1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Universele Afstandsbediening Centrale Vergrendeling Inbouwen met Comfortmodule

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door JeeVee, 5 jul 2013.

  1. #1 JeeVee, 5 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 sep 2013
    Even een How To-tje voor het inbouwen van een universele afstandsbediening voor mijn FoFo I stage 3 (2001) hatchback , die wel centrale deurvergrendeling heeft en alarm, maar die de remote functie ontbeert. ;)

    Ik heb gekozen voor een setje van SPY: Centrale DeurVergrendeling Klapsleutel Deluxe LED Lampje Knipperlicht- Comfort- Kofferbak-aansturing. In principe zijn ook andere merken toepasbaar. Andere merken bieden vaak dezelfde hardware incl. verdere uitrusting, alleen prijzen en labelling varieren. Ik heb gekozen voor een uitvoering met een blauwe signaleringsLED en 2 handzenders met klapsleutel.


    [​IMG][​IMG]


    Korte beschrijving:
    Universele centrale vergrendelingset met LED-indicatie lampje en 2 afstandsbedieningen klapsleutel. Aanstuurunit voor het openen en sluiten van de portiersloten via de afstandsbedieningen. Installeerbaar op elke bestaande centrale vergrendeling.

    Het Led lampje wekt de suggestie van een aanwezig beveiligingssysteem en wordt alleen geactiveerd bij het afsluiten van de portieren tevens om de werking van de afstandsbediening te kunnen controleren voor het uiteindelijke inbouwen.

    Beveiligd door wisselcode met 4,3 miljard mogelijkheden. Aansturing van comfort module, voor het automatisch sluiten van de elektrische ramen en schuifdak. Aansturing van de kofferbak, voor het ontgrendelen via de afstandsbediening.

    Er zijn maximaal 4 afstandsbedieningen toe te voegen aan het systeem.

    Auto zoekfunctie, voor het lokaliseren van de geparkeerde auto, hierbij zullen de knipperlichten oplichten. Aansturing van knipperlichten bij het openen en sluiten van de portieren via de afstandsbediening.

    Technische specificaties:
    Frequentie: 433,92Mhz. Voltage: 9-15Volt. Zekering: 10A. Verbruik: <8mA met Led <10mA. Kofferbakaansturing: -/+ Comfort module: 250mA uitgang.

    Functies afstandsbedieningen:
    Aansturing deur -open -dicht, werking tot 100m. Aansturing kofferbakopener. Aansturing comfort module (extra accessoire). Aansturing knipperlichten (links en rechts individueel aangestuurd). Zoekfunctie via de knipperlichten.

    Leveringsomvang:
    (zoals door mij ontvangen)
    2 Afstandsbedieningen Klapsleutel Deluxe
    Centrale module
    Kabelboom
    Led Lampje
    Tyrips.
    Engelstalige handleiding, toegang tot Forum met alle Nederlandstalige handleiding en een overzicht kabelkleuren alle merken en modellen.

    Opmerking: je kunt alleen op het forum terecht zodra je je met je bestelnummer hebt aangemeld. Informatie op het forum houdt niet over, bij de informatie over de FoFo 1 wordt uitgegaan van positieve aansturing van de open- en dichtsignalen, dit blijkt negatief te zijn.

    Kleurcodes in mijn FoFo 1 stage 3 (december 2001) :

    Lock (dicht) ZWART/ORANJE steker CV-module opmerking: dunne draad
    Testen door te meten tov massa (0 Volt) daarna kort tegen massa houden: de portieren sluiten.
    Unlock (open) ZWART/GROEN steker CV-module opmerking: dunne draad
    Testen door te meten tov massa (0 Volt) daarna kort tegen massa houden: de portieren openen.

    Knipperlichten BLAUW/ROOD onder linker schoppaneel opmerking: dunne draad
    Knipperlichten BLAUW onder linker schoppaneel opmerking: dunne draad
    Opmerking links en rechts worden individueel aangestuurd, er zijn geen extra diodes nodig. Let hier op bij aanschaf van een setje van een ander merk

    Kofferbakopener ZWART/GEEL onder linker schoppaneel opmerking: dunne draad. Testen door te meten tov massa (0 Volt) daarna kort tegen massa houden: de kofferbak gaat open.

    -12V/massa kan iedere schroef worden gebruikt die goed contact met het chassis maakt.
    +12V (continue) ROOD dikke rode draad op de achterkant van het zekeringenkastje


    Kijk voor juiste plaats op het forum met foto’s: Inbouwen van een universeel alarm NoToRiOuS20
    Inbouw: wat / waar
    Aansturing van Lock- en Unlock-signalen is – (negatief), zet tevens jumper 1 op 0,5 seconden. Is op alle andere merken instelbaar.

    Aansturing van de kofferbakopener is negatief, zet de jumper 2 op – (negatief). Is bij andere merken soms standaard, soms instelbaar.

    Ik heb eerst de juiste draden geselecteerd en gecontroleerd met een priklampje en een digitale voltmeter. Heb in eerste instantie de 12V aansluiting gebruikt van het stopcontact van de sigarettenaansteker.

    Ik heb eerst alles provisorisch verbonden om te testen of het werkt (goed isoleren), daarna de draden over 1 cm blank gemaakt, door de isolatie weg te snijden, wat erg lastig was bij de dunne draden. Hierna permanente verbindingen gemaakt door de aan te sluiten draad om het blank gemaakte gedeelte te wikkelen en te solderen. Daarna goed isoleren met isolatietape en daarom heen een stukje powertape. Zet alle draden goed vast met powertape en vermijd scherpe metalen randen ivm doorschuren en ongewild contact maken met massa. Draden bewegen tijdens het rijden als ze niet goed zijn gefixeerd!.

