1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Turbo issues

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Anithing, 4 sep 2019.

  1. Oh dan heb ik er overheen gelezen.
    Hoeveel procent verlies heb je. Uit me hoofd is 15% of minder niet zo direct een groot probleem.
    Zuiger stond neem ik aan bovenin.

    In dat geval snap ik verhaal van jw nu wel. Bij lekkage van de kleppen moet je ook idd iets kunnen zien. Carbon afzet op de klep zou niet echt een probleem mogen zijn
     
  2. Geen probleem, kan gebeuren. Ik zat tussen de 20 en 28% lekkage, met de zuigers in BDP indd. De lektest heb ik uit laten voeren bij een revisiebedrijf, daarvan zou je mogen verwachten dat ze weten waar ze mee bezig zijn. Ik ga het in elk geval proberen, baadt het niet dan schaadt het niet. Iemand van Tunap voert dit voor me uit. Mocht het niet helpen ben ik bang dat de volgende stap is om de kop eraf te halen of om de klepseals te vervangen. Geen idee of dit laatste veel werk is/duur is?
     
  3. Revisiebedrijf zou het idd wel weten.
    Tunap hebben we van peugeot ook de tools gekregen. Te vaak gebruikt hahaha.

    Zoals eerder hier gezegd was, ben je de eerste en we zullen zien wat het effect is.

    Bij peugeot hadden we ook een flesje dat je via de inlaat bij lopende motor op 2000rpm inspuit. Daarna laten intrekken en dan nog een spuitbus gebruiken, kwam behoorlijk wat zwart uit. Althans lag op de vloer. Daarna keer goed op zijn staart trappen, dit wil wel iets helpen, geen idee voor jouw geval. Maar het beste blijft met walnutblast. Of kop revisie en kleppen met de hand reinigen. Dat heb ik tijd lang ervoor gedaan voor we officieel walnutblast moesten doen
    Kosten lagen voor koprevisie op goeie 2000euro inc arbeid.
    Kop en kleppen lieten we door revisiebedrijf schoonmaken, voor 50euro (prijsafapraak) deden ze het voor ons, konden het gewoon afgeven en volgende dag ophalen
     
  4. Ik heb de auto van een particulier gekocht, ik weet dus niet wat de motor wel/niet heeft meegemaakt in het verleden. We gaan het zien morgen! Weet jij trouwens of enkel het inlaatspruitstuk verwijderen voldoende is voor het stralen, of moet de kap over de distributieriem oid ook verwijderd worden om aan de krukaspoelie te komen? De afspraak is namelijk dat ik het voorwerk zelf doe. Beetje lullig als blijkt dat er nog meer verwijderd moet worden als die man van Tunap hier staat te wachten.
     
  5. Deze zin heb ik nu een aantal malen gelezen maar die is me niet duidelijk. Een klep die inslijt op een zitting gaat "dieper"in de zitting en veroorzaakt dan toch een kleinere klepspeling? Zo vaak als ik kleppen stel met mijn motoren is de uitlaatklepspeling kleiner geworden, nooit groter. (uitlaat kant slijt sneller dan inlaatkant)
     
  6. Wanneer een klep goed is geslepen en ingeschuurd en de klepzittingen van een voldoende hard materiaal zijn zal de klep nauwelijks inslijten in de klepzitting.

    De nokkenas en klepstoters daarentegen zullen na verloop van tijd wel marginaal inslijten waardoor de klepspeling groter wordt.


    Zowel bij de 1.6 Zetec/Duratec als 1.6 ECOboost motoren heb ik diverse keren de klepspeling gecontroleerd maar nog nooit meegemaakt dat de klepspeling te krap was geworden. Wel heb ik eens enkele klepstoters moeten vervangen omdat de klepspeling te ruim was geworden maar ook dat is een zeldzaamheid bij deze motoren.
     
