1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uitlijnen ruitenwisserarm MK3, met oplossing!

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door bjauto, 20 mei 2018.

  1. #1 bjauto, 20 mei 2018
    Laatst bewerkt: 20 mei 2018
    Vorige week is mijn voorruit vervangen. Sindsdien valt het mij op dat de linker ruitenwisser minder ver naar links komt dan de rechter naar rechts.

    Bij de linker wordt het linker gebied van de voorruitverwarming ± 2 cm niet geraakt (hij gaat terug op de positie waar de ruitradius van de ruit ongeveer begint), bij de rechter wordt het rechter gebied van de voorruitverwarming helemaal geraakt (hij gaat tot in de radius van de ruit).

    De rustposities zien er wel goed uit.

    Hoe kan ik de positie van de arm corrigeren? Is de arm op een tandkrans bevestigd, of kan dit worden aangepast met bijvoorbeeld Forscan?
     
  2. Er zit een kalibratie modus in de software maar hoe dat werkt zou ik niet weten.
    Je kan ook gewoon terug gaan naar de ruitenboer en vragen of ze dat even oplossen aangezien zij het veroorzaakt hebben.
     
  3. Om de ruitenwissers te calibreren moeten deze softwarematig (met een geschikt diagnosesysteem) in de inleermodus worden gezet. Vervolgens moeten de ruitenwissers handmatig op de gewenste eindpositie worden geplaatst. Hierna wordt deze eindpositie wederom softwarematig opgeslagen. De nulpositie van de ruitenwissers is vast.

    Het kan zijn dat er een paar pogingen nodig zijn om de eindpositie op de gewenste positie te krijgen is mijn ervaring.
     
  4. Inmiddels heb ik met meerdere universele bedrijven de ervaring dat ze aan het woord 'even' een andere interpretatie geven dan ik en met 'oplossen' niet precies weten hoe ze softwarematig dingen moeten doen en het ook niet altijd oplossen, dus doe ik het liever zelf.

    Het is gelukt met een aangepaste ELM327 en FORScan m.b.v. de instructies die ik vond op http://www.kugaownersclub.co.uk/forum/anyone-using-focccus_topic13726.html.

    De beschrijving heeft het over de 'Wiper Motor Module (WMM) calibration' procedure met FOCCCUS maar met FORScan lukt het dus ook. De eerste paar keer niet geheel tevreden met het resultaat, maar na een aantal keren helemaal naar wens en ook op hoge wissnelheid geen aanraking van het blad met de A-stijl.

    Case closed!
     
  5. we laten deze nog even 'open' als handleiding.
     
    Lex en bjauto vinden dit leuk.
  6. Is het dan misschien handig om dut topic bij Handleidingen neer te zetten?
     
  7. dat had ik reeds gedaan ;)
     
    rfknol vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina