1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Turbo issues

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Anithing, 4 sep 2019.

  1. ik heb niet alle reacties gelezen, maar zitten alle slangen wel goed vast?, geen lekkage?
    door lekkages moet de turbo namelijk harder werken, om aan de geprogrammeerde druk te komen, en kan ie dus overtoeren gaan maken.
     
  2. @Leon Focus Wat ik tot nu toe heb kunnen zien wel, maar ik ben nog aan het wachten tot ik de brug van een bekende kan gebruiken. Dan kan ik ook alles goed checken. Het liefst zou ik een lektest doen, maar hiervoor heb ik niet de juiste spullen (boost leak tester). Tevens kan ik dan ook meteen de wastegate actuator controleren, of deze nog goed werkt.
    Waarom de wastegate actuator? De motorstoring destijds was veroorzaakt door een te hoge turbodruk (p0234), en gisteren tijdens uitlezen stond er een DTC in over te lage druk (P132B).
    De boost solenoid heb ik getest en deze zou goed moeten werken, maar ik denk dat ik hem preventief toch maar ga vervangen. Voor die paar tientjes kan het nooit kwaad.

    Echter wel belachelijk dat Ford er €200 voor durft te vragen, terwijl je 'm bij Pierburg voor 1/4 van de prijs krijgt. Het enige verschil is dat er dan geen Ford logo opstaat..
     
  3. 13756063-0F14-437C-88D7-56645BA6DBF3.jpeg Weet iemand waar het kleine slangetje voor is welke meteen achter het flexibele stuk op de inlaatbuis is aangesloten? Waar ik op de foto mijn vinger bij houd.

    Tevens is de inlaatbuis nat van de motorolie, hoort dit? Ik heb namelijk wel last van olieverbruik/verlies.
     
  4. 19ECB425-E263-438A-8F04-78FE60186333.jpeg Tevens ook de probleemcilinder gevonden.. nu toch maar even een compressietest laten uitvoeren. Heeft iemand enige indicatie van kosten voor het vervangen van zuigerveren/schraapveren?
     
  5. vervangen van zuigerveren, ja dan ben je met een motorrevisie bezig. heel onderblok moet dan kaal zijn.
    die je ook nog een moet beoordelen of er geen zichtbaar schade aan de cilinderwand heeft en/of goeie maat. Dan kun je hem nog laten honen.
    Dit is allemaal speciaal werk.
     
  6. Het onderblok van dit type motor wordt door Ford beschouwd als niet herstelbaar en dient in geval van schade in zijn geheel vervangen te worden. Ford levert dan ook geen interne onderdelen van het onderblok en er is ook geen technische documentatie van het onderblok beschikbaar.

    Voor interne onderdelen van dit type motor ben je dus aangewezen op leveranciers van aftermarket onderdelen. Sommige onderdelen zoals bijvoorbeeld lagers, zuigers en zuigerveren zijn slechts beperkt verkrijgbaar via een enkele fabrikant van aftermarket onderdelen.

    Tevens zijn er door het ontbreken van enige vorm van technische documentatie geen demontage/montage voorschriften, aanhaalmomenten, etc. beschikbaar.
     
  7. Dus eigenlijk is dan de goedkoopste optie om 'm gewoon weg te doen (niet particulier, aan een handelaar oid) en te kijken voor een andere auto, mocht dit het geval zijn?
     
  8. Zou dit geen geval verbrandde zuiger zijn?
     
  9. verbrande zuiger kan ook nog. maar zou minimaal zijn. een echte verbrande zuiger, heb je meer klachten. extra motorgeluid en niet herstelbare schade
     
  10. Persoonlijk zou ik beginnen met een compressietest en een cilinder lektest. De uitkomst van deze testen geeft een redelijke indicatie over de conditie van de motor.

    Wanneer uit de testen blijkt dat er iets intern mis is met de motor zijn er diverse opties:

    * Een nieuwe motor plaatsen. Dit is verreweg de duurste optie. Een nieuwe motor zonder alle op de motor gemonteerde onderdelen kost circa €5000,-. Daar komen de kosten voor het inbouwen en eventueel andere benodigde onderdelen dan nog bij.