  7. Weet iemand dit?

    Misschien van toegevoegde waarde om te vermelden: na de lektest van afgelopen zaterdag schokt de motor heel erg wanneer ik deze harder laat werken. Wanneer ik rustig optrek is er nies aan de hand, maar zodra ik meer gas geef en je de turbo begint te horen blazen begint deze te schokken, alsof de ontsteking het niet bijhoudt o.i.d. Daarop volgend de bobines vervangen omdat ik al langer het idee had dat deze slecht waren. De motor loopt er iets soepeler door, maar het schokken is er nog steeds. Weet iemand hier raad mee? Heb hier voorheen nooit last van gegad.
     
  8. inlaatspruitstuk moet er af. je moet zeker weten dat je inlaat kleppen dicht zijn. dit kan door de nokkenas te verwijderen, of kijken hoe de kleppen staan.
    je moet dus idd de motor via de krukaspoelie verdraaien als je de nokkenas en distributie laat zitten.
    meestal kun je hier gewoon bij als je wiel eraf haalt.
    in mijn geval bij peugeot was standaard ketting na 15.000km al te lang en dus werd direct ook deze mee vervangen en vandaar dat ik praat over nokkenas verwijderen. bij ford zal dit dus niet hoeven ivm riem kan blijven zitten en geen direct rede tot vervangen is.
    Degene die het doet zou weten hoe het moet en wat hij het fijnst vindt.

    zelf ook keer gehad dat hij niet lekker liep, keer toen hoog in de toeren paar keer goed doorgetrokken en spontaan loste het probleem op.
    daarna nooit echt meer last van gehad.
    heb wel gemerkt dat je echt geen aftermarket luchtfilter in moet doen, met orginele filter rijdt de auto het best en loopt de motor het beste.

    voor de rest na cilinderlektest kan ik niet verklaren dat hij slechter door loopt. dit zou niet moeten kunnen.
    alleen als je hierdoor vervuiling op de inlaatklep los geblazen hebt en deze dus op de zuiger gekomen zijn. maar dat lijkt me sterk
     
  9. #89 Anithing, 24 okt 2019
    Laatst bewerkt: 24 okt 2019
    Vandaag was dus het moment van de waarheid. Toen ik het inlaatspruitstuk er af had bleek het geen overbodige luxe om de inlaatkleppen te reinigen, er zat genoeg zwarte kauwgom op. Volgens de man van Tunap hebben de 1.6 en 2.0 Ecoboost motoren er toch ook best wel last van.
    Vandaag dus de inlaatkleppen gestraald, deze zijn weer mooi schoon.

    Nadat ik de bougies er uit had gehaald om het eventuele residu uit de motor te “blazen” door droog te starten, kwam ik er achter dat 2 van de 4 bougies over de gehele lengte gebarsten waren. 3 weken oud!! Waarschijnlijk hebben de pannekoeken bij het revisiebedrijf de bougies er zaterdag veel te strak ingedraaid. Daarom stotterde de motor dus ook zo extreem. Dus alweer nieuwe bougies erin, i.c.m. nieuwe bobines vorig weekend.

    Toen ik toch bezig was, ook maar meteen een Forte Engine Flush erachteraan gegooid, en olie ververst.

    Voor mijn gevoel loopt de motor nu weer als een zonnetje, zodra ik er aan toe kom even een nieuwe compressietest doen, om te kijken of het compressieprobleem is opgelost.

    Edit: Zoals beloofd.
    Tunap.PNG
     
  10. Afgelopen weekend de compressie nog eens nagemeten, en raad eens? Niks veranderd :loco:.
    Het gekke is echter dat de buitenste 2 cilinders een gelijkwaardige, veel te lage compressie hebben. Ik denk dat de volgende stap wordt om de klepspeling te checken, en als dit het niet is, is het dan relatief weinig werk meer om de kop eraf te halen.
    Heeft iemand nog andere suggesties die ik kan proberen, die minder ingrijpend zijn dan de kop verwijderen?
     