    Vooral het verbinden en solderen ging erg moeizaam ivm de zeer beperkte ruimte om en bij de bewuste draden. Achteraf is de methode van NoToRiOuS20 beter. Hij knipt de draden die je nodig hebt door, de draden van de set er bij, vast solderen, een krimpkousje er over heen en klaar, mechanisch en elektrisch beter.

    Ik heb bij de set twee sleutelbaarden besteld en geprobeerd deze te laten kopieren, hetgeen niet is gelukt! Eerst bij MacFlek in Eindhoven geprobeerd omdat deze op enkele fora wordt aanbevolen. De eerste opmerking was: die zijn zeker via internet besteld. Op mijn bevestiging kwam het antwoord, dat doen we niet meer, het materiaal is te hard (onzin bleek erg zacht te zijn) mijn frezen breken te snel af. Vraag wie dan wel: Eurolock. Bij Eurolock een uiterst vriendelijke dame: “ik wil het proberen op eigen risico, de sleutel is langer dan het orgineel”. Na een half uur frezen en vijlen een sleutel die niet past…..

    Conclusie:
    Zorg voor voldoende ruimte bij het linker en rechter portier ivm de beperkte inbouwbewegingsvrijheid. Montage viel wat dat betreft tegen.

    Test alles voor inbouw. Geef aandacht voor het verbinden (solderen, geen snijverbinder gebruiken!) en vooral het isoleren. Zorg dat alle draden goed vastzitten en niet of nauwelijks kunnen bewegen tijdens het rijden, vermijd scherpe metalen randen.

    Bestel een sleutelbaard via de Ford-garage (ik weet niet of dit mogelijk is) of maak de originele sleutel passend om als klapsleutel te gebruiken zie beschrijving op de site van SPY-Nederland. :dance:

    Alle functies werken goed, zelfs op grote afstand (20m), SPY-Nederland claimt zelfs tot 100m. Verbruik is aanvaardbaar klein (< 10 mA) :cheer:

    Blauwe LEDje zit achter rechterschoppaneel. LED is duidelijk zichtbaar door standaard gat in dit paneel. Brandt (knippert) alleen als de auto dicht is (gelocked). :thumbs:

    Volgende stap is het inbouwen van de Comfortmodule :cheer: voor het automatisch sluiten van de ramen bij het op slot doen via de afstandsbediening.

    [​IMG]

    Korte beschrijving

    • Raam-sluit-module ook wel comfort module genoemd zorgt ervoor dat de elektrische ramen en/of elektrische schuifdak sluiten zodra er op de knop van de afstandsbediening (lock/sluiten) wordt gedrukt.
    • Volautomatisch sluiten van 2/4 elektrisch aangedreven ramen. Intervallen van 2 tot 15 seconden instelbaar. Het systeem kan zowel positief als negatief worden aangestuurd.
    • De module wordt zo dicht mogelijk bij het bedieningspaneel van de elektrische ramen geplaatst.
    • Aansturing van schuif-kantel-daken is mogelijk.

    Technische specificaties:
    Wordt aangesloten op het centrale vergrendelingssysteem of alarmsysteem. Met Auto-Sense functie: automatische herkenning van tegendruk van het raam en autostop bij weerstand. Stopt elk raam afzonderlijk middels thermische beveiliging. Thermische raamstopbeveiliging.

    12 Volt. Rustverbruik 0,3 mA. Relais 15A
     
  2. Vandaag werkte de afstandsbediening sluiten niet meer. Moest met de sleutel afsluiten. Bleek dat 'double lock' was geactiveerd. :nocheer: Na deze te hebben gedeactiveerd, werkte het geheel weer prima. Was eerst bang dat de verbinding met de lockcommando-draad naar de Centrale Vergrendeling Unit niet goed was, maar bij het commando lock hoorde ik het relais tikken, dus moest het iets anders zijn... Mogelijk kan de 'double lock' worden geactiveerd door binnen 3 sec. tweemaal een lock-commando te geven. :dance:
     
  3. Waarom heb je niet een originele CV module opgescharreld en die geplaatst? Kost bijna niets meer en is makkelijker te monteren (2 stekkers er in klikken en klaar) en is veel bedrijfszekerder...
     
  4. Zeker een prima oplossing. Ik heb wel eens gezocht naar deze module en kwam op een Engelse site uit. Maar je hebt de module nodig plus een of meer afstandsbedieningen. Vond ik nogal omslachtig. Een sloperij waar ik de onderdelen zou kunnen vinden is ook niet direct in de buurt. Ik heb mijn FoFo 1 voor weinig geld gekocht en het is een uitdaging voor mij om voor weinig geld en wat inspanning en handigheid toch het een en ander aan gebruiksluxe toe te voegen. Wat dat betreft ben ik een echte 'tweaker'.:badgrin:
     
  5. afstandsbediening onbedoeld bediend.

    :nocheer: Nadeel van deze afstandsbediening (ook in het algemeen?) is, dat als hij in mijn broekzak gaat en ik buig (bijv. bij het gaan zitten) dat een van de knoppen wordt geactiveerd. Resultaat: soms vind ik de auto open of de achterklep open. Bewaar hem nu op een plaats waar de knoppen niet kunnen worden bediend, bijv.: borstzakje, jaszak. :cheer:
     
  6. Bediening voor de achterklep: eerst auto ontgrendelen dan middenknop indrukken tot de lichten knipperen en de klep opengaat. Werkt verder prima! :thumbs:
     

Deel Deze Pagina