel op de nokkenas overbrengen. Dus ook maar wederom een nieuw verstelbaar nokkenastandwiel van Catcams. Nu is het niet meer van Catcams, maar van mij.

    En omdat de rotzooi toch half kaal is, kwam ik tot een klusje dat me niet op de nek zat, maar tegelijkertijd kortsluiting in de kop kon geven, als ik er aan dacht. En dat is de SWRA. De wissers van de e30 en de e21 horen in ruststand tegengesteld te staan. E21 binnenste wissers rechtop, e30 binnenste wissers onder. Bij mij dus beide gelijk. Ergo, de wissers van de e21 stonden verkeerd. Ik heb teruggeplaatst wat ik had op de auto, toen ik die 11 jaar geleden kocht, maar dat was dus mis. Blijken die motortjes te zijn omgedraaid. Dus de grille eruit, de lampen eruit en de motortjes gewisseld. Daarna ook de kabelboom aangepast, de stuurdraad (blauwe) moest ook naar de andere kant. Toen bleek dat iemand in het verleden ook de stekkers verkeerd heeft gestoken. Dus de linker en de rechter motor klopten niet met elkaar. Werkte wel, maar klopte niet. Dus dat ook gecorrigeerd. Nu zit het zoals het hoort. En zo blijf ik verbeteren. Liever zou ik rijden. Maar het is wat het is.

    Oh ja, ik ga de oliepomp, die ik in 2018 nieuw geplaatst heb, vervangen door de pomp van de diesel. Die is gereinigd en getest en goed bevonden. Een dieselpomp past 1 op 1, maar geeft meer oliedruk. Dat past me goed.
     
    R@ymond en gerardTDCI vinden dit leuk.
  4. Ik heb de zaak onderzocht. Nou, na 670km wilde ik de kleppen stellen, de olie en filter vervangen en dan verder met inrijden. Bleek de nieuwe nokkenas ingesleten te zijn door de tuimelaars... die hebben schade overgehouden door de kvs in de olie van de kop daarvoor.

    Het revisiebedrijf dat de nieuwe kop, met nieuwe nokkenas inelkaar heeft gezet, heeft de tuimelaars niet bekeken, maar zo teruggeflikkerd in de gloednieuwe kop, op de gloednieuwe nokkenas. Ik kan aan de hand van de schade in beide nokkenassen zo aanwijzen welke tuimelaar op welke plek zat per nokkenas. De schade is identiek.

    Ergo boos, uithuilen, pinnen en opnieuw beginnen. Maar nu hebben we het zelf maar gedaan. Maar je moet wel een kop van 670km oud vlakken, een nokkenas van 670km wegdonderen en dus ook een bosje nieuwe tuimelaars kopen.

    Dan komt alles weer als distributiesetje, bak vol koper ringetjes, complete pakkingset voor de kop etc etc. En ik garandeer je, een auto wordt niet mooier van 3x een motor in en uitbouwen.
     
    R@ymond vindt dit leuk.
  5. Plaatjes bij de praatjes. Hierboven heb ik al een verhaaltje geschreven over de problemen die ik wederom ervoer met mijn motor. Maar plaatjes heb ik niet meer gepost sinds mei ’21, dus Simba, it is time!

    Goed, ik was gebleven bij het inrijden. Wat een mooie auto, is het toch!

    [​IMG]

    Dus op naar de 4 gastester. Redelijk goed gezet. Op deze afstelling liep ze het beste, hoewel ik wel iets meer CO had willen hebben.

    [​IMG]

    De dag erna heb ik lekker een dagje gepakt om in te rijden, immers, ik wilde met deze bolide de Eifel in, in september. Maar eerst moesten alle problemen opgelost zijn en voldoende kilometers gereden worden. Dus een mooie zondag gepikt en daar sta je dan voor de brug…

    [​IMG]

    [​IMG]

    Die hele dag fijn gereden, geen hikje, geen stotter. Niks. Fijn lopen. Tot de laatste 400 meter voor mijn huis. Een hik en stotteren, 4oo meter lang. WAT DAN? WAAROM DAN? GVD ETC! #$%*@##!!! Dus de auto in de loods gezet en eerst maar een keer kleppen stellen en olie verversen. Immers de eerste 670 kilometer stonden erop. Ik maak dat kleppendeksel open en dat had ik beter kunnen laten. De sporen stonden diep in de nokkenas. Duidelijk voelbare randen… De kop en de nokkenas waren 670 kilometer oud, alleen laag in de toeren mee gereden. Maar het was zo. Dus analyse: hoe kan dat zo slijten in die kilometers? Olie in de kop? Zit de sproeileiding dicht? Dus gecontroleerd. Op de startmotor draaien, zonder klepdeksel. Duidelijk te zien dat de sproeileiding zijn werk doet, op de startmotor, je ziet redelijk vooraan een vallende druppel en verderop een beginnende druppel. Dus dat is oké.

    [​IMG]

    Dus ik ben eerst maar weer gestopt met rijden met deze auto. Wat een gemartel. Een ingevreten nokkenas betekent eerst maar even rustig worden, pilletje onder de tong en weglopen.

    Later nog een paar verbeteringen doorgevoerd, die in de lijst stonden. Ik kocht in een partijtje handel een NOS sportstuurclaxon. De mijne had een logo vol scheurtjes in het plexiglas, of wat het maar is.

    [​IMG]

    De nieuwe is supernetjes. Op de foto lijkt hij wat bekrast, maar dat is door de fotobelichting. Ben d’r blij mee.

    [​IMG]

    Daarnaast heb ik de deurklinkjes in 2018 laten spuiten in BMW Schwarz, wat ook op de driehoekjes naast de zijruiten en op de dorpels zit. Staat mooi bij het Polaris, maar de slotrosetjes zijn nogal vaal en lelijk.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    [/quote]
     
    R@ymond en R.Zwiers vinden dit leuk.
  6. Zoals ik al beschreef vorig jaar, was het tijd om te zorgen dat de loods voorelkaar kwam, voor de winter. Dus de al langer gekoesterde wens ingevuld, een nieuwe stelling gebouwd, eerst een muur kaal gemaakt, spullen aan de kant en toen timmeren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deurenvak erin

    [​IMG]

    Even de stroom omgelegd, past nu mooi, ook de krachtstroom.

    [​IMG]

    En tot slot twee nieuwe lichtbakken aan het plafond, achterin, waar de stellingen staan had ik geen verlichting, daar stond vroeger de oven. Nu dus opgelost. Had nog een paar staan met indirect licht. Goede verlichting!

    [​IMG]
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  7. De week na het weekje in de Eifel, ik had niet al te veel zin, maar m'n maat zei: ”niet zeuren, aanpakken, dat blok gaat er deze week uit”. En zo het geschiedde. We hebben de auto omhoog gegooid en binnen een uurtje of 3 hing het bok met bak in de takel en even later op de dolly.

    [​IMG]

    Nader onderzoek leerde dat de gloednieuwe kop en de gloednieuwe nokkenas van Schrick zijn voorzien van de tuimelaars die op de kapotte nokkenas stonden in de oude kop. Ik heb daar zelf geen controle op gedaan, ik heb dat uitbesteed aan een motorenrevisiebedrijf. Maar die hebben de tuimelaars dus niet gecontroleerd. De tuimelaars waren 2 jaar oud en 6.000km, maar door de gescheurde kop hadden ze onvoldoende smering en zijn ze op de eerste Schrick nokkenas ingevreten. Het profiel wat ze daarna hadden hebben ze netjes op de nieuwe nokkenas ingesleten. Dubbel K. Maar het verklaart wel het rommelige lopen.

    Dus ik heb een nieuwe nokkenstok besteld, wederom 12 nieuwe tuimelaars, wederom de versterkte van Ireland Engineering.

    [​IMG]

    De kop heb ik maar weer volledig in de revisie gedaan, na 670km… Dus die was er vanaf, en de rest van de motor was netjes, alleen wel erg vet van binnen. Is roetaanslag, de verbranding was dus niet optimaal. Dat wordt beter met een goede nokkenas en verse tuimelaars.

    [​IMG]
     
    Ecobeast, R@ymond, Patman en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Doordat de bak ook uit de auto was, viel het volgende op:

    [​IMG]

    De hardyschijf heb ik zelf te snel gemonteerd, de vorige keer en dus precies verkeerd. De (moeilijk zichtbare) pijltjes moeten naar de flenzen wijzen. Hier net verkeerd en dus komen de krachten verkeerd op de schijf… Daardoor is de schakelstang een beetje geraakt, geen schade, maar de keerring heeft het niet drooggehouden. Dus ook die twee delen even vervangen, dan maar. Eigen fout, dit.

    De oplossing was een mooie pluk onderdelen van Autodoc en ook zie je vooraan inderdaad nog een Catcams doosje. Besloten ook een nieuw verstelbaar nokkenastandwiel af te roepen. Die andere was me een halfjaar eerder beschadigd toen de opsluitring het begeven had. En om te voorkomen dat die nu de nieuwe nokkenas beschadigen zou, ook maar vervangen. De bodemloze put die het is….

    [​IMG]

    Koppakking er weer op:

    [​IMG]

    Gereviseerde kop met nieuwe spullen erin.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    R@ymond en Rykers vinden dit leuk.
  9. Nu de motor toch uit elkaar lag, was dat een mooi moment om iets te controleren, wat ik in al die jaren nog niet gedaan had. Het controleren van de werking van de extra luchtschuif.

