1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trillend Stuur Ford Focus 1.6 16v 2003

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Marcel1992, 7 okt 2022.

  1. #1 Marcel1992, 7 okt 2022
    Laatst bewerkt: 8 okt 2022
    Beste Forum leden,

    Ik heb sinds een maandje last van een trillend stuur alleen heb intussen nu al zoveel vervangen en banden + velgen laten doen en het probleem is helaas nogsteeds niet opgelost, dit is intussen vervangen aan de auto om het probleem op te lossen.

    - aandrijfassen ( links & rechts )
    - draagarmen ( links & rechts )
    - stabilisator stang ( links & rechts )
    - stuurstang ( links & rechts )
    - nieuwe koppelingset+druklager
    - alle 3 motersteunen
    - bobine+kabels+bougies
    - 4 Nieuwe banden + velgen

    auto rijd verder goed alleen zodra ik bepaalde snelheid rij begint het stuur steeds harder te trillen.

    Helaas is na vervangen van al deze onderdelen het probleem nogsteeds aanwezig, heeft iemand eenig idee waar ik nog moet gaan zoeken mijn ideeën zijn een beetje op.
     
  2. Je zou de lagers kunnen controleren trillingen komen meestal van de wielen.
     
  3. Als je de wielen op de auto balanceert dan weet je direct meer.
    Dan kun je ook dus onbalans in as en naaf eruit krijgen. Ondanks dat wiel op balanceerapparaat is gebalanceerd kun je zo nog 20gram aan onbalans snel hebben
     
  4. thanks voor de info
    ik ga maandag alle 4 de wiellagers na laten kijken en vervangen mocht dit nodig zijn.
     
  5. ja daar hoor ik meer mensen over maar doen ze dat nog wel steeds dat werd vroeger veel gedaan, dat ik weet maar nauw tegenwoordig zie ik het bij mij in de buurt niet meer balanceren op de auto alleen met een banden balanceer apparaat.

    toch bedankt voor de info :)
     
  6. De laatste jaren zijn balanceer apparaten een stuk nauwkeuriger geworden, en auto’s misschien wat minder gevoelig. Daarbij moet een monteur ook weten hoe een dergelijk apparaat te bedienen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. klopt je ziet het stukke minder. Maar werkt o zo fijn voor de klant die blijft klagen, terwijl alles al gedaan is. Dan is het fijn om zeker te weten dat elke onbalans eruit is. je kan alles vervangen en juist alle onbalans aan dezelfde kant hebben waardoor je het juist gaat voelen. Als alle 1gram bij elkaar zitten dan heb je op 1 plek ineens 10gram onbalans bijvoorbeeld.
    zo'n finish balanceer apparaat is net zo makkelijk in gebruik als een normale balanceer apparaat. je moet alleen keer uitleg krijgen bij de 1ste keer maar dat is met alles.
    Alle appraten zijn al heel lang nauwkeurig. tot gram wordt weergegeven en veel kunnen juist nu ook door een roadforce rol de veerkracht van de band meten en zo samen met de onbalans je precies vertellen hoe ver je de band moet verdraaien
     
  8. #8 Marcel1992, 12 okt 2022
    Laatst bewerkt: 12 okt 2022
    Even een update:
    Alle 4 wiellagers zijn gecontroleerd en maken geen geluid en hebben geen spelling , extra set velgen + banden dat ik had liggen laten balanceren, alleen bracht dit helaas geen verschil .

    Alleen toen ik thuis zelf de oude velgen set ging terug monteren kwam ik dit tegen links en rechts achter.

    [​IMG] [​IMG]

    Ik weet niet of dit het probleem veroorzaakt maar hoort dit?
     
  9. Ik zie alleen kruisjes
     
  10. Ja klopt heb de link neergezet wilde de foto's in de pagina zette lukt blijkbaar niet
     
  11. foto`s staan erop
     
  12. moeilijk zo te zeggen op basis van de foto.
    maar in de metalen bus zit rubber als de auto niet uit zijn veren staat zal deze rubber alle trillingen opvangen.
    Dan zou je ook alleen trilling in de auto voelen en niet zo zeer in de stuur

    Je schrijft specifiek trilling in stuur.
    dat kan en komt alleen maar van de voorwielen af. ophaning, aandrijflijn, remmen en/of wielen zelf.
     
  13. Zit er speling op die bussen ?
     
  14. Nee zitten strak geen beweging in te krijgen alleen omdat ze schuin zitten dacht ik misschien hoort dit zo niet.
     
  15. Ja maar dat is dus het raare er aan aan de voorkant zijn alle dingen die een probleem zoude kunnen veroorzaken vervangen, op 3 dingen na
    1. Vering links en rechts hier kan ik weinig over zeggen.
    2. Remschijf+blokken links rechts geen trillingen bij remmen of andere gekke dingen
    3. Wiellager deze is gecontroleerd geen geluid en geen speling.
     
  16. Dat zegt op zich niet zoveel, als bij bijv een wielwissel een schijf wat losgekomen is en er vuil/roest tussen de schijf en de naaf gekomen is gaat de schijf een beetje slingeren en ook dat geeft flinke onbalans op hogere snelheid.

    Om dat zeker uit te sluiten moet je de schijven demonteren en zorgen dat zowel de naaf als het achterste raakvlak van de remschijf brandschoon en vlak zijn voordat ze weer monteert
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Dit is denk ik zo een beetje de laatste optie die je kunt proberen, remmen volledig demonteren inclusief de schijven, schoonmaken en weer monteren, desnoods met nieuwe schijven en blokken.
    Verder wat ik nog kan bedenken stuurstangen of motorophangingrubbers maar dat zou je niet alleen in je stuur moeten voelen.
    Als het echt alleen je stuur is sluit ik me aan bij @trucker0werner .
     
  18. Wat ik ook niet voorbij zie komen in het lijstje zijn de wiellagers zelf. Dan gaat het niet zozeer om wiellager zelf. maar meer om de naaf die erin zit.
    hoeveel slingering heeft deze en hoeveel slingering heeft de remschijf. ja 0.05mm slingering in de schijf voel je al met remmen, dat rempedaal trilt.
    Het moet ergens voor zitten en zoals je zelf al aangeeft is de rest al vervangen.
    Dan kom je uit op finish balanceren. balanceren op de auto. Dan weet je hoeveel onbalans je hebt of had. Dan kun je proefrit maken en weet je dat je aandrijflijn 0gram onbalans heeft.
    Als je dan nog voelt dan zou je haast alleen op stuurhuis uit kunnen komen.
     
  19. Even een update:
    De remschijven+blokken worden maandag vervangen zijn toe aan vervanging.

    Terugkomend op trillend stuur:
    De auto trilt in stuur en in stoel,
    En vanaf de 80km+ gaat het stuur & auto zo hevig trillen dat het niet meer comfortabel rijd

    Je hebt het over stuurkogel & motorophanging
    Stuurkogel: ziet er veder heel uit geen scheuren of barsten in rubber alleen nog niet vervangen. kosten niet zoveel maar kan dit het hevig trillen veroorzaken?

    Motorophanging: baksteun, achtersteun, distributie zeide steun zijn in begin vernieuwd.
     
  20. Zorg dat alle contactvlakken goed schoon en glad zijn (tussen naaf en schijf en schijf en velg

    maar als het zo trilt vanaf de 80 km dan moet dat toch ernstig zijn die onbalans
     

Deel Deze Pagina