1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 90pk Turbo 90pk 1.6TDCI vervangen door turbo 109pk 1.6TDCI versie?

Discussie in 'Performance' gestart door FransBauer, 10 mrt 2019.

  1. #1 FransBauer, 10 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2019
    Ik ben in bezit van Ford Focus 1.6 TDCI, 90pk bouwjaar waarschijnlijk 2006.

    De Ford Focus mk2 functioneert op dit moment nog steeds prima.
    Er zijn twee varianten van de Focus mk2 1.6 TDCI , namelijk de 90 pk versie en 109 pk versie.
    Bij de 1.6 TDCI 90 pk versie (de PSA-variant die ook in Peugeot 206, Citroen Berlingo/C4 ligt) heeft de turbo-compressor een vaste geometrie.
    Bij de 1.6 TDCI 109 pk versie heeft de turbo-compressor een variabele geometrie.

    Als het goed is. De motor is verder geheel identiek, naar wat ik begreep. Alleen de turbo en de software zouden verschillend zijn.

    Dus ik zit te denken of ik de vaste turbo-compressor laat vervangen door een variabele turbo-compressor die bij een 109-pk versie hoort. Ik mis technisch inzicht hierin. Ik kwam overigens wel dit topic op dit forum tegen, waarin dit behandeld werd.
    Maar dat bleek over een mk3 versie van Focus uit 2012 te zijn, waarna men verder daarop inging.
    Al langere tijd mis ik het vermogen onderin en algemeen. Wel vermoed ik dat wanneer de 90-pk turbo-compressor vervangen wordt door een turbo uit de 109 pk 1.6 TDCI versie, de ECU waarschijnlijk ook hierop opnieuw afgesteld moet worden. Naast dat, voorzie ik verder geen problemen met de rest, zoals met EGR klep etc? Ik ben mij ervan bewust dat verschillende turbo's geen sinecure is. Toch overweeg ik serieus om dit te laten uitvoeren.

    Als ik elders lees, kom ik het volgende tegen: https://nbstyling.co.uk/product/hyb...i-110hp-peugeot-1-6-hdi-mini-1-6d-volvo-1-6d/

    Van 90 pk naar 190 pk lijkt mij wat ongeloofwaardig, zeker voor een 1.6 diesel met single turbo.

    Is zoiets 'relatief' plug-and-play te doen, of zie ik iets behoorlijk serieus over hoofd?
     
  2. #2 FransBauer, 29 apr 2019
    Laatst bewerkt: 2 mei 2019
    Aangezien ik nog steeds tegen het vrij lage vermogen aanhik en hier kennelijk nog geen oplossingen voorgedragen zijn, ga ik overstappen van m'n TDCI Mk2 90 pk naar ST Mk2 225 pk. Dan moet m'n probleem hopelijk verholpen zijn.
     
    hoomer vindt dit leuk.
  3. haha ja dat is ook een oplossing ;)
     
  4. Vrij rigoureus als je het mij vraagt [emoji23]. Wel een mooie upgrade zo! Ben benieuwd naar de foto's
     
  5. :).

    Eerste foto (aanschaf vandaag):

    [​IMG]
     
    bws723, hoomer, PhoenixNLx en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Mooi bakkie! Is die niet van een oud forum lid?
     
  7. Goed verhaal wel. Hoppa meteen een ST.. gedoe met verbouwen.. meteen goed doen dus :)

    Veel plezier ermee!
     

Deel Deze Pagina