1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. Respect, heerlijk topic om door te bladeren zo op de zondagmiddag [emoji41]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  2. Dat moet toch een goed gevoel geven om de auto weer op zijn eigen wielen te zien staan :thumbs:
     
  3. Ik zou er alleen nooit meer in willen rijden, straks wordt het vies en raak je er met een tandenborstel onder om t schoon te krijgen
     
  4. Hahaha, dank mannen! Een BMW is gebouwd om te rijden. Dat is precies watik er mee ga doen. Bochten, snel stuurwerk, Eifel. Dat werk. Moet 'ie wel eerst af zijn.
     
  5. Achteras klaar, dus naar voren. De volgende stap lijkt logisch, de vooras. Maar de motor wil ik van onder met het subframe in de auto te zetten. Dat betekent dat ik nu de motor moet opbouwen, aanbouwdelen moet plaatsen. Maar eerst moeten die aanbouwdelen netjes worden gemaakt.
    De hijsbeugel die achter de distributiekap komt was niet de juiste. De kleine is de e21 beugel, de grote is van de b25 motor, die op de 885 kop zat. De diameter van de gaten is echter net anders. Gelukkig is die van de e21 kleiner, dat is makkelijker op te boren dan een te groot gat kleiner te boren…

    [​IMG]

    Beugels van de injectorleidingen aan de kop

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gasklephuis

    [​IMG]

    [​IMG]

    Onderdelen van het gasklephuis

    [​IMG]

    Warm-Up Regulator (WUR)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Extra luchtschuif

    [​IMG]

    Inlaatspuitstuk

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de montagebeugel voor dynamo en stuurbekrachtingspomp

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot slot heb ik de plastic modderkuipjes schoongemaakt. Die zijn altijd kapot en er missen hoekjes af. Deze zijn compleet!

    [​IMG]
     
  6. In maart ging in verder met het netjes maken van de diverse onderdelen die aan het blok moeten komen.

    Gasklephuis schoongemaakt

    [​IMG]

    Klepdeksel in de wasmachine gehad en gereinigd.

    [​IMG]

    Inlaatspuitstuk gereinigd en geborsteld.

    [​IMG]

    Diverse aluminium delen gereinigd en voorbereid op aluverf

    [​IMG]

    [​IMG]

    De trillingsdemper en twee poelies, gestraald en geprimerd

    [​IMG]

    Het luchtfilterhuis gereinigd, geschuurd en gespoten

    [​IMG]

    De diverse delen gespoten:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De verzinkte spulletjes teruggezet op het gasklephuis

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Mansie vindt dit leuk.
  7. De voorschakelweerstand is niet netjes te maken en de betrouwbaarheid is niet duidelijk… Een nieuwe is onderweg.

    [​IMG]

    Gelukkig geeft meneer Bosch altijd duidelijk aan wel onderdeel je van hem hebt.

    [​IMG]

    De draden van de timingstekker liggen mij te bloot.

    [​IMG]

    Die zit met een beugeltje op het thermostaathuis.

    [​IMG]

    Beugeltje eraf en de rest netjes maken en voorbereiden op aluverf

    [​IMG]

    Ondertussen zijn de poelies goed gelukt qua primer en kan de eerste laag zwart erop.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog wat spulletjes voor de verzinker. Dit is de ontluchting van het thermostaathuis en de moeren van de gaskabel.

    [​IMG]

    De uitlaatspruitstukken zijn rare gietijzeren krengen. Smerig en roestig. Er horen twee stalen hitteschilden op, die zitten met twee m6 boutjes vast en er zit per deel een koper m10 boutje in, feitelijk een meetmogelijkheid voor CO. Maar die zitten altijd vastgerot of zijn in de loop der jaren gewoon verdwenen. Mijn spruitstukken hadden de meeste koppen afgebroken. De hitteschilden had ik niet.

    Dus uitgeboord, draad getapt en hoppa.

    [​IMG]

    Spruitstukken zelf gestraald. Hier 1 voor en 1 na stralen

    [​IMG]

    En gespoten met speciale hittebestendige verf, tot 850˚ celsius.

    [​IMG]
     
    MrMarcos vindt dit leuk.
  8. Daarna was het tijd voor een ander klusje. Ik heb voor zowel achter als voor Ferodo DS2500 remblokken gekocht. Achter zijn ze voor een e30, want ik heb de remklauwen voor een e30 aangepast en geplaatst, meer remoppervlak op de blokken, want groter. Voor de originele e21 323i klauwen. Echter het bleek dat de voorste blokken geen slot hebben voor de slijtindicator, terwijl originele blokken dat wel hebben. Dat past dus niet in mijn hoofd. Dus 1 blok aangepast.

    Eerst het contactvlak aangepast:

    [​IMG]

    Daarna de metalen achterplaat gemarkeerd en een gaatje geboord:

    [​IMG]

    Het deel uit de plaat gefreesd, waar de slijtindicator in valt

    [​IMG]

    Beetje verf erop en klaar

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna de versnellingsbak er maar eens bijgepakt. Vieze bak, maar wel een sportbak.

