Hoi, Wij rijden al 3 jaar in een Focus Station Ecoboost 125 PK Titanium 2014. Met veel km's op de teller, ca 260.000 km. De motor start en loopt altijd goed. Olie verbruik nooit opgevallen. Koelvloeistof idem. Onlangs reed ik met onze andere auto achter mijn vrouw aan en zag wat blauwe rook uit de uitlaat komen bij de Ford met optrekken. Mijn vrouw gaf ook aan dat de auto stonk. Olie gepijld (was niet max, maar toch nog op nivo) en toch verder gereden, kon niets vinden. Totdat de rook enorm werd. Zowel blauw als wit. Auto startte en liep nog prima, maar ook stationair kwam er bij vlagen veel rook uit de uitlaat. Witte rook (koelvloeistof) en blauw. Nadere inspectie gaf aan dat reservoir koelvloeistof onder het minimum stond (wel nog prima van kleur). Naar de garage, diagnose: Turbo kapot (enorme speling op de as). Er was ook 3 liter olie weg. Wij gaan de auto laten maken. Ik zie verder eigenlijk nergens dat de turbo het loodje legt. Iemand ervaring of feedback dat dit ook een dieper probleem kan zijn met de auto. De reparatie is ie nog wel waard, maar als later blijkt dat het alleen een symptoom was van een groter probleem is het flink weggegooid geld. Mijn eigen conclusie is dat de turbo afdichting eruit ligt en derhalve alle olie verbrand is, tevens is er een zwikje koelvloeistof mee verbrand. Het euvel is ook plots gekomen. Gekke zaken onder de oliedop (mayo) of overdruk in het carter heb ikzelf niet kunnen waarnemen. Motorblok lekt ook nergens olie aan de buitenkant. Ik zat zelf eerst aan een lekke koppakking te denken namelijk. adviezen welkom
Olie is het eerste wat weglekt bij de turbo. Turbo kan totwel 120.000rpm draaien. Beetje onbalans of spelling kan dus veel schade veroorzaken. Koelvloeistof als dat echt door de turbi komt dan heb je wel veel spelling. Want turbo is idd koelvloeistof gekoeld. Als pijl te laag is volgt al snel dat kop krom kan trekken. Dat laatste is de vraag, heb je op tijd het uitgezet is het nog veilig. Rij je ermee tot hij droog staat,dan is idd de vraag hoe goed de koppakking is. Neem aan dat bedrijf dat wel mee heeft gecontroleerd. Ja ouderdom kan rede zijn dat turbo begeeft, want als het gaat, dan gaat het ook snel.
Sja, ik had ook wel verwacht dat er een lampje zou gaan branden. 3 liter olie weg (althans, volgens de garage) zou toch een olie lampje moeten geven zou je zeggen. Ik zal nog dubbel checken hoe ze de koppakking hebben gecontroleerd. Verder start en rijdt de auto nog normaal, geen mayo en geen carter druk, dus tekenen dat de koppakking eruit ligt zijn er niet.
Er zit in de meeste motoren geen niveau sensor erin. Een druksensor wel. Maar zelfs dan wil het niet per definitie zeggen dat deze gaat branden. Heb klant gehad die klaagde over tikend geluid. Bleek nog maar 0.5l in de carter te zitten ipv 3.25l (tu5jp4) Zelf keer tijdens beurt getest op bijgeluid multiriem. Nadat ik toeren draaide, schoot me te binnen dat ik nog olie er in moest doen. (Duratec 2.0he) Beide gevallen ging er geen lampje op dashboard branden. Olie erin en met duratec nooit issue gehad. Andere kant leraar had keer in bocht dat lampje ging branden. Was bocht nog niet uit of alle lagers waren al kapot gelopen.
De motor heeft alleen een druksensor in het oliecircuit geen niveau meter en zolang de oliepomp olie aan kan zal er oliedruk zijn of er nu 2 liter of 5 liter olie in zit