Zijn er mensen met een aftermarket uitlaatklep onder hun ST of is dit niet aan te raden? En heeft het nut om een downpipe te plaatsen zonder chippen ? Heb van de week wel al een K&N filter erin gezet maar de auto is verder wel standaard denk ik.
Andere downpipe (met of zonder catalysator) plaatsen zonder tune is eigenlijk zonde, de auto gaat er niet beter door presteren. Bovendien loop je het risico dat de auto een motorstoring lampje gaat geven of in noodloop gaat of z'n vermogen terug gaat schroeven.... dit omdat de waardes die gemeten worden door de verschillende sensoren veranderen met een andere downpipe t.o.v de standaard downpipe. Klep in de uitlaat zou kunnen, zelf geen ervaringen mee. Wel gehoord dat je voor een goede kwaliteit moet gaan, anders kan deze nog wel eens gaan lekken. Pas zeker wel goed op wanneer je de klep open zet om eens flink te laten horen, wanneer de politie je betrapt = wok melding
Ik vindt persoonlijk zo een klep voor geen meter klinken i.c.m. een 2L Ecoboost motor, los van de risico's / nadelen... Alsof je met een lekke uitlaat onder een zieke auto rijdt. Zal de leeftijd wel zijn maar doe mij dan maar gewoon een goed uitlaatsysteem. Downpipe plaatsen zonder chippen heeft als enige voordeel dat je een klein beetje meer geluid krijgt. Voor de rest hetgeen hier boven al uitgelegd is. Relatief duur grapje met nagenoeg geen effect op prestatie zonder tunen en risico op motorstoring lampje (met name bij downpipe zonder katalysator).
Recentelijk hebben wij afgezien van de koop van een auto omdat er een klep onder zat. De klep was duidelijk goedkoop, maar nog erger; de klep zat vòòr de achteras. Dus bij een klein beetje lekken was dat APK afkeur omdat de uitlaat niet lucht dicht is tot achter de achteras. De auto in kwestie had serieus de eerste APK nog niet eens gehad. Het idee van een klep lijkt leuk. Maar er zijn genoeg praktijk voorbeelden waarbij de auto eerder als een tractor klinkt dan dat een sportief geluid geeft.
Dat is inderdaad een poor-mans klep en eigenlijk troep. De beste en enige juiste setup is dat je met een klep kan schakelen tussen een reflectie en een absorbsie demper waarbij de plek van de uitlaatgassen naar buiten komen altijd hetzelfde is. Zoals dit: Klep dicht is gassen door de demper, klep open is geen demper (wat wellicht een beetje te extreem is). Bovendien lees je steeds vaker over WOK meldingen op voertuigen met handmatig bediende klep.