    [​IMG]

    Dit is de grootste opening. Die ging helemaal dicht na een tijdje 12 volt erop gezet te hebben. Geen kraken, niks. Werkt perfect.

    [​IMG]

    Vervolgens heb ik de oliepomp gewisseld voor die van de diesel. Die pomp is uitwisselbaar, past 1 op 1 maar heeft meer druk. Omdat mijn oliedruk bij warme olie wel erg laag is, onder de 1 bar, heb ik de nieuwe oliepomp (nu 3 jaar en een kleine 7.000km oud) gewisseld voor de dieselpomp.

    Zie de verschillen in het schoepenhuis. Vooraan de dieselpomp.

    [​IMG]

    Die pomp wordt dus aangedreven met een stokje. En dat stokje hoort aan twee kanten een kunststof schijfje te hebben. Ik had die schijfjes er niet op en daardoor paste het stokje mooi van bovenaf door het lagertje in het blok. Toen ik aan de hand van de handboeken concludeerde dat de schijfjes erop horen, heb ik dat aangepast. Weer de carterpan eraf, oliepomp eraf en stokje ertussen, alles weer terugbouwen. Immers, met de schijfjes erop, kan het stokje niet meer van bovenaf erin, om te voorkomen dat het stokje in de carterpan kan komen en je oliepomp geen aandrijving meer heeft.

    [​IMG]

    [​IMG]

    We werken met een planbord, zodat we niks vergeten of overslaan.

    [​IMG]

    En zo kwam het dat ik een paar week later de boel weer vers klaar had staan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Terug in de auto

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Ecobeast, Patman, R@ymond en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Mooi om geregeld je motor in en uit te bouwen. Zie je tenminste nog eens dingen. Mijn 4 jaar oude brandstofslangen zijn alweer gaar. Enige remedie: nieuwe. Zo blijft alles lekker vers!

    [​IMG]

    Daarna winterbanden en stallingsvelgen geplaatst onder het hele wagenpark, ik heb 6 setjes velgen gewassen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De garageplaten eindelijk simpel (de)montabel gemaakt op de e30 en e21

    [​IMG]

    [​IMG]

    En ja, hij staat andersom. Dat betekent dat we hebben kunnen starten, afstellen en rijden. Dat rijden was heel kort, even de straat uit en terug, op stallingsvelgen met banden die nog van hout gemaakt zijn en met twee bouten per velg. Maar hij start, loopt, rijdt. Lijkt feller op het gas, lijkt mooi te lopen. Maar we hebben pas vertrouwen als we een halfjaar verder zijn, zonder problemen.

    Als dan alles weer in orde is, dan heb ik ook zin om weer wat restpuntjes aan te pakken. Zo zat mijn motorkap aan de rechterkant nooit mooi dicht. Ik heb dat onderzocht en 4 van de kitnaden die het frame aan de huid van de kap verbinden waren gewoon helemaal los. Daardoor zit de kap nooit strak en is erg flexibel of slap zelfs.

    [​IMG]

    Dat heb ik eruit gesneden. De losse kant was echt helemaal los. Viel eruit uit.

    [​IMG]

    En dit moet ik herstellen

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ben benieuwd hoe de kap zich gedraagt als dit weer stevig aan elkaar zit gekit. Ik zal de kap enige voorspanning geven voor ik kit. Daarna eens kijken. Plaatjes en praatjes daarover volgen.
     
    Ecobeast, R@ymond, gerardTDCI en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. ••••• wat een werk en wat een geduld heb jij zeg.

    Mooi stukje leesvoer weer.
     
  12. Pfoh wat een klussen aan de 323 zeg!
     
  13. Holy smoke!
    Haal jij 48 uur uit een dag of zo?
    Wat een werk weer.
    Die stelling is mooi!
     
    bws723 vindt dit leuk.
  14. Potverdikke wat een werk. Ik heb de afgelopen 10 pagina's eens door zitten bladeren en de reactie die ik het vaakst had was 'oh, er is nog een BMW?' :mrgreen: Heerlijk om te lezen dit!
     
  15. zo de knetter, en dan dacht ik dat ik een Money-Pit had... dit is Money-pit next-level!

    Kan je dit revisie bedrijf niet aansprakelijk stellen voor de schade die ze hebben gemaakt?
    T blijft een verschrikkelijk mooie auto om te zien, zeker hoe jij hem hebt gerestaureerd, vraag me alleen af hoe het kan dat ze nog steeds zo verslaafd is aan geld. snap je volledig dat dit de moed goed laat zakken!
     
  16. Wauw, dat is wel heel zuur van die nieuwe motor :weird:
    Hopelijk zit het de komende tijd wel mee..
     

Deel Deze Pagina