  11. doe wat olie op de klep en daarna nieuwe compressiemeting.
    vaak zie je dat compressie toeneemt als je wat olie boven op de zuiger doet.

    wat betreft je kleppen, ja die waren idd wat vervuild, heb ze extremer gezien. denk dat alle direct ingespoten benzine motoren er last van hebben.
    enige is dat bij ford de wagen niet zozeer direct in storing valt.

    wat betreft de bougies moeilijk te zeggen, kan zijn dat ze keer gevallen zijn en dus al voor montage interne licht beschadigd waren.
    te strak vast zou porselein niet zo snel van scheuren. tenzij je met luchsleutel vast zet. bougie met kopervet erin doen. wanneer je tegenaan zit kwart slag strakker is vaak al meer dan zat.
    bij me eigen auto had ik zelf bougies die los zaten. of mijn kleppen er ook zo uit zien geen idee. keer kijken kan nooit kwaad.
     
  12. Ik weet uit het verleden dat Bardhal een reinigingsapparaat op de markt heeft gebracht om
    (sowieso) bij diesels het gehele inlaattraject te reinigen, zou zoiets ook werken voor een
    ecoboost?
    Niet dat ik verwacht dat er bij mij na 57.000km een grote bende aanwezig zou zijn,
    heb de inlaat al eens behandeld met MPM inlaatreiniger, kwam toen ook behoorlijk
    wat gore rook uit de uitlaat
     
  13. Olie op de zuiger heb ik reeds geprobeerd, maar hier verbeterde de compressie niet van. De zuigerveren durf ik dus gerust uit te sluiten. Direct nadat ik bij het revisiebedrijf ben geweest begon de auto te stotteren bij acceleratie, zoals bij vonkoverslag. Dit bleek het dus ook te zijn omdat de bougies gebarsten waren. Hier trek ik mijn conclusies uit.
    Maar vervuiling viel inderdaad wel mee, had wel het idee dat de Focus weer iets beter liep.
     
  14. dat hij beter loopt is te begrijpen, de motor kan weer ademen.
    denk dat andere motoren meer problemen mee hebben ivm ze de inlaat klephoogte kunnen aanpassen van 0.8mm open tot 5mm open. (waardes om na bij kan anders liggen)
    hierdoor kun je het als een gasklep gebruiken en dus wordt de inlaatklep nog gevoeliger voor vuil op de kleppen.
    de rest is idd aanname kan ik van hieruit nooit perfect zeggen wat het exact was.

    had je trouwens ook met warme en koude motor een compressietest gedaan.
    als de motor verder goed loopt en geen olieverbruik heeft zou ik het niet zo schrikbarend vinden. want ja hij rijdt goed zeg je.
    complete koprevisie zou je dan op uit komen. dat je kleppen weer netjes ingeslepen zijn in de kop met verse koppakking.
    echter dan kan het nog zo zijn dat het niet perfect is. als je zelf vindt dat hij goed rijd is het denk ik zonde van het geld
     
  15. Hij rijdt in principe weer prima ja, maar ik ben meer bang voor gevolgen op langere termijn. 2 cilinders op 6 bar is wel erg weinig.. is het veel werk om de klepspeling te checken?
     
  16. Wat is je km stand ?
    Misschien ook handig om te weten ?
     
  17. Toevallig heb ik vandaag de 100.000 aangetikt, dus zou eigenlijk niet moeten kunnen van normale slijtage.
     
  18. En vanaf nu af en toe flink het gas intrappen om de boel schoon te houden (op volle snelheid invoegen bijvoorbeeld).
     
  19. Haha oh maar ze mag af en toe behoorlijk werken hoor! :P
    Tevens tank ik 98, dat helpt ook (voordeel van aan de Duitse en Belgische grens wonen :baeh:).
     
  20. 6bar is idd lager dan 8bar. Als de motor goed start en verder lekker rijdt zou ik niet direct me daar zo op focusen om de druk van cil 1 en 4 hoger te krijgen.

    Kans is namelijk dat met warme motor de compressie hoger is geworden. Wie weet is dan stukke minder verschil.
     

Deel Deze Pagina