    * Een gereviseerde motor plaatsen. Er zijn diverse (veelal Duitse) revisiebedrijven die gereviseerde 1.6 ECOboost motoren aanbieden en werken met een ruilsysteem. Een gereviseerde motor zonder alle op de motor gemonteerde onderdelen kost circa €2000,- tot €2500,-. Daar komen de kosten voor het inbouwen en eventueel andere benodigde onderdelen dan nog bij.

    * De huidige motor reviseren. Hiervoor kom je vrijwel altijd bij een gespecialiseerd bedrijf terecht. De kosten voor revisie zijn sterk afhankelijk van de schade en wat er allemaal dient te worden vervangen. Afhankelijk hiervan kunnen de kosten behoorlijk oplopen. Naast de kosten van revisie heb je ook met de kosten voor het uitbouwen/inbouwen van de motor te maken.

    * Een gebruikte motor plaatsen welke bijvoorbeeld afkomstig is uit een schade auto. De prijzen voor gebruikte motoren variëren over het algemeen behoorlijk. De prijs is vaak afhankelijk van de leeftijd, kilometerstand en eventuele garantie op de gebruikte motor. Naast de kosten van revisie heb je ook met de kosten voor het uitbouwen/inbouwen van de motor te maken.
     
  11. Mist toch ook vermogen?
     
  12. Ben ik dan de enige die ziet dat de verkleuring van de bougie alleen aan de schacht is en niet het gedeelte dat in de verbrandings kamer zit, die ziet er echt net veel anders uit.
    zat die bougie net zo vast als de rest ?
     
  13. Ja, ze gingen allemaal wat stroef. Weet ook niet of dit nog de eerste, originele bougies zijn. Zijn echter wel de FoMoCo bougies, dus het is mogelijk. De schacht om aan de bougie te komen was droog, dus de olie komt puur vanuit intern in het blok.
     
  14. Ik volg sot, denk eerder dat dit een bougie is die niet echt volledig vast zat, kleur van de kop van de bougie ziet er redelijk netjes uit
     
  15. Ik snap jullie redenatie, maar dan nog zou er geen pure olie op moeten zitten lijkt me? Die moet ergens vandaan komen.
     
  16. Ben je zeker dat het pure olie is? Lijkt me raar op het schroefdraad gedeelte van een bougie, bij niet goed vastzitten wordt er zowel een beetje benzine als een beetje (zwart) uitlaatgas naar buiten geperst, denk eerder dat de vloeistof op de schroefdraad een combinatie van die twee is
     
  17. In principe is de afdichting mits goed vastgezet gasdicht, dus zeker olie dicht.
    Olie via klepdeksel of gemorst bij vullen.
     
  18. Er zat ook aangekoekte zooi op de schroefdraad. Ik dacht dat het olie was ja, maar 100% zeker weten doe ik dit niet.

    Wanneer olie via klepdeksel binnenkwam of wanneer gemorst met vullen zou de wand buiten de bougie ook vochtig zijn lijkt me, dus de wand waar de bougie doorheen moet om bij het gat te komen.
     
  19. Ik zou toch even gewoon de zitting waar de bougie tegen afsluit nakijken en er dan een nieuw setje bougies insteken en na een paar 100km nakijken
     
  20. Even een update:
    2 weken geleden nieuwe bougies geplaatst. Deze vandaag gecontroleerd en wéér was de bougie van cilinder 1 zwarter dan de rest. Gelukkig niet nat, maar aangekoekt. Nu heb ik de bobine van cilinder 1 en 2 uitgewisseld. Als nu na een paar 100 km blijkt dat bougie 2 anders is dan de rest, dan maar de betreffende bobine vervangen. Kan ik ze in dat geval beter alle 4 vervangen?

    Helaas zou dit niet het olieverbruik verklaren. Het is een tijdje goed gegaan nadat ik terug was van vakantie en vooral alleen nog woon-werk heb gereden, maar toen ik 'm vandaag weer eens peilde, stond het oliepeil weer onder minimum. Volgend weekend staat er een compressietest op de planning, hopelijk kan dit meer uitsluitsel geven.
     

Deel Deze Pagina