    [​IMG]

    Rondje nieuwe pakkingen en keerringen besteld

    [​IMG]

    Zwarte ophangbeugel eraf gehaald

    [​IMG]

    Die heeft een zwaar leven gehad, zwaar aan slijtage onderhevig



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan tot slot de pook. Onderzijde zijn de bussen helemaal uitgelubberd. Daar komen messing busjes in.

    [​IMG]

    Dit is de andere zijde, waar de busjes al in zitten

    [​IMG]
     
    R@ymond, Davidvk en MrMarcos vinden dit leuk.
  9. Wat kleine klusjes, maar niet minder belangrijk.

    Te beginnen met het demonteren van de cardanas. Tussensteunlager eraf.

    [​IMG]

    Daarna de olie van de versnellingsbak afgelaten. De tapplug heeft nogal wat slijpsel aan zich. Het is dus wel tijd voor een wissel. Eventueel over een tijdje nieuwe synchromeshringen er tussen.

    [​IMG]

    De bakolie is wel mooi helder.

    [​IMG]

    De olie gewisseld en daarna de nieuwe lagertjes geplaatst voor de schakelplaat.

    [​IMG]

    En de schakelplaat geplaatst

    [​IMG]

    De velgen heb ik weggebracht om te laten bewerken en poedercoaten. Zat nogal wat corrosie in de 7j’s. Dat wordt bewerkt en opgelost.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Koper boutjes geregeld voor de uitlaatspruitstukken

    [​IMG]

    Toen werd het tijd om de motor op te bouwen.

    [​IMG]

    Draadeindjes erin, klepdeksel erop.

    [​IMG]

    De sandwich plate er tussen. Deze bevat een temperatuursensor en een druksensor. Deze sensoren geven een signaal aan de metertjes die ik in de middenconsole heb gebouwd. Deze plaat zit tussen het blok en het oliefilter.

    [​IMG]

    Inlaatspuitstuk erop

    [​IMG]

    Aan de andere zijde de carterventilatiebuis teruggezet en de motorsteunen geplaatst.

    [​IMG]

    Het koudestartventiel erin gezet, die zie je onder dat gat in het midden van het inlaatspruitstuk. Dit is feitelijk een injector die gedurende een koude start kort wat brandstof extra inspuit.

    [​IMG]

    Uitlaatspuitstukken erop

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gasklephuis en thermostaathuis erop

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen wilde ik het klepdeksel er weer afhebben om de draadeindjes vast te zetten. Het bleek dat deze er niet afwilde. Nader onderzoek leerde me dat er een e30 of e28 klepdeksel op zat.Die nokken aan de bovenzijde horen er niet op en komen tegen het inlaatspuitstuk aan. Ik heb wel meer liggen, dus gekeken en er lag nog een oude lelijke voor een e21. Die gewassen en gespoten en geplaatst. Het verkeerde deksel is dezelfde als ik op de e30 325iA cabrio heb, dus daar komt hij op termijn op.Daarna ook de kappen over de distributie en de poelies en trillingsdemper geplaatst.

    [​IMG]

    De hitteschilden over de uitlaatspruitstukken geplaatst

    [​IMG]

    [​IMG]

    En zo hebben we een redelijk complete motor.

    [​IMG]

    Om verder te kunnen heb ik me verdiept in de ontsteking. Die komt in het gat op het platte vlak aan het onderblok. Maar volgens het werkplaatshandboek moet er een naaldlagertje in.

    [​IMG]

    Maar dat zit er niet in

    [​IMG]

    De ontsteking had het wel in het oude blok, duidelijk te zien, dus dat lagertje snel besteld. Naar aanleiding daarvan vertelde een vriend van me dat er ook een lagertje in de krukas hoort, aan de bakzijde. Dat heb ik ook niet, want die krukas komt van een automaat. Weer wat geleerd.

    [​IMG]

    De spinnekop van de K-Jet netjes gemaakt, banjobouten geelverzinkt.

    [​IMG]

    Rest van de onderdelen van het luchtfilterhuis en injectiesysteem netjes gemaakt

    [​IMG]

    En geassembleerd.

    [​IMG]

    Toen bleek dat er 3 klemmetjes op het filterhuis horen. Uiteraard was er bij mijn auto slechts 1. Maar ga dan de juiste maar vinden, als BMW die niet los levert voor een 323i. Dus onderzoek gedaan

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uiteindelijk bleek dat de klemmen van het 316 en 320/6 pannekoekfilterhuis niet gelijk is, maar die van een 318i wel. En die zijn wel los te bestellen bij BMW. Dus die besteld.
     
    Magure vindt dit leuk.
  10. Petje af!
     
  11. man man man Koos, wat een pracht werk.
    Hoewel ik (om prive redenen) een tijdje niets had gelezen van je, bleek dat je ook een achterstand (in posten) had :) en ik nu tijdens mijn vakantie de boel eens rustig kon doorlezen.

    Je maakt er echt een pracht exemplaar van, nog mooier dan uit de showroom destijds. Ik denk dat BMW jaloers op deze gaat worden!

    Ik ga je weer volgen! Keep up the very good work.
     
  12. Dank, heren!

    @focus68 Eric, nu alles weer onder controle, dan? Hoop het voor je. Geniet van je vakantie.

    Hou het hier de komende dagen maar in de gaten, want ik heb inmiddels ongeveer 500 foto's en tekst klaar staan om te posten.
     
  13. Koos, het gaat weer de goede kant op. Ik krijg weer een beetje "lucht" zal ik maar zeggen...

    Ik heb nog 2 weken vakantie, zit nu in duitslang op een CP en heb nog ff de tijd, dus wat mij betreft mag je starten met posten :D
    Succes en bedankt!
     
  14. Waanzinnig knap dat je hier zoveel geduld voor kan opbrengen. Mooi hoor Koos.
     
  15. Speciaal voor @focus68 kop er voor kerel!

    In mei 2018 is er veel gebeurd. Allemaal kleine klusjes waarvan er heel veel op een lijst staan. Die lijst moet eerst afgewerkt worden voordat vervolgstappen gezet kunnen worden. Dus om de motor in te bouwen, zijn er nog veel kleine afrondingen van deelprojectjes nodig. Om het planmatig aan te pakken heb ik een lijstje, dat ik gebruik om die dingen af te strepen. Planning is echter vaak afhankelijk van derden, zoals leveranciers en bewerkers, als een verzinker of poedercoater.

    Allereerst heb ik mijn opgeknapte Alpinavelgen opgehaald.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ze zijn erg mooi geworden, al zeg ik het zelf. De harten moet ik zelf nog even zwart spuiten, maar dat komt. Gelijk nieuwe banden erop laten leggen en ik heb daarbij gekozen voor de Vredestein Sportrac 5. Een band die nog wel eens wilde scheuren en ploffen, volgens onafhankelijke testen. Maar dat was de 2016 variant en ik heb 2018 banden. Maar de achterbanden bleken toch van 2016 te zijn. Nou ja, die roken we wel wat sneller op dan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De klemmetjes van het luchtfilterhuis zijn inmiddels ook binnengekomen, en zo is dat deel projectje ook afgerond.

    [​IMG]

    De voet van de WUR vroeg nog wat aandacht. In de vorige motorsetup was er geen goede plaats voor de WUR gemaakt. Degene die de vorige motor heeft opgebouwd heeft een zooitje gemaakt, zoo ook met de WUR. Die zat maar op 1 plek vast, in plaats van met beide bevestigingspunten. Daarnaast zat de WUR zo koud op het blok geschroefd, terwijl contact met de olie wenselijk is.

    Dus ik heb een passende O-ring gezocht en geplaatst en ik heb een draadeinde besteld voor de bevestiging. De WUR zit met een M8 bout en een M8 draadeinde en moer bevestigd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De onderdelen van het schakelmechanisme zijn ook klaar. Arnold heeft een paar busjes gedraaid in messing, zodat de schakelstang beter klem zit en er minder speling op de pook zit. De bus aan de schakelstang in de bak had ik al, nu ook de zijde van de pook.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De pook heb ik netjes zwart gespoten.

    [​IMG]

    De injectoren zijn gereinigd en getest. Ik heb de oude O-ringen gepast, maar de nieuwe BMW rubbertjes passen veel beter. Dus die heb ik gebruikt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En geplaatst in het inlaatspruitstuk.

    [​IMG]

    De injectorleidingen heb ik ook vervangen. Helaas zijn ze afkomstig uit verschillende magazijnen van BMW en is er nu al kleurverschil zichtbaar. Inmiddels zijn ze niet meer leverbaar, tenminsten een aantal van de 6 niet meer. Maar het is een hele verbetering ten opzichte van de oude leidingen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna heb ik het subframe onder het blok gemonteerd, met de motorsteunen en de e30 kooien om de motorsteunen heen.

    [​IMG]

    De bougies en de bougiekabelset ook gemonteerd

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan nog wat verzinkte boutjes, moertjes en ringetjes klaargelegd, maar er zit nogal wat verschil in de bevestiging voor het ophangpunt van de versnellingsbak en het tussensteunlager van de cardanas. Ik zal uitzoeken welke de juiste zijn en dan twee correcte setjes regelen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De slangen aan de extra luchtschuif, bij mij een elektronisch geregelde, heb ik vervangen voor nieuwe.

    [​IMG]

    En gemonteerd aan het blok.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    McGyver, MrMarcos, John_mk2_RS en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Oog voor details! Nice
     
  17. Het is al zo vaak gezegd, ook door mijzelf, maar wat heb ik respect voor de manier waarop je dit doet. En heerlijk om te lezen en te zien aan de foto’s hoe het werk vordert.
    [emoji1303]
     
  18. Kortweg: Wauw!
     
  19. Ja ook ik verval in herhaling maar RESPECT voor hoe je dit allemaal doet @uwbuurman !!!!
     

Deel Deze Pagina