Het lijkt mogelijk om via Ford een upgrade van Sync2 naar Sync3 te doen (wel prijzig). Ik houdt het bij mijn Sync2, vindt het zwarte scherm eigenlijk wel fraaier dan het blauw/witte van Sync3. https://mk3focusrs.club/forum/topic/sync-2-to-3-official-upgrade/
Die officiƫle upgrade is al geruime tijd mogelijk. Hier is zelfs een TSB voor uitgebracht met de instructies om deze upgrade uit te voeren. Deze upgrade is echter volgens de TSB specifiek voor de Focus RS. Op de overige Focus 3 fase 2 uitvoeringen is de upgrade vreemd genoeg niet van toepassing (al zal de procedure natuurlijk niet wezenlijk verschillen).
Ik vind het nogal een lijst met onderdelen. In het topic van Harrie lijkt het alleen het schermpje te zijn en wat programmeerwerk: http://focusclub.nl/forum/showthread.php?t=44385&page=45
Scherm met sync3 APIM, usb hub en een losse GPS module heb je nodig inderdaad als je van een sync2 systeem uit gaat.
Bij de upgrade van Ford word uitgegaan van nieuwe onderdelen. Enkele kabels en vooral de Apim en scherm zijn prijzig. Omdat de Apim nieuw is moet deze vanuit Ford geprogrammeerd worden. Hoe dit moet zit bij die set. Ook gaan ze je orginele gps vervangen voor een nieuwe OEM gps. Daar komt ook weer een nieuwe kabel voor, deze is ook prijzig. Als je een gebruikte Apim en scherm kunt vinden ben je veel goedkoper uit. De Apim kan van ieder Europees type Ford zijn, je kan je frame van je Sync2 unit probleemloos overzetten. Is eigenlijk een redelijk simpele klus. Het omzetten naar de gegevens van jou auto is ook simpel als je UCDS hebt. Overigens kan je het Sync3 scherm op zwart zetten, net als de Sync2. Ik vond het een fikse verbetering.
Misschien een stomme vraag, maar zit de GPS-module in de antenne of is dat een los onderdeel en waar zit dat dan? Goed om te horen dat het scherm ook zwart kan zijn. Probleem met mijn Sync2 is dat het af en toe hinderlijk traag is.
bij sync3 origineel zit deze weer in de antennevoet, bij de officiƫle ombouw wordt deze achter de spiegel gemonteerd (in de zwarte kap).
Klinkt spannender als dat het is hoor, als je de spullen hebt ben je met inbouw en programmeren twee uurtjes bezig. (dit is als je nu sync2 hebt zitten! vanaf een sync1 ben je langer bezig met ombouwen)
Nee, bij SYNC 2 wordt voor de GPS ontvangst de GPSM module gebruikt (welke oorspronkelijk alleen bedoeld was voor Emergency Assistance).
Ah, duidelijk. Dan is die emergency assist module nog ergens goed voor aangezien de rest van die module in Nederland nutteloos is.
Mijn Sync3 module kwam uit een S-Max, en daar was het frame niet van over te zetten (compleet andere boorgaten). Zie: http://www.focusclub.nl/forum/showpost.php?p=1820582804&postcount=29
Alleen in het buitenland, net mailtje terug gehad van Ford Nederland dat het niet mogelijk is om van Sync 2 naar Sync 3 om te bouwen ivm de verschillende hardware etc ect. Beetje hetzelfde als met een Mountune pakket, in heel europa onder garantie in te bouwen behalve, je raad het al, in Nedeland. Dan zelf maar aan de gang. Voor het programmeren moet ik dan deze hebben? http://www.obd2tool.com/goods-5263-Ford+UCDS+Pro+Ford+UCDSYS+With+UCDS.html
Dat is een UCDS kloon... gebruik op eigen risico! Een "echte" UCDS kun je alleen bij de Russische makers bestellen, die kost met een full-license tegen de 220 euro. Ik heb een originele UCDS en ELS27 thuis eventueel als je zo ver bent met ombouwen.
@pd3jc beetje off-topic maar waar heb jij je ELS27 gekocht? Ik probeer al een paar maanden contact te krijgen met de Russische maker maar ik krijg nooit een reactie. Ook op de pre-order geen reactie.
Is in Nederland gewoon mogelijk voor de RS! TSB 17-1009 is daarvoor gemaakt. Hierin wordt beschreven hoe je van sync2 naar sync3 kan, via Ford!
Heb ondertussen de TSB-17-1009 voor mijn neus liggen. Her en der bij de diverse autoslopers gevraagd naar de benodigde onderdelen. Scherm + apim en mogelijk LVDS kabel. Maar de prijzen die ze dan durfen te vragen. Met stip op 1 1750,- en een goeie 2e 600,- Daar heb die 3 onderdelen bijna nieuw voor. De zoektocht gaat verder .