1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Turbo defect 1.0 Ecoboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Yeah Steel, 25 mei 2023.

  1. Hoi,

    Wij rijden al 3 jaar in een Focus Station Ecoboost 125 PK Titanium 2014. Met veel km's op de teller, ca 260.000 km. De motor start en loopt altijd goed. Olie verbruik nooit opgevallen. Koelvloeistof idem. Onlangs reed ik met onze andere auto achter mijn vrouw aan en zag wat blauwe rook uit de uitlaat komen bij de Ford met optrekken.

    Mijn vrouw gaf ook aan dat de auto stonk. Olie gepijld (was niet max, maar toch nog op nivo) en toch verder gereden, kon niets vinden. Totdat de rook enorm werd. Zowel blauw als wit. Auto startte en liep nog prima, maar ook stationair kwam er bij vlagen veel rook uit de uitlaat. Witte rook (koelvloeistof) en blauw. Nadere inspectie gaf aan dat reservoir koelvloeistof onder het minimum stond (wel nog prima van kleur).

    Naar de garage, diagnose: Turbo kapot (enorme speling op de as). Er was ook 3 liter olie weg. Wij gaan de auto laten maken. Ik zie verder eigenlijk nergens dat de turbo het loodje legt. Iemand ervaring of feedback dat dit ook een dieper probleem kan zijn met de auto. De reparatie is ie nog wel waard, maar als later blijkt dat het alleen een symptoom was van een groter probleem is het flink weggegooid geld.

    Mijn eigen conclusie is dat de turbo afdichting eruit ligt en derhalve alle olie verbrand is, tevens is er een zwikje koelvloeistof mee verbrand. Het euvel is ook plots gekomen. Gekke zaken onder de oliedop (mayo) of overdruk in het carter heb ikzelf niet kunnen waarnemen. Motorblok lekt ook nergens olie aan de buitenkant. Ik zat zelf eerst aan een lekke koppakking te denken namelijk.

    adviezen welkom
     
  2. Na 260k mag de turbo wel een keer versleten zijn lijkt me.
     
    AKW vindt dit leuk.
  3. Olie is het eerste wat weglekt bij de turbo.
    Turbo kan totwel 120.000rpm draaien. Beetje onbalans of spelling kan dus veel schade veroorzaken.

    Koelvloeistof als dat echt door de turbi komt dan heb je wel veel spelling.
    Want turbo is idd koelvloeistof gekoeld.

    Als pijl te laag is volgt al snel dat kop krom kan trekken.
    Dat laatste is de vraag, heb je op tijd het uitgezet is het nog veilig. Rij je ermee tot hij droog staat,dan is idd de vraag hoe goed de koppakking is.
    Neem aan dat bedrijf dat wel mee heeft gecontroleerd.

    Ja ouderdom kan rede zijn dat turbo begeeft, want als het gaat, dan gaat het ook snel.
     
  4. #4 Yeah Steel, 26 mei 2023
    Laatst bewerkt: 26 mei 2023
    Sja, ik had ook wel verwacht dat er een lampje zou gaan branden. 3 liter olie weg (althans, volgens de garage) zou toch een olie lampje moeten geven zou je zeggen. Ik zal nog dubbel checken hoe ze de koppakking hebben gecontroleerd. Verder start en rijdt de auto nog normaal, geen mayo en geen carter druk, dus tekenen dat de koppakking eruit ligt zijn er niet.
     
  5. Sensor kapot dat het niet is opgemerkt?
    Met zoveel olie eruit mis je ook wel wat druk tenslotte.
     
  6. Er zit in de meeste motoren geen niveau sensor erin.
    Een druksensor wel. Maar zelfs dan wil het niet per definitie zeggen dat deze gaat branden.

    Heb klant gehad die klaagde over tikend geluid.
    Bleek nog maar 0.5l in de carter te zitten ipv 3.25l (tu5jp4)
    Zelf keer tijdens beurt getest op bijgeluid multiriem. Nadat ik toeren draaide, schoot me te binnen dat ik nog olie er in moest doen. (Duratec 2.0he)
    Beide gevallen ging er geen lampje op dashboard branden.
    Olie erin en met duratec nooit issue gehad.

    Andere kant leraar had keer in bocht dat lampje ging branden. Was bocht nog niet uit of alle lagers waren al kapot gelopen.
     
  7. De motor heeft alleen een druksensor in het oliecircuit geen niveau meter

    en zolang de oliepomp olie aan kan zal er oliedruk zijn of er nu 2 liter of 5 liter olie in zit
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  8. Update: ondanks de leeftijd toch een nieuwe turbo laten plaatsen. Moet eerlijk zeggen: gelukkig zijn er zoveel 1.0 Ecoboost motoren, waardoor turbo's niet de hoofdprijs kosten. 15 jaar geleden heb ik een soortgelijk incident gehad met mijn Saab 9-3, prijs was nu nog hetzelfde (zou door de inflatie toch 2x zo hoog kunnen zijn....). Hij rijdt weer als een zonnetje. Het vertrouwen moet nog even geheel terugkomen, maar toch, de directe klachten (witte en blauwe rook, enorme stank) zijn volledig weg/foetsie...
     
    Dave130R, Tom91 en Martin123t vinden dit leuk.
  9. Dat ziet er positief uit. Hopelijk was dit de oorzaak.
     
  10. Mooi dat het nu weer in orde is. Eerder heb je geschreven over de distributieriem: bij het vervangen bleek de oliezeef toch enigszins vervuild. Zie jij nu oorzakelijk verband tussen het 'oplossen' van de distributieriem destijds en de defecte turbo nu? Heb je nu een nieuwe originele turbo?
     
  11. Scherp, ik was daar ook een beetje bang voor, maar er is geen vervuiling aangetroffen in de olie leidingen. Je kan je altijd afvragen hoe goed dat gechecked is natuurlijk. Dus ik had nog het idee om zelf de retour slang los te koppelen en dat even te checken (maar ben wat huiverig voor enorm geklieder met olie). Op de factuur staat welke turbo geplaatst is, dit zal vast geen originele zijn gok ik. Zal eens kijken en laat het wel weten. Ik dacht zelf, die laten ze vast reviseren, maar ze plaatsten een nieuwe. Prijs turbo zelf was iets van 550 euro incl btw.
     
  12. als je retourslang lostrekt, het enigste dat je ziet is of de turbo voldoende olie krijgt. Dit zal het bedrijf zelf allang hebben gedaan.
    Standaard turbo monteren en als de lagers eruit lagen, dan altijd even eerst zonder ontsteking aangesloten (injectoren/verstuivers los gekoppelt) dan draait alleen de startmotor rond zonder benzine of diesel inspuit.
    Dan moet je een goeie stroom olie uit retour al krijgen.
    Alleen dan pas kun je injectoren/verstuivers weer aansluiten zodat motor start, 1ste keer rustig stationaair warm laten draaien, daarna proefrit en 1x goed door trekken om dan rustig weer af te laten koelen. Hierna checken of het nergens lekt en je kan met succes je reparatie afvinken.

    Turbo zonder olie rij je in 400meter al kapot.

    jouw geval is het door bedrijf vervangen, mocht het weer defect raken dan is het garantie onderdeel
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. hmmm, toch nog een nasleep aan de operatie.

    De auto doet alles volkomen normaal, starten, stationair lopen. Rustig wegrijden. Rijden op normaal tempo (lees: wat je normaal doet) Alleen als je het gaspedaal ver intrapt (de turbo flink aanspreekt, veel vermogen vraagt) dan verdwijnt het vermogen / is er een grens, lijkt net alsof de motor dan op 2 pitten loopt of helemaal geen lucht meer krijgt. Motor begint ook te trillen. Bij optrekken hoog in de toeren zonder het pedaal ver in te trappen, geen issue.

    Morgen toch maar retour garage. Er lijkt iets niet in de haak te zijn. Of na montage iets verkeerd aangesloten oid. Ook als je langzaam rijdt en veel vermogen vraagt, smoort het blok en houdt de motor trillend in.

    Als jullie nog suggesties of ideeen hebben ?
     
  14. Vanaf welke toeren en in welke versnelling trap je het gaspedaal dan in? Met minder dan 2000 rpm en een hogere versnelling doet elke auto wat jij beschrijft.
     
  15. Als ik bij 3000 toeren of zo, even het gaspedaal dieper indruk (in de 4e of 5e versnelling), treedt het op. Maar ook bij 2500 toeren in de tweede versnelling even flink gas. Het is net alsof de motor verzuipt, lijkt op mijn brommer vroeger die verzoop als je vol gas gaf.

    Het lijkt net alsof er een cilinder mee stopt, of er te weinig brandstof wordt toegevoerd. Als je dan minder gas geeft, is het probleem direct weg. Ik laat de garage er wel even naar kijken.
     
  16. Klinkt als een normaal iets. Maar probeer het te vermijden. Volgende keer ff terugschakelen of minder gas geven. Je lagers krijgen zo een opdonder.
     
  17. Bij 3000 toeren moet je toch gewoon vol gas kunnen geven? Ik rij op de snelweg ook in zn 6 op de 1.6 en dan als ik in wil halen vol gas... gaat prima... Misschien dat het bij de 1.0 minder snel zou gaan, maar dan nog moet het kunnen..
     
  18. 3000 wel, 2000 in z'n 6 en dan volgas vindt ie niet leuk.
    en met bijna 3 ton kunnen het toch best wel eens de lagers zijn die eruit liggen.
     
  19. Ik heb iets dergelijks ooit met een 1.6 Ecoboost ervaren (na tuning). Het probleem bleek destijds de versnellingsbak te zijn. De bak was niet meer in staat het koppel, bij lage toeren in een hoge versnelling, bol te werken.

    Je turbo is vervangen wellicht is daardoor het koppel iets toegenomen en kan de bak dat niet aan. Mijn ervaring is dat dit inderdaad meer lijkt op het smoren van het motorvermogen, zoals vroeger met de brommer, dan op een slippende koppeling waneer deze aan vervanging toe is.

    ik ben geen autotechneut dus pin me er niet op vast ;)
     
  20. Ze lezen hem vandaag even uit. Wat er gebeurt is zeker niet normaal,.. eens kijken wat voor een foutcodes erin zitten.
     

Deel Deze Pagina