1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Turbo issues

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Anithing, 4 sep 2019.

  1. 3FEAC2E4-97AC-4014-8DA9-A3E3020F3F1A.jpeg

    Resultaten van de compressietest. Nu nog iemand vinden die een cilinder lektest kan doen. De resultaten werd ik echter niet zo blij van. Zelf neig ik eerder naar een probleem bij de kleppen, omdat er op 2 cilinders ongeveer hetzelfde compressieverlies is. Zou een engine flush kunnen helpen?

    De meting bij 6 was een 2e meting van cilinder 1.
     
  2. Bij het meten van compressie is de stelregel dat een verschil in compressie van maximaal 10% tussen de cilinders onderling acceptabel is. Bij deze 10% wordt uitgegaan van de hoogst gemeten waarde.

    In dit geval is de hoogst gemeten waarde 8,2 Bar. De afwijking tussen de cilinders onderling zou dus maximaal 0,82 Bar mogen bedragen. In dit geval bedraagt het verschil 2 Bar wat dus neerkomt op een afwijking van zo'n 24%.

    Dit verschil is veel te groot en het is dan ook zeker aan te bevelen om verder onderzoek te doen naar de oorzaak van het verschil in compressie. Persoonlijk zou ik dan ook beginnen met het uitvoeren van een cilinder lektest en de cilinders met een endoscoop controleren op visuele schade.
     
  3. Ja exact, dit is mijn idee ook inderdaad. Alleen blijkt het nogal lastig te zijn om iemand te vinden die een lektest uit kan voeren. Dus hier ga ik eerst naar op zoek. Zou een endoscoop onderzoek veel kunnen vertellen? En wat zou je eerst doen, lektest of endoscoop?
     
  4. Zou zelf lektest doen weet je 9 van de 10 keer waar het probleem zit.
     
  5. Gisteren lektest gedaan, de compressie blijkt dus weg te lekken door de inlaat. Ben nu bezig met een specialist om mijn inlaatkleppen te laten walnutblasten. Hopelijk is het hier dan mee opgelost. Tevens heb ik er ook nieuwe bobines ingestoken, deze vermoedde ik versleten te zijn. Ik merk wel dat de motor nu weer net iets soepeler loopt.
     
    Remko Wouter vindt dit leuk.
  6. met walnutblasten moest ik wel even denken. maar inlaatkleppen reinigen ken ik maar al te goed. gebeurde nagenoeg 3x op een dag dat we bezig waren.
    voordeel is dat de inlaat aan de voorzijde zit, kun je beter bij. Ik moest altijd over de motor en hopen dat het goed was.

    geen idee hoe het bij ford is maar bij peugeot zaten de zuigerveren regelmatig vast en hadden we na reinigen op een cilinder geen compressie meer.
    toen met remvloeistof hebben we de zuigerveren weer los kunnen weken en de volgende dag na schoonblazen motor wel kunnen starten.

    met camera kun je dan via de bougiegat mooi zien of er vervuiling op de kleppen aanwezig is. Grote voordeel is dat de motor daarna weer heerlijk kan ademen
     
  7. Walnutblasten is in feite het via de buitenkant stralen van de inlaatkleppen. Via de endoscoop was inderdaad te zien dat de kleppen behoorlijk verontreinigd waren, maar dat gelukkig de cilinderwand etc er heel netjes uit zag!
     
  8. Met walnutblasting wordt het inlaattraject gereinigd terwijl de inlaatklep gesloten is (je wil immers geen walnootgranulaat in de cilinder hebben). Hiermee wordt (wat kleppen betreft) dus alleen de binnenzijde van de klep en de klepsteel gereinigd. Omdat de inlaatkleppen gedurende het stralen gesloten zijn worden de klepzittingen en het deel van de inlaatkleppen dat hierop afdicht dus niet gereinigd.

    In jouw geval heeft het stralen met walnootgranulaat dus alleen zin wanneer de klepstelen van de inlaatklep dusdanig extreem vervuild zijn dat de kleppen op deze vervuiling niet goed sluiten. Wanneer het vervuiling betreft tussen de klepzittingen en het deel van de inlaatkleppen dat hierop afdicht heeft stralen met walnootgranulaat geen enkel effect.

    Persoonlijk ben ik meer een voorstander van droogijs stralen. Het grote voordeel van droogijs stralen is dat hierbij geen straalmedium achterblijft. Het droogijs verdampt immers en het enige dat achterblijft is de losgekomen vervuiling.


    Overigens zou je hier wel de eerste zijn met een 1.6 ECOboost waarbij het nodig zou zijn om het inlaattraject te reinigen. In tegenstelling tot veel andere direct ingespoten benzinemotoren staan de 1.0 en 1.6 ECOboost er juist om bekend hier geen last van te hebben. Ik heb zelf meerdere keren met een endoscoop het inlaattraject bekeken van zowel mijn eigen 1.0 ECOboost als de 1.6 ECOboost van mijn ouders. Bij beiden was er nauwelijks vervuiling van het inlaattraject waarneembaar.

    Wanneer er inderdaad sprake is van extreme vervuiling van het inlaattraject is het dus zaak om na het reinigen de oorzaak van de extremen vervuiling te achterhalen en op te lossen.
     
  9. Bij een cilinder met openstaande inlaatklep zagen we via de endoscoop wel allemaal verontreiniging bovenop de klep zitten.

    Kun je met droogijs stralen wel het deel tussen de klepzittingen reinigen dan?
    Ik had overigens lekpercentages tussen de 20 en 28%.
     
  10. Zowel bij het stralen met walnootgranulaat als met droogijs en het chemisch verwijderen met schuim zijn de inlaatkleppen gesloten om te voorkomen dat vuil in de cilinders terecht komt.


    [​IMG]
    Bovenstaande foto is van een V6 ECOboost waarbij vervuiling van de inlaatkleppen een bekend probleem is.

    Bij een direct ingespoten benzinemotor slaan er oliedampen en gassen uit de verbrandingsruimte op de hete inlaatkleppen neer telkens wanneer deze geopend zijn gedurende het draaien van de motor. Gezien het brandstofmengsel bij een direct ingespoten benzinemotor niet meer in contact komt met de kleppen kan er aan de binnenzijde van de kleppen een residu ontstaan van oliedampen en gassen uit de verbrandingsruimte wat er uitziet als koolaanslag. Na verloop van tijd kan dit residu extreme vormen aannemen wat resulteert is sterk verminderde prestaties van de motor.

    Sommige direct ingespoten benzinemotoren zijn hier zeer gevoelig voor terwijl andere direct ingespoten benzinemotoren (zoals de 1.0 en 1.6 ECOboost) hier vrijwel geen last van hebben.


    Het primaire doel van het stralen met walnoot granulaat/droogijs of het chemisch reinigen is om vervuiling in het inlaattraject te verwijderen. Dit heeft in feite niets te maken met de afdichting tussen de inlaatkleppen en de klepzittingen. Persoonlijk betwijfel ik of het stralen met walnootgranulaat in jouw geval de oplossing is.

    Overigens ben ik wel benieuwd of er met de endoscoop alleen in de verbrandingsruimte (cilinders) is gekeken of dat er ook daadwerkelijk aan de binnenzijde van de kleppen is gekeken.
     
  11. De GDI motoren van Mitsubishi uit de jaren 90 hadden hier ook last van. Het probleem wordt erger als je de motor nooit flink belast. Bij een motor met een kleinere inhoud heb je er minder snel last van omdat de motor doorgaans harder moet werken.
     
  12. @JW
    het is idd dat de inlaatkleppen dicht staan.
    zelf haalde ik altijd de nokkenas eruit zodat alle kleppen tegelijk dicht staan. in beschrijving werd er vermeld dat je de klep moet behandelen die dicht zijn en dan nokkenas verdraaien voor de andere.
    helaas weet ik uit ervaring dat er toch wat van de granulaat boven op de zuiger terecht komt. of dit komt omdat stofzuiger niet goed afzuigt of door teveel granulaat dat er tegen aan gespoten worden, of de klep die niet goed afsluit door de rotzooi erop.

    @nctnico
    Klopt helemaal GDI motor in een volvo gehad waar de remmen slecht van werkte. bleek het pijpje waar de vacuum van de inlaat naar de vacuumrembekrachtiger ging voor 70% dicht te zitten.
     
  13. Zou een te grote klepspeling anders ook nog een mogelijkheid zijn?
     
  14. Wanneer de klepspeling te groot is gaat de klep minder ver open. Een te grote klep speling heeft geen invloed op het niet goed afdichten van de klep.

    Een te krappe klepspeling kan er echter wel voor zorgen dat de klep niet goed sluit. Echter treed dit over het algemeen pas op wanneer de motor warm is en er door uitzetting van het metaal geen speling meer is. Tevens komt het bijna nooit voor dat de klepspeling kleiner wordt. Normaal gesproken wordt de klepspeling als gevolg van slijtage alleen maar groter.
     
  15. Wat zouden nog meer oorzaken kunnen zijn van het verliezen van compressie door de inlaat dan?
     
  16. Verbrandde klep wellicht? Versleten klepsteelrubbers (aangezien je ook hoog olieverbruik hebt)

    alleen geen idee of je met dat laatste compressieverlies kan hebben
     
  17. Er treedt compressieverlies op bij meerdere cilinders, dus dan zouden alle kleppen al verbrand moeten zijn. Hoe valt dit te controleren?
     
  18. Het verlies van compressie door de inlaat kan eigenlijk alleen worden veroorzaakt doordat de inlaatkleppen om wat voor reden dan ook niet meer goed afdichten t.o.v. de klepzittingen van de cilinderkop of doordat er een scheurtje in de cilinderkop zit.

    Naar mijn mening is de cilinderkop demonteren en laten afpersen de beste manier om een goede diagnose te stellen wat betreft de oorzaak van het compressie verlies.
     
  19. Eerst cilinderlektest doen.
    Als je lucht lekt vua de zuiger gaat je olievuldop dansen. Dan weet je dat het door de zuigerveren komt. Nu is het puur gissen

    Wat olie bovenop de zuiger doen en nieuwe compressiemeting kan ook. Is het dan namelijk goed kan je vermoede uitgaan naar slechte zuigerveren. Door de olie docht het deels af
     
  20. Dit is reeds gedaan. Een paar posts terug heb ik de resultaten van deze lektest benoemd. De compressie lekt namelijk weg via de inlaat. Daarom dat ik nu zoek naar mogelijke oorzaken bij de inlaat.
     

Deel Deze